För het i galoppen

Cita

Trådstartare
Skulle vilja få tips om hur jag kan träna min ponny i galopp. Hon blir så het så hon ska bara springa i hennes tempo (fort, går ej att korta) tycker att detta börjar bli lite störande eftersom allt annat funkar okej. Hon kan öka å minska hur mycket som helst i trav å skritt men i galoppen så ska det bara gå fortare å fortare. Vill kunna få henne att lugna sig. Nu kommer ni säker skriva att hon antagligen e omusklad, men de e hon inte. Hon har muskler så de räcker.
Mycket tacksam för svar :):
 
Även om hon har muskler behöver inte det betyde att har dom musklerna hon behöver för att bära sig i galoppen.. ta hjälp av en duktig instruktör/tränare så får du nog bättre råd!
 
Jag red en häst som också var sådan! Det var märkligt, han gick bra och lugnt i traven, i form, gick att böja, ställa, öka, minska, flytta och allt det där... Men i galoppen fick han bara spel och rusade runt på banan, utåtställd.

Hästar gör inte så enbart för att de är omusklade. Kanske vill de springa ifrån arbetet, det har jag också varit med om, men här var det liksom 0-100 på 1 s!

Jag skulle också vilja veta om någon haft liknande problem och hur de i såfall löst det... Bara av nyfikenhet.
 
jag rider för instrucktör men de hjälper inte...jag har sett henne springa löst i lite lägre fart än när ja rider...så ja vet att hon klarar de bara att hon som sagt vill slippa undan de...de var därför jag ville ha mer tips på övningar :rofl:
 
det är inte ALLS samma sak att galoppera fritt ute och ha en ryttare på många kilo hängandes på frambenen!

Min kära häst har alltid kunnat gå i en bärig kort galopp ute i fritt tillstånd, det har tagit oss ca ett år att bygga upp den galopp vi har i dag, och det är fortfarande lång tids uppbyggnad kvar ! Dels är det mentala som ska platsa dels musklerna vi har jobbat mycket och länge på båda och än är det långt kvar !

Jag vet inte hur din häst är mentalt, men det spelar en stor roll, hur man ska gå till väga för att överhuvutaget träna hästen. Min häst säger till dvs. backar/ställer sig upp när han får riktigt nog & tycker att jag pressar för mycket. Han har under vår tid tillsammans fått för sig andra saker och även prövat mig när jag inte visat mig värdig hans ledare, Det har tagit mig lång tid att komma upp i rang mot honom, då det var min första häst, en rätt dålig kombination jag relativt grön, han relativt grön, båda med massa vilja och jäklaranamma.

Hur är din häst i dom andra gångarterna, har ni en bra kontakt hand/skänkel? låter du hästen springa in i fattningarna? Vad säger din tränare om problemet? hur länge har du haft hästen? hur ofta tränar ni för tränare ?
 
sån var min också från början, men nu så orkar han. jag har i stort sett bara suttit och ridit korta galopper. nu orkar han och idag gick han till med lugnt och fint i båda galopperna ute! :)
 
Är du säker på att det är "rätt" muskler din ponny har?
Har stött på hästar med liknande problem som inte orkade bära upp sig i galoppen och därför rusade iväg.

Hur reagerar hon när du bryter av från galoppen, tar hon hjälpen eller vill hon springa vidare?
Om hon inte har några problem att sakta av kanske det kan vara idé att träna mycket fattningar för att sedan bryta av efter ett fast antal galoppsprång. Då stärker hon sig samtidigt som hon inte hinner rusa iväg. Testa att bryta efter 3-7 galoppsprång (bestäm innan hur många det ska vara).

Tömkörning eller longering kan också vara till stor hjälp. Om du inte har gjort det själv så be någon om hjälp så att du kan lära dig.

I longeringen kan du ha ponnyn inspänd och den behöver inte bära och balansera någon annan vikt än sin egen.

Lycka till :)
 
Min favoritövning är att rida i en volt. Man rider halva volten i sluta eller öppna och fattar sedan galopp, rider sista halvan. Sedan är det sluta och öppna igen. Snacka om koncentration! Underbart för heta hästar eftersom de får kanalisera sin "hetta" genom att tänka mycket.
 
rid mycket på böjt spår. då har hon igen chans att sticka och du akn få lite kontroll över henne, förhoppningsvis! :)
 
hästen kan fatta hur fina fattningar som helst te galopp...för de har ja lärt henne...hon kan lixom fatta från stillastående å allt...men problemet e att precis när ja har fattat så går hon lungt i ca 2 galoppsteg å sen så springer hon bara iväg...hon e envis av sig så hon VILL slippa undan arbete...de va därför jag ville ha tips på galopp övningar :bump:
 
Jag lugnade travaren jag red genom att galoppera mycket på volter i varierande storlek, byta om volt och så vidare... Rida i 8:volter, där du går ner i trav på medellinjen...
kan funka för dig me!
 
Min pålle är också sådan,
Till en början gickd et knappt att glp inomhus.
Men jag har tömkört en del , med enbart glp arbete.
Massor av fattningar, Även glp i uppförbackar.
Men när jag glp på banan glp jag korta sträckor , mycket volter så hon får annat att tänka på och mycket fattningar ..
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 377
Senast: Fiorano
·
Dressyr Jag behöver hjälp med omskolning på min häst🙏🏼 Han har varit en hopp-tävlings häst innan, vilket gör att han har en otrolig galopp och...
2
Svar
30
· Visningar
3 373
Senast: VildeKia
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
941
Senast: linlar1
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
9 988
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp