För gammal?

lngenting

Trådstartare
Hej! Jag red mycket när jag var liten men slutade efter en olycka när jag var 7 år, och sedan dess har jag saknat ridningen fruktansvärt mycket. Jag och min sambo pratar båda om att börja rida igen, ridskolan i närheten av vårat hem erbjuder ridning en dag i veckan för att se om man vill börja på deras ridskola. Jag har dock ett par funderingar.

1. Är jag för gammal för att börja rida från start då jag inte kommer ihåg någonting från när jag var liten? Jag är idag 21 år och det känns som att jag lär vara äldst i en ridskolegrupp.

2. Min sambo väger ca 150 kilo och jag är rädd att ridskolan kommer anse att sambon väger lite för mycket för ridskolans hästar. Går det att rida när man väger såpass mycket?
 
Självklart kan du rida på ridskola även om du är vuxen nybörjare. Vikten på sambon är jag mer tveksam till, men fråga ridskolan och se om de har någon häst som passar. Om inte finns kanske möjlighet att börja köra någonstans istället? :)
 
Hej! Jag red mycket när jag var liten men slutade efter en olycka när jag var 7 år, och sedan dess har jag saknat ridningen fruktansvärt mycket. Jag och min sambo pratar båda om att börja rida igen, ridskolan i närheten av vårat hem erbjuder ridning en dag i veckan för att se om man vill börja på deras ridskola. Jag har dock ett par funderingar.

1. Är jag för gammal för att börja rida från start då jag inte kommer ihåg någonting från när jag var liten? Jag är idag 21 år och det känns som att jag lär vara äldst i en ridskolegrupp.

2. Min sambo väger ca 150 kilo och jag är rädd att ridskolan kommer anse att sambon väger lite för mycket för ridskolans hästar. Går det att rida när man väger såpass mycket?
Vi startar regelbundet nybörjargrupper för vuxna, så hör av dig till den ridskola du vill börja på.

Jag hade inte tagit emot en ny elev som väger 150kg. Hade han vägt 110 kg hade jag iaf haft ett par hästar att sätta honom på men för att det ska vara schysst mot hästen att nån på 150kg rider måste hästen vara så stor att den i vältränat skick väger 750-900kg. Våra största hästar väger 600-650kg.
 
Jag har väldigt svårt att tro att du skulle vara äldst i gruppen, det är aldrig försent att börja rida :)
Det kan vara svårt att få börja rida vid 150kg. Mejla och fråga vad de har för viktgränser.
 
Hej! Jag red mycket när jag var liten men slutade efter en olycka när jag var 7 år, och sedan dess har jag saknat ridningen fruktansvärt mycket. Jag och min sambo pratar båda om att börja rida igen, ridskolan i närheten av vårat hem erbjuder ridning en dag i veckan för att se om man vill börja på deras ridskola. Jag har dock ett par funderingar.

1. Är jag för gammal för att börja rida från start då jag inte kommer ihåg någonting från när jag var liten? Jag är idag 21 år och det känns som att jag lär vara äldst i en ridskolegrupp.

2. Min sambo väger ca 150 kilo och jag är rädd att ridskolan kommer anse att sambon väger lite för mycket för ridskolans hästar. Går det att rida när man väger såpass mycket?
Åldern är inga problem! Många ridskolor har också nybörjargrupper för vuxna! Mer tveksam till vikten tyvärr, eftersom det måste vara sjysst mot hästen. Men kolla med någon ridskola i närheten!
 
Din ålder är inga problem. Jag har haft elever som börjat rida när de var 40 år tex.

Vikten är nog tveksamt dock.
 
Hej! Jag red mycket när jag var liten men slutade efter en olycka när jag var 7 år, och sedan dess har jag saknat ridningen fruktansvärt mycket. Jag och min sambo pratar båda om att börja rida igen, ridskolan i närheten av vårat hem erbjuder ridning en dag i veckan för att se om man vill börja på deras ridskola. Jag har dock ett par funderingar.

1. Är jag för gammal för att börja rida från start då jag inte kommer ihåg någonting från när jag var liten? Jag är idag 21 år och det känns som att jag lär vara äldst i en ridskolegrupp.

2. Min sambo väger ca 150 kilo och jag är rädd att ridskolan kommer anse att sambon väger lite för mycket för ridskolans hästar. Går det att rida när man väger såpass mycket?
Min sambo började rida när han var 27. Han gick en intensivkurs för vuxna nybörjare och red även kvar en termin i en grupp och han var nog mitt i ålderspannet. Sedan hyrde vi häst åt honom och nu är han medryttare åt stallägaren.

Vikten är ett problem. Ingen ridskola bör acceptera den vikten. Om han är ett vältränat muskelberg får han nog satsa på körning eller någon annan sport. Om det är övervikt kanske ridningen kan fungera som motivation för att gå ner i vikt?
 
Det är aldrig för sent! Hos oss har vi grupper för vuxna nybörjare och de brukar bli fulla snabbt. Din sambos vikt är dock ett problem. Finns nog ingen ridskola som accepterar den vikten på sina hästar.
 
1. Är jag för gammal för att börja rida från start då jag inte kommer ihåg någonting från när jag var liten? Jag är idag 21 år och det känns som att jag lär vara äldst i en ridskolegrupp.

2. Min sambo väger ca 150 kilo och jag är rädd att ridskolan kommer anse att sambon väger lite för mycket för ridskolans hästar. Går det att rida när man väger såpass mycket?
1, nej jag började rida på ridskola igen när jag var mellan 25-30år. På ridskolan jag rider på nu finns det även 40-50 åringar som börjar rida igen, några har ridit som barn andra har alltid velat men aldrig kommit till skott, den äldsta eleven på ridskolan är någonstans mellan 70-80 år, så för gammal när man är 21? Nej.

2, fråga kan man alltid göra men troligen kommer många säga nej, alternativt kolla om det finns körskola för körning med häst kan vara ett alternativ, såvida inte ridningen är väldigt viktig då kan det vara en bra motivation att försöka gå ner i vikt så man kan rida igen. Det är nog dom alternativen det finns att välja på. Sen får man avgöra själv vilket man väljer.
 
I mina vuxengrupper när jag jobbade på ridskola hade du verkligen inte varit äldst. Snarare bland de yngre. Väldigt många ombörjare börjar senare när deras barn börjar rida och de minns hur kul det var. Jag skulle säga att snittåldern för att börja om då låg på närmare 35 år. För rena nybörjare låg snittåldern också högre. Inte ovanligt med femtioåringar som börjar rida så försent är det inte.

Din sambos vikt är dock ett problem. Vi hade inga hästar som tog den vikten.
 
Min mamma började rida på ridskola när hon var 55 (har nu passerat 60). Då hade hon bara ridit enstaka gånger förut. Hon rider i en "tantgrupp" nu, men det finns ett par stycken där som är mer jämnåriga med dig. Så äldst lär du knappast vara 😁
 
Hej! Jag red mycket när jag var liten men slutade efter en olycka när jag var 7 år, och sedan dess har jag saknat ridningen fruktansvärt mycket. Jag och min sambo pratar båda om att börja rida igen, ridskolan i närheten av vårat hem erbjuder ridning en dag i veckan för att se om man vill börja på deras ridskola. Jag har dock ett par funderingar.

1. Är jag för gammal för att börja rida från start då jag inte kommer ihåg någonting från när jag var liten? Jag är idag 21 år och det känns som att jag lär vara äldst i en ridskolegrupp.

2. Min sambo väger ca 150 kilo och jag är rädd att ridskolan kommer anse att sambon väger lite för mycket för ridskolans hästar. Går det att rida när man väger såpass mycket?
Är aldrig försent att börja rida, finns ju massor av nybörjargrupper för vuxna. När det gäller vikten så är det inte rimligt att rida men det finns ju massor av sätt att umgås med hästar på, har ni tur kanske det finns något ställe som håller på med körning eller liknande?
 
1. Aldrig försent! Är flera i min kompiskrets som börjat rida på ridskola igen vid 25-45 år. Även jag funderar på det och jag är 35 🙂

2. Väldigt tveksamt tyvärr..
 
Kanske din sambo kan hålla på med hästar på annat sätt, hjälpa till i stallet, bära bommar , promenera någon häst. Lära sig tömköra?
om jag vore du så skulle jag gå till ridskolan tillsammans med honom och höra efter om det finns något sätt som han kan få umgås och lära sig kring hästar och stall trots vikten. Hjälpa till på någon barnlektion kanske? Hoppas ni hittar något sätt att umgås med hästar :)
 
Min granne hade haft ett längre upphåll när hon började rida hos mig, då var hon 65 år. Nu är hon 73, och rider fortfarande.

Så nä, för gammal är du inte, och jag tror nästan inte man kan bli för gammal :)
 
Hej! Jag red mycket när jag var liten men slutade efter en olycka när jag var 7 år, och sedan dess har jag saknat ridningen fruktansvärt mycket. Jag och min sambo pratar båda om att börja rida igen, ridskolan i närheten av vårat hem erbjuder ridning en dag i veckan för att se om man vill börja på deras ridskola. Jag har dock ett par funderingar.

1. Är jag för gammal för att börja rida från start då jag inte kommer ihåg någonting från när jag var liten? Jag är idag 21 år och det känns som att jag lär vara äldst i en ridskolegrupp.

2. Min sambo väger ca 150 kilo och jag är rädd att ridskolan kommer anse att sambon väger lite för mycket för ridskolans hästar. Går det att rida när man väger såpass mycket?

Klart du kan börja rida igen! Och i storhästgrupperna tycker jag alltid att det är nästan uteslutande vuxna. Även på låg nivå.

Jag red senast på ridskola från 27-30 års ålder :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 795
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 053
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 181
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 091
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp