För lite mark för hästar?

Sv: För lite mark för hästar?

Finns 3 olika maskiner (som jag känner till) som man kan använda har själv tittat på en av dom då snart halva hagarna består av sådant dom inte vill beta för det är toa där.
 
Sv: För lite mark för hästar?

Har två islandshästar hemma och vi har ungefär 1 ha som hage som vi delar av vid behov så gräset får växa på våren och under sommaren och varierar vilka delar som är öppna och inte. Använder den till vinterhage också. Mina två har mycket större hage mot vad många andra hästar i närheten och jag tycker den är lagom :)
 
Sv: För lite mark för hästar?

Våran första gård hade väldigt lite mark sett ur hästhållningssynpunkt, 0,8ha. Det märktes tydligt! Det var delvis hyfsat torr skogsmark, vi grusade upp ganska stor yta och resten var ren lera efter några veckor på hösten. Jag kan tänka mig att slitaget blivit mindre om jag hade haft boxdrift, men vi hade lösdrift så marken belastades 24/7. Hyrde sommarbete ca 1,5ha på sommaren.

Vi tröttnade på beroendeställningen till grannen, som år efter år höjde hyran trots att hans får åt upp gräset och rev staketen ideligen. Fåren gick lösa men smet in i våran hage jämt... Vi fick stödfodra från augusti till juni, dvs det gick mycket pengar på foder. Vi fick mocka hage regelbundet så inte hästarna skulle vada i skit.

Efter 4 år köpte vi en större gård med 8,5ha och är nu självförsörjande med bete och hö. Det är underbart att inte vara beroende av någon annan(framförallt inte vara beroende av en idiot)! Det var ett bra steg för oss ut i husvärlden o jag trodde det skulle funka med två hästar. Men en större mark var nödvändigt och vi ångrar inte en sekund att vi sålde det gamla stället!

Men det här betyder ju inte att inte du kan pröva ha häst hemma! Testa, men räkna med högre foderkostnader och att få mocka hage regelbundet. Och grusa upp blöta ytor så hästarna slipper stå i lera. Marken blir hårt belastad och det kommer märkas efter ett tag. Men det är bara att testa!
 
Sv: För lite mark för hästar?

Fast att 0,8 ha inte fungerar säger sig ju självt , ts har ju massor mer än så i jämförelse ?
 
Sv: För lite mark för hästar?

Jag undrar lite, ni som mockar hagarna, hur bär ni er åt?? Min vinterhage är på ca 2 hektar, sommarhagarna är på 2 och 3 hektar. Hur bär man sig åt för att mocka sådana stora ytor?! Det känns som att man får gå o leta bajs dygnet runt i flera veckor! Mina hästar bajsar inte på hög, har aldrig gjort och kommer säkert aldrig att göra. Står de o betar och blir skitnödiga, ja då skiter man där man står.

Min hage gör en massa svängar hit och dit och det är mycket skog i hagen. Att mocka i hela hagen skulle nog vara omöjligt. Jag mockar inte i skogen utan runt ligghallen, i ligghallen och vid grinden och runt vatten och foderlådor.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 943
Senast: nexxa
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 183
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 490
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp