För intelligent för att fångas?

Sv: För intelligent för att fångas?

Vill börja med att säga att jag inte orkat läsa hela tråden utan bara skummat över den...

Jag har ett sto (kallblodstravare) som beter sig ungefär som ditt sto gör. Hon kommer från en travtränare som har rykte om sig att vara väldigt hård mot sina hästar. Hon hade noll i tillit till människor, var rädd för de flesta karlar... Ägaren kunde inte ta henne alls utan en hink med havre.
Jag gick en kurs i NH och kursledaren försökte hjälpa mig med henne i hagen och drev henne med enbart kroppsspråk. Det gick sådär och resulterade i att det var ännu svårare att hämta henne i hagen. Jag blev varnad från många att absolut inte muta henne och fick massor av råd som jag provade många av. Gå efter henne, spela ointresserad osv osv. Ingenting hjälpte. Vissa nätter blev hon kvar ute i hagen.
Till slut så började jag lyssna på min magkänlsa. Jag såg ju på henne att hon läste av alla mina försök och förstod att jag försökte att "lura" henne... Jag gick emot alla råd om matning och började "muta" henne. I början så var hon väldigt misstänksam men jag var hos henne i hagen mkt och ibland så fick hon en bit knäckebröd bara för att hon kom till mig och sträckte sig emot mig med suuperlång hals. Efter ett tag så kom hon alltid och då började jag att kräva att jag skulle ta henne först och sen fick hon godis. Ibland så släppte jag henne och ibland så tog jag ut henne...
Idag så kommer hon nästan alltid frivilligt till mig, utan mutor.
Vi kom in i en ond cirkel, jag försökte för hårt och hon blev misstänksam. Till saken hör att min häst är en ganska lättstressad men smart häst som tänker lite för mkt ibland. När hon inte förstår mig på en gång så hinner hon prova ett par alternativ innan jag hinner förklara:smirk:
Jag tror stenhårt på NH men ibland så måste man söka egna vägar och prova andra alternativ.
Till saken hör också att jag tror att min pålle i sitt travarliv har haft det tufft och varje gång hon togs ur hagen så blev det jobbigt för henne, hårt körd och pressad till max. Jag har också hört att det sägs att förra ägaren inte ens klappar sina hästar. Sånt är trams enl honom...
I början så visste hon inte vad gosa var, idag kan hon stå och borra mulen i bröstat på mig och somna. Med det vill jag bara säga att jag tror att man måste se till vad ens häst har med sig i bagaget. Tidigare erfarenheter kan ha stor betydelse för hur vi måste lösa problem med våra hästar alla är inte lika. Min häst går inte att "driva" hon blir livrädd av att någon bara går efter henne på det sättet . Hon mister förtroende för mig om jag gör så...

Duckar för alla kommentarer, det verkar vara lite "farligt" att ge sig in i diskussioner här:angel:
 
Sv: För intelligent för att fångas?

detta tips är jobbigt både psykiskt (för hästen) och fysiskt.
men jag brukar göra det här med ett sto jag brukar rida iallafall, hon är oxå en sån här som springer iväg hela tiden.
Så jag brukar fixa så att hon blir ensam i en hage, gärna så att inga andra hästar är inom synhåll.
och sedan går jag imot henne ganska avslappnat med grimman hängande över ena axeln och skaftet runt min hals (men oftast har jag bara skaftet)
då försöker hon såklart springa iväg, medan hon springer iväg går jag bara lungt och avslappnat efter henne, när hon svänger baken till gör jag en lång sväng så jag kommer snett framför henne igen.
och så håller man på, man blir som hästens skugga, fast följ hästen så du är som på sidan, efter ett tag brukar hon ge upp (kanske tar en ½timme) och då kommer jag inte rakt imot henne utan sluter upp vid hennes sida så att jag kommer i det läge man hamnar när man ska tränsa, och smeker henne på halsen, medan jag gör det brukar jag smyga grimskaftet runt halsen på henne och sedan håller man fast där, klappa jätte mycket och beröm!
visst försöker hon springa iväg fotfarande men nu tar det inte lika lång tid, men att hon gör så (gäller ju såklart inte alla andra hästar) är att hon inte fått jätte mycket människokontakt (alltså den fina kontakten man får från marken utan är mest van vid att nån fångar in henne, sadlar,tränsar och rider, så hon har blivit lite halvt förvildad, plus att hon är lite sur av sig, men det är som hon är :D
de här e som sagt bara ett tips, du behöver inte följa det om du inte vill såklart.
men läs gärna boken å snakke me hester (eller som den heter på svenska : tala medhästar, jag har bara läst den på norska men den är likadant skriven på svenska) där i finns det superba tips och erfarenheter.
läs oxå i NH böcker elelr bara allmänna böcker om hästar, man tror man kan mycket (vilket jag trodde förra året men när jag jämför med vad jag kunde då och vad jag kan nu så kan man säga att jag var en ren nybörjade då :o så nu tänker jag bara, jag kan det här men jag kan ändå bättre. ) så nu läser jag jäte många hästfakta böcker här är några av titlarna (vet dock ej författarna men hör efter på ex biblioteket etc.)
förstå hästen
å snakke me hester (tala med hästar)
westernridning
hästar - skötsel och ridning
från ryttare till häst
Ttouch & Tteam böckerna och filmerna är att rekomendera(!)
hästmassage
ridlära

lycka till med din häst :bow:

hör av dej om hur det går, du kan gärna mejla mig på blond_liten_barbie@hotmail.com
du få gärna fråga fler frågor och jag kanske jag höra med dej om frågor? :)
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Jag håller fast vid att det är idiotiskt att kasta snöbollar. Man kan kasta fel och skada hästen, det finns bättre sätt, snurra ett grimskaft eller vad som helst, men snöbollar? come on! Visst kan man driva en häst - men på rätt sätt för guds skull. Men som sagt, det finns inga regler, folk får kasta snöbollar på sina hästar om dom vill det, jag skulle dock aldrig göra det, mitt tålamod håller längre än så. Jag tycer inte det är någon större skillnad på en snöboll och en sten, om det är kramsnö ute så blir snöbollarna hårda och de går vanligtvis inte sönder så lätt när de väl träffar. Kom inte och säg att man av misstag inte kan träffa hästen, det kan hända alla och när det väl gör det då får man börja om igen för då lär inte hästen komma fram, skulle iallafall inte jag göra.
Varför inte bara ha tålamod och driva på hästen i skritt? Om man verkligen tar tag i problemet upprepas det inte igen. Det är det här jag menar, vår tid är så värdefull, vi stressar och vi har bråttom, det är DÄR felet ligger. Hästarna har hela livet på sig att göra oss till lags, det är vi som stressar och vill ha in hästen så fort som möjligt.
Dessutom om hästen börjar trava efter att man drivit så vinner hästen tid på att komma längre ifrån dig, det gör den inte om vi lugnt och stilla bara driver på i skritt, detta är dessutom jobbigare för hästen, för då är vi hack i häl hela tiden, det tjänar vi tid på i längden.
Men detta är bara min åsikt, och jag lägger inte ner energi på att ändra folks åsikter om dom inte är villiga till det, man kan aldrig få någon att tänka annorlunda om personen inte är villig.

Jag tycker inte du ska klanka ner på andr,a vad vet du om det var hårda bollar hon kastade?
och du säger att det är fel att vi stressar hästarna osv. men tänk på hur fel det är egentligen att ens ha en häst? dom har levt i flera tusen år innan oss och är så invanda i deras natur, sedan kom vi och skulle rida på dom?
tvinga dom att hoppa över 160 hinder, trycka in nacken i en onaturligställning för att vi tycker hästen går vackert då, och det här med att sätta en sulky bakom hästen och sedan att hästen ska satsa allt på att springa snabbast, förstöra sina ben bara för att vi ska få pengar?
fattar du hur fel det egentligen?
och likaså männiksor kan slå varndra så gör djur oxå de, hundar bits, hästar sparkar. och jovisst, det var väl inte jätte smart att ksta snöbollar men man bli faktiskt irriterad till slut, du är inte fläkcfri heller skulle jag tro, det skulle inte förvåna mej om du någongång ritid med spö och sporrar (och använt dom), eller dragit till i tygeln lite för hårt när hästen inte vill stanna. ett ryck i munnen kan göra 10 gånger ondare än att få en snöboll på sig.
så var inte så kritisk när du själv inte är perfekt! visst kan man påpeka "men det där med snöbollarna tyckte JAG var fel." inte "det där med snöbollarna ÄR fel!" så kan man inte säga, för hur kan DU veta att just det är fel? du får ha din åsikt men låt dom andra ha sina åskiter!
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Det är helt otroligt hur mkt ett litet ord som fånga kan ställa till med!!!:rofl:

Kan LIA tala om för mig om jag vet vad jag håller på med när jag säger att jag "ska gå och ta min häst i hagen", jag säger alltså varken hämta eller fånga...

Jag tycker att trådskaparen har fått en himla massa bra råd, och en del väldigt oförtjänt kritik.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Kan LIA tala om för mig om jag vet vad jag håller på med när jag säger att jag "ska gå och ta min häst i hagen", jag säger alltså varken hämta eller fånga...
Svar nej. Hur ska jag kunna veta det? Hur ska jag kunna veta om du visste vad du höll på med när du skrev inlägget?
Visste du det?
I så fall kan du väl förklara det för mig!

LIA
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Har läst en del av dina inlägg (orkar inte läsa allt) och en sak som slår mig är att du hela tiden märker ord och klankar ner på folk som råkar använda ordet fånga... Lägg din energi (för du verkar ha en del) på nåt viktigare istället, för det finns en del... :angel:
 
Sv: För intelligent för att fångas?

att du hela tiden märker ord och klankar ner på folk som råkar använda ordet fånga...
Om det är din uppfattning, föreslår jag att du läser samtliga inlägg i tråden och försöker förstå dom.
Om du då fortfarande inte förstår, återkom och berätta det så ska jag försöka förklara på enklare sätt.

LIA
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Om det är din uppfattning, föreslår jag att du läser samtliga inlägg i tråden och försöker förstå dom.
Om du då fortfarande inte förstår, återkom och berätta det så ska jag försöka förklara på enklare sätt.

LIA

Jag tror inte att jag är tillräckligt smart för att läsa alla inlägg:confused:

Finns nog bara en som klarar av det....:bow:
 
Sv: För intelligent för att fångas?

För din information (med tanke på att du tydligen är ny här) så finns redan onödigt många som angriper person hellre än att delta i diskussioner med sakliga argument och åsikter.

LIA
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Hej Hej Alla som håller till på den här NH tråden!:angel:

Det gäller tydligen att vakta sina ord noga o väga med guldvåg;)
Annars bryter ett smärre världkrig tydligen ut.

Hade tänkt att få lite tips om "NH-lastningsmetoder" eller vad jag ska kalla det?? Men efter att ha läst ett flertal trådar här så tror jag att jag inte vågar. Vissa av de inlägg jag sett får mig att bli mörkrädd!!:eek: Jag har inte levt med vilda hästar, läst alla NH böcker så jag ska inte hålla till här o snoka över huvudtaget va??:devil:
Snack om en liten klubb med där absolut liktänkande är ett krav o ny meddlemmar göre sig icke besvär.

OBS! Det gäller givetvis inte alla, vissa av er kan man ju faktiskt tro att ni vet vad ni pratar om:bow: ;)
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Jag testade igår en sak på gammelhästen och shettisen.
Jag höll ett ganska exakt avstånd till dom hela tiden, gick dom så gick jag, travade dom så joggade jag, stannade dom så stannade jag. (det hade förstås inte fungerat om dom ville galoppera :smirk: )
När dom tillslut stannade för att beta å satte jag mig på mitt avstånd och pillade i gräset jag med.
Shettisen blev så chockad att hon kom fram och luktade på mig nervöst. Men insåg föstås att jag var snäll.

Är det här ett bra sätt?
Jag menar, det fungerade ju...
 
Sv: För intelligent för att fångas?

En vän till mig har en halvblodsvalack. När hon köpte honom var han jättesvår att fånga. Jag fick ett tips av en man som är väldigt duktig på horsemanship. Han sa att vi skulle låta hästen välja. Vi provade att fånga honom men när han sprang så jagade vi honom istället. Vi blev jättetrötta men det funkade faktiskt. Det tog inte lång tid innan han verkade tänka. "Springer jag så jagar dom mig och då får jag ju springa och det vill jag inte, det är ju riktigt jobbigt ju;) " Nu är han jättelätt att fånga. Vi har provat detta på ett sto i stallet och det har också funkat väldigt bra. Förstår att det inte går nu när ni har så stora hagar men kanske lättare när du får hem henne? Det viktigaste är att hon alltid upplever att det är allra positivast att vara hos dig. Mycket kärlek och pyssel. Det har funkat hos oss. Kanske värt att prova?
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Jag tycker inte du ska klanka ner på andr,a vad vet du om det var hårda bollar hon kastade?
och du säger att det är fel att vi stressar hästarna osv. men tänk på hur fel det är egentligen att ens ha en häst? dom har levt i flera tusen år innan oss och är så invanda i deras natur, sedan kom vi och skulle rida på dom?
tvinga dom att hoppa över 160 hinder, trycka in nacken i en onaturligställning för att vi tycker hästen går vackert då, och det här med att sätta en sulky bakom hästen och sedan att hästen ska satsa allt på att springa snabbast, förstöra sina ben bara för att vi ska få pengar?
fattar du hur fel det egentligen?
och likaså männiksor kan slå varndra så gör djur oxå de, hundar bits, hästar sparkar. och jovisst, det var väl inte jätte smart att ksta snöbollar men man bli faktiskt irriterad till slut, du är inte fläkcfri heller skulle jag tro, det skulle inte förvåna mej om du någongång ritid med spö och sporrar (och använt dom), eller dragit till i tygeln lite för hårt när hästen inte vill stanna. ett ryck i munnen kan göra 10 gånger ondare än att få en snöboll på sig.
så var inte så kritisk när du själv inte är perfekt! visst kan man påpeka "men det där med snöbollarna tyckte JAG var fel." inte "det där med snöbollarna ÄR fel!" så kan man inte säga, för hur kan DU veta att just det är fel? du får ha din åsikt men låt dom andra ha sina åskiter!

And here we go again... :smirk:
Visst, det var fel att uttrycka mig så, jag kunde ha sagt "jag tycker" det är inte mer än sant. Ursäkta för den missen, kan hända alla.
Alltså, ja...vad skall jag säga, jag har aldrig sagt att det är naturligt att ens ha häst, men när man väl bestämmer sig för att ha det så TYCKER JAG att man skall ha så naturlig hästhållning som möjligt. Till exempel.. Jag har mina hästar på lösdrift (största dels) jag har aldrig använt sporrar, skulle aldrig göra det heller för jag vet ju inte hur man använder dom på ett bra sätt så. Jag använder heller aldrig spö fysiskt, alltså jag slår inte hästen. Visst kan jag stå med ett spö i mitten av en korall och ha det som en förlängd arm men det är ju det enda. Nu kanske inte det var just dessa sakerna du ville påpeka utan du ville väl bara få mig att fatta att man inte skall klanka ner på andra för man är inte perfekt själv. Visst, jag är inte perfekt, men det är ingen. Jag antar väl bara att JAG TYCKER att det är väldigt konstigt att man väljer att kasta snöbollar efter sin häst för den inte vill gå in när det i själva verket inte är fel på hästen utan en själv, det är ju oss själva vi måste ändra på, inte hästarna ;) Men jag trodde den där snöbollsdiskussionen var över för länge sen, märks knappt att man varit borta i en månad.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Har skummat igenom resten av tråden, verkar vara "muta eller icke muta, det är frågan" Jag kan ju dela med mig av mina erfarenheter ifall nån här är intresserad av vad som KAN hända om man "mutar" hästen, eller ens belönar den med någon form av mat/godis.

Som sagt så har jag en polare som hela tiden belönar sin häst med havre, mat när den gjort bra ifrån sig och jag kan inte säga nått annat än att jag har ALDRIG träffat en mer nafsig häst. Visst är hästen trevlig annars men jag vill gärna ha mina händer i behåll när jag varit ute i hage och hälsat på honom.
När jag testade att belöna min tvåring med mat så blev hon nafsig. Nu kanske det är jag som gjort helt fel men eftersom alla hästar jag träffat som blivit matade via handen eller något blivit nafsiga så väljer jag helt enkelt andra sätt att belöna mina hästar på. För mina hästar räcker det med en smekning och en glad röst, dom vill ju verkligen göra mig till lags, dom vill lyssna, dom vill lära, inte ebhöver dom någon mat för att göra mig till lags nästa gång. Visst kan jag ge dom någon godbit ibland, men då är det på marken eller i krubban helt spontant, dom behöver inte ha gjort något "outstanding" för att ha förtjänat det.
Men min hund får ju nästan alltid godis när hon gör tricks, men hon gör ju även tricks när jag ber henne om det - utan godis. Belöning för henne kan lika gärna vara en glad röst eller nått. Men eftersom hon inte blir nafsig av att jag ger henne godis lite då och då så är jag ju inte rädd för att använda det. Så det borde väl kanske folk kunna göra också med sina hästar...? Om man nu kan jämföra en hund med en häst då hunden trots allt är ett rovdjur och hästen ett flyktdjur, men det kanske inte har med saken att göra - vad vet jag*
Sen måste jag ju bara fråga, är det bara jag som förstår vad LIA menar? Jag håller med henne i allt hon säger, där har ni en rätt klok primadonna.
Och det här med svårfångade hästar, båda mina hästar har varit svårhämtade, jag har hjälpt kompisar som haft problem med sina hästar som inte vill komma in och varje gång har vi lyckats lösa problemen utan "mutor" Jag tror inte på att ge hästen mat som belöning, men det är ju jag det, vi är ju olika. fast å andra sidan ger man ju hunden belöning i form av mat ibland men ändå, det är två helt olika djur med olika beteenden, kan dom verkligen jämföras på ett sånt sätt..? Visst, båda måste ha en säker och stark ledare som dom kan förlita sig på men man blir nog inte någon ledargestalt till en häst genom att bete sig som en hund..?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 067
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Lutten
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp