För höga hinder!!

E

elvisS

Tycker det är alldeles för höga hinder på tävlingar( Malin Baryard klasser)..alltså hinder på ca 1.60 cm. Stackars hästar ,det måste bli världens belastning i benen och hovar när de landar..?
Dessutom har vi en korsningshäst som gått svår hoppning och han blev trinangelmärkt bara för att hans ben blev förstört när han slagit i bommar..:( (vi hoppar inte med honom)
 
Sv: För höga hinder!!

Tycker inte jag. Det är alldeles lagom.

Finns ju hästar som fått benen förstörda genom att gå en meters klasser också...
 
Sv: För höga hinder!!

Sorbe skrev:
Tycker inte jag. Det är alldeles lagom.

Finns ju hästar som fått benen förstörda genom att gå en meters klasser också...


Instämmer, så kan man juh inte gå runt o tycka??
 
Sv: För höga hinder!!

elvisS skrev:
Tycker det är alldeles för höga hinder på tävlingar( Malin Baryard klasser)..alltså hinder på ca 1.60 cm. Stackars hästar ,det måste bli världens belastning i benen och hovar när de landar..?
Dessutom har vi en korsningshäst som gått svår hoppning och han blev trinangelmärkt bara för att hans ben blev förstört när han slagit i bommar..:( (vi hoppar inte med honom)

tänk ändå att dom landar på ETT ben :smirk:
 
Sv: För höga hinder!!

förr var ju hindrena ännu högre men de har gått tillbaka och stannat på 160 för att det inte ska slita så mycket på hästarna. som sagt, det finns ju de som inte ens klarar av de lägre klasserna.
 
Sv: För höga hinder!!

Det finns hästar som håller och hästar som inte håller för sin uppgift inom alla discipliner men med tanke på hur många hopphästar som tävlar på den absolut högsta nivån när de är uppemot 15 år (och äldre med) gamla så tycker jag att det är ett relativt bra betyg. Särskilt med tanke på att de flesta av de hästarna gått många och stora klasser redan som unghästar.
 
Sv: För höga hinder!!

elvisS skrev:
Dessutom har vi en korsningshäst som gått svår hoppning och han blev trinangelmärkt bara för att hans ben blev förstört när han slagit i bommar..:( (vi hoppar inte med honom)

Det låter väldigt skumt. Det måste ha varit världens sämsta häst i svår klass om han slog i så många bommar att han blev förstörd.
En hopphäst ska INTE slå i bommarna. ;)
 
Sv: För höga hinder!!

Zlatan skrev:
Det finns hästar som håller och hästar som inte håller för sin uppgift inom alla discipliner men med tanke på hur många hopphästar som tävlar på den absolut högsta nivån när de är uppemot 15 år (och äldre med) gamla så tycker jag att det är ett relativt bra betyg. Särskilt med tanke på att de flesta av de hästarna gått många och stora klasser redan som unghästar.
:bow: *tiotio*
 
Sv: För höga hinder!!

Ja men tänk på att en häst är en atlet med enorma träningsfysiologiska förutsättningar... Skador får du bara om du inte har en häst som är tränad för sin uppgift, 1.60 hinder eller en meter spelar ingen roll.
 
Sv: För höga hinder!!

Hur högt tycker du det ska vara då? Det ska ju inte vara lätt att ta sig upp i toppen. Hästar kan få sina ben skadade även om dom hoppar 1m eller gör ngt helt annat.
 
Sv: För höga hinder!!

närå..duktig var han..men en gång slog han i benet och det lossnade en liten benbit..för slår i bommar gör de väl alltid någongång..:cool:

ja du..kanske max en meter skulle vara lagom..??har inget riktigt hum om höjden..:crazy:

det var bara en tanke som slog mig att det är väldigt höga hinder..
 
Sv: För höga hinder!!

1m :confused: Det skulle inte bli mycket till tävlingar, 1m kan väl alla med lite ridvana ta sig runt på vilken häst som helst :smirk: Men jäklar vilka omhoppningar det hade blivit ;) :D
Det som hände din häst var troligtvis inte pga. för högt hinder. Utan en olyckshändelse som lika gärna kan ha hänt när den hoppat 50cm som 1.50

Sen är ju faktiskt höjdrekordet 2.47 för häst och de flesta hästarna i toppen har kapacitet för betydligt mer än 1.60
 
Sv: För höga hinder!!

Ja att ha 1 m låter väll utmärkt, då skulle det la finnas ett par 1000 Malin Baryard i Sverige:rofl:
 
Sv: För höga hinder!!

:rofl:



Har det inte pratats om att dom ska höja ännu ett snäpp, till 170 cm, har läst det ngnstans.
 
Sv: För höga hinder!!

elvisS skrev:
ja du..kanske max en meter skulle vara lagom..??har inget riktigt hum om höjden..:crazy:

det var bara en tanke som slog mig att det är väldigt höga hinder..

Om du inte har något direkt hum om höjden så kanske det inte låg så mycket funderingar bakom din kritik, förutom att det känns "högt"?:smirk:
1.60 hoppning är ju ändå för dom allra bästa... både ryttare och hästar... skulle vilja se en utslagsgivande VM-bana på 1m :rofl:
 
Sv: För höga hinder!!

1m, yes! Då kan jag rida VM för storhäst på c-ponnyn. :rofl:
Here we come!!
 
Sv: För höga hinder!!

orka sånt här... vad ville du ha ut av den här tråden?
 
Sv: För höga hinder!!

JAA ! stackars hästar ! Dom hade säkert hoppat de stora hinderna om dom hade tyckt att det gjorde " Asaballaont " i benen !

TÄNK de stackarna som MÅSTE tävla inom sån där Höjdhoppning !

Fyy så hemskt . Bättre att låta dom stå i box och skrota så de inte gör illa sig .
 
Sv: För höga hinder!!

*kl*

Jag ska vinna VM på en ridskolehäst! :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 262
Senast: TinyWiny
·
Träning Jag är relativt ny med att ha egen häst och valde därför en häst på 18 år som i sina yngre dagar tävlade i hoppning. Själv har jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 191
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 878
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp