För intelligent för att fångas?

G

Gisburne

Vet inte var tråden ska ligga, vi provar här!

Mitt sto ger mig huvudbry. Hon har blivit svår att fånga på betet, och hon är så himla smart så man kommer knappt i närheten av henne. Jag har testat alla "vanliga" NH-tips; att gå förbi henne med axeln vänd mot och låtsas som ingenting, att backa när hon går emot/tittar på mig, att söka kontakt och låta henne söka kontakt, att pyssla med någonting annat och försöka vara intressant så hon ska bli nyfiken, m.m. Ingenting har effekt. Hon är för clever! Hon genomskådar precis allt. :smirk:

Hon är väldigt beroende av tryggheten i flocken (trots att hon är ganska mobbad) och hon tycker inte om att stå ensam i stallet. Men just nu står en hingst och ett sto med föl inne på dagarna, så hon är ju inte ensam. Men det hjälper inte, hon vill fortfarande inte gå ifrån flocken. Min tanke är att så snart jag skaffar eget stall (på gång) så ska hon få gå i en lite mindre hage nära huset till en början, och jag ska då försöka att bygga upp ett nytt förtroende oss emellan genom att hälsa på i hagen lite då och då, utan att ställa krav på hästen och ta henne därifrån. Hon ska liksom få vänja sig vid att jag kommer ibland, och vissa gånger åker grimman på och det blir en tur till stallet, men inte varje gång.

Frågan är, vad gör jag tills dess? Hon går nu i en stor hage (typ 12-14 hektar?) tillsammans med 8 andra ston i olika åldrar. Det krångliga är att det blir en redig promenad ner till hagen varje dag jag är där, och då vill man ju inte stå och försöka fånga hästen i en halvtimme, för att sedan ge upp och knata tillbaka till stallet och gå ner igen lite senare. Hela dagen försvinner, och mina ben orkar inte med alla kilometrar som jag måste gå fram och tillbaka. (De står ju givetvis alltid längst bort i hagen också...) Igår kom en annan tjej och tog med sig ledarstoet, och tack vare att den tjejen hade en bit morot över så lyckades jag "lura" min häst till att komma till mig. (Det tog också lite tid, och jag VILL verkligen inte lura henne, för det hjälper ju knappast uppbyggnaden av förtroendet!)

Känns så tråkigt att hästen plötsligt inte litar på en längre, så alla tips emottages tacksamt!
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Intressant att INGEN här har nåt tips?
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Har skrivit det tidigare, om och om igen...
Tänk inte "fånga"!

Gå ut i hästhagen med den enda tanken i knoppen att du ska ha en lång mysig stund bland djuren. Inklusive din egen häst. Tänk eller gör inget annat!
Det är steg 1 för att uppnå det förhållande till hästen du eftersträvar.

Varför ska alla vara så fixerade vid att hästen måste fångas för den måste ju ridas???
Varför tänker man inte lite längre? :confused:

LIA
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Står det någonstans att jag tvunget måste fånga henne för fångadets skull? Och att hon måste ridas? Jag vill kunna komma nära min häst utan att hon vänder bort i rädsla att behöva lämna flocken, det är helt sant. Och jag har alltid som enda tanke att vi ska ha trevligt tillsammans, men inte enbart i hagen. Idag till exempel, så ringde en vän precis när jag kom till grinden, och jag satt i nära 25 minuter på en sten bredvid flocken och pratade i telefon. Jättemysigt, men min häst genomskådar sånt också, och håller sig på behörigt avstånd. När jag sedan reste mig för att gå genom flocken så var det samma visa igen... Hon vände på klacken och vandrade bortåt.

Som jag skrev ovan, tanken är att jobba närmre varandra när vi flyttar till nya stället, och därmed kunna öka förtroendet oss emellan utan krav. Men i nuläget så går inte det, eftersom hästen går i en stor hage nästan 4 mil hemifrån mig.

Jag använder ordet "fånga" eftersom det är ren svenska för att "ta med sig hästen och gå", men därmed inte sagt att jag förespråkar att man tvingar hästen till saker den inte vill och att människan är en högre stående varelse. Missförstå mig rätt!
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Ja som alltid är det ju en knepig situation. Min första ponny var en riktigt hejare på att undvika en i hagen och jag fick försöka få tag i honom runt en timme varje dag. vilket såklart blev ohållbart i längden. Så då fick vi lite tips av en Nh lärare vi hade just då att driva iväg honom och sen försöka bjuda in honom. vilket självklart är jobbigt mest för ryttaren eftersom man måste springa runt där i hagen. och kanske inte så roligt i en sommarhage. Men efter många gånger av drivande slutade han med det och kom till mig istället. Jag kan förstå att det inte låter direkt lockande men för mig fungerade det. haha.. jag kommer ihåg på vintern när jag var så trött på att jaga honom så jag kastade snöbollar på honom för att få honom att springa.*minnen* . Ja men iallafall. Det är iallafall mitt råd än så länge.kanske att du kan vara i en lien mindre hage och träna med henne så hon vet att du inte gör henne något konstigt i hagen utan att det kan faktiskt vara rätt trevligt att komma till dig! Lycka till!
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Hihi, snöbollar...! :rofl:

Just nu är alla hagar upptagna, eller så går det hingstar bredvid dem som är tomma, och dessvärre finns ingen liten hage, utan alla är väldigt stora. (Bra i och för sig, men inte för just träning!) Och ridvoltens staket är inte klart heller... *suck* Men som sagt, närhelst jag flyttar hästen till mitt egna plejs så blir det en mindre hage i närheten av huset. Längtar tills dess, vill verkligen att jag och hästen ska hitta tillbaka till varandra, så som det var för 1 år sen. *drömma* Det tråkiga med att flocken är tajt är att hon hela tiden har andra hästar att gömma sig bakom. Och hon har verkligen uppmärksammat att jag och ledarstoet inte kommer helt överrens, så hon gömmer sig bakom henne och ser till att ledarstoet varnar när jag kommer "för nära"! Helt otroligt hur de håller på, att de bara orkar! :crazy: Men idag löstes problemet med en stor morot, som inte ens mitt luriga sto kunde säga nej till...
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Står det någonstans att jag tvunget måste fånga henne för fångadets skull?
Andemeningen är ju den, eller hur? Varför tror du hästen går undan?

Som jag skrev ovan, tanken är att jobba närmre varandra när vi flyttar till nya stället, och därmed kunna öka förtroendet oss emellan utan krav. Men i nuläget så går inte det, eftersom hästen går i en stor hage nästan 4 mil hemifrån mig.
Avståndet till hagen förstår jag är ett praktiskt problem. Men varken det eller storlek på hagen är orsaken till att hästen går undan.

Jag använder ordet "fånga" eftersom det är ren svenska för att "ta med sig hästen och gå",
Nej, det är det inte. Då skulle du använt "hämta" t ex. Du använder "fånga" och med det följer en annan syn hos dig som du förmedlar till hästen. Det blir ett slags "mental miljö" som hästen läser på långt håll.
Våra hästar visar glasklart att dom inte gillar det vi förmedlar alla gånger, t ex när det ska arbetas, hovis kommer etc. Men dom avviker inte! Attityden annars är "hej, vad kul att du kommer".

men därmed inte sagt att jag förespråkar att man tvingar hästen till saker den inte vill och att människan är en högre stående varelse. Missförstå mig rätt!
Jag förstår dig och sympatiserar med din inställning.
Observera att jag inte kritiserar dig som person! Det där med "måstena" var mer allmänt riktat.

LIA

PS! Du har ju valt att skriva i NH-forumet, vilket jag tycker är väldigt positivt. Tyvärr är inte alla svar du får här av NH-karaktär. Något att minnas. DS
 
Senast ändrad:
Sv: För intelligent för att fångas?

japp snöbollar...hihi.. det var lite komiskt såhär i efterhand. jag var så arg på den lilla söta ponnyn och sprang runt där och kastade och ponnyn sprang. hihi..men han gav sig tillslut och jag fick med honom in. hihi.

jo kan förstå att det är ett problem med stor hage att komma nära hästen och det är ju inte lätt med den andra pållen heller. förstår precis. Har själv ett sto som har mycket hög rang. alla som sätts i hagen med henne kan aldrig bli högre. det ligger i hennes natur. men man måste ändå få kunna mysa med dom andra hästarna.


Vad bra att du kunde få komam fram till henne. men tyvärr är ju itne moroten lösningen på problemet men så länge du står där över sommaren kanske det är en bra lösning just nu. kansk edu kan bara locka henne till dig och stå och mysa lite och sen låta henne gå. eller att du driver henne i från dig så det är du gör om hennes ide om att gå därifrån. Ett sätt fungerar inte för alla. det är bara att testa dig fram. på det sättet lär man sig vilket som är bäst för en själv och hästen!
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Jag har ett problem att få på min ponny grimman. Hon kommer fram och vill kela men grimman ska inte på! Men igår så fick jag med henne ut från hagen utan en grimma eller ett grimskaft i näven :)

Men går det inte bara att gå fram och kela/klia med henne? göra lite roliga övningar i hagen o så
 
Sv: För intelligent för att fångas?

jag har också detta problem, Har ett haflingervallak
som har varit lika besvärlig i 13 år nu. Jag har testat alla
möjliga metoder, vissa bättre och andra *eherm* sämre..,
med det där med att visa hästen, "Hallå, Nu är du dum, så stick!"
det funkar relativt bäst. Men ändå så tar det över 2 timmar att få tag i honom.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Jag har sagt det många gånger innan och säger det igen - det hjälper inte att jaga hästen i hagen.

Något som alltid har funkat för mej är att bara gått efter hästen, gått så hästen har skrittat, om hästen börjat trava har man trängt sig på och hästen tjänar tid på att springa ifrån dig. Att springa efter hästen tjänar ingenting till för vi har inte fysik till att hinna med en häst i full galopp iallafall.
Det blir som en drivningsgrej, följ efter hästen i skritt, om han/hon börjar beta, driv på. Sen när han/hon stannar, ge eftergift, ta några kliv bakåt, stanna, vad som helst så hästen känner att du inte vill kasta dig över honom med en gång. Fast han/hon får inte börja beta. det kan till och med hända att han/hon vänder sig mot dig och kommer fram - MYCKET beröm i vilket fall som helst. Du skall alltid vara glad inärheten av hästar, allt skall vara roligt och harmoniskt.
Någon skrev att han/hon kastat snöbollar efter hästen för att få den att springa, detta varåder jag dig till, detta visar bara att den personen varken har tålamod eller ork att anstränga sig till att ta tag i problemet. Kasta snöbollar efter hästar - vem kommer på en så korkad idé?
Hoppas allt löser sig, nu har jag dock inte läst hela tråden, problemet kanske redan är löst men men, hoppas du fick något tips utav mig iallafall.
Sen när du väl får in hästen ut från hagen får du berömma, mysa och visa hästen att det är kul att spendera tid tillsammans oavsett om ni är bland de andra hästarna eller själva.

och som LIA sa, tänk inte fånga! Jag tänker aldrig "jag, nu skall man gå ut och fånga hästen i hagen" Jag HÄMTAR min häst i hagen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För intelligent för att fångas?

Måst hjälpa trådskaparen i dett fall. visst man ska inte fånga en häst men fånga är bara ett uttryck för trådskaparen i detta inlägg för att få ut vad hon menar så haka inte upp er på alla ord! Det betyder inte att hon går ut och tänker att hon måste fånga sin häst.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Tack! ;)
Till alla; som jag redan påpekat, jag har inte som mål att fånga hästen eller att tvinga henne till någonting, hade jag det så hade jag nog valt ett annat forum för den här tråden. Att jag säger "fånga" är bara ett ord, ni säger "hämta", några säger "ta hästen", och det finns massor med exempel på hur folk benämner att de ska gå ner till hagen och komma därifrån med sin häst. Det är bara ord. Att jag använder ordet "fånga" betyder inte att jag stormar ner till flocken och tänker "jag ska minsann...!" och sedan blir arg som ett bi när det inte fungerar - i första inlägget står klart och tydligt alla olika sätt jag försökt få min hästs uppmärksamhet. Problemet är inte min inställning, för jag gör ju precis som ni säger att man ska, problemet är att hästen inte vill gå därifrån och vet precis vad det är jag kommer göra - nämligen ta henne därifrån. Hon är extremt flockberoende, och eftersom vår relation inte är på topp efter ett års frånvaro från varandra, så ser hon inte mig som samma trygghet som flocken.

Nog om det.
För att förklara exakt hur en typiskt tur till hagen ser ut just nu; jag kommer ut i hagen, flocken ser mig. Min häst lyfter på huvudet och tittar, fortsätter sedan beta. När jag närmar mig brukar jag hälsa med någonting i stil med "Hej, gumman!" och i det läget brukar flockens ungston ha mött mig, och följer efter mig i hopp om att få bli kliade bakom öronen. Brukar stå en stund och klia dem, samt hälsa på ledarstoet som gärna kommer fram och kollar vem jag är, och även de andra i flocken är väldigt nyfikna av sig. Mitt sto däremot, håller sig på avstånd. När jag lyckas slita mig från de övriga (eller slita de övriga ifrån MIG, kanske?) och går emot henne så brukar hon titta upp och sen slänga med huvudet, som hon gör när hon blir stressad. Hon VET vad det är jag vill, och hon vill inte lämna sin flock, hur kul det än är att få komma ut i skogen och bli riden, och hur gott det än är med kraftfoder...

De senaste dagarna har jag haft en bit morot med mig ner, som muta, och även om min inställning är emot mutor så har det bevisligen fungerat. Nu står hon kvar och väntar tills jag kommer fram, alternativt så gör hon en halvcirkel runt mig innan hon kommer emot mig. Hon äter snällt sin morot medan jag sätter på grimman. Jag säger "Bra, gumman, nu var du duktig!" och så går vi mot grinden.

Igen, jag tycker inte om mutor, och på sikt har jag ju en helt annan plan på hur vår relation ska förbättras, men just nu fungerar det med en morot. Att driva henne har inte haft effekt, dessvärre. Och roten till det tror jag är den stora flocken, för det är hela tiden hästar runt mig. Något säger mig att om jag var så hemsk i min hantering av hästar att de inte litar på mig, då skulle nog inte halva flocken hänga mig i bakhasorna hela tiden medan jag försöker få mitt stos uppmärksamhet...? Inte skulle de väl komma emot mig varje dag när jag kommer till hagen? Och inte skulle väl min hingst komma galopperande när han ser mig, och "humma" sådär gulligt som han gör? Om ALLA hästar, eller de flesta, gick iväg när de såg mig komma, då skulle jag nog ta mig en seriös funderare på hur jag bemöter dem egentligen, men det är ju bara mitt sto som vandrar iväg. Och som sagt, inte nu längre, när hon vet att det vankas morötter för den som står still...
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Just angående snöbollarna... Är inte det bara ett annat sätt att driva? Jag tänker närmast på när "fransmannen i Globen "(Gillette, eller vad heter han?) kastade sand mot sina hästar under en uppvisning, när hästarna inte alls ville "lyda" utan hellre busade lite en stund. Sanden kastades inte i ilska, utan i något som jag uppfattade som "med glimten i ögat" och "spring då, ha lite kul". Snöbollsgrejen som Tappsveden skrev om lät ungefär lika, men jag kanske missförstod.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Gisburne skrev:
Just angående snöbollarna... Är inte det bara ett annat sätt att driva? Jag tänker närmast på när "fransmannen i Globen "(Gillette, eller vad heter han?) kastade sand mot sina hästar under en uppvisning, när hästarna inte alls ville "lyda" utan hellre busade lite en stund. Sanden kastades inte i ilska, utan i något som jag uppfattade som "med glimten i ögat" och "spring då, ha lite kul". Snöbollsgrejen som Tappsveden skrev om lät ungefär lika, men jag kanske missförstod.


jag tror inte tappsveden visade tendens på att leka. Snöbollar kan skada hästen, sand är betydligt mildare. Nu betyder inte det att det är ok att kasta sand på hästen men jag skulle lätt kunna kasta lite sand för att visa ja, nu leker vi woho!" liksom bara ta lite i handen, aldrig för att tillrättavisa en häst. snöbollar är livsfarliga om dom träffar i huvudet eller annan stans
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Jag vet ju inte vad Tappsveden kastade för något, eller hur hårt, men om hon kastade snö eller snöbollar på samma sätt som franmannen kastade sanden i Globen, så ser jag inget problem med det. Fransmannen kastade inte sanden för att träffa, utan snarare i luften i riktning mot hästarna. Och som Tappsveden skrev så var hon för trött för att driva, driva och åter driva, så hon kastade snöbollar. (Det ÄR jobbigt att springa i snö!) Det behöver ju inte betyda hårdkramade projektiler, utan kanske bara okramad snö som kastades i riktning mot (inte på) hästen i fråga. Som drivning.

Jag var inte där, så jag vet inte, det gör bara Tappsvenden.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Gisburne skrev:
Jag vet ju inte vad Tappsveden kastade för något, eller hur hårt, men om hon kastade snö eller snöbollar på samma sätt som franmannen kastade sanden i Globen, så ser jag inget problem med det. Fransmannen kastade inte sanden för att träffa, utan snarare i luften i riktning mot hästarna. Och som Tappsveden skrev så var hon för trött för att driva, driva och åter driva, så hon kastade snöbollar. (Det ÄR jobbigt att springa i snö!) Det behöver ju inte betyda hårdkramade projektiler, utan kanske bara okramad snö som kastades i riktning mot (inte på) hästen i fråga. Som drivning.

Jag var inte där, så jag vet inte, det gör bara Tappsvenden.


man skall inte behöva springa efter en häst. Hästen skall vilja komma ändå. Och om man springer efter en häst tar det MINST dubbel så lång tid att komma nära den som om man bara hade gått efter hästen. Detta vet jag av erfarenhet, det tjänar ingenting till att springa eller jaga en häst med snöbollar eller annat, att kasta upp lite snö i luften, det är en sak, men snöbollar - HALLÅ?
va lever vi i för värld egentligen, om man tror att hästen kommer fram för att man kastar snöbollar på den då har man inte mycket vett i skallen
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Självklart ska häst vilja komma ändå men har man en häst som inte vill komma till en i hagen så har man inget val. Den dagliga hanteringen av hästen måste fungera trots att hästen inte vill komma in och då hjälper det inte att sitta i hagen i flera timmar för att vänta ut hästen. Visst långsiktigt sett är det en bra metod men jag tror nog att det finns andra metoder om är minst lika bra.

Angående det här med snöbollarna:
Ingen kastar väl en snöboll eller annat på sin häst i syfte att skada. Men efter att ha drivit runt hästen i en snöfylld hage i över en timme så förstår jag att man ledsnar. En snöboll i rumpan eller bredvid fungerar aldeles utmärkt och skadar inte hästen på något vis.

Hästen i fråga var en gammal envis c-ponny med ett hiskeligt humör. Man fick driva runt honom länge i hagen innan han gick med på att fångas, var nästan så att han såg det som en lek. Vi tränade regelbundet för en NH-Instruktör och hennes råd vad att driva hästen ifrån dig för att sedan kunna få hästen med dig. Detta fungerade aldeles utmärkt och efter att ha drivit runt hästen en stund så kom han villigt fram till oss och vi kunde sätta på grimman. Efter lång tid av drivande i hagen så tog det på slutet inte mer än 5 minuter att hämnta honom i hagen så metoden fungerade aldeles utmärkt.

Kan faktiskt inte förstå varför ni blir så upprörda av lite snöbollar?! Jag hade nog gjort likadant. Se snöbollen som din förlängda arm då inte grimskaftet eller dina armar räcker. Hästen kom inte till skada och blev med tiden en riktigt trevlig herre att hämnta i hagen!
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Nu kastade Tappsveden snö för att driva hästen, precis som flera här skrivit att man bör göra med en häst som inte kommer till en. Inte för att hon jagade hästen i syfte att fånga, hämta eller vad det nu heter.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp