För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

skuggi

Trådstartare
Ja, för första gången upplever jag att ffa ena hästen tycker att ridbanan är för hård. Han är barfot, men jag upplever inte att han verkar "hovöm", han går inte och söker vägkant när han går efter grusväg tex, rör sig fint osv.
Senaste månaderna har vi jobbat ganska mycket och väl ganska tufft på ridbanan, från typ början av juni har det känts som att han tappat stinget och framåtbjudningen ffa på ridbanan, i skogen har det varit full fart. Tänkte först att det var matkoma vid betessläpp, men eftersom det hållit i sig så började jag fundera på om det faktiskt är fysiskt obehag han visar.

Ett pass i ridhuset visade att han först gick sådär ovilligt även där, men när jag pushade lite till så var det som att han kom på att det ju faktiskt var mjukt där, och sedan var han på som vanligt.

Funderade på om det är hovarna han är öm i då, eller typ benhinnor, typ att underlaget "bara" varit för stumt. För ridbanan ÄR jäkla hård nu, det har inte regnat ordentligt på evigheter.

Efter att ha hållit oss till skogen/ridhuset ett par veckor gjorde jag ett test häromdagen att gå ut på ridbanan igen för att se att det inte är så att han hittat energin av andra orsaker. Men nej, han vill inte gå på som vanligt på ridbanan. Han börjar bra, och sedan är det som att han känner att nej, för hårt.

Ridbanan är ju slät och utan otäcka stenar, så jag har lite svårt att tänka att det är traditionell hovömhet som visar sig. Jag gissar att han skulle reagera på samma vis om jag bad och galopp på asfalt tex.

Just nu är planen oavsett att han ska skos på torsdag, och han kommer gå skodd över vintern. Ska bli intressant att se vad det gör för skillnad.

Men nu till funderingen då:
Om det är så att hans reaktion beror på att underlaget är för hårt, dvs att han tycker att det är för stumt. Då borde det inte bli skillnad med skor väl?
Om det BLIR skillnad med skor, vad beror det på? Kan skorna hjälpa med ett hårt underlag, eller kan det bli att skorna "maskerar" att underlaget är för hårt?

Tänker väl mest på om det kan bli så att han slutar visa att underlaget är för hårt, och så får han skador för att han går för mycket på för hårt underlag?

Ni som har skodda hästar, hur visar era hästar att underlaget är för hårt?

Nu undrar jag ju över andra hästen, han säger inget om att han tycker att underlaget är för hårt, men det kanske är det ändå, även för honom? Eller kan de vara olika tåliga för hårt underlag?
Kan man träna dem att tåla hårt underlag bättre? Tex att de jobbas mot mer samling eller nått?

Blev kanske lite luddigt, får förklara bättre om ni inte förstod :D
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Reagerar de på hårt underlag brukar det vara lederna de får ont/blir ömma i. Att sko kommer inte göra någon skillnad, blir snarare värre med sko.

Om han blir bättre efter skoning så vet du att det berodde på ömma hovar.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Grusvägarna borde vara mycket hårdare än ridbanan så om hästen är piggare ute är det knappast för att banan är för hård.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Hårt underlag använder man som diagnostik för undersökning av hältor.

Det visar att det är ngt som inte stämmer.

jag skulle ge 17 i banan o lyssna på hästen. Underlag är väldig viktigt på SIKT.
Om inte annat så vill man att hästen ska känna sig bekväm om man vill att den ska kunna jobba så bra som den kan.

Att sko den ger troligen ingen skillnad på direkten, men över tid om den spänner sig vilket man inte märker förrän man provat.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Grusvägarna borde vara mycket hårdare än ridbanan så om hästen är piggare ute är det knappast för att banan är för hård.

Nja, fast ute är vi mest i skogen, har inte begärt trav/galopp på grusväg ännu, så där vet jag inte.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Ja, självklart struntar vi i ridbanan nu (även med andra hästen). Men om han skulle bli bättre med skor, hur vet jag då när vi ridit "för mycket" på hårt underlag?

Hur mycket tycker ni att man kan rida på hårt underlag? Tänk typ hård grusväg. Hur länge/vilka gångarter/hur ofta?

Eftersom att den här killen varit lite trasig så ska vi ändå på ÅB i slutet av augusti, ska passa på att prata med vet då såklart.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

En häst som tappar bjudning på hårt underlag har förmodligen ont. Tycker du ska kontakta din vet och kanske rekommenderar hon/han ett tidigare besök.

Hård grusväg rider jag aldrig fortare än skritt på. Har däremot när jag jobbade i ft-stall för länge sen travat i långsamt tempo på asfalt i uppbyggnadsperioden inför säsongen.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Hur mycket tycker ni att man kan rida på hårt underlag? Tänk typ hård grusväg. Hur länge/vilka gångarter/hur ofta?

Med en häst som är frisk anser jag att man ska rida på olika underlag. Jag rider ut 3-4 ggr/vecka och då rider jag antingen på åker, eller så blandat åker/grusväg/skogsstig/asfalt.
Hårda grusvägar och asfalt skrittar jag på, möjligen att jag kan trava kortare sträckor på grusvägen om jag tycker att det behövs för att få hästen uppmärksam, ta mig förbi nåt störande tex om en bil ligger bakom och vill om. Jag tror bara det är nyttigt att variera. Men för att rida längre stunder eller galoppera tycker jag att det ska ha regnat så vägen blivit mjuk, eller att grussträngen i mitten är fin. Det värsta jag vet att hårda grusvägar med stenar, jag är rädd för hovbölder etc och håller mig i skritt. Asfalt tycker jag är för halt för annat än skritt.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Jag tycker att det oftast är oelastiska och gamla hästar alt hästar som har olika typer av defekter som tappar bjudning på hårt underlag. Och det tolkar jag som av smärta i lederna framför allt.
De har inte nog med "egen stötdämpning" och vågar därför inte röra sig max.
De kan bli markbunda, korta i steget och/eller spända.

Har de redan markbunden och ej luftig/spänstig/gungig gång och är spända/ej lösgjorda märks det inte alltid så mycket om man alltid rider på stumt underlag.
Precis som en del missar att hästar är lite halta runt om.
Det är svårt att se hur en häst BORDE kunna röra sig om den aldrig gjort det med nuvarande ägare eller alls.

Jag aktar mig för hårda ridbanor. Jag vill inte be hästar länga steget, släppa till genom kroppen och lita på att jag gör det bra för dem och så gör jag det på ett underlag som känns obehagligt att göra det på.
Nej..
Jag vill heller inte rida på för löst underlag.

De ska få fäste och svikt.

Skor ger ingen stötdämpning. Däremot kan de skydda ömma hovar.
Det finns en hel del hästar som inte aktivt söker gräs, mjukhet etc som ändå blir betydligt friare i rörelserna och bjuder mer med skor. De flesta faktiskt av de som arbetas mer än lite mysmjukistur då och då. :)
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Håller med .

Skuggi : om hästen tex är öm på alla fyra eller bägge fram behöver den för den skull inte söka sig ut mot kanterna på vägar osv , så det är ingen riktlinje .

Jag tycker du ska prata med både hovslagaren och veterinären bägge kan bedöma mkt skäligt om hästen är sulöm och skulle vara hjälpt av skor .

En hård ridbana är mkt värre än hårt underlag ute i skog och mark !
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Kan inte säga bu eller bä om hästen är hovöm över internet.
Men förutom detta så tänk på att om man" kört stenhårt på ridbanan ett tag "så kan hästen också tappa framåtbjudningen och stinget pga att den är uttråkad;)

Särskilt om den är pigg och fräsch på andra ställen.

Uppfattar du ridbanan som halkig? Vissa ridbanor kan va hårda men också ge dåligt fäste och då måste hästen spänna sig för att inte tappa fotfästet..
Om man själv går länge på underlaget och tex tömkör så brukar man själv få en uppattning om hur underlaget känns,och vi har bara två ben ,tänk att ha fyra ben att hålla reda på.:crazy: det skulle jag aldrig klara :D
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Ja, självklart struntar vi i ridbanan nu (även med andra hästen). Men om han skulle bli bättre med skor, hur vet jag då när vi ridit "för mycket" på hårt underlag?

Hur mycket tycker ni att man kan rida på hårt underlag? Tänk typ hård grusväg. Hur länge/vilka gångarter/hur ofta?

Eftersom att den här killen varit lite trasig så ska vi ändå på ÅB i slutet av augusti, ska passa på att prata med vet då såklart.



Jag oroar mig betydligt mer för tungt/djupt underlag (=senskador) än för att det ska vara för stumt/hårt... rent generellt.

Hur mycket man kan rida på hårt underlag beror ju lite på om hästen är tränad för det. Men som sagt är jag mer försiktig om det är tungt och/eller halt, än om underlaget är stabilt men mer stumt.

Hoppas det inte visar sig vara något större problem med din häst.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Rent principiellt så håller jag med . Dock är ju den teorin endast applicerbar i ett förebyggande teoretiskt perspektiv och känns hästen nu ofräsh och ryttaren vet att den jobbats på hårda underlag så finns all anledning att analysera detta , Ffa som en ev sulöm häst inte har ngt att göra med för mjuka underlag öht .
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Absolut - och den ska ju kollas denna månad tydligen. Jag mest kommenterade den fetade frågan.

Är den ovillig på hårt underlag ska man inte pressa fram den.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Jag tycker att det oftast är oelastiska och gamla hästar alt hästar som har olika typer av defekter som tappar bjudning på hårt underlag. Och det tolkar jag som av smärta i lederna framför allt.
De har inte nog med "egen stötdämpning" och vågar därför inte röra sig max.
De kan bli markbunda, korta i steget och/eller spända.

Har de redan markbunden och ej luftig/spänstig/gungig gång och är spända/ej lösgjorda märks det inte alltid så mycket om man alltid rider på stumt underlag.
Precis som en del missar att hästar är lite halta runt om.
Det är svårt att se hur en häst BORDE kunna röra sig om den aldrig gjort det med nuvarande ägare eller alls.

Jag aktar mig för hårda ridbanor. Jag vill inte be hästar länga steget, släppa till genom kroppen och lita på att jag gör det bra för dem och så gör jag det på ett underlag som känns obehagligt att göra det på.
Nej..
Jag vill heller inte rida på för löst underlag.

De ska få fäste och svikt.

Skor ger ingen stötdämpning. Däremot kan de skydda ömma hovar.
Det finns en hel del hästar som inte aktivt söker gräs, mjukhet etc som ändå blir betydligt friare i rörelserna och bjuder mer med skor. De flesta faktiskt av de som arbetas mer än lite mysmjukistur då och då. :)

Ja, eftersom "vi" haft just problem med lederna under våren så var det lite det jag undrade över. Hans problem har ju varit att han inte vinklar bra i bak, och det antar jag ger en mer stum gång.
Han är ju normalt elastisk tycker jag, det här klippet är ju över två år gammalt, men det där är bilden jag har av hans rörelsemönster. Han "ska" och borde vara en elastisk häst tycker jag.
När vi jobbar i ridhuset nu så rör han sig absolut elastiskt, har ingen film på det, men det är stor skillnad mot ridbanan.

Det kanske kan vara en kombination, om han är lite öm i hovarna så blir han ju oelastisk, och då blir det extra jobbigt för lederna på hårt underlag?
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Jag har tänkt på det där med uttråkad såklart, men han borde ju vara lika uttråkad i ridhuset isf?
Dessutom såg jag att han var tveksam i början på passen i ridhuset, och började sen röra sig bra. Nu är han direkt "bra" i ridhuset. När jag gick ut på ridbanan såg jag att han liksom började röra sig fint, och så var det som att det gick ett par varv, sen var det som att han kände igen underlaget.

Jag har inte tänkt på underlaget som halt, men kanske är det det? Måste gå dit och hasa runt lite där... Det är ju en ganska fast "botten" och sedan är det liksom en bit (3-4cm?) typ löst material. Det jag tänkt på när jag går där med mina egna fötter är att det kan kännas lite ojämnt för det blir små "vallar" kring hovavtryck, längs spåret osv.

Bra tips! Tack!
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Ja, hovis kommer i kväll så vi ska prata lite då. Har spånat lite med honom tidigare och jag berättade att jag upplever att det är mkt aktivitet i hans sulor (växer till och byter mycket) och det sa hovis skulle kunna vara ett tecken på att han kanske är sulöm.
Så det ska bli väldigt intressant att se ev skillnad.

Både hovis och veterinär har kikat på hovarna och säger att de är fina, starka och sulan är stark, så det ser inte UT som att han borde vara öm, men det kan han ju vara ändå.

Veterinären ska vi ju snart träffa igen, jag vill låta honom hitta stilen med skor innan vi träffar veterinären igen, så det inte blir några konstigheter.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Jag har tänkt på det där med uttråkad såklart, men han borde ju vara lika uttråkad i ridhuset isf?
Dessutom såg jag att han var tveksam i början på passen i ridhuset, och började sen röra sig bra. Nu är han direkt "bra" i ridhuset. När jag gick ut på ridbanan såg jag att han liksom började röra sig fint, och så var det som att det gick ett par varv, sen var det som att han kände igen underlaget.

Jag har inte tänkt på underlaget som halt, men kanske är det det? Måste gå dit och hasa runt lite där... Det är ju en ganska fast "botten" och sedan är det liksom en bit (3-4cm?) typ löst material. Det jag tänkt på när jag går där med mina egna fötter är att det kan kännas lite ojämnt för det blir små "vallar" kring hovavtryck, längs spåret osv.

Bra tips! Tack!
Ojämnt underlag är värre än hårt underlag :nailbiting:,att inte hitta balans i underlaget och slappna av ger ju en spänd häst som sliter på både leder och senor..
Sen kan en hov se helt perfekt ut barfota med otroligt fina hovar och tjock sula,pefekta strålar osv men ändå vara hovöm.
Jag har haft häst jag ville ha barfota men som trots perfekta hovar och bekvämt liv inte vill va utan skor.
Vilket är pinsamt att få höra från hästen .:o
Jag kan framstå som en barfotahatare men så är verkligen inte fallet,jag har bara den uppfattningen att det är inte så enkelt som en del förespråkare vill påstå.
En häst kan ha "fula hovar" och va bekväm barfota ,men också se perfekt ut och inte upplevas som hovöm,men faktiskt vara det.Inte alla lägger sig på rygg och svimmar:D eller tassar fram i gräskanten.
Vissa hästar döljer det bra även för erfarna ,och först efter skoning visar det sig.
Men ojämnt underlag verkar va mest troligt att det påverkar hästen negativt såhär över internet.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Ja, men jag tycker ju att ridhuset är "ojämnt" också, det är ju hovspår osv som iaf mina "tassar" kan vricka sig på lite ;) men kanske skillnad på ridbanan där det övre lagret är grus, i ridhuset är det sand/klenflis.

Jaja, det ska bli intressant som sagt. Pålle skötte sig med beröm vid sin första skoning, brydde sig inte ett dugg faktiskt. Personligen var jag klart nervös över hur han skulle reagera med en spik i foten :nailbiting:
Hovis kändes väldigt duktig, han var förvarnad om att jag är extremt nyfiken och vill veta allt om allt. Han påpekade att framhovarna är en aning i obalans, tittar man på hornrören så lutar de en aning mer åt trakten till, och det ska han fixa till, för sådär skulle det inte vara :D
Om någon kommer ihåg vår andra tråd med hältan på samma häst (och filmerna jag länkade till där) så funderades det kring om han trampar igenom lite väl mycket. Kan hända att det beror på den här obalansen. Jag ska ta och filma om en vecka eller så, så får ni se :)
 

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 537
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 809
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 605
Senast: muslidag
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 708
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp