För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Jag är osäker på om det var så det hette, de har sprutat något "runt" bakknäna för att ligamenten ska bli lite svullna/strama och hjälpa till att stabilisera leden.
Du får ju gärna fundera kring om det hjälper eller ej, men jag känner fullt förtroende för kliniken och de veterinärer som sett honom där och som varit med från början.

Och som sagt, han har inte skotts i bak för att vi har inte upplevt att han skulle ha behov av det, och veterinärerna har hela tiden sagt att det kvittar om man skor eller ej. Det fick jag göra som jag ville.

Hur tänker du att skor i bak skulle hjälpa instabila leder?
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Vad skönt att han är kollad och att inga rörelse störningar /hälta fanns !
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Ja, det är verkligen skönt. Man oroar sig ju såklart.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Jag är osäker på om det var så det hette, de har sprutat något "runt" bakknäna för att ligamenten ska bli lite svullna/strama och hjälpa till att stabilisera leden.
Du får ju gärna fundera kring om det hjälper eller ej, men jag känner fullt förtroende för kliniken och de veterinärer som sett honom där och som varit med från början.

Och som sagt, han har inte skotts i bak för att vi har inte upplevt att han skulle ha behov av det, och veterinärerna har hela tiden sagt att det kvittar om man skor eller ej. Det fick jag göra som jag ville.

Hur tänker du att skor i bak skulle hjälpa instabila leder?

Tänkte bara på precis som du skrev att meningen med blistring av bakknän ska hjälpa till att stabilisera strukturerna runt själva leden. På kort sikt är det en bra lösning men på sikt???? Vad tror du en behandling med blistring som ska leda till svullnad och framföra allt en åtstramning av ligamenten på sikt kommer leda till???

Inte mer elastisk i alla fall enligt min ringa erfarenhet och många med mig har bittert lärt sig samma läxa.

Hur kan man "uppleva" att en häst inte har behov av han skulle ha behov av det om man inte har något att jämföra med??



Skor är inte alltid av ondo utan i många fall rätt utfört och i rätt utvecklingsfas för den enskilda individen så kan det ofta leda till ett långt bättre helhetslösning för det framtida välbefinnandet än veterinär behandling som påverkar framtida leder och ligament.

I just ditt fall vill jag påstå att just den "rasen" du valt och den typen av träningsmetod och uppbyggnad så sliter bakhovarna mera än deras tillväxt.. Har man dessutom tidigare en långvarig hälta så kommer en oskodd hov slitas avsevärt mkt fortare ur balans än en hov med mekaniskt slit skydd.


Inom galoppen är det väldigt vanligt att vi "tynger ner" unghästarna bak under en till max två skointervaller enbart för att den extra vikten som en skodd hov innebär mot en oskodd hov leder till att individen kommer stärka sig mer naturligt och långsiktigt än medicinsk stärkande uppbyggnad.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Menar du att blistringen skulle få negativa konsekvenser i framtiden alltså? Att han skadas på något vis?
Enligt vet är blistringen något vi gör nu för att hjälpa honom stabilisera sig, medan vi tränar upp omgivande muskulatur.

Eftersom han rört sig obehindrat och villigt på alla underlag (tidigare) så har vi inte upplevt att han skulle behöva skos. Han har inte alls slitit för mycket, tvärtom har vi fått hålla efter med raspen ganska bra. Det han har jobbat har han gjort på underlag som inte sliter särskilt mycket.

Inom trav och galopp vet jag att man viktar och håller på med skor, jag undrar dock om vikten av en sko skulle göra någon skillnad för min typ av häst och min typ av träning?

Men oavsett, det är orsaken till att han inte redan är skodd, det har inte verkat som han behöver det, och den veterinära expertisen har sagt samma.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Menar du att blistringen skulle få negativa konsekvenser i framtiden alltså? Att han skadas på något vis?
Enligt vet är blistringen något vi gör nu för att hjälpa honom stabilisera sig, medan vi tränar upp omgivande muskulatur.
Blistring kan faktiskt ge ärrbildning..
Du som är så naturlig annars ,blistring är väl så långt ifrån naturen man kan komma..:crazy:
Jag har haft en duktig ET som hjälpte mig med en unghäst som hade lite ostabila ligament runt bakknäna.
Jag fick ett program att massera både muskler i bakkärran och "pilla" på ligamenten ..Och ett långsamt uppbyggande träningsprogram.
Sen är vissa unghästar senare än andra i utvecklingen och man får bara ge dem tid att växa klart.Ha lite tålamod.
Varför så bråttom att blistra om hästen inte hade nån direkt rörelsestörning?Jag fattar inte vad som är så panik.
Min blev också mer bekväm med skoning bak med bra understöd.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Det är onaturligt att spruta leder också, jag gör självklart bara det som veterinären säger att det behövs.
Jag har personligen ingen panik, och det vet veterinären om, däremot tror jag "paniken" ligger i att han tydligen är/har varit så instabil att han fått inflammationer bara av att gå i hagen. Alltså är det viktigt att stabilisera upp honom nu medan vi tränar.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Det är onaturligt att spruta leder också, jag gör självklart bara det som veterinären säger att det behövs.
Jag har personligen ingen panik, och det vet veterinären om, däremot tror jag "paniken" ligger i att han tydligen är/har varit så instabil att han fått inflammationer bara av att gå i hagen. Alltså är det viktigt att stabilisera upp honom nu medan vi tränar.


Många hästar som är ömfotade och barfota får ofta den typen av problem som du beskriver och om man tänker efter lite så är det väl mest naturligt att dom rör sig mest under ett dygn i just hagen..

Så att skriva att han fått inflammationer "bara av att gå i hage" räcker för mig att förstå vad som är viktigast för dig i din hästhållning.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Vad menar du med det? Du kan verkligen vara så otroligt fördömande utan att ens ha hela bilden klar för dig :meh:

Det är vad veterinären angivit som orsak. Han har inte bara gått i hage utan lekt ganska intensivt med flera hagkompisar under hela sin uppväxt. Att leka på det viset med för lite muskler och på instabila underlag som lera/snö/is funkar inte, och det var veterinärens förklaring till hans problem.
Och det är en av orsakerna till att han i alla händelser ska skos i vinter.

Att det skulle ha med ev hovömhet att göra har inte ens varit en fundering, hade veterinären ens antytt det hade jag självklart skott på en gång.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Vad menar du med det? Du kan verkligen vara så otroligt fördömande utan att ens ha hela bilden klar för dig :meh:

Jaha,, så nu ska plötsligt jag ställas till svars för ditt eget deltagande.

Stackars dig som inte ens har hela bilden klar för dig..

Lägg ner och analysera om inte grundproblemet kan bero på tidigare järnbrist eller mänsklig hjärnbrist.

Vad vet jag?? jag lyssnar bara på hästens signaler.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Jag undrar vad du menar, du uttalar dig stensäkert om en häst du aldrig sett live, och om mina personliga värderingar utan att känna mig alls.

Jag har ingen aning om järnbrist skulle ha kunnat vara någon grundorsak, jag är inte veterinär, men de veterinärer som träffat hästen har inte nämnt något sådant.

Jag lyssnar på veterinärer som träffat hästen, om du kan lyckas lyssna på en hästs signaler utan att se den så kan jag bara gratulera.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Nu har han gått i hagen bara några dagar när vi varit bortresta, igår kom han från lååångt håll och visade tydligt att han ville komma med ut ur hagen. Känns skönt att han är piggare och gladare. Det ger mig verkligen kvitto på att det mest var mentalt, den där tröttheten.

På torsdag blir det skor även bak, sen ska vi återuppta inkörningen så smått. :d
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

IOM att han så klen bak skulle jag börja klättra den. Inget slitage o med muskler, stärkta senor o ligament kommer den att att bli stabil.

Skor bak ger bättre förutsättningar till att den kan börja ta i bak.

Lustempo ger inget. motorn sitter där bak o om den av ngn anledning är off blir hela hästen därefter. Du kommer att se skillnad på bjudning o att den troligen ömmat. Vikten av skorna ger också det positiva i liten viktträning.

Körning ger tyvärr mer bogmuskler som inte är så nyttiga för ridhästar. vice versa är däremot bra. ridträning av körhästar. Men kul kan det förstås vara.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Ja, vi har klättrat en del i skogen, har toppenbra stigar som jag tömkör på. Och det tar sig ju, veterinären var jättenöjd. Själv ser jag ju honom varje dag och tycker nog inte att det hänt så mycket som det faktiskt gjort.

Ska bli intressant att se om det blir skillnad med skor, är personligen tveksam till om den (lilla) ökade vikten verkligen skulle göra någon skillnad. Iom att han har dem på sig jämt även. På islänningar viktar man ju gärna på med 200-300g, men om man "alltid" har dem på så avtar effekten.
Däremot om han faktiskt är ömfotad så hjälper det såklart om man börjar ta i bättre.

Vet tyckte att körning skulle vara bra träning, det blir ju en del "klättrande" om man kör i kuperad terräng, syns tydligt att han får ta i extra med bak redan i små backar nu när han är ovan. Men sedan kanske det inte ger lika mycket, när han blir mer normalstark.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

När jag skriver klättra så menar jag belastad med ryttare o brantare backar o gärna sand. Gym för hästen!
Även för att kunna kontrollera formen som en unghäst inte begriper.

Isisvikter ligger ju på framhovarna o det är bättre att kunna RIDA sig till lättheten i fram, därav det inte är så magic med "fusk". Det är den man inte kan få med körträning oavsett hur duktig man är. Travare käkas ju upp....
Ryggen måste ju vara med.. den också.

Vänta du bara....
Jag tror att du kommer att få en "annan häst" med bakskor.:)
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Han är inte stark nog för att klättra med ryttare ännu kan jag känna, när han redan får ta i bara med sig själv som belastning. Jag börjar så, vet av egen erfarenhet att det bara blir felbelastningar om man tränar med för hög belastning för tidigt.

Självklart kan man träna och stärka en häst i korrekt form även i körning, det är inte travträning jag tänkt hålla på med ;)
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Låt hästen gå med som handhäst till en häst som orkar klättra, då kan detta ske utan belastning från ryttare.

Sedan måste man ju inte börja i de värsta backarna, utan börja lite lätt på mer kuperat underlag för att sedan öka belastningen och lutningen successivt.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Du kan inte gå till dig själv.
Det är en häst o särskilt tung är du inte.

Man kan börja med mindre lutning o öka intervallet/ repetioner vartefter.

Boj.
Det är inte ponnies med vuxna ryttare på vi pratar om nu, utan ett proportionerlig ekipage.;)..
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Så om hästen är av annan ras, så kan den inte gå som handhäst. Är det så jag ska tolka det?
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Nej, särskilt tung är jag nog inte, men i lägen där han måste kämpa med sin egen vikt så är jag absolut onödigt bagage. Han har gått både med som handhäst (med mig på ponnyn, hihi) och blivit tömkörd och bara vanligt promenerad i terrängen, och riden förståss, men jag rider inte i de värsta backarna ännu helt enkelt. Är det så brant att det räknas som klättra, så får han gå utan mig.

Det är väl inget fel med det? Varför ska man absolut rida hela tiden?
Bra motion för mig är det också :D

Boj: ja, självklart, enda anledningen till att han har gått med som handhäst är att jag egentligen ville ha en stor isis, så nu får han finna sig i den rollen :p
 

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 495
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 795
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 600
Senast: muslidag
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 695
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp