För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Kl
Jag hade inte heller valt att Sätra igång intensiva klättrings program på en knappt riden unghäst med ledinflammation rätt nyligen pga instabila bak knän uppsuttet .
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

När jag skriver klättra så menar jag belastad med ryttare o brantare backar o gärna sand. Gym för hästen!

En smal ryttare som skuggi på en fet häst som omnämns i tråden borde inte inverka nämnvärt mera negativt på hästens belastning.

Däremot en fet ryttare med en häst som man försöker skapa ett gymtränings program som är stärkande borde leda till bättre resultat för båda parterna om den som lagt upp programmet inte bara åker med sittande på utan i stället har den med som handhäst på egna apostla ben.

Många gånger är det för den enskilda individens välbefinnande att finna ett gym för ryttaren vilket vissa verkar ha svårt att förstå,, brist på självkritik eller enbart beroende på okunnighet..:confused:
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Jag tänker mer på att en häst som nyligen haft ledinflammation båda bak pga ostabilitet kanske lämpligen inte dras igång på ett klättrings schema i första hand ?
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Om det är av den mänskliga rasen så har du tolkat det rätt.;)

Nej då blir det ju handmänniska, det är ett utmärkt sätt att motionera på och jag ser absolut inga hinder för det mer än bekvämlighet.;)

Själv har jag släpat med flera halvblod, varmblod åtskilliga islandshästar och en åsna. Gick alldeles utmärkt.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Varför ska hästen enbart ledas? Den 'är väl mkt promenerad?
Hur gammal är den?

Än har jag inte sett ngn HÄST muskla sig av att promenera.
Aktiv skritt under ryttare möjligen.

I sjukrehab ingår simning o klättring o givetvis skritt.

Körning vete Katten.

Man får förmoda att Vet. har gett ngt råd, men det låter inte så:confused:

Att jaga hästen så den brallar runt efter boxvilor är knappast gynnsamt.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Jag skrev inte att den enbart ska ledas, utan att jag inte tänker klättra den uppsuttet förrän den ser starkare ut när den klättrar utan ryttare. Normalt sett tömkör jag när vi klättrar, och vi klättrar då inte enbart, utan går längs en stig i skogen som är lagom kuperad.

Han är 4 år i år.

Nå, den här hästen har iaf musklat sig i skritt utan ryttare eftersom vi inte fick jobba med annat i början. Men det har inte varit promenader där vi strövat fram i terrängen precis.

Självklart har veterinären gett råd, jag vill minnas att jag nämnde tidigare att tränaren varit med vid besök på kliniken och pratat med veterinären om rehab och därefter gjort upp träningsschema åt oss.

Och återigen, ingen jagar honom på filmen efter boxvilan. Dessutom var det där för 2 år sedan.
 
Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda

Jag skrev inte att den enbart ska ledas, utan att jag inte tänker klättra den uppsuttet förrän den ser starkare ut när den klättrar utan ryttare. Normalt sett tömkör jag när vi klättrar, och vi klättrar då inte enbart, utan går längs en stig i skogen som är lagom kuperad.

Han är 4 år i år.

Nå, den här hästen har iaf musklat sig i skritt utan ryttare eftersom vi inte fick jobba med annat i början. Men det har inte varit promenader där vi strövat fram i terrängen precis.

Självklart har veterinären gett råd, jag vill minnas att jag nämnde tidigare att tränaren varit med vid besök på kliniken och pratat med veterinären om rehab och därefter gjort upp träningsschema åt oss.

Och återigen, ingen jagar honom på filmen efter boxvilan. Dessutom var det där för 2 år sedan.
Du skrev såhär den 24/ 4.

Det är lustigt att du på en film kan se så mycket av hur hans hovar ser ut, även intressant att du och Coari ser helt olika saker?

Självklart har veterinären tittat på honom på både mjukt och fast underlag vid båda tillfällena.

**
Igår var vi tillbaka som sagt, vi hade utöver den första veterinären även en till samt klinikens VD på plats

De hade kollat på alla filmerna (!) och tittade på honom på böjt och rakt spår, hårt och mjukt underlag samt gjorde böjprov. Böjprov var helt UA och inflammationen i has och knä är borta.
Han rör sig märkbart bättre, tom jag kan se att han är mycket mer villig och tar för sig bättre.
Kvarstår att han fortfarande är för dåligt musklad och instabil, så vi ska fortsätta träna för att bygga upp bakkärran. Tills dess för han gå ensam i hage och ska inte bralla omkring fritt, utan bara korrekt och fokuserad träning ett tag framöver.
Vår underbara tränare mötte upp på kliniken och fick också prata ihop sig med veterinären om hur vi ska träna vidare, vilket kändes toppen.

Alla var överens om att den troligaste orsaken till det här är någon sorts trauma i kombination med instabilitet/muskelbrist. Att ryggen rör sig dåligt kommer sig(troligast) av den dåliga aktiviteten i bak, han fick lite ytterligare sprutor i ryggen för att hjälpa honom att komma igång med rörelsen där.Vi tittade på hovarna och alla(igen) tyckte att han har bra och fina hovar och att det inte finns någon orsak till att sko i nuläget. Vi kunde prova om vi vill, för att se om det skulle ge något extra, men med tanke på att han är så mycket bättre på bara två veckor så tyckte de inte att det var nödvändigt.
Jag pratade med tränaren också och vi kom överens om att börja med träningen enligt plan, så får vi se om det känns som att det går framåt i rätt takt så avvaktar vi.
Kan tänka mig att jag nog skor till vintern oavsett, för att han ska ha bra grepp både i hage och ute.

Träningen blir att träna balanserade och kraftfulla övergångar, kraftfulla gångarter. Både på lina, tömkörning, bredvid cykel och som handhäst. Han ska också få dra lite tungt korta sträckor, och sedan ska vi fixa till en vagn så vi kan bli klara med inkörningen och träna vidare på det viset.

Nu känns det ljust igen

3 dagar senare såhär
blev han helsprallig och for runt i 8-an som ett torrt skinn med benen åt alla håll(jag skrattade nästan ihjäl mig) och han låååg nästan i kurvorna :)
Var det ngt att skratta åt?
en häst som inte anses fräsch?
Vet. brukar inte skriva ut exakta råd ej heller titta på filmer??? där hästen bara far runt som ett popcorn efter boxvila 2. Inte vad som ska visas överhuvudtaget. En lös häst? Nej du.

Sprutor i ryggen på en häst som anses helt frisk:nailbiting:.Aldrig hört talas om ngt dylikt! Det rimmar illa om hela historien.
För mig stämmer inget så jag ska nog hålla mig borta...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 434
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 756
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 559
Senast: muslidag
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 645
Senast: mackan
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp