För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Galopperade han lika i båda galopperna?
Menar nu uppsuttet.

På videon ville han bara galoppera i den ena som lös o det är ett diagnostiskt medel.
Att sitta på såvida att hästen bjuder är det allra bästa tycker jag. Då känner man ju...
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Han är inte galopperad uppsuttet alls. Han har inte haft balans för det.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Men OM han hade galopperat uppsuttet så hade han inte gått lika i båda varven, han är nämligen inte lika stark i båda bak. Bland annat.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Men OM han hade galopperat uppsuttet så hade han inte gått lika i båda varven, han är nämligen inte lika stark i båda bak. Bland annat.

Men friska hästar brukar kunna galoppera på ett ung. lika bra utan ryttare.
De ska ju bara galoppera självmant ( en av de tre naturliga gångarterna) o gör de det inte skulle jag inte säga att den är svagare i ena, utan att det är ngt fel.
Väljer den konstant bara den ena är det troligen mer än muskulärt.

men det är bara jag det...
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

(svarar båda)
Jag tror ärligt talat att problemet primärt varit smärta(ledinfl) i kombination med för lite muskler. Grundorsaken är enligt vet för lite muskler till för långa ben typ. Och orsaken till det är både fel på mat och träning.

Ömfotad verkar han inte varit, han har jobbat på otroligt bra efter att infl vart behandlad. Men jag fick inte börja rida förrän i slutet på maj och i och med betet så har han blivit så trött att han inte bjuder på något egentligen.

Han verkar som sagt inte precis annorlunda i och med skorna, får se om det skulle bli ändring när vi sedan lägger på bakskor.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Tycker du själv att det låter rätt för en så pass ung häst?

Bete ger ju mer än fullgod kost.
Det lilla du rider borde den tycka vara kul.

Iofs händer mkt i en 4-årings kropp( om den nu är 4) på sommaren, men som regel har de då ridits en hel del under vintern o våren.

Jag skulle helt klart se oviljan som att ngt är fel. Det gäller bara att lyssna.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Fast om du läser så har han ju som sagt haft en inflammation i bakknä och has, antagligen under en längre tid. Upptäcktes i våras. Så nej, det är ju inte normalt. Och som jag skrev, så var orsaken för lite muskler/stabilitet i lederna.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

(svarar båda)
Jag tror ärligt talat att problemet primärt varit smärta(ledinfl) i kombination med för lite muskler.

Han verkar som sagt inte precis annorlunda i och med skorna, får se om det skulle bli ändring när vi sedan lägger på bakskor.


Varför är den inte sedan långt tillbaka skodd bak,,,

Förstår du inte sambandet mellan ömmande hovar, muskel fattig och ledinflammation i t.o.m. två av dom leder som först tar stryk när dom blir överbelastade.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Nej, jag har som sagt inte upplevt honom som hovöm, och det gjorde inte heller veterinären. På kliniken tyckte man inte att han behövde skos, och han har som sagt fungerat toppen.
Att han inte heller visar någon skillnad nu tyder ju ännu mer på att det inte är hovarna som ömmar utan han är troligast trött/inne i en växtfas eller inflammerad i led igen.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Nej, jag har som sagt inte upplevt honom som hovöm, och det gjorde inte heller veterinären. På kliniken tyckte man inte att han behövde skos, och han har som sagt fungerat toppen.
A

Funderar lite stilla hur en häst som anses fungera toppen med ledinflammation i både bakknä och has skulle fungera med lite bättre insatt expertis på själva grundorsaken.
AJ,, trampade jag just på en öm tå eller en tå på ett hårt underlag?
:crazy:
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Att unghästen är så oliksidig som du beskriver i sina gångarter är definitivt inte standard . Där hade jag definitivt sett anledning att titta igenom både häst veterinärt och skoning osv ordentligt .
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Nej, jag har som sagt inte upplevt honom som hovöm, och det gjorde inte heller veterinären. På kliniken tyckte man inte att han behövde skos, och han har som sagt fungerat toppen.
Att han inte heller visar någon skillnad nu tyder ju ännu mer på att det inte är hovarna som ömmar utan han är troligast trött/inne i en växtfas eller inflammerad i led igen.
Har du tagit prov för Anaplasma och Borrelia?

En häst som gjort så lite borde inte va så skruttig..
Tyvärr har jag erfarenhet av fästingsjukdomar och de kan ge väldigt konstiga/luriga symtom,och är hästen ung kan man lät tro de är i tillväxtfas eller liknande.
Hästar med fästingsjukdomar som inte blir behandlade direkt kan få dem att tappa muskler och bli ostabila ,vandrande ledinflammationer osv.
Bara för att förvirra i tråden ännu mer..:(
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Med toppen menade jag självklart efter att han blivit behandlad och friskförklarad.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Hur menar du "så" oliksidig? Det är väl ganska standard att hästar är lite olika starka? Dessutom har han ju gått med inflammation i bakknä och has en okänd (förmodligen lång) tid, så det är väl inte så skumt att han är olika stark i bak?

Han har självklart blivit bättre under träningen efter att han blev behandlad och friskförklarad, från att knappt kunnat ta höger galopp alls så har de nästan känts lika på lina. Men en häst som ännu inte är stark i galoppen på lina kommer jag inte att försöka galoppera på uppsuttet, det tar vi när han erbjuder det.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

En unghäst orkar inte bära sig på liten volt. ej heller är det bra för lederna.

Galopp med ryttare rakt fram i skogen är toppen för både leder o bjudningen.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Det har jag iofs inte, och det skulle vi ju självklart kunna göra idag för att utesluta, tack för tips! Ska prata med vet om det.

Nu verkar hans ledinfl varken vandra(om de inte gjort det nu) och de har också synts på röntgen, jag fick för mig att ledproblem av fästingsjukdomar oftast inte syns på rtg?

Han blev behandlad i april och har på två ÅB efter det varit helt ren i lederna, han har också varit pigg och framåt. Den här tröttheten kom egentligen i och med betessläpp, jag tycker ju bara att han borde piggnat till nu. Dock att han börjat smida nu känns absolut som en växtfas.

Dock har han aldrig varit såhär trött på bete förut, så jag ska absolut se om vi kan ta såna där prov. Visserligen har han aldrig jobbat så mycket som sedan april, så det kan ju vara det också, har inte vågat ha en massa vilopauser eftersom han måste muskla på sig så mycket.

Avsaknaden av muskler är heller inget konstigt, och nu med rätt mat och träning så har han lagt på sig massor med fina muskler. Så det känns inte som något mystiskt fall egentligen.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Fast det är varken vanligt eller normalt att hästen knappt kan fatta galopp i ena varvet . Att den inte bär sig på volt är ju en annan sak .
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Nu har vi varit på kliniken och fått MVG :D
Han har växt och musklat sig massor sedan vi var där sist, ffa bakkärran har breddat sig enormt men framkärran är inte där än, så det är orsaken till att han har lite problem med var han ska sätta fötterna.
Helt ren och bra var han i alla fall, på alla underlag, så veterinären var jättenöjd. Han är fortfarande lite instabil i bakknäna, så de blistrade(?) båda igen för att hjälpa honom lite på traven medan han bygger upp sig.

Blodprov tog vi, allmän status + borrelia/anaplasma, även om hon tyckte att det var extremt otroligt. Med tanke på hur han växt så är det inte konstigt om han är trött nu. ÅB om tre månader igen.

Nu blir det aktiv vila tills han själv bjuder på mer, tömkörning i skogen och promenader framför vagnen.
Jag ska börja lyssna bättre på honom också, det här är en häst som kommer när man ropar i hagen, även på betet. Men på sistone har jag fått gå och hämta honom och typ släpa in honom. Nu efter tre dagar med promenad framför vagn så kommer han när jag ropar igen. Vi har nog tränat för tråkigt helt enkelt, bara jobb och inget kul. Jag har varit så fixerad vid att han måste muskla sig, men nu när veterinären är ganska nöjd så kan jag slappna av lite och lägga in lite mer roliga pass.

Och när han börjar visa att han vill lite mer, så skor vi även i bak. Oavsett ska han gå skodd i vinter, även om det inte verkade som att det var hovömhet som var boven. Vi får väl se om det blir skillnad då.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Han är fortfarande lite instabil i bakknäna, så de blistrade(?) båda igen för att hjälpa honom lite på traven medan han bygger upp sig.

Kan du räta ut det där frågetecknet så man bilda sig en uppfattning om det hjälper eller stjälper honom på traven om man ser det på sikt.

Med all denna information om bakbensproblem så begriper i alla fall inte jag varför den inte sedan första problemet uppdagades skoddes (främst bak först)
 

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 438
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 756
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 559
Senast: muslidag
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 646
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp