För ful för kille?

Sv: För ful för kille?

:bow:

Håller med dig. Ärligt, hur många är det egentligen som alla tycker är snygga? Det finns säkert inte ens någon amerikansk smörig skådis som alla verkligen tycker är snygg. Okej, majoriteten kan tycka så, men det är alltid någon som har en avvikande åsikt. Smaken är ju tack och lov olika, det hade varit rätt jobbigt om alla ville ha samma hela tiden.

Jag tror det är lätt när man dels kanske är ung och dels är jättekär att förstora upp personen man har känslor för, och tro att alla andra tycker att han är jättesnygg (för man tycker ju att han är det) och varför skulle han då välja obetydliga lilla mig när han kan välja på vem han vill. Men det där med att vara tillsammans med någon handlar ju inte bara om utseendet. Det kan ju vara en skitsnygg kille/tjej som har en helt rutten insida som ingen står ut med, eller så stämmer inte personkemin bara.

Jag har till exempel stora komplex för mina tänder, jag fick någon medicin som nyfödd som sen visade sig ha den biverkningen att det blev skador på de permanenta tänderna (vilket alltså inte visade sig förrän jag var sju-åtta år och vuxentänderna kom), och har alltså missfärgningar på framtänderna som tandläkaren inte kan ta bort. Ett tag ville jag inte ens le för att det skulle synas (det är alltid någon idiot som kommenterar det), men jag har fått lära mig att leva med det. Det går ju ändå inte att göra någonting åt det, så det jag har att välja på är att uppträda normalt eller sluta skratta/prata/riskera att visa tänderna när jag träffar nya människor.
 
Sv: För ful för kille?

Så om hon hade varit "ful" utan smink så hade hon haft något att skämmas över? :confused:

(Nu menar inte jag att TS var det, är mest nyfiken på hur du tänkte.)


Lite sånt här är onödigt analyserande.. Jag ville bara stärka TS som är osäker. Jag har själv skämts enormt över hur jag ser ut men arbetat bort det till stor del. .. Jag ville att ts skulle göra detsamma genom att förtydliga för henne att HON inte har något att skämmas för...
 
Sv: För ful för kille?

(Spånar vidare)

Men det är intressant. Unga kvinnor som lider helvetets alla kval pga fixeringen vid ytan (läs: kvinnors utseende), och vi (= vi unga kvinnor) är medvetna om det men det enda sätt vi kan komma på för att stötta varandra är att... bekräfta varandras utseende: "Du är ju visst jääättesnygg!". Gärna genom att dessutom ge sig själv en känga samtidigt: "Åh om jag kunde se ut som dig!" etc.

Rätt så ledsamt ändå.
 
Sv: För ful för kille?

Ja naturligtvis är det så. Och det är trist att man jämför sej med andra. I tonåren va jag nära kompis med den "snyggaste" tjejen på skolan.. Att alla omkring oss svärmade runt henne tog rätt kraftigt på mitt självförtroende som redan va på botten då. Och jag jämförde mej med henne i många år.
Idag har jag inga problem med att jag tycker andra ser bättre ut än jag. (efter vad jag tycker är vackert och inte). Min sambo tycker jag är vackrast på jorden och det är allt jag behöver!

Många "vackra" har blivit mycket mindre vackra efter att jag har lärt känna dem och de som efter samhällets ideal är mindre vackra är skönheter efter att man talat med dem några gånger.

Jag tycker sällan någon är ful. Och de ytterst få jag faktiskt tycker är ful är riktigt skithögar att ha att göra med och det troligen därför jag tycker dom är så ful..
 
Sv: För ful för kille?

kl

Vuxna skapar en del av problemen. Hur ofta säger man inte åt småtjejer att de har så fin klänning, eller vilket vackert hår, och oj, nya skor så fina.

Lite onödigt att börja redan då...
 
Sv: För ful för kille?

Fast jag tycker det är rätt lika med det på båda mina barn. Många kommenterar över att min son har så snygga skor, fint hår och fina kläder. Då reagerar ingen. Men när någon sagt det till dottern så kan genast någon reagera på att man påverkar tjejer i så tidig ålder... Sonen är väldigt stolt över sina kläder för han väljer ut dem själv med omsorg.
 
Sv: För ful för kille?

Men egentligen, vore det inte bättre om man försökte minska på såna komplimanger till både pojkar och flickor? Jag säger inte att det är fel att till exempel berömma ett barn för skor/tröja/kläder det barnet är stolt över, självklart kan (bör?) man göra det. Men att överlag kasta ur sig komplimanger om hur barn ser ut, jag tror det kan föra med sig mycket dåligt.
Det måste vara mycket bättre att berömma barnen för den de är, än för hur de ser ut.

Men nu blev jag nog väldigt OT :p
 
Sv: För ful för kille?

Jag har alltid tänkt tvärtom(kan ju vara helt fel). Att stärka barns självförtroende. Att få barn att redan som små tro att dom är söta och vad de än klär sej i vackert. Min son är 3 år och har sen nåt år tillbaka alltid följt med och själv valt ut sina kläder och sina skor. Jag begränsar väl honom något dels efter ekonomi och sedan lite efter vad jag vet att han faktiskt skulle vilja använda och inte. Han vill gärna ha nya stjortor (stavas?) men vägrar sedan använda dem). Skulle ingen säga något om hans kläder skulle han bli ledsen så jag vill gärna att folk gör det...
Men jag kan även hinta folk om att tänka på att säga att HAN är söt oxå och passar i kläderna
 
Sv: För ful för kille?

Skulle ingen säga något om hans kläder skulle han bli ledsen så jag vill gärna att folk gör det...

gud vad hemskt att ett så litet barn redan lärt sig att fokusera på sånt :(
 
Sv: För ful för kille?

Kl

Min mor säger alltid att snygga karlar är för folk utan fantasi.
Jag gillar det.

Det finns ingen som är "photoshopsnygg" dygnet runt. För mig är de mer avtändande med en extrem fixering vid det egna utseendet än mycket annat. Skönhet ligger. Betraktarens ögon, klyshigt men sant.
 
Sv: För ful för kille?

För mig är de mer avtändande med en extrem fixering vid det egna utseendet än mycket annat.
Håller med. Dessutom blir åtminstone jag avtänd av väldigt osäkerhet och låg självkänsla. Visst, man ska inte vara ett arrogant kräk men jag skulle inte fixa att dejta någon som springer upp på morgonen och fixar sig innan jag får se människan. Som inte kan vara ful och avslappnad. Som man inte kan cykla långt och sen bada eller tälta eller whatev för att människan måste ha speglar och produkter och blahabla.

En av de sexigaste killarna jag någonsin dejtat brukade gå upp och göra kaffe och sen dricka det naken liggandes på sängen. Så avslappnad med sig själv, så trygg och obrydd. Värsta svinet men fan vad het han var!

Ehum. Urspårat halvt knapplån.
 
Sv: För ful för kille?

gud vad hemskt att ett så litet barn redan lärt sig att fokusera på sånt :(

Nu behöver det inte överdrivas. Han är lika glad över en ny leksak. Jag tycker barn i största allmänhet är stolta över nya saker/kläder. Det läggs inte någon stor fokus där över lag. Varken min sambo eller jag är modemedvetna utan väljer det som ligger närmast och är bekvämast. Men det gör han inte mindre stolt över det nya han fått.
 
Sv: För ful för kille?

fast du vill alltså att folk ska påpeka hur fina kläder han har för att han inte ska bli ledsen? det låter rätt sorgligt tycker jag.
 
Sv: För ful för kille?

Jag förstår hur du menar. Men eftersom han är stolt över sina kläder som han väljer så vill jag gärna att folk oxå ser det. Leksakerna önskar han sej och får när han fyller år/julafton men det är ju vi som köper. Dom saker han fått köpa själv är han oxå mer stolt över. Men kläderna väljer han själv i affären utan påverkan från mej eller sin pappa.
Jag ville välja kläder åt honom upp till en viss ålder (osäker på vilken men några år till iaf) men han protesterade vilt när jag började plocka i klädhyllan så efter det fick han välja själv. Jag ville oxå ha honom med så jag kan ha lite bättre koll på vad som passar då jag har en förmåga att tro att han är mindre än han är..
Med det framkommer inte hur mycket fokus vi lägger på kläder. Det är inte mycket alls. Framförallt inte hos min sambo som går med sina kläder tills de faller i bitar.. (inte en överdrift:D)
Men självfallet vill jag att min son ska uppmärksammas över det han är stolt över.

Det jag kan göra är att hindra honom att följa med och välja åt honom. Jag vet ju vad han gillar men jag tror han skulle bli ledsen då om det inte bara va en engångsföreteelse.
Eller be folk inte nämna hans kläder just för att ta bort fokus från kläderna men det känns inte heller bra då han skulle bli förvirrad och ledsen.

Jag tror mer att vi stärker honom att vara sej själv och välja det han trivs i. Om det är rosa byxor med blommor på eller svarta med bilar på så är det iaf vad han trivs i.
Han får känna sej fin i sitt val.

Men det nämns ju nu inte alls något om vad fokus egentligen läggs på. Och det är honom som individ. Det han är duktig på och tycker om i livet. Kläderna är knappt 5% av hans tillvaro..

Sorry för trådkap.
Vi kan fortsätta diskutera via pm ist :)
 
Senast ändrad:
Sv: För ful för kille?

Tja, fokusera på annat är ju bra. Bekräfta andra kvalitéer än utsidan liksom. Men frånvaron av möjliga strategier förutom att bekräfta utseende är påtaglig.

Ta bildtråden här på ÄU t ex (det stadiga exemplet). Vad skulle hända om alla slutade bekräfta varandras utseende? Hur skulle man kunna bekräfta varandras bilder utan att bekräfta personernas utseende? (Jag menar inte att jag har svar på frågorna.)
 
Sv: För ful för kille?

Du kan inte bara prata med honom om saken? Berätta hur du känner angående ditt utseende och förklara ditt problem. Det är lättare sagt än gjort, såklart. Men.. om han inte vill ha dig för den du är; Är det verkligen en drömkille då?

Jag ser mig själv i spegeln och undrar vad fan min sambo ser som inte jag ser. Jag kan peka på oändligt vackra kvinnor och säga "men gud så söt hon är" eller dyl. och få en axelryckning till svar. När jag ifrågasätter varför han tycker JAG är söt, men inte DOM så säger han bara "spelar det något roll? huvudsaken är väl att det är DIG jag tycker om?"
Jag skulle aldrig stå ut i ett förhållande som baseras så i det djupaste på utseende att jag inte skulle kunna visa mig utan smink.
 
Sv: För ful för kille?

Sant. Det som troligen skulle hända är att tråden skulle stendö. Den finns för att folk vill representera sig själva via sitt utseende. Och kommentarerna bekräftar att det är en lönsam strategi.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 059
Gravid - 1år Hur gör ni om det visar sig att er partner inte klarar av föräldrarollen så bra som ni båda hoppats..? *långt* Vi visste från början...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
30 963
Senast: Badger
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 937
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 700
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp