För dyrt??

Om ridskolan ställer en häst till förfogande 3 dagar per vecka och har ett lektionspris på, säg, 200kr. Dessa 3 dagar i veckan vet de att hästen ev kommer ridas "hårdare" än på generell lektion, få hoppa mer intensivt och ev högre och kanske inte kan användas till fler lektioner.

Om hästen i snitt går 2,5 lektioner per dag varje vecka så drar den in 500kr till ridskolan varje dag. Att då enskild elev som abbonnerar på hästen betalar 300/pass(dag) om man räknar "allt annat" som gratis är verkligen inte dyrt.

Lycka till att hitta en tränare till din privathäst som tar 200kr vitt per gruppträning liksom. Och då har du träningsavgiften PLUS alla andra utgifter för hästen utöver det.
Var står det att hästen inte går flera ridpass samma dag?
 
Fast det är ju 3 lektioner i veckan - så det är ju inte bara själva hästen utan även träning
Men frågan är ju om det är privatlektioner 3 dagar i veckan eller om det är i grupp och vad för typ av häst det är. Har man en egen häst så kan man planera in träningen och ridningen dagarna innan för att matcha träningarna och få ut det bästa av dom vilket man inte kan göra med en ridskolehäst. Plus att dom flesta hästar påverkas av att ridas av många vilket gör i sej att det kan vara svårt att komma framåt på en ridskolehäst då man ofta får börja om varje vecka.

Man får ju också tänka att detta gör ju ridskolan för att dom tjänar pengar på det, hade dom inte tjänat pengar på upplägget så hade dom nog inte haft det. Det är ju ju många aspekter som spelar in huruvida det är värt det eller inte. Som privatlektion eller inte, längden på lektionen, kvalité på hästen, hur bra tränaren är osv.

Så det kan vara hur bra som helst och det kan också vara att bara kasta pengarna i sjön.
 
Inte konstigt att ridskolor knappt går runt om folk tycker 300 kr är dyrt.
Jag sa inte att jag nödvändigtvis tyckte 300 kr var dyrt, jag bara tyckte inte det var något konstigt att hitta ridlektioner för det priset. Ridskolor kring där jag bor verkar ligga på runt 200kr per gång, upp till 300kr hos dom som ligger inne i städer (i grupp då). Men det kan ju säkert variera beroende på var i landet man bor.

Och ridskolan jag red på innan går runt utan problem.
 
Billigare än vad jag betalade för 3årsedan för träning och anläggningsavgift, B tränare och i grupp.
Hästens kostnader är inte inräknat.
 
Jag ska klistra in ett inlägg från en ridskola. Undrar vad ni tycker är 3.500 kr/månaden dyrt för en ryttarsatsning?
Detta är vad som står på deras hemsida.

Pris
Utöver tre ridpass i veckan på en noggrant utvald ponny, varav ett är hoppträning för ridlärare ingår följande när du skriver in dig som elev i ryttarsatsningen.
* Stallhyra
* Foder
* Veterinärvård
* Försäkring
* Hästutrustning
* In-och utsläpp samtliga dagar
* Samtliga fodringar
* Hovvård
* Utbildning av ponnyn
* Möjlighet att byta ponny
* Individuell coachning
* Professionellt tävlings- och träningsupplägg
* Möjlighet att åka och tävla med ponnyn
* Förtur till träningar med externa tränare

Den totala summan du betalar i månaden är
Jag är lite fundersam. Det står att ETT ridpass är hoppning. Vad är de andra två? Självständig ridning på banan? Lugn uteritt?

Hade det varit 3 lektioner per vecka så hade jag nog tyckt det var rimligt, annars.. Njaa
 
Jag är lite fundersam. Det står att ETT ridpass är hoppning. Vad är de andra två? Självständig ridning på banan? Lugn uteritt?

Hade det varit 3 lektioner per vecka så hade jag nog tyckt det var rimligt, annars.. Njaa

Det är redan klargjort att det är 3 lektioner per vecka varav 1 pass är hoppning
 
Jag missade också det först :D
Fast här står ju
Man rider alltså 3 gånger i veckan varav ett är i en hoppgrupp o de andrs två bestämmer man själv vad man vill rida. Sedan finns det möjlighet att tävla också

Det låter ju inte som lektioner om man själv bestämmer vad man ska rida. Det kan ju lika gärna betyda en tur ut i skogen eller självständigt arbete på banan.

Nu blev jag ännu mer förvirrad
 
Fast här står ju


Det låter ju inte som lektioner om man själv bestämmer vad man ska rida. Det kan ju lika gärna betyda en tur ut i skogen eller självständigt arbete på banan.

Nu blev jag ännu mer förvirrad
Enligt hemsidan så får de andra två passen ridas självständigt i ridhuset eller ut i skogen.
En anställd kommer även att trimma ponnyn en gång i veckan.

Jag tycker personligen att konceptet verkar bra. Det är inte alla som har möjlighet att ha en egen häst/ponny och då borde detta vara ett bra insteg.
 
Var står det att hästen inte går flera ridpass samma dag?
Jag spekulerar bara? Jag kan inte låta en lektionshäst jobba "som vanligt" om ett av dagens tre pass är hoppträning med "privathästintensitet". Jag vill nog inte ens att lektionshästen går två pass samma dag med sådan intensitet. Det blir för slitigt i längden.

På de ridskolor jag varit på där de har någon variant av fodervärdssystem/prova på att ha egen häst har skolhästen abbonnerats av ryttaren den dagen och har alltså inte kunnat gå fler pass = inte kunnat dra in lika mycket som den kunde ha gjort om den fick disponeras fritt.

300kr/h kan inte va vitt om man inte håller på med någon slags välgörenhet....
Nä, jag fakturerar själv betydligt mer när jag vikarierar på faktura...
 
Enligt hemsidan så får de andra två passen ridas självständigt i ridhuset eller ut i skogen.
En anställd kommer även att trimma ponnyn en gång i veckan.

Jag tycker personligen att konceptet verkar bra. Det är inte alla som har möjlighet att ha en egen häst/ponny och då borde detta vara ett bra insteg.
Själva konceptet tycker jag är jättebra, dottern har något liknande, där hon har en av ridskolans hästar 3 dar i veckan. Plus är med i en tävlingsgrupp (den är bara varannan vecka dock)
Men priset kan jag kanske tycka är lite i högsta laget om det bara är en riktig lektion. Vi betalar inte ens hälften. Och stallhyra mm är ju kostnader ridskolan har oavsett.
 
Nu tror jag att jag vet vilket ställe det handlar om eftersom det är i grannbyn :D. Det är onekligen tränare som tagit fram många ryttare upp till SM-nivå och ryttarna rider väldigt trevligt. Det är bra ponnier och för någon som verkligen vill komma ut på tävlingsbanan och kunna satsa utan att ha egen häst är det ett väldigt bra koncept. Inte bara på papper utan det ÄR människor som är kapabla att infria ryttarnas förväntningar om ryttarna är intresserade och vill.
 
Jag tycker priset låter rimligt med tanke på vad man får, tror ridskolan nära mig tar 3800 för en slags fodervärdskap där 2 lektioner och 1 uteritt per vecka ingår, samt utökade möjligheter att kunna tävla med "sin" häst.
 
Jag ska klistra in ett inlägg från en ridskola. Undrar vad ni tycker är 3.500 kr/månaden dyrt för en ryttarsatsning?
Detta är vad som står på deras hemsida.

Pris
Utöver tre ridpass i veckan på en noggrant utvald ponny, varav ett är hoppträning för ridlärare ingår följande när du skriver in dig som elev i ryttarsatsningen.
* Stallhyra
* Foder
* Veterinärvård
* Försäkring
* Hästutrustning
* In-och utsläpp samtliga dagar
* Samtliga fodringar
* Hovvård
* Utbildning av ponnyn
* Möjlighet att byta ponny
* Individuell coachning
* Professionellt tävlings- och träningsupplägg
* Möjlighet att åka och tävla med ponnyn
* Förtur till träningar med externa tränare

Den totala summan du betalar i månaden är

Ärligt talat tycker jag det låter billigt! Framförallt om det är en bra ponny och tränare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som...
2
Svar
26
· Visningar
4 525
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp