för hård ridbana?

isabelle0226

Trådstartare
Vad ska man göra åt en för hård ridbana?
Ridbanan är bara bra när den är blöt och ny harvad, det är de enda gångerna den är hyfsat mjuk.
Vad ska man göra åt det utan att det kostar en förmögenhet??
 
Vad ska man göra åt en för hård ridbana?
Ridbanan är bara bra när den är blöt och ny harvad, det är de enda gångerna den är hyfsat mjuk.
Vad ska man göra åt det utan att det kostar en förmögenhet??

Det billigaste är ju att harva den när det behövs.
Eller är det så att det måste vara både blött och nyharvat samtidigt?

Jag har en ridbana som ändras efter väder. Mycket regn, tung. Torrt, hård som en fotbollsplan och lite däremellan oftast.

Än har jag inte sett några problem med det egentligen. När det är torrt och hårt så harvar jag bara. Jag har en vanlig harv där jag kan ställa in djupet så jag kan välja. Annars krattar jag den bara med hemmagjord "kratta" att ha bakom fyrhjulingen.
Det brukar ta bort den värsta skorpan och göra det lagom mjukt.

Det andra alternativet är ju att köpa ridbanevattnare att dra bakom fyrhjulingen. Det torde vara billigare än att byta underlag.
 
Handlar om hur fördelningen av storlek och form på kornen ser ut. En gissning, utan att vare sig sett hur det ser ut eller vara expert på detta, är att lite extra naturgrus med rätt runda korn och väldigt lite finmaterial skulle kunna vara idé att prova att kompletera med. Hör med grushåla i närheten om de har någon på plats som kan hjälpa dig. Är de erfarna så så behövs inget siktprov utan de tittar och känner på en hink sand när det inte är nogrannare än så. Dräneringsgrus fast utan för stora korn eller nåt. Ibland har de frånsikt från annat sortiment som kan passa osv.
 
Vad ska man göra åt en för hård ridbana?
Ridbanan är bara bra när den är blöt och ny harvad, det är de enda gångerna den är hyfsat mjuk.
Vad ska man göra åt det utan att det kostar en förmögenhet??
Vad är det för marker där du bor? Mycket leror? Olika marker kan behöva olja behandling för att bli bra.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
579
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 670
Senast: Amk
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 294
Senast: ufot
·
Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
827
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp