för låga hinder.

Q

Qudexco

nu har jag fått ett litet problem med min pålle som inte vill hoppa ordentligt när hindren blir för låga.
han tar helt enklet inte i utan man får liksom "lyfta över honom över dom små hindren. skulle hoppa honom på rid banan för första gången efter betet har bara hoppat små hinder i skogen innan (40 cm) men när jag skulle hoppa fram på ett litet hinder ca 40-50 cm för att mjuka upp honom han REV det hindret jag trodde ju att han hade ont någon stanns eller nått. men när min tränare kom och tittade sa hon att han helt enkelt inte brydde sig om att ta i. (inte för att han behöver ta i) men jag menar 50 cm! jag hoppade då slutligen en grind på 75 cm efetr som det var första gången jag hoppade på banan och ville inte hoppa för högt. veckan efter fick jag svaret han vill inte ta i när det blir för lågt!!! jag hoppade fram på samma hinder som föregående gången han kändes liksom degig och ville inte ta i innan vi styred en på en oxer på ca 105 cm då kunde han minsan ta i lite åtminstonde! ska han hålla på så här hela vägen innan vi kommit igång igen? nej det går inte nu till veckan ska jag hoppa 115-120 tänkte jag men jag måste ju hoppa fram och jag vill ju inte sitta och "bära" honom över dessa mini hinder. upp höjda bom serier har fungerat bra då det är lite mer tänka av det hela för honom. men ändå! har du något tipps om nån övning som kan få honom att hoppa de små hindren på "allvar" markbom fungerar någotsånär. men har du tips är dom hjärtligt välkommna! vet att detta inläg är lite flumig men jag är inte vaken än! :angel:/ida
 
Ville bara påpeka att min häst är precis likadan. Han skiter fullständigt i småhindrerna och river dem så gott som alltid. När det börjar bli lite "höjd" däremot så går han alltid felfritt!

Detta tycker jag förreten är vanligt bland många stora hästar (om nu din var häst?).

Mvh Lotta
 
ja han är en häst (173 i manken) så det är inte många framhoppnings hinder som är höga för honom ;)
 
men vad ska jag göra då?? är inte så kul när man kommer till träningen och ska jobba mest markarbete och hästen skiter i hindren överhuvudtaget!
ni som ändå har samma "problem" vad gör man åt det?
 
D-ponnyn jag rider på kan vara likadan. Man rider fram och han bryr sig inte för fem öre att ens lyfta på fötterna. När jag började rida för en ny tränare så tyckte hon inte att vi skulle få hoppa nå högre eftersom han tydligen inte ville hoppa igentligen. Jag sa att det bara var de små hindrena han inte ville hoppa, men nej, vi fick inte hoppa nå högre än max 60 cm. I vanliga fall tävlar vi LB och tränar på LA. :( Behöver jag berätta att jag inte tränade för henne nå mer?
Han är ridskoleponny, och går även på lektioner där han inte hoppar så högt. Men med barnen hoppar han alltid utan att riva.
Mitt problem ligger nog i min nonchalans (stavas?) tror jag.
Vet även en stor-stor häst som får onödiga pet i 120, bara för att hästen tycker att det är lågt. Hon hoppar inte upp sig förrän vid 140. Så, alla hästar är olika.

Innan man börjar skylla något på hästen, tycker jag att man ska ta itu med problemet som att det skulle vara en ryttarmiss. Du verkar ju ha tagit tag i problemet och jag tror att det kan vara att han blir nonchalant han, precis som jag blir. Varför ska han lyfta på fötterna när han ska spara sig till de högre hindren? ;)
 
Min häst gör precis likadant. Hindren måste vara minst 60cm för att hon ska besvära sig med att lyfta på benen.

Tyvärr har jag ingen bra övning för detta, men jag säger som sig att jag tacksamt tar emot det.

Man får väl se det på den ljusa sidan. Det är bättre att de hoppar bra på högre hinder än jätte små.
 
min häst gör likadant.. och höjer man så bara kraschar hon igenom. efter ca en kvart hoppining på MINST 70 cm hoppar hon fint med mkt luft..

tränade hopp igår, hon river inte men hon är i hela tiden.. hoppade som högst 90 cm (dåligt underlag i paddocken) och då hoppade hon jättefint =)
 
han river för det mesta inte men precis som din häst är han där och slår i hindren och det händer ibland att han slår i så att han får med sig bommen!men så fort man höjer till minst 80 cm hoppar han med oceaner av luft i mellan ju högre hindren blir ju roligare tycker han att det är och ju högre hoppar han. (men JAG vågar mig över max 130 cm) så då blir det löshoppning när inte mitt mod räcker till :idea: hehe men jag vill verkligen att han ska kunna hoppa lika bra på de små hindren. ska han hoppa får man tex ha stutts eller liknande annars tycker han inte att det är värt besväret. :o somsagt tacksam för minsta lilla tips. verkar ändå vara ganska många med detta "problem" eller vad det nu är!
 
Har en "liten" kille på 176cm. Beter sig exakt som din. Tränar jag lägre höjder (man kan ju inte hoppa 120 varje dag) så rider jag markarbete med bommar/cavaletti. Hoppar studsar och serier. Då koncentrerar han sig.
Förstod inte riktigt din fråga då din häst tydligen också skärper till sig på studs och serier?
Var det viktigt att kunna hoppa enkelhinder på 50cm?
Travhoppa i såfall och använd gärna bommar före hindret så han får fundera lite.
För övrigt är väl inte 50 cm att betrakta som hinder :devil: :D (ironi)
 
undra vem du syftar på? ;)
vam var tränaren? har du hoppat öär mång utom åsa? :confused:
 
serier går bra och stutts ochså men inte i trav bara galopp.
. det är klart att jag vill att han skall kunna hoppa enkel hinder också inte bara serier mm..
 
Jag skyller inte på hästen heller. vill bara hitta ett sätt att får både honom och meg att koncentrera oss på lägre höjder också. efetrsom jag inte heller tycker att det är speciellet kul att hoppa dessa 50 cm hinder så kan det lika gärna bro på att inte jag heller riktigt angacherar (stava!!) mig.. kan alltså bro lika mkycket på mig som det kan bro på honom!
 
Vad händer om du gör lite "skrämselhinder" av de låga hindren? LÄgg en jacka över eller andra "konstiga" saker. Kanske en bit matta under. Fritt fram för fantsin. Är ju även ett bra sätt att träna sig på vad som kan vara skrämmande på tävlingsplatsen.
 
Han är aldeles "för" van vid sådana hinder skiter fullstänigt i om det ligger en vattenmatta PÅ hindret eller ja vad som helst! idag hoppade jag och då gasade jag på som bara den över de små hinden och titta han hoppade dem faktiskt utan att slå i en enda gång!! :)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 360
Senast: Hedinn
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp