För ful för kille?

LovingLife

Trådstartare
Med smink så kan jag känna att jag ser bra ut, eller t.o.m riktigt bra en bättre dag. Men naturlig, utan smink så ser jag för det mesta ut som något katten lagt på dörrmattan!..
Det främsta problemet är huden. De gånger som jag känt att jag ser bra ut utan foundation och kunnat visa mig för folk med gott självförtroende går att räkna på en hand. Grejen är att jag har haft akneproblem större delen av mitt liv och även om problemet är bra mycket bättre än vad det tidigare varit, så är jag fortfarande långt ifrån bra i huden, rödflammig, "ojämn" i färg eller vad man ska säga och ngt ärrig.. Det är t.o.m. så att jag föredrar att visa mig i ngt dovare ljus och försöker ibland även undvika dagsljuset.(vampyr?:o)

När jag sover över hos någon så har jag alltid lämnat sminket på och gått upp tidigt på morgonen för att fixa till mig..

Till saken: Jag är madly in love i en drömkille, som skulle kunna få vem han vill. Jag har väl personligheten, men känner gång på gång att jag inte är bra/snygg nog för honom. Med smink en bra dag - utan tvekan. Utan smink en lördagsmorgon - mycket tveksam.. Är rädd för hur det skulle kunna funka i längden, kommer jag nånsin kunna känna att jag kan visa mig som den "obekväma sanningen" för honom?

Fler som haft eller har samma knepiga tankebanor..?
 
Sv: För ful för kille?

Mina 5 cent är att om han finner dig så pass oattraktiv att han inte vill vara med dig kommer inte lite smink att få honom på andra tankar, och om det nu mot förmodan skulle göra det, skulle du stå ut med att leva med en person som du vet kommer lämna dig om du inte sminkar dig till oigenkännlighet 7 dagar i veckan 365 dagar om året?

Jag hade aldrig varit ihop med en kille som tycker jag är ful utan sminka...
 
Sv: För ful för kille?

Det är inte bara du, vi delar till och med delvis "problem", dvs. problemhy och diverse ärr. Avskyr att visa mig på dagen så att folk kan se exakt hur ojämn och äcklig min hy faktiskt ser ut.

Ingen av mina ex har någonsin sett mig osminkad och ingen av mina eventuella framtida pojkvänner kommer heller att få göra det, då skulle de springa snabbare än en häst med en sadistisk, utsvulten lejonflock bakom sig. Snubbarna jag varit med har också fallit i kategorin "kan få vilka de vill" och jag tar bannemig inga chanser, särskilt som jag inte ens ser särskilt bra ut bortsett från acnen. Skittråkigt, men som sagt: Jag kan leva med att gå upp 15 minuter tidigare och fixa sminket när vi sover ihop och i gengäld få en avslappnad och fin relation.
 
Sv: För ful för kille?

Halvt KL

Jag menar verkligen inte att kritisera dig på något sätt, men - vad olika syn man kan ha på "en avslappnad och fin relation".
 
Sv: För ful för kille?

Jag har tänkt precis som du! Har undvikit vissa saker med killarna jag varit med (som jag varit seriöst intresserad av, dvs två stycken, resten skiter jag ju i) och känt att det inte kan bli nåt riktigt av det eftersom jag aldrig någonsin skulle kunna vara helt avslappnad och känna att jag kan visa mig om jag faktiskt ser ut. Nu råkade det bli så att med den nuvarande killen så blev det så seriöst, jag blev så kär och han blev så kär, och vi började prata om att flytta ihop vilket gjorde mig både lycklig och livrädd. Livrädd eftersom jag då inte kommer att kunna undvika honom på mina dåliga dagar. Hade en hel del ångest över det och till slut kände jag att det fick bära eller brista så istället för att göra slut så pratade jag med honom om det. Då hade vi dejtat/ varit tillsammans i lite mer än ett halvår.

Alltså, till en början funkar det ju att hålla fasaden uppe men ska det kunna bli nåt mer, nåt bra, nåt starkt, nåt fint så måste man ju kunna vara sig själv. Så är det för mig i alla fall. Är noll och inget intresserad av att vara med någon som jag inte kommer kunna leva med eftersom han inte får se mig på fel dag. Det funkar inte.

Min kille reagerade i alla fall fantastiskt bra, bättre än jag någonsin hade kunnat ana, och vår relation känns mycket starkare, finare och mer äkta.

Vet inte om det är till nån hjälp men så har det funkat för oss. Jag har dock inga problem med akne eller dålig hy eller så, mina problem ser lite annorlunda ut.
 
Sv: För ful för kille?

Det må vara en cliché, men skönhet ligger i betraktarens ögon.
+1 på det.
Har man känslor för någon så blir den personen vacker, så enkelt är det faktiskt. För ärligt talat, min sambo vaknar upp bredvid det här varje morgon, och tycker ändå att jag är vacker, det bevisar väl saken om något :D (Förvisso en urgammal bild, men jag ser fortfarande ut sådär när jag vaknar :p )

En annan sak jag tänker på är också att det är betydligt mer attraktivt med bra självkänsla än tvärtom. Du skriver att du har personligheten, låt då den komma fram mer och göm den inte bakom dåligt självförtroende för din hy! Och skulle killen vara så pass ytlig att han dissar dig för att du visar dig osminkad är det faktiskt inte drömkillen...
 
Sv: För ful för kille?

Jag håller med dig i vartenda ord du skriver.

TS, i början kan man säkert hålla fasaden uppe, men är det "på riktigt" och man verkligen vill leva med den där killen så går det inte hur länge som helst. Exempelvis så ser inte jag så värst fräsch ut (ens om jag sminkade mig och såg hyfsad ut när jag åkte hemifrån) efter att ha varit i stallet x antal timmar med tillhörande ridning och hår som blivit tillplattat efter hjälmen, och det är någonting jag gör varje dag, någonting en eventuell pojkvän inte kommer kunna komma ifrån.

Jag har också tänkt precis som du, så jag vet att det inte är speciellt lätt att få bort såna känslor. Jag tänker fortfarande som du ibland (och tycker det är fruktansvärt orättvist att killar behöver kanske på sin höjd raka sig i ansiktet och fixa lite med frisyren, det sker inga större förändringar på deras utseende över en natt), men det finns förmodligen tillfällen när den här killen inte ser så perfekt ut heller? Om han sportar med någonting kan du ju alltid tänka på hur han förmodligen ser ut som svettig, det brukar jag trösta mig med när jag ser "perfekta" människor. :sneaky:
 
Sv: För ful för kille?

tänker du själv på det viset? alltså att det beror på hur en människa ser ut precis just nu som liksom gills? låt säga att din ursnygga pojkvän plötsligt skulle få allergiska utslag i hela ansiktet, skulle du sluta älska honom och inte tycka han va snygg tills han va normal igen eller skulle du tycka att han va precis samma person som alltid fast med lite utslag?

Ju mer man älskar någon ju mer av deras personlighet ser man i utseendet också. Jag tycker tex att en kille är aldrig så snygg som när han visar kärlek till ett djur som att dom tränar/leker/myser för då ser jag hans innersta kvalitéer även utanpå.
 
Sv: För ful för kille?

Andra har sagt vad som behövs sägas om utseende, smink och sådant, men jag vill lägga till en annan sak: ingen, absolut ingen, kan få vem de vill. Sätt aldrig upp en annan människa på en sådan piedestal. Det må låta som en fånig sak att reagera på men sådana där tankar leder bara till en känsla av underlägsenhet i bästa fall, och totalt jävla elände i värsta fall.
 
Sv: För ful för kille?

Oj vad jag känner igen mig! :o
Ser tjejer utan smink och avundas dem nåt så in i bänken, att de kan gå ut utan smink (det gör iofs jag med på bra dagar, oj vad man är lycklig då :D). Tänker som du, att hellre gå ut på kvällen/när det är lite mörkare ute än när det är solsken.
Träffade en kille jag ansåg var "out of my league" även när jag hade med smink. Nu, 4,5 år senare, ser han mig 95% av tiden utan smink och han säger (och menar det, annars skulle han inte sagt det) att jag är snyggare utan smink för då är jag mer "mig". Det sa han i början också, de första gångerna jag var utan smink med honom.

Som någon nämde, ja, du är kär nu, men skulle du verkligen vilja vara tillsammans med en kille där du måste gå upp varje morgon och sminka dig före han vaknar? Det fungerar inte i längden. Dessutom har jag väldigt svårt att tro att du kommer avskräcka honom... Han kommer inte tänka på hur din hy ser ut! :)
Men som vanligt är väl det bästa tipset kommunikation. Så fort du känner dig redo, prata med honom om det, om hur det känns att vara utan smink.

Lycka till :D
 
Sv: För ful för kille?

tänker du själv på det viset? alltså att det beror på hur en människa ser ut precis just nu som liksom gills? låt säga att din ursnygga pojkvän plötsligt skulle få allergiska utslag i hela ansiktet, skulle du sluta älska honom och inte tycka han va snygg tills han va normal igen eller skulle du tycka att han va precis samma person som alltid fast med lite utslag?

Fast så himla ovanligt tror jag knappast att det är att folk tappar attraktionen för partners som radikalt förändras utseendemässigt sedan de träffades. Jag tycker att man hör det på såväl forum som i hjälpspalter och IRL titt som tätt, särskilt då det rör viktförändringar, men dålig hy kan säkert också vara en issue för vissa.

Och ja, självklart finns det folk som inte tycker att attraktionen för någon de älskar förändras av viktförändringar, dålig hy, sjukdom, amputerade ben eller vad sjutton det nu kan vara. Men jag tror inte heller att motsatsen är ovanlig, och jag tycker framför allt att det är helt moraliskt okej och inget som på något vis gör berörda personer extremt ytliga eller till dåliga människor. Jag är så trött på den här "älskar man någon så spelar det ingen roll hur h*n ser ut"-klichén som "man" måste anamma för att inte bli sedd som satans avkomma som bara vill ha utseende.

Sedan behöver ju saker inte vara så svartvita. Jag personligen har absolut inte tyckt att snubbarna jag varit med har varit snygga när de varit råsjuka, varit med om en olycka och fått tillfälliga ansiktsskador, skaffat en ny frisyr som verkligen inte passat, eller vad fan som helst som inte varit smickrande. Men steget från att tänka "jaha, det var ju mindre hett" till att tappa känslorna och göra slut är ju jävligt stort.
wink.gif
Däremot skulle det definitivt kunna ske av ett utseende som förändrades permanent till det negativa, likväl som det skulle ske av en personlighet som förändrades permanent till det negativa.

Har man känslor för någon så blir den personen vacker, så enkelt är det faktiskt.
Och för många av oss måste någon vara vacker för att vi ska kunna få känslor för densamma.
 
Senast ändrad:
Sv: För ful för kille?

...och jag bör väl kanske tillägga att ovanstående inte var någon kommentar till TS specifika situation.
 
Sv: För ful för kille?

Lite Ot och kl men

Vilken extrem deprimerande tråd, får ont imagen av att tänka på Er som inte vill visa sig utan smink. Smink är beroende framkallande och ett skydd för att visa sig själv men jag hoppas verkligen att ni som känner på detta vis provar utmana Er själva att våga visa sig utan smink. Börja med familj eller nära vänner och jobba Er utåt.

Min gamelmormor sa alltid, spackel är bara till för hus och gamla kärringar! Tycka va man vill med tanten hade en poäng.

Man missar så mycket med sin kära om man inte accepterar och kan visa den man egentligen är, tänk bara på praktiska myssaker som att duscha och bada tillsammans utan att vara rädd för att sminket ska tvättas av.

Vet ni om att det dessutom fins forskning som visar på att hormonerna som spelar i kroppen när man är kär gör att vi bli lite blinda och döva för brister hos vår partner både psykiska och fysiska brister.

Till TS om killen inte kommer att älskar dig utan smink så är han inget att ha från början. Se inte dina brister se de som är bra med dig och visa och var stolt över dem sidorna för då kommer det att skina igenom och din drömkille kommer att falla som en fura för dig oavsett om du anser dig vara värd honom eller inte!
 
Sv: För ful för kille?

Och för många av oss måste någon vara vacker för att vi ska kunna få känslor för densamma.
Jag kan inte uttala mig om hur du känner i frågan (såklart) men jag själv tror inte jag känner någon (närmare) som faktiskt upplever känslor och utseende på det viset, och det ligger miltals från min egen världsbild, så därför skrev jag som jag gjorde. Må vara att det inte är sant för alla.

Och nu har jag precis raderat ett långt svar till dig där jag försöker förklara hur jag känner, men jag kan inte riktigt formulera mig ikväll så jag skippar det... Men allvarligt, allting kommer ju tillbaka till vad skönhet är? Finns det verkligen något som är universellt snyggt? Så svart/vitt är väl inte utseende? Inte i min värld iallafall.
Min häst är stor och brun, klumpig och lite fånig. Jag tyckte han hade världens fulaste huvud när jag träffade honom första gången, idag är han världens vackraste, för att jag älskar honom. Min sambo är världens finaste för att jag älskar honom och jag älskar honom för att han är världens finaste, det finns liksom ingen början och inget slut på den cirkeln...

Kärlek som villkoras av utseende tycker jag personligen är ganska sorglig, men var och en är såklart fri att känna som den vill. Attraktion i ett förhållande - ja tack. Men det är på så många fler plan än om min partner har symmetriska anletsdrag och en perfekt näsa, liksom...
 
Sv: För ful för kille?

Andra har sagt vad som behövs sägas om utseende, smink och sådant, men jag vill lägga till en annan sak: ingen, absolut ingen, kan få vem de vill. Sätt aldrig upp en annan människa på en sådan piedestal. Det må låta som en fånig sak att reagera på men sådana där tankar leder bara till en känsla av underlägsenhet i bästa fall, och totalt jävla elände i värsta fall.
Men JA. Så jävla sant. Reagerade på samma sak men glömde skriva det.
 
Sv: För ful för kille?

Jag kan inte uttala mig om hur du känner i frågan (såklart) men jag själv tror inte jag känner någon (närmare) som faktiskt upplever känslor och utseende på det viset
[...]
Kärlek som villkoras av utseende tycker jag personligen är ganska sorglig, men var och en är såklart fri att känna som den vill.
Jag menar naturligtvis inte heller att ifrågasätta eller se ner på din personliga definition av vad som krävs för kärlek och attraktion för dig. Men jag uppfattar absolut inte att det är ett dugg ovanligt att omedvetet eller inte kräva ett attraktivt utseende som grund för känslor. Jag själv känner inte någon (närmare) som skulle kunna attraheras av och tillika inte få känslor för exempelvis en extremt överviktig eller deformerad person, och de flesta jag känner lägger så pass ändå inte lika stor vikt vid utseendet som jag gör.
 
Sv: För ful för kille?

Jag känner precis samma. Idag är jag sambo och ju längre man känt varandra ju lättare blir det, men helt bekväm blir jag aldrig. Oäven om det känns jobbigt så visa hela dig, som du är. Förvånande nog gillar killar faktiskt när allt inte är för fixat!
 
Sv: För ful för kille?

Inte särskilt knepiga tankebanor.. Jag va exakt lika i många år inför min stora kärlek. Idag visar jag mej utan smink för honom och han älskar mej lika mycket hur som. Jag har fortfarande liknande problemhy trots att jag är 29:meh:..
Min sambo tyckte jag va superfånig när jag gömde ansiktet i händerna och sprang för att sminka mej innan vi kunde mysa på morron tillsammans:D.

Men jag tror du måste jobba med dej själv och inse att du är vacker för den du är. Du ska inte låta sminket vara det klister som håller dej och en partner samman.
Du måste tro att du är en sån härlig och fantastisk människa som gör att en partner vill vara med dej! Och duger inte det är personen inget att dela livet med.
För tänk om ni skaffar barn och din kropp (som min) förändras till det sämre. Hängpattar, taskig mage och bristningar samt en ordentlig viktuppgång. Då är det inte bara ansiktet du måste dölja utan även kroppen och det skulle nog bli lite väl jobbigt i längden.. Inget jag mår dåligt över då min sambo är tydlig med hur fin han tycker jag är och han visar dagligen hur mycket han älskar mej.

Jag sminkar mej dagligen än. Men det är inte det första jag gör utan sambon får se en fågelskrämma på morronen med håret som står åt alla håll när jag trött tuggar i mej en frulle innan jag kanske efter 2-3 koppar kaffe masar mej in i badrummet och försöker bli människa igen..
 
Sv: För ful för kille?

Jag menar naturligtvis inte heller att ifrågasätta eller se ner på din personliga definition av vad som krävs för kärlek och attraktion för dig. Men jag uppfattar absolut inte att det är ett dugg ovanligt att omedvetet eller inte kräva ett attraktivt utseende som grund för känslor. Jag själv känner inte någon (närmare) som skulle kunna attraheras av och tillika inte få känslor för exempelvis en extremt överviktig eller deformerad person, och de flesta jag känner lägger så pass ändå inte lika stor vikt vid utseendet som jag gör.

fast TS är antagligen inte deformerad och det är nog svårt att sminka bort både det och övervikt ;) jag tror helt enkelt inte att en person kan se SÅ annorlunda ut sminkad som osminkad att personen skulle va rent motbjudande. Ja jag vet att det finns tjejer som känner så, men jag har aldrig sett det och har framförallt aldrig hört en kille uttrycka sig så
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 133
Gravid - 1år Hur gör ni om det visar sig att er partner inte klarar av föräldrarollen så bra som ni båda hoppats..? *långt* Vi visste från början...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
31 010
Senast: Badger
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 119
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 752
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp