För få svenska hästar slaktas

Många hästägare drar sig för att lämna hästen till slakt. Men det är också färre svenska slakterier som tar emot häst. Samtidigt importeras årligen upp till 400 ton hästkött. Ökad inhemsk slakt skulle göra hästnäringen miljövänligare. Detta enligt en ny rapport.
 
Många hästägare drar sig för att lämna hästen till slakt. Men det är också färre svenska slakterier som tar emot häst. Samtidigt importeras årligen upp till 400 ton hästkött. Ökad inhemsk slakt skulle göra hästnäringen miljövänligare. Detta enligt en ny rapport.

Jag har själv en 24-årig häst och än om han är frisk nu så förstår jag att inom tio år så är han men stor sannsynlighet borta. Det känns ganska motbjudande att min vän kanske ska slaktas precis som en uttjänt ko. Men det värsta tycker jag skulle vara att lämna honom till slakteriet. För hur skulle han behandlas där? Nej, skjut honom med bultpistol utanför slakteriet och ta in kroppen till slakt i så fall.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Bara knappt en tredjedel av alla hästar som årligen avlivas i Sverige slaktas för att konsumeras. En ökad inhemsk slakt skulle ge flera...
Svar
9
· Visningar
1 378
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 175
Senast: Nominous
·
Hästvård Hej! Jag är just nu jätteledsen. Jag köpte min alldeles egna häst för snart 3 månader sedan, en valack på 12 år. Han har sedan dess...
2
Svar
25
· Visningar
4 182
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Vad läser du just nu?
  • Arbetsintervju

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp