För intelligent för att fångas?

Sv: För intelligent för att fångas?

Lust att hämta hagelsprutan har vi väl alla känt, när den egna förmågan inte räckt till i arbetet med djur. ;) Vanligen brukar det lösa sig om man avbryter och pysslar med annat en stund. För orsaken till att det inte fungerar ligger ju sällan eller aldrig hos djuret utan hos oss själva. Okunskap, stress, otålighet, missade signaler etc.

En fråga. Tror du att det beror på mutan att du kan "fånga" hästen idag, eller att utvecklingen blivit den ändå?

LIA
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Vid det här laget borde hon vara helt på det klara med att när jag kommer, ger henne en bit morot och trär på grimman, då är hon "fångad", "hämtad", "tagen" whatever, och då är nästa anhalt stallet.
Men det är ju just det hon gör! :confused:

Och uppenbarligen har hon ingenting emot det, eftersom hon låter mig ta henne dit varje dag, så länge hon får sin morot. Hon bråkar inte, hon krånglar inte, och hon lyssnar på vad jag vill.
Hästar resignerar och anpassar sig, så vad bevisar det?


Känns så tråkigt att hästen plötsligt inte litar på en längre, så alla tips emottages tacksamt!
Intressant att INGEN här har nåt tips?
Du bryr dig ju inte om vad man säger, so whats the point?
Det enda som verkar passa är det vanliga "går det inte med lite våld, så går det med mycket".

Martha sa det förresten i en mening...

LIA
 
Sv: För intelligent för att fångas?

hej. har skummat igenom tråden lite grann och det verkar som att det går framåt för dej..funkar det med morot för tillfället så fortsätt med det tills det inte funkar längre :D ..då är det ju bara att testa nåt nytt...har själv vart med om det där och det verkar som att hästarna har sina "perioder" då de vill vara lite :devil: ..hehe.. använd dej av det som funkar med dej och din häst och ta inte åt dej om det är någon anser att deras sätt är "det enda rätta" och du nu inte gör på deras sätt. (nu vill jag bara ge klart för mej att jag inte klankar ner på någon i denna tråden utan i allmänhet)...det finns lika många sätt i all hästhantering som det finns hästmänniskor (ganska många alltså ;) ) bara din häst trivs med dej och du trivs med din häst så är det väl bara bra och inget mer med det..

hoppas det går bra i fortsättningen :)
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Måste bara fråga, vad anser du vara våld? I vilken bemärkelse har jag använt mig av det? Bara en ärlig fundering.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Du svarar ju inte på mina frågor...
Eller bryr dig om vad man skriver i övrigt heller...

Så varför ska jag svara på dina?

LIA
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Vet du vad Lia... du svarar inte på mina frågor så varför ska jag svara på dina? Du verkar helt enkelt ha bestämt dig för att jag inte kan NH trots att jag haft med NH att göra i 6 år snart och trots att jag regelbundet tränat för NH instruktör. Vi definerar NH på olika sätt och hur vi än argumenterar mot varandra så hittar vi saker att slå ned på. Du letar efter fel i mina inlägg känns det som. Finns det något av det jag skrivit som du alls håller med om?

Jag undrar fortfarande vad din syn på NH är...vad NH är för dig. Det är en fråga du inte vill svara på och jag tänker itne svara på dina frågor förrän jag fått svar av dig. Barnsligt? ja visst men i såfall så är vi på samma nivå.

och vad ger dig rätten att bedöma mina NH kunskaper...du har itne sett mig arbeta en häst? Jag har itne sett dig men jag har heller inte sagt att jag tycker du ska hålla dig borta från NH forumet. Ett forum är öppet för alla, därför tänker jag stanna här på forumet eftersom aj gtycker mig ha kunskapen som krävs.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

*raderat*
*raderat*
*raderat*
*raderat*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För intelligent för att fångas?

"raderat"
"raderat"
"raderat"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För intelligent för att fångas?

Beppo skrev:
Vet du vad Lia... du svarar inte på mina frågor så varför ska jag svara på dina? Du verkar helt enkelt ha bestämt dig för att jag inte kan NH trots att jag haft med NH att göra i 6 år snart och trots att jag regelbundet tränat för NH instruktör. Vi definerar NH på olika sätt och hur vi än argumenterar mot varandra så hittar vi saker att slå ned på. Du letar efter fel i mina inlägg känns det som. Finns det något av det jag skrivit som du alls håller med om?

Jag undrar fortfarande vad din syn på NH är...vad NH är för dig. Det är en fråga du inte vill svara på och jag tänker itne svara på dina frågor förrän jag fått svar av dig. Barnsligt? ja visst men i såfall så är vi på samma nivå.

och vad ger dig rätten att bedöma mina NH kunskaper...du har itne sett mig arbeta en häst? Jag har itne sett dig men jag har heller inte sagt att jag tycker du ska hålla dig borta från NH forumet. Ett forum är öppet för alla, därför tänker jag stanna här på forumet eftersom aj gtycker mig ha kunskapen som krävs.


Det spelar ingen roll hur mycket man "kan" eller hur mycket erfarenhet man har om grundtanken saknas.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Om hästen frivilligt står kvar när jag kommer till hagen, då har hon väl inte resignerat? Jag har knappast tvingat henne. Varken nu eller förr. Förut gick hon gärna ifrån mig, men inte längre. Om det beror på moroten eller inte vet jag inte, men om hon nu hatade mig eller tyckte att jag var elak, då skulle nog inte en enkel morot få henne att stanna, eller hur? Och jag undrar fortfarande vad du menar med att jag är av övertygelsen att "fungerar det inte med våld så fungerar det med mycket våld"? Vad har jag gjort som är våldsamt? Det enda jag har gjort är försökt enligt era metoder, både att driva henne och att försöka vara en intressant varelse, och så vidare, allt det står (utom drivandet, det har jag försökt efteråt) i mitt första inlägg i den här tråden. Och ingenting av det har haft effekt. Och det jag frågade förut har jag fortfarande inte fått svar på; OM nu alla hästar ser mig som ett monster, hur kommer det sig då att alla andra, inklusive min andra häst, ALLTID kommer farandes emot mig när jag kommer gåendes i hagen? Om de tycker att jag är en trevlig prick, och kommer gnäggandes i full galopp vissa gånger, har inte det någon betydelse då? Bara för att EN häst, som jag redan skrivit har traumatiska minnesbilder ifrån ett tidigare liv, inte litar på mig, eller någon annan - i hagen, men däremot vid alla annan hantering. Om hon inte tyckte om min hantering av henne, hur kommer det sig då att hon villigt går med på allt annat vi gör tillsammans? För vi gör det TILLSAMMANS, inte var för sig, och inte emot varandra. Det handlar inte om att hon har resignerat, jag skulle aldrig tvinga en häst att följa mig om den inte ville. Om jag ville tvinga en häst att blir "fångad" i hagen, så skulle jag nog ta med mig fyrhjulingen och ett par lasson ner, istället för en morot.

Måste säga att jag håller med Beppo, vissa här letar verkligen efter fel i allt man skriver. Det finns en anledning till att jag startade den här tråden, jag är inte överkunnig, och det är ingen av er andra här heller. Men tillsammans kanske vi kan spåna på förslag som hjälper den rådande situationen. Fast det verkar ju som att själv är bäste dräng, för här har jag mest fått pikar om att jag inte är en bra hästmänniska, för att jag använder ordet "fånga" när det på NH-språk heter "hämta". Jag har sagt hela tiden, att jag går INTE ner till hagen med tanken att fånga och tvinga upp min häst till stallet, jag har till och med redogjort i detalj hur det ser ut/låter när jag går ner till hagen. Är det ett våldsamt betéende jag har beskrivit? Okej, då är jag väl våldsam då.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Hur vet du att jag saknar en grundtanke? Måste alla ha samma grundtanke bara för att man håller på med NH. Det finns många många metoder inom NH och likamånga grundtankar som det finns hästmänniskor. vem är du att bedöma vad vilken grundtanke som är rätt eller fel. Om nu Gisburne har funnit en metod som fungerar för henne och hennes häst så tycker jag det är kanon! Det kanske inte är den metod jag skulle använt men jag klankar itne ned på hennes metod bara för det. Kanske jag kan lära mig något av den istället för att såga henne vid fotknölarna och kalla henne för en dålig hästmänniska.

Gisburne> Stå på dig! Tycker det är kanon att du hittat en metod som fungerar och så länge ingen kommer till skada så tycker jag du ska fortsätta på det sätt du gjort! Tycker det är synd att det ska letas fel och beskyllas i varje tråd... Alla har oliak råd och erfarenheter vilket kan skapa många nya ideer och infallsvinklar! Och även fast man itne har 10 års erfarenhet av NH betyder det itne att man inte har kunskap. trots LIAs anseende oma tt jag itne hör hemma att skriva här på forumet så tänker jag stanna för jag vet att det finns folk här som faktiskt läser vad jag skriver! Så stå på dig!
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Gisburne skrev:
Vad skönt att det löste sig för er! :banana:

Det har skett en förändring i mitt stos betéende nu, hon står snällt kvar och väntar tills jag kommer fram, och jag får klappa henne utan att ge morot. Kan även sätta på grimman utan rymningsbenägenhet. :smirk: Hon är fortfarande inte lika social som de övriga, som förföljer mig 100-tals meter i taget... Vet inte riktigt vad de är ute efter, men de verkar tycka om att leka "följa John"... ;) Mitt sto däremot är fortfarande "vaken" och håller bra koll på om någon vill henne något, men hon har inte gått ifrån mig på över en vecka. Får se hur framtiden ter sig, men just nu går det bra.


Bra jobbat tjejen! jätteroligt att läsa att det går frammåt. Det är bara att jobba vidare! Det blir väl lättare sen oxå när ni kommer tillbaks från sommarhagen. kämpa på! :banana:
 
Sv: För intelligent för att fångas?

zillax89 skrev:
Men varför ta en snöboll när du kan driva hästen med din egen kropp istället? Om man skaffar sig häst får man minsann se till att ha lite tålamod och ork att lösa problemen. Jag vill int göra nån stor grej av snöbollskastningen men jag tycker bara det är så onödigt, varför snöbollar? Att hästen följer med dig in för att du kastar snöbollar på honom tror jag inte på. Det är inte snöbollarna som gör det, det är sättet du gör det på, och det sättet behöver inte innehålla snöbollskastning


Jo jag kunde säkert ha drivit med min egen kropp. MEN spring själv runt i en hage med snö upp till knäna och "jaga" "driva" välj själv ett ord så det blir bra. Det är inte så roligt.Speciellt när man måste få in hästen. Ingen har ett tålamod som sträcker sig så långt eller?. Och om det finns det så ska den få en medalj som orkar stå ut så länge! Snöbollar för att det var det jag hade att andvända. Med spö eller rep var jag fortfarande tvungen att springa runt. Jag andvände inte direkt issnöbollar om du trodde det ,så dum i huvudet är jag inte. och jag kastade inte mot huvudet utan mot baken och det var inte ofta jag träffade. Att kasta bakom honom räckte.

Då kan man ju tänka så här oxå hur ont gör det itne på hästen när vi andvänder repet då? Efter att man bett flera gånger smäller det för att hästen inte gör dte man ber om. Gör inte det ont?Den smällen är väl lika hård som som du skulle slå din häst med handen eller att hästen skulle få en snöboll på sig. Är det NH?Våld, bestraffing? Hur ser Du och LIA på det?Eller mjäkar ni med era hästar när dom inte lyssnar?:confused:
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Gisburne skrev:
Vet inte var tråden ska ligga, vi provar här!

Mitt sto ger mig huvudbry. Hon har blivit svår att fånga på betet, och hon är så himla smart så man kommer knappt i närheten av henne. Jag har testat alla "vanliga" NH-tips; att gå förbi henne med axeln vänd mot och låtsas som ingenting, att backa när hon går emot/tittar på mig, att söka kontakt och låta henne söka kontakt, att pyssla med någonting annat och försöka vara intressant så hon ska bli nyfiken, m.m. Ingenting har effekt. Hon är för clever! Hon genomskådar precis allt. :smirk:

Hon är väldigt beroende av tryggheten i flocken (trots att hon är ganska mobbad) och hon tycker inte om att stå ensam i stallet. Men just nu står en hingst och ett sto med föl inne på dagarna, så hon är ju inte ensam. Men det hjälper inte, hon vill fortfarande inte gå ifrån flocken. Min tanke är att så snart jag skaffar eget stall (på gång) så ska hon få gå i en lite mindre hage nära huset till en början, och jag ska då försöka att bygga upp ett nytt förtroende oss emellan genom att hälsa på i hagen lite då och då, utan att ställa krav på hästen och ta henne därifrån. Hon ska liksom få vänja sig vid att jag kommer ibland, och vissa gånger åker grimman på och det blir en tur till stallet, men inte varje gång.

Frågan är, vad gör jag tills dess? Hon går nu i en stor hage (typ 12-14 hektar?) tillsammans med 8 andra ston i olika åldrar. Det krångliga är att det blir en redig promenad ner till hagen varje dag jag är där, och då vill man ju inte stå och försöka fånga hästen i en halvtimme, för att sedan ge upp och knata tillbaka till stallet och gå ner igen lite senare. Hela dagen försvinner, och mina ben orkar inte med alla kilometrar som jag måste gå fram och tillbaka. (De står ju givetvis alltid längst bort i hagen också...) Igår kom en annan tjej och tog med sig ledarstoet, och tack vare att den tjejen hade en bit morot över så lyckades jag "lura" min häst till att komma till mig. (Det tog också lite tid, och jag VILL verkligen inte lura henne, för det hjälper ju knappast uppbyggnaden av förtroendet!)

Känns så tråkigt att hästen plötsligt inte litar på en längre, så alla tips emottages tacksamt!


Nu sticker jag ut hakan i detta forum :angel:

Vad har förtroende med det hela att göra? Varför ska hästen komma springande till dej bara så där? För ett år sen eller vad du skrev så kanske du hade mindre hage eller hästen hade det tråkigare.
Den går med sina polare och längtar inte efter människor eller ridning just då. So what? Det är irriterande och besvärligt om hästen inte kommer men vad har det med förtroende att göra?

De hästar jag aldrig rider eller arbetar, bara fodrar, kommer alltid sättande i full fart när de ser mej.
Om hästarna nyss gått ut kommer min, som jag oftast rider, sist, krypande bakom de andra. :o när jag visar mej i hagen. Har de varit ute länge kommer hon först.

Jag har alltid lite hästgodis som morötter och ajg har aldrig besvär med att få in dem. Muta?? Den kommer och du ger godis, och...:confused: Vad är problemet? Om de ser mej som en godisautomat så okej. Bara de fortsätter lyssna på vad jag vill och samarbetar bra, så är det ok.
Jag tycker att jag har mycket bra förhålllande till hästarna. Men inte sjutton vill dom in och ridas jämt för det. De kommer kanske ofta, fast de inte vill, för de vet at jag har godis. Luras? javissst. Vi har större hjärna och får vara smartare än hästen.

Jag har aldrig (man ska aldrig säga så, men hittills då) haft hanteringsproblem som varit långvariga. Knappast några, som inte snabbt gått att rätta till. Jag kommunicerar med hästarna utan att gapa skrika och ta till ytterligheter. Men jag väntar mej inte att de skippa allt bara de ser mej och komma rusande för att plockas ur flocken och kanske tvingas arbeta, i värme och elände.
Jag gråter inte över brustet förtroende om hästen går undan och inte vill fångas. Jag skäller lite på henne och äter upp moroten själv, då kommer hon oftast.

Var realist. Du har en HÄST och du är MÄNNISKA. Vad begär du?

Mina hästar litar på mej när det gäller..De gör det jag begär även om de tycker det verkar konstigt och farligt. Hos vet. eller i andra verkligt jobbiga situationer vill dom ha mej där annars skriker de i högan sky, även om de ser andra hästar. Det är vad jag kallar förtroende. Inte att hästen kastar sej om halsen när jag kommer ut i hagen.

Hästar brukar fö bli en aning "förvildade" och övermodiga på bete i stora hagar. Det kan man väl unna dom?
(duckar)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För intelligent för att fångas?

Beppo skrev:
Hur vet du att jag saknar en grundtanke? Måste alla ha samma grundtanke bara för att man håller på med NH. Det finns många många metoder inom NH och likamånga grundtankar som det finns hästmänniskor. vem är du att bedöma vad vilken grundtanke som är rätt eller fel. Om nu Gisburne har funnit en metod som fungerar för henne och hennes häst så tycker jag det är kanon! Det kanske inte är den metod jag skulle använt men jag klankar itne ned på hennes metod bara för det. Kanske jag kan lära mig något av den istället för att såga henne vid fotknölarna och kalla henne för en dålig hästmänniska.

Gisburne> Stå på dig! Tycker det är kanon att du hittat en metod som fungerar och så länge ingen kommer till skada så tycker jag du ska fortsätta på det sätt du gjort! Tycker det är synd att det ska letas fel och beskyllas i varje tråd... Alla har oliak råd och erfarenheter vilket kan skapa många nya ideer och infallsvinklar! Och även fast man itne har 10 års erfarenhet av NH betyder det itne att man inte har kunskap. trots LIAs anseende oma tt jag itne hör hemma att skriva här på forumet så tänker jag stanna för jag vet att det finns folk här som faktiskt läser vad jag skriver! Så stå på dig!

Men lille du, jag sa inte att du saknar grundtanke jag bara sa att det spelar ingen roll hur mycket man kan om grundtanken saknas - ett påstående. Jag har inte använt de orden - du är en dålig hästmänniska. Jag har inte använt orden - Alla måste ha sammma grundtanke. Det jag skriver är du fri att tolka hur du vill.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Tappsveden skrev:
Jo jag kunde säkert ha drivit med min egen kropp. MEN spring själv runt i en hage med snö upp till knäna och "jaga" "driva" välj själv ett ord så det blir bra. Det är inte så roligt.Speciellt när man måste få in hästen. Ingen har ett tålamod som sträcker sig så långt eller?. Och om det finns det så ska den få en medalj som orkar stå ut så länge! Snöbollar för att det var det jag hade att andvända. Med spö eller rep var jag fortfarande tvungen att springa runt. Jag andvände inte direkt issnöbollar om du trodde det ,så dum i huvudet är jag inte. och jag kastade inte mot huvudet utan mot baken och det var inte ofta jag träffade. Att kasta bakom honom räckte.

Då kan man ju tänka så här oxå hur ont gör det itne på hästen när vi andvänder repet då? Efter att man bett flera gånger smäller det för att hästen inte gör dte man ber om. Gör inte det ont?Den smällen är väl lika hård som som du skulle slå din häst med handen eller att hästen skulle få en snöboll på sig. Är det NH?Våld, bestraffing? Hur ser Du och LIA på det?Eller mjäkar ni med era hästar när dom inte lyssnar?:confused:


För det första - när jag driver springer jag inte, jag GÅR, om man springer är det lätt att tränga sig på hästen och detta har jag skrivit någonstans in i minsta detalj, varför jag går efter hästen istället för att springa.
För det andra, jag tappar sällan tålamodet, all min tid med hästarna skall vara ren glädje, när jag är vid hästarna ser jag till att jag är på bra humör och har all tid i världen precis som dom har.
För det tredje - "Då kan man ju tänka så här oxå hur ont gör det itne på hästen när vi andvänder repet då? Efter att man bett flera gånger smäller det för att hästen inte gör dte man ber om. Gör inte det ont?Den smällen är väl lika hård som som du skulle slå din häst med handen eller att hästen skulle få en snöboll på sig. Är det NH?Våld, bestraffing?"
Jag använder inte rep, pisk eller något föremål för att bestraffa, faktiskt så bestraffar jag aldrig hästarna, jag markerar. Det gör jag bara när hästarna tränger sig på mig, bits, hotas, sparkas, går på mig - såna saker.
När jag ber något av hästen får den två val - ett jobbigt och ett lätt. Det lätta - rätt. Jag tvingar inte fram någonting, hästarna väljer SJÄLVA hur dom vill ha det och hur långt dom vill gå. Jag skulle aldrig komma på tanken att bestraffa en häst för att den inte gör som jag vill!? Men däremot, OM dom hotas (här får du inte vara, flytta på dig) då markerar jag med hela kroppen och om det betyder en putt på rumpan - so be it. Men våld är det SISTA man tar till, hästarna ger varningar innan de använder "våld". Det finns en bok som kan ändra hela din inställning - Mannen som tar hänsyn till hästar av Mark Rashid. LÄS DEN så förstår du vart jag vill komma.

*Den plats i flocken jag blivit given har jag förtjänat*

Jag har inte haft några långvariga hanteringsproblem med mina hästar, min ena häst som är två nu kom i "trots åldern" nu i vintras, den perioden var över på två månader för att jag stod på mig. De timmar jag lade ner på det är guld värda nu när hon växt upp till en riktig primadonna, aldrig träffat en stabilare tvååring. Jag litar på henne, hon litar på mig, hon har ALDRIG varit svårhämtad i hagen, hon kommer så fort man ropar, gnäggar så fort hon ser mig. Det gäller att bevisa för hästen att det är kul att umgås.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För intelligent för att fångas?

Men lille du... Om jag inte minns fel så blev trådskaparen skylld för att vara en dålig hästmänniska.
Självklart är jag fri att tolka det du skriver och eftersom du skrev som du gjorde så tolkar jag det som att du tycker att jag har en dålig grundtanke...för det är väl så du ser det? Annars skulle du inte fortsätta att argumentera mot mig.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Vägen till hästens hjärta går genom magen ;)

Man kan också skriva:

Vägen till mannens hjärta går genom magen :rofl:

Alla hästar är olika. Det som fungerar på den ena fungerar kanske inte på den andra. Du har hittat ett sätt där hästen uppfattar dig som något possitivt. Nu är det bara att fortsätta därifrån.

Jag har själv haft en häst som blev helt förvildad under sommarbetena. Han var också väldigt flockberoende. Det var precis som du har beskrivit. Skillnaden var bara att när de andra kom och var nyfikna så kunde han inte hålla sig och var tvungen att också komma fram och kolla vad jag höll på med.

Det var mest den första veckan som det var så. När han gått där i någon/några veckor så var det oftast inga som helst problem att ta in honom.

Mvh

Tora
 
Sv: För intelligent för att fångas?

För det första - när jag driver springer jag inte, jag GÅR, om man springer är det lätt att tränga sig på hästen och detta har jag skrivit någonstans in i minsta detalj, varför jag går efter hästen istället för att springa.

Om jag kunde hade jag självklart gått mot hästen. Men nu var det så att min lilla ponny sprang i från mig.Och då det var sommar satte han självklart ned mulen och käkade vilket inte jag tycker var ok eftersom vi jobbade då. Jag ville inte låta honom få en chans att belöna sig själv då och då med en tugga av gräs. Tränga dig på hästen kan du ändå göra fast du går. Allt handlar om vad du medelar hästen med ditt kroppspråk.

För det andra, jag tappar sällan tålamodet, all min tid med hästarna skall vara ren glädje, när jag är vid hästarna ser jag till att jag är på bra humör och har all tid i världen precis som dom har.


Alla kanske inte har just den tiden och tålamodet. Och bra humör har inte alla hela tiden heller.Jag har inte det och jag vet hur det kändes att vara en 10 åring som sprang runt mer än 1 timme själv för att få in sin kvicka ponny från hagen. Det var ingen rolig känsla. Att andvända snöbollar hjälpte mig. Och min ponny skadades inte av det.

Jag använder inte rep, pisk eller något föremål för att bestraffa, faktiskt så bestraffar jag aldrig hästarna, jag markerar. Det gör jag bara när hästarna tränger sig på mig, bits, hotas, sparkas, går på mig - såna saker.


Det är självklart att man ska markera att hästen är på väg att göra något riktigt tokigt. MEN vad gör du när hästen fortsätter sin handling?
Jag andvänder mig av de verktyg jag har. Det vill säga min kropp och mitt rep. Om jag ber min häst att flytta ifrån mig och hon inte gör det trappar jag upp det jag håller på med och lyssnar hon fortfarande inte får hon ett "bett,spark" av repet. Det är det jag menar med att repet gör väl lika ont som om en snöboll eller handen.


Har själv en 3 månaders bäbis och ja hon gör uppror ibland med att stegra och sparka. Vilket känns självklart obehagligt. Fast jag är hård mot henne när hon gör fel så är hon alltid glad att se oss. Hon kommer gnäggandes och vill hälsa och mysa. Jag tycker inte att jag har misslyckats med henne hitills med dom verktygen jag andvänder.

:smirk:
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Beppo skrev:
Men lille du... Om jag inte minns fel så blev trådskaparen skylld för att vara en dålig hästmänniska.
Självklart är jag fri att tolka det du skriver och eftersom du skrev som du gjorde så tolkar jag det som att du tycker att jag har en dålig grundtanke...för det är väl så du ser det? Annars skulle du inte fortsätta att argumentera mot mig.

Ja men då får du tolka det så, jag lägger inte ner energi på folk som inte lyssnar. Jag tycker bara det lät som om du tror du kan så mycket för du hållt på med hästar så länge men det har inte alls med saken att göra!? En tonåring som hållt på med hästar ett år kan kommunicera lika bra om inte mer än en som har hållt på med hästar hela sitt liv om hon har rätt grundtanke.
Jag argumenterar mot dig för jag möter såna här personer varje dag "jag har hållt på med hästar hela mitt liv jag vet vad jag snackar om" ändå använder hon pisk som bestraffning och tvingar hästarna till saker de inte vill göra. Rider hästarna på en dammig ridbana och kör på trots att hästen löddrar och riskerar värmeslag.
Jag beskyllde inte tårdskaparen att vara en dålig hästmänniska, jag använde inte de orden, jag sa bara vad jag tyckte och tänkte, jag beskyller inte någon att vara något, jag säger bara vad JAG tycker, sen får folk som sagt tolka det hur dom vill - not my problem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
655
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 923
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
720
Senast: Lutten
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp