För kort sena på unghäst

Sv: För kort sena på unghäst

Min nuvarande ett-åring föddes med för korta böjsenor (gick på kotorna). Han låg på Strömsholm som nyfödd, och det rättade till sig.
Vid 10-mån ålder kom det tillbaka på ena benet, dock i form av bockhov denna gång (djupa böjsenan). Han opererades för ca 1 mån sen och är nu helt återställd. Dock är prognosen bättre på djupa böjsenan än ytliga.

Hoppas allt går bra med Din häst & lycka till!
 
Sv: För kort sena på unghäst

Ska jag verkligen ta bort allt krafftfoder, hon kommer väl att rasa i vikt men vad gör väl det egentilgen bara hon blir frisk!!

De sa nog både vet. och hovslagaren heter som jag ska få komma till men jag va inte riktigt med för det känns så jobbigt allt detta. Så jag vet inte vem det är jag ska till........... men det känns skönt att jag ska få komma iväg.

Det stämmer!! jag kan ta in o ut henne hundra gånger om dan om så är det känns inte som nåt besvär och vad jag räknar med så är väl semestern bara att ställa in, jag vill ju att hon ska bli frisk.
 
Sv: För kort sena på unghäst

Ja jag håller med vilken jävla :devil: (om min vet. alltså)
 
Sv: För kort sena på unghäst

Har idag varit iväg till Strömsholm och prognosen ser god ut för min lilla tjej:) :love: Hon ska stå på box nu tills vi ska på återbesök och äta antiinflammatorisk medicin. Vi åker tillbaka om ca 5 veckor och hoppas att det är bra då eller iaf bättre.:banana: Hon behövde inga beslag eller så utan bara vila, vi kom dit i god tid tack o lov!!!!!!!
 
Sv: För kort sena på unghäst

Det var ju väldigt glädjande, bra gjort av dig att reagera snabbt och se till att ni får rätt behandling!
 
Sv: För kort sena på unghäst

Hej för alla som undrar hur dt gått med min tjej! Hon står fortfarande på box.........:cry: :cry: Har snart stått där i 7 månader. Hon är mycket bättre men inte bra. Hö fram är jätte fint men inte vä. Hon fick prova att gå ut i ca ½ timme om dagen i 2 veckor men hon fixade inte dt utan blev sämre igen.

Hovis på Strömsholm och vet där tycker att dt ser bra ut och tror att hon kommer att bli frisk. Som de sa "ställ henne i en box och glöm bort henne" det kunde ta upp till 1 år sa de. Får väl vänta till sommaren och se om hon klarar av att gå ut, annars blir det jätte jobbigt........ dt vill jag inte ens tänka på!!!!!!!!!!!

(Har precis fått ta bort mamman till min lilla tjej:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: )
 
Sv: För kort sena på unghäst

Nej, stackars er, det är verkligen jobbigt att ha häst på boxvila, både fysiskt och psykiskt. Inte minst en unghäst som borde få busa runt av fulla muggar just nu... :crazy: Håller tummarna!
 
Sv: För kort sena på unghäst

Det låter ju verkligen helt förfärligt att en unghäst ska stå på boxvila i 1 år......????
Har hon en senkontraktur (bockhov) eller vad blev det för diagnos?
Varför opererades hon inte om så var fallet?
 
Sv: För kort sena på unghäst

.......
/P Döben
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För kort sena på unghäst

Har haft precis samma problem med min. Vi började behandling med specialbeslag i februari och min dam hade då boxvila. Efter ca 6-7 veckor släppte vi ut henne ca en gång i veckan, det gjorde susen att springa av sig en kvart och sedan få gå in och vila. Hade även ordination på 3x15 min promenader på hårt underlag under boxvilan.

Hon blev av med specialbeslagen (plast) i juni och fick på tåskor en period. Blev då ngt sämre, vilket berodde på fler orsaker, tex. åt gräs, ute mer och hon växte. I juni behandlades hon även med tetracyklin (?) efter att jag ville prova det (ges oftast enbart till föl). Skorna togs av helt i Juli och efter det har vi inte haft problem med senan alls! (ta i trä...)

Vill du prata är det bara att pm:a.

Sådana här skor hade hon i början..



Har inga bilder på när hon var som sämst tyvärr, men hon var rejält överkotad. Min har blivit behandlad på Ultuna, som gjort ett kanonjobb med min lilla..
 
Sv: För kort sena på unghäst

Hon har fått diagnosen senkontraktur. Det är tydligen inte någon ide att operera enligt vet och hovis på strömsholm. Det brukar inte bli nå bättre utan lika som dt var innan operationen. Har ingen erfarenhet av detta tidigare och ingen hos mig som har varit med om detta tidigare heller så då lyssnar man ju på expertisen. Men man undrar ju om en unghäst ska behöva stå på box så länge :cry:
 
Sv: För kort sena på unghäst

Du har fått pm..

Jag tycker verkligen att du ska höra dig för med fler veterinärer! Det borde inte kräva så mycket vila och det är väldigt konstigt att de inte behandlar det alls på strömsholm utan bara ordinerar boxvila.. Men jag kan ha fel.
 
Sv: För kort sena på unghäst

Hej för alla som undrar hur dt gått med min tjej! Hon står fortfarande på box.........:cry: :cry:

Vilken HEMSK, HEMSK situation det måste vara både för din häst och för dig:( . Jag lider något otroligt med er, eftersom jag har svårt för att hantera att ha hästar på boxvila i några dagar bara. Hoppas verkligen att ni kan hitta någon lösning på problemet, för det låter ju verkligen rent ut sagt gräsligt!
 
Sv: För kort sena på unghäst

Har nu ringt runt och hört mig för med flera veterinärer och de säger precis tvärtemot vad de sagts till mig! De som jag pratat med NU säger att de absolut INTE skulle rekommendera boxvila........ utan på med sjukbeslag och ut och promenera och ev.hagvistelse och antiinflammatorisk medicin. Och jag som blivit ordinerad precis tvärtom - boxvila och inga beslag. Vi ska nu åka till Mälarkliniken på Måndag och få en bedömning får se om dt ev. blir operation:(

Vem ska man egentligen tro på när veterinärerna säger helt olika???? Känns som man inte kan lita på nån:crazy: :crazy:
 
Sv: För kort sena på unghäst

Jättebra att du har pratat med fler kliniker. Hoppas allt går bra nu. Skriv och berätta igen efter besöket på MK.
 
Sv: För kort sena på unghäst

Idag har vi varit till MK. Hon va super duktig att åka transport min lilla dam. Vet. undersökte henne (böjde mm) hon reagerade inte alls:) Sen fick vi gå och springa på gången. Vet. säger att han inte ens kan se att hon haft/har senkontraktur för hon är sååååååå fin i benen:banana: :banana: Jag har fått oridinerat att jag ska gå ca 10 min promenader med henne 1 ggr per dag och sen öka på tiden och att hon oxå ska få komma ut i liten hage som oxå ska ökas på. Allt detta ska ske under ca 2 månader. Men om hon blir sämre av att röra på sig ska vi tillbaka och får då ta beslut om ev. beslag eller operation.

Håll alla tummar ni kan för oss!!!:bow: :bow:
 
Sv: För kort sena på unghäst

Hej.
Har läst denna tråd idag då min kompis tvååring fått diagnosen senkontraktur och är ganska dålig:(
Hon har ännu inte fått det definitiva svaret från kliniken för de såg väldigt dystert på saken. Prognosen såg inte alls bra ut. Nu vet jag inte hur illa hästen ser ut i och med att jag inte sett den. Men lite positivare blir jag när jag läser denna tråd.

Skönt att läsa att din häst blivit så bra:) Ser hon fortfarande bra ut?
Rekommenderar du att åka till Mälarkliniken före Strömsholm?

Kompisens häst fick inget med sig hem i medicinväg vilket jag tycker verkar lite konstigt. De rekommenderade endst boxvila och promenader tills vidare.

Lycka till med din pålle.
 
Sv: För kort sena på unghäst

Skönt att läsa att din häst blivit så bra:) Ser hon fortfarande bra ut?
Rekommenderar du att åka till Mälarkliniken före Strömsholm?


Vi har även Ulltuna eller ATG kliniken Täby.
 
Sv: För kort sena på unghäst

Hej!

Usch jag känner verkligen med din kompis:cry:
Min tjej ser fortfarande bra ut (peppar peppar ta i trä) jag har promenerat med henne i 11 dagar sen har hon varit ute i hage i 20 dagar nu. Vi har kommit upp i 2 timmar om dagen i hagen och hon ser jätte fin ut, men man måste vänja på henne sakta för hon blir jätte fort trött i benen.

Jag va ju till Strömsholm först och där sa de bara att hon skulle stå på box och äta "butta". Men när de fortfarande efter 7 månader tyckte att hon skulle stå på box började jag tycka att dt gått för långt. Jag hörde mig för med andra vet. bla. en privatpraktiserande vet här och han sa att han inte skulle rek. boxvila överhuvudtaget.
Det fick mig att börja forska runt lite. Jag ringde både Atg här och Ultuna och Mälarkliniken. De sa alla samma sak att de inte kunde förstå att hon stått på box!!!!!!!!

Jag kände att jag fick bäst förtroende för de på Mälarkliniken därför blev de mitt val.

Om jag va din kompis så skulle jag inte nöja mig med att en klinik har kollat på hästen, inte efter det jag varit med om. Jag rekommenderar varmt att åka till Mälarkliniken de va super bra både med hästen och mig;)

Hoppas det löser sig för din kompis. Vill hon "prata" är det bara att pm:a. Lycka till!!!!!!!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 976
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 700
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp