För lite protein!

T

Tilda99

Har nu räknat ut min hästs foderstat och det visade sig att hon får nästan exakt så mycket energi hon behöver, men bara hälften så mycket protein! Skulle behöva lite tips på hur jag ökar proteinet utan att öka energin särskillt mycket mera. Hon går nu på hö, kli, korn, betfor och mineraler. Lucern hade jag i vintras, är det bra? Eller finns det något annat foder/fodertillskott som är bra?
Hon är inte undernärd just nu, men hon kan ju bli....
 
Krafft protein och soja är två fodermedel med "hög kvot", där soja dock är klart billigast. Sen är frågan vad som stämmer bäst med ditt hö med hänsyn taget till de andra värdena.
 
Du kan bli tvungen att möblera om en del i foderstaten. Det finns inget fodermedel som BARA ger protein utan energi. och soja och kraft protein t ex ligger på ca 12 MJ/kg foder.

Så man kan bli tvungen att göra en rejäl ommöblering i foderstaten och byta ut eller kanske utesluta vissa fodermedel för att få det att stämma, dvs få tillräckligt med protein utan att energin blir alldeles för hög.

Du får trixa och räkna, och byta ut och räkna om och hålla på tills de stämmer =)

(Eller be om hjälp här om du är bekväm) =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
961
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 913
Senast: Ise
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 976
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 426
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp