För höga hinder!!

Sv: För höga hinder!!

apocalypsze skrev:
Det beror ju såklart både på ryttaren och hästen, men i överlag är det inte särskilt svårt att ta sig runt en 1 metersbana. Nu påpekar du ju för mycket detaljer vilket inte är meningen, inlägget är ju något ironiskt. Tänk själv hur många Malin Baryard vi skulle ha om VM-tävlingarna låg på en meter!? Alltså så kommer majoriteten runt en 1 metersbana. :idea:

Neej men dom skriver ju fel du skriver rätt att ruttaren oxå måste kunna men dom andra skrev att vem som helst med ridvana kan och det är inte sant...
 
Sv: För höga hinder!!

Linas_matte skrev:
Neej du det stämmer inte det i heller.. allt beror på hästen måste man ha distans på en häst så måste man.. om jag ska hoppa min unghäst 1 M klart jag måste hjälpa henne med distans... och ryttar måste kunna hjälpa hästen inte sitta sig och hålla kvar... min häst har gott 140 klasser skulle jag sitta o slappa på han skulle jag flyga som en vante av han!!


Det där var inte vad jag menade i mitt inlägg. Om du vill diskutera mer med mig om det kan vi pma om det?:)
 
Sv: För höga hinder!!

Silverkatten skrev:
Det där var inte vad jag menade i mitt inlägg. Om du vill diskutera mer med mig om det kan vi pma om det?:)

Visst inte för jag vet hur mna gör men men!!
 
Sv: För höga hinder!!

Linas_matte skrev:
Neej men dom skriver ju fel du skriver rätt att ruttaren oxå måste kunna men dom andra skrev att vem som helst med ridvana kan och det är inte sant...

Jo, det är nog väldigt sant skulle jag säga. För har man RIDVANA som det står i inlägget så ska man kunna ta sig runt en 1 metersbana. Annars har man INTE "ridvana", enligt mig.
 
Sv: För höga hinder!!

Hej , visst kan man tycka att belastningen av landingen borde förstöra benen. men som någon sa kan det hände i 1 - meters klasser också.. Det har att göra med balans i språnget och landningen och att hästen kommer rätt osv. Givetsvis kan hästen landa fel eller landa på ett sätt som belastar extremt. Men det finns ingenting som säger att det är vanligare på 160 nivå än på 1 meter nivå.. Och som zlatan sa tänk så många av den absoluta världselit hästarna som är femton och över ! For Pleasure blev ju pensionerad vid 18 och det finns många fler !
 
Sv: För höga hinder!!

elvisS skrev:
närå..duktig var han..men en gång slog han i benet och det lossnade en liten benbit..för slår i bommar gör de väl alltid någongång..:cool:

ja du..kanske max en meter skulle vara lagom..??har inget riktigt hum om höjden..:crazy:

det var bara en tanke som slog mig att det är väldigt höga hinder..


så du tror att hästen hade skadat sig mindre om hindret hade varit 1 meter högt? :smirk:

Och hur hade du tänkt dig med mästerskapen? Om det skulle gå i 1 meter hade i stort sett ALLA kunnat rida SM, VM och OS. Smart tänkt där :crazy:
 
Sv: För höga hinder!!

Jag håller faktiskt med dej, ifall man hoppade dom höjderna ofta. Det finns ju faktiskt toppryttare som tävlar nästan en gång i veckan, med samma häst. Det tycker jag är fel. Och egentligen kan man ju tycka att 1.60 alltid är för högt, men eftersom det inte är så många hopphästar som skadas (hopphästar skadas inte alls lika ofta som dressyrhästar, för att inte tala om travhästar :eek: ), och eftersom så många tävlar när dom e så gamla så är det tydligen inte det.

Vad tycker du om höjdhoppningstävlingar då? :smirk:
 
Sv: För höga hinder!!

Om de svåraste klasserna skulle ligga på en meter, då skulle jag nog starta OS trots att jag är hopprädd för då har man ju i alla fall vart med...

Nä, jag tycker att klasserna ligger bra!
 
Sv: För höga hinder!!

*kl*
Till trådskaparen:
Så din häst slog i en bom och blev sen så skadad att han blev triangelmärkt? :smirk:

Skaffa dig lite koll först innan du gör sånna påståenden, eftersom du tydligen tycker att 1 m är "liite för högt egentligen"
 
Sv: För höga hinder!!

Okej men då svara jag väl här då... Jag sa aldrig något om en unghäst utan om utbildade hästar (över 7 år). Tänk dig alla ridskolehästar:) . Om du går och tittar på en vanlig lokaltävling med en metersklass kan du se att det är inte särskilt många ryttare som hjälper sin häst.. Snarare stjälper den..:o Men visst tar sig hästarna runt ändå, dessa fantastiskt underbara och snälla djur.. Bara de får veta vilket hinder de ska hoppa så löser de resten på ett eller annat sätt.. ;)
 
Sv: För höga hinder!!

TS-då bör du kanske byta inriktning till tex PROMENADER med hästen istället eftersom du tycker att hoppning är så farligt,för högt å belastar hästarna å "förstör"de..:rofl:
 
Sv: För höga hinder!!

En sak är ju säker, och att det är att det inte är bra för hästarna att hoppa, men med tanke på vården de får efter och före och hela tiden emellan gör att deras ben & hovar och muskler alltihop håller. Eran häst fick nog bristande eller felande behnadlingar vilket kan gjort att det inte höll, eller att dehoppade den tills den blev helt slut, vilket är väldigt vanligt. Men itne på den nivån Malin Bayard och alla andra kända hopptävlingsmänniskor tävlar på. Deras hästar får den träning och underhåll de behöver. Många "vanliga" ryttare förstör sina hästar på många andra sätt och inte bara på att hoppa högt, utan för mycket.
 
Sv: För höga hinder!!

apocalypsze skrev:
Jo, det är nog väldigt sant skulle jag säga. För har man RIDVANA som det står i inlägget så ska man kunna ta sig runt en 1 metersbana. Annars har man INTE "ridvana", enligt mig.


Det är klart som fan att man har ridvana trotts att man inte kan ta sig runt 1 meter.. Det e fan bara skitsnacka... Shiiit asså
 
Sv: För höga hinder!!

Man måste ju komma ihåg att Butterfly Flip, MacKinley och dom hästarna e ju riktiga elitidrottsmän som e tränade för att tävla och hoppa stora banor, det e ju inget som alla hästar fysiskt sätt kan klara. Det e ju prescis som att inte alla människor kan hoppa 2.40 som de gör i OS. Det e ju självklart att mästerskaps banor där stjärnhästar tävlar ska vara betydligt högre än banor på lokala tävlingar där hästarna inte matchas på samma sätt.
 
Sv: För höga hinder!!

Dessutom kan man vara hopprädd, men köra runt hästen på 65 % msv...
 
Sv: För höga hinder!!

Henchen skrev:
Dessutom kan man vara hopprädd, men köra runt hästen på 65 % msv...

Ja, om man bortser för "hopprädda". Men om man ska se till majoriteten, t.ex vanliga dödliga ryttare eller ridskoleelever, what ever, så nog kan de med ridvana ta sig runt en 1-metersbana.
 
Sv: För höga hinder!!

Linas_matte skrev:
Det är klart som fan att man har ridvana trotts att man inte kan ta sig runt 1 meter.. Det e fan bara skitsnacka... Shiiit asså

Du får ursäkta men hur gammal är du egentligen? Sådana inlägg som ditt är egentligen inte värda att svara på men jag gör det iaf för att jag tänkte förklara lite mer med vad jag menade. Du kanske missade att jag skrev "enligt mig"? Hursomhelst, så vände jag mig till majorieten, alltså vi vanliga dödliga ryttare eller t.ex vanliga ridskoleelever utan någon form av hopprädsla (känner själv ingen med detta) så ses det nog ganska naturligt att har man ridvana kan man ta sig runt en 1-metersbana. Även en gammal dressyrkärring som inte gör annat än traglar i ridhuset dag ut och dag in skulle säkert kunna hoppa en bana på en meter om livet hängde på det, någon gång i ungdomen susade hon säkert hejvilt över hindrena. Bara ett exempel. Du behöver inte ta orden som jag skriver på fullaste allvar, utan snarare med en nypa salt som de flesta inlägg här på Bukefalos. Skulle bli många missförstånd om man skulle ta allt det som skrevs på fullaste allvar och inte förstå ironi, realistisk överdrivelse osv.

Hursomhelst, så skulle alltså majoriteten av hästsverige bli malin baryardskor om de högsta klasserna låg på en meter...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För höga hinder!!

Jo det är sant, det kan nog de flesta efter några år på en hygglig häst!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 084
Senast: Cambrie
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 343
Senast: TinyWiny
·
Träning Jag är relativt ny med att ha egen häst och valde därför en häst på 18 år som i sina yngre dagar tävlade i hoppning. Själv har jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 215
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 947
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp