För höga hinder!!

Sv: För höga hinder!!

Jag förstår vad du menar. Det blir ju ett fall på minst 160 cm. Rent teoretiskt så borde det ju inte vara så bra. Det märker man ju själv om man skall hoppa ner för någonting. Att hoppa ner från ett trappsteg märker man ju inte så mycket, men hoppa ner från en å en halv meter så märker man av jordens dragningskraft.
Men sen är det väl så att de här hästarna tränas inte på att hoppa 160 cm varje dag, utan mest på tävling och enstaka träningstillfällen.
 
Sv: För höga hinder!!

Tack,äntligen nån som inte säger emot..;)
ja..det har du nog rätt i, att man hoppar mer höga hinder på tävlingarna..
 
Sv: För höga hinder!!

Öhum du jämför väl inte hästar och människor nu vad? :crazy:

Om en männsika skulle hoppa över 160 och landa på fötterna skulle man ju (nästan) bryta benen av sig.. Vi är ju inte byggda ens i närheten på samma sätt..
 
Sv: För höga hinder!!

Inte bryter man väll bena om man hoppar nerf rån en höjd som är en och en halv meter? Jag och mina kompisar hoppade ner från "klätterställningar" som säkert var 2,5-3 meter höga.
 
Sv: För höga hinder!!

På vilken forskning grundar du de åsikterna? Eller är det bara ngt du tror?
Och hur är det med förslitningsskador? Kommer de också av att hoppa högre hinder? Eller kommer de av ngt annat?
 
Sv: För höga hinder!!

Löjlig tråd... :crazy: hur tror du att det skulle se ut om VM-tävlingarna låg på en meter i höjd? Det är ju knappast så att det hoppar 1.60 med hästarna VARJE DAG. Vad tror du egentligen!?
 
Sv: För höga hinder!!

Olympus skrev:
Inte bryter man väll bena om man hoppar nerf rån en höjd som är en och en halv meter? Jag och mina kompisar hoppade ner från "klätterställningar" som säkert var 2,5-3 meter höga.

Hm nej det gör man nog inte.. Men man kan fortfarande inte jämföra en häst och en människa som var tanken med mitt inlägg..
 
Sv: För höga hinder!!

men hästarna är ju tränade för så höga hinder.:bump:
 
Sv: För höga hinder!!

Såg du hästen som gick världscupfinalen som var 18 år? Tror du att den hade hållit så länge om det var för mycket belastning? :p Om man tränar hästen noggrant inför uppgiften så håller den (antagligen).
 
Sv: För höga hinder!!

Nej det är klart man inte kan, men jag skrb du inte att en människa skulle bryta benen om den hoppade 160? Eller missuppfattade jag det totalt:p
 
Sv: För höga hinder!!

Tänk på att det är en häst också, inte en porlinsdocka! :smirk:
 
Sv: För höga hinder!!

Nej du har rätt.. är bara jag som är typ halvt höjdrädd och tror jag ska bryta benen av mig..:crazy:
 
Sv: För höga hinder!!

Nyrelski skrev:
1m :confused: Det skulle inte bli mycket till tävlingar, 1m kan väl alla med lite ridvana ta sig runt på vilken häst som helst :smirk: Men jäklar vilka omhoppningar det hade blivit ;) :D
Det som hände din häst var troligtvis inte pga. för högt hinder. Utan en olyckshändelse som lika gärna kan ha hänt när den hoppat 50cm som 1.50

Sen är ju faktiskt höjdrekordet 2.47 för häst och de flesta hästarna i toppen har kapacitet för betydligt mer än 1.60

så kan man inte resonera.. dom med lite ridvana kan inte hoppa 1m me villken häst som helst.. tycker du har helt fel med det du skriver.. :devil:
 
Sv: För höga hinder!!

Nej inte med vilken häst som helst men de allra flesta hästar kan hoppa enmetersbanor hur enkelt som helst om ryttaren bara styr rätt å håller sig kvar..:angel:

Det är inte förrän man kommer upp till medelsvår det börjar krävas mer av ryttaren med distanser, linjer och tekniskt m.m.
 
Sv: För höga hinder!!

Silverkatten skrev:
Nej inte med vilken häst som helst men de allra flesta hästar kan hoppa enmetersbanor hur enkelt som helst om ryttaren bara styr rätt å håller sig kvar..:angel:

Det är inte förrän man kommer upp till medelsvår det börjar krävas mer av ryttaren med distanser, linjer och tekniskt m.m.

Neej du det stämmer inte det i heller.. allt beror på hästen måste man ha distans på en häst så måste man.. om jag ska hoppa min unghäst 1 M klart jag måste hjälpa henne med distans... och ryttar måste kunna hjälpa hästen inte sitta sig och hålla kvar... min häst har gott 140 klasser skulle jag sitta o slappa på han skulle jag flyga som en vante av han!!
 
Sv: För höga hinder!!

Det beror ju såklart både på ryttaren och hästen, men i överlag är det inte särskilt svårt att ta sig runt en 1 metersbana. Nu påpekar du ju för mycket detaljer vilket inte är meningen, inlägget är ju något ironiskt. Tänk själv hur många Malin Baryard vi skulle ha om VM-tävlingarna låg på en meter!? Alltså så kommer majoriteten runt en 1 metersbana. :idea:
 
Sv: För höga hinder!!

Hästar har en sorts stötdämpning i sina leder & dom innehåller en enorm mängd ledvätska fr att klara dom påfrestningar en hästkropp utsätts för.
Dom flesta hopphästarna, tränas bara någon gång ibland på sin tävlingshöjd, dom rids mestadels på lägre höjdder för att spara benen.
Men om du anser att det är plågeri att hoppa 1,60 hur kan det då komma sig att det finns hästar som är över 15 år som fortfarande tävlar?
Milton hoppade fortfarande trots han var "pensionär" & han älskade det.
Men sen inom hoppsporten så pensionerar dom normalt sett sina tävlingshästar tidigare än vad man gör med övriga tävlingshästar.

Jag har inte hört om så mycket skador på just elit hopparna, tycker det mest är skador på dressyr & travhästarna i största allmännhet.

Jag är ingen hoppälskare men vi kravlar oss över en meter då & då. Är livrädd för att hoppa.

Spirit
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 323
Senast: TinyWiny
·
Träning Jag är relativt ny med att ha egen häst och valde därför en häst på 18 år som i sina yngre dagar tävlade i hoppning. Själv har jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 207
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 938
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp