För kort bett?

??? Kan du utveckla det? Lät luddigt...
Jag skulle gissa att det @Ponnyryttaren_02 menar är att om det är ett delat bett som sitter i munnen utan tryck utåt, så kan det vara flera centimeter för långt utan att man ser det eftersom det kan vika sig i delningen - dvs ett tvådelat bett kan ligga som ett V och alltså vara för långt och röra sig i munnen på hästen när man rider, även om det ser ut som om det ligger bra när det är stilla som på bilden. Det är först när man rätar ut bettet, dvs. t.ex. drar ena ringen bort från hästen, som man ser om det faktiskt är rätt längd.
 
??? Kan du utveckla det? Lät luddigt...
Bett.png

En snabbritning med paint för att visa vad jag menar. Ett delat bett, t.ex. ett 2-delat bett, kan vika sig i munnen om det bara sitter på tränset som det gör på vänstra sidan av bilden. Drar man ut bettet så att det ligger rakt i munnen, så ser man om det är för långt eller om det är rätt storlek - det ska inte vara som på högra bilden att bettet sticker ut på sidan om man drar det så att det blir rakt. Det kan till exempel bli problem med att det inte ligger stilla, vilket kan ge tandproblem eller göra så att hästen biter tag i bettet för att få det att ligga stilla (vilket ockå kan ge tandproblem, det var en ponny i grannstallet som hade det problemet när veterinären var där och kollade tänder senast)
 
Som ett exempel på detta med vikta bett hittade jag min gamla tråd från 8 år sedan, och bilderna där fanns kvar. På bilden är min dåvarande häst, en nordsvensk, som har ett 15.5 bett i munnen och det såg likadant ut på andra sidan. Drog jag i ena ringen åt sidan så flyttade sig bettet dock, så att det plötsligt stack ut två centimeter åt sidan. I hennes fall var det först bett i storlek 13.5 som låg stilla i munnen på henne även när jag rörde på tyglarna i t.ex. ledande tygeltag.
Ullis bett.jpg
 
Visa bifogad fil 58896
En snabbritning med paint för att visa vad jag menar. Ett delat bett, t.ex. ett 2-delat bett, kan vika sig i munnen om det bara sitter på tränset som det gör på vänstra sidan av bilden. Drar man ut bettet så att det ligger rakt i munnen, så ser man om det är för långt eller om det är rätt storlek - det ska inte vara som på högra bilden att bettet sticker ut på sidan om man drar det så att det blir rakt. Det kan till exempel bli problem med att det inte ligger stilla, vilket kan ge tandproblem eller göra så att hästen biter tag i bettet för att få det att ligga stilla (vilket ockå kan ge tandproblem, det var en ponny i grannstallet som hade det problemet när veterinären var där och kollade tänder senast)
Ah förstår, samtidigt rider man ju aldrig ett tvådelat helt rakt, men förstår att när man provar ett bett måste man ju röra på det också :)
 
Ah förstår, samtidigt rider man ju aldrig ett tvådelat helt rakt, men förstår att när man provar ett bett måste man ju röra på det också :)
Inte helt rakt såklart eftersom det ligger över tungan men så fort man tar i tygeln sträcker man bettet. Och bettet ska ju ligga så rakt som möjligt i hästens mun, det ska inte hänga ner inne i munnen.
 
Hade exakt den här diskussionen med en person inom körning i helgen. Det blir rätt tydligt att olika bett-inpassningsregler gäller i olika delar av hästvärlden, trots att hästen har samma munhåla vad man än ägnar sig åt.
 
Inte helt rakt såklart eftersom det ligger över tungan men så fort man tar i tygeln sträcker man bettet. Och bettet ska ju ligga så rakt som möjligt i hästens mun, det ska inte hänga ner inne i munnen.
Såklart sträcker man bettet lite hela tiden.
Själv ”håller” jag lite i bettet men försöker verkligen inte dra handen bakåt och drar inte mkt rakt bak med båda händerna samtidigt.( blev svårt o beskriva det här🤪)
Men håller helt klart med om att man måste röra på bettet när man provat ut bettet. 😊
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
25
· Visningar
1 100
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 243
Senast: Squie
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
631
Senast: Linda_A
·
Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
931
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp