För litet nattmål

Nominous

Trådstartare
Min häst är otroligt lättfödd och ett matvrak. Han är extremt frusen av sig dessutom fastän han är oklippt och täckad.

Sommartid har jag inga problem att hålla honom på en bra fodergiva uppdelat under dygnet. Men nu vintertid har det blivit lite krångligare.

När han går ute har han ett tjock ylletäcke och vintertäcket på 400g med hals på sig. Ändå fryser han så otroligt mycket. Han kryper ihop och står på typ en kvm och korset hoppar för han skakar så. Han blir jättespänd i kors och rygg och blir såklart stel. Får ont i ryggen.
Så nu har jag testat att ha han på fri tillgång ute i hagen dels för att han ska få äta så han håller värmen och för att vi aldrig fodrar lunch i stallet vintertid. Alla hästar gå på fri tillgång då. Visst det går att lösa med fodergrind men då måste han gå ensam i hagen och då trivs han inte alls med livet. Han är riktigt översocial.

På analysen har jag räknat ihop en foderstat som skulle vara optimal för honom. Då skall han gå på 12kg hösilage per dygn.
Det har gått över förväntan att ha honom på fri tillgång. Han och hagkompisen delar på en ca 450kgs bal som de äter upp på ganska precis 3 veckor vilket genomsnittligt gör att han äter 10kg ute. Nu tror jag att han äter mer än hagkompisen egentligen.
Men i och med att han äter minst 10kg så finns inte så mycket kvar att ge till natten. Så han får för dagen 1,5kg hösilage och 2kg halm. Detta håller han sig precis lite lite överviktig på. Skulle vilja ta bort några kg egentligen men vill att han ska få tugga lite och jag håller stenkoll på att han inte ska gå upp mer.

Men alltså nattmålet. Det är ju verkligen i klenaste laget. Höt äter han ju upp direkt. Innan fick han enbart 3kg halm. Det räckte hela natten för han pillar i sig det ganska sakta. Då började han gå ner i vikt och blev finare och finare men jag blev rädd att han skulle bli tunn. Så jag bytte ut 1kg halm mot 1,5kg hö och nu går han upp i vikt direkt. De 2kg halm han får nu räcker också hela natten. Han har lite kvar på morgonen.

Det märks direkt när han får för lite att tugga på, för då boxvandrar han nattetid. På detta upplägg så är han ganska stilla på natten och verkar nöjd med livet. Att halmen räcker hela natten har jag kontrollerat. När jag kommit till stallet vid 23-24 tiden pga tävlingar så har han halm kvar som han strör omkring i hela boxen. På morgonen är det fortfarande kvar lite som han står och tuggar på när man kommer.

Så psykiskt sett funkar det super. Han är trevlig, vilket han inte är om han mår dåligt. Men räcker detta för att magen ska må bra? Det är ju väldigt lite foder. Men å andra sidan äter han väldigt länge, om än lite per timma om man säger så. 4 kg hö försvinner på 20 minuter inne. :crazy:

Vad tycker ni om detta?? Mer halm äter han inte. Då får jag kasta. Han står på maxgiva halm nu. Han vill inte ha mer.
 
Sv: För litet nattmål

Det tycker jag låter helt okej , du behöver nog inte vara orolig. Han vägrar ju inte halmen helt och hållet vilket betyder att han äter det om han verkligen är hungrig. Min lilla lättfödda (D-ponny) måste också äta lite halm på natten eftersom vi har så höga värden på höet att jag itne kan ge mer, och det funkar fint.

Bara du ser till att proteinbehovet är tillgodosett på det hö han äter är det ju ingen fara att äta bara halm på natten, fibrerna och sysselsättnignen är ju det du vill åt, och det är ju halm perfekt för så länge den inte vräker i sig för stora mängder. :)
 
Sv: För litet nattmål

Ja vi har också väldigt höga värden på höt. På sina 12 kg hö så får han ca 300g smb.rp. för mycket. Så det är inga problem att täcka behovet. Det är tuggbehovet nattetid som är problemet :D Men om magen klarar sig på att pilla i halm hela natten så är det ju inget problem. För han verkar må bra. Man märker direkt om han får för lite att tugga på. Då blir han hemsk :crazy:
 
Sv: För litet nattmål

TYcker det låter utmärkt? Han har att tugga på hela natten, och mer än han vill pilla i sig. Jag skulle jubla om jag kunde ha det som dig..
 
Sv: För litet nattmål

TYcker det låter utmärkt? Han har att tugga på hela natten, och mer än han vill pilla i sig. Jag skulle jubla om jag kunde ha det som dig..

:D Vad bra då behöver jag inte ha dåligt samvete för han bara har några enstaka få kg på hela natten då. :bump:
 
Sv: För litet nattmål

Jag tycker det låter utmärkt, din häst får ju verkligen äta under lång tid.
Däremot lålter det konstigt att han fryser tycker jag? Jag har iofs aldrig haft en frusen häst och kan maximalt ha 2-300 g täcke oavsett hur kallt det är, men att frysa så man skakar med ett 400g med hals när den är i normal/gott hull tycker jag låter skumt?
 
Sv: För litet nattmål

Jag har själv en lättfödd dam hemma i stallet och har haft lite funderingar på hur jag ska göra.. Halmen är jättebra, jag hänger även upp höet i hönät / galler för att hon ska äta långsammare och ha något att göra under natten. Nu står våra hästar inne väldigt kort tid på natten, men hon äter verkligen jättefort och det är inte bra för magen. :)
 
Sv: För litet nattmål

alternativet är väl att ge honom mer hö inne på natten också och öka motionen litegrann...

Mina pållar - även shettisarna! - har den märkliga egenskapen att de går ner i vikt på vintern trots fri tillgång till bra hösilage i hagen på dagarna (de är ute ca 12-16 timmar/dygn... Och mitt lättfödda halvblodsdam har för första gången i sitt liv börjat få lite kraftfoder för att hon behöver det och inte bara för att få lite skrammel i krubban! (nu får hon den enorma mängden 0,4 kg havre och 0,3 kg lusernpellets/dag :rofl: )
 
Sv: För litet nattmål

Min häst är otroligt lättfödd och ett matvrak. Han är extremt frusen av sig dessutom fastän han är oklippt och täckad.

På analysen har jag räknat ihop en foderstat som skulle vara optimal för honom. Då skall han gå på 12kg hösilage per dygn.
... Så han får för dagen 1,5kg hösilage och 2kg halm. QUOTE]

Jag tycker faktiskt att det låter som LITE hösilage. 13,5 kg hösilage per dygn och 2 kg halm. OK att hösilaget kanske är mycket torrt men det vet vi inte. En stor häst brukar man räkna 1,2 - 1,5 kg HÖ per hundra kg häst som underhållsfoderstat. Säg att hästen väger 500 kg, det ger då 6-7,5 kg hö per dag och ökning om det är kallt ute. Är det då ett fuktigt hösilage kan det vara så att du i realiteten faktiskt inte ger mer än motsvarande 6-7 kg hö och det är inte mycket.

Analysen du har utgår den från underhåll eller en angiven arbetsnivå? Eftersom det nu är kallt ute så kan det vara rimligt att mängden foder behöver ökas.

DÄrmed tycker jag att det är helt ok att du nu ger fri tillgång på dagen men jag hade - om det varit min häst - ökat mängden på natten. OBS att jag i mängdresonemanget utgår från att det är en stor häst.
 
Sv: För litet nattmål

Fast det står också hästen är otroligt lättfödd. Och det är ju garanterat där som mängdbegränsningen sitter.
 
Sv: För litet nattmål

Ska försöka svara alla...

Jag tycker det låter utmärkt, din häst får ju verkligen äta under lång tid.
Däremot lålter det konstigt att han fryser tycker jag? Jag har iofs aldrig haft en frusen häst och kan maximalt ha 2-300 g täcke oavsett hur kallt det är, men att frysa så man skakar med ett 400g med hals när den är i normal/gott hull tycker jag låter skumt?

Jo han fryser! Han har stått i södra Sverige och Danmark hela sitt liv. Detta är hans första vinter i norrland och vi har haft mellan -23 och -28 grader i en månad nu. Även under sommaren han han blivit jättestel om det bara regnat några droppar på han. Så han är otroligt känslig!! Det märks direkt när han blir kall för då får han ont i ryggen. Han har problem med länd och kors.

Jag har själv en lättfödd dam hemma i stallet och har haft lite funderingar på hur jag ska göra.. Halmen är jättebra, jag hänger även upp höet i hönät / galler för att hon ska äta långsammare och ha något att göra under natten. Nu står våra hästar inne väldigt kort tid på natten, men hon äter verkligen jättefort och det är inte bra för magen. :)

Usch det är ett helvette med icke ''normala'' hästar.. suck. Men jag vill inte ha hönät då det är en onormal ställning att äta ur. men framförallt för att han leker med precis allt han kommer åt. Så jag är stensäker på att han skulle fastna med hoven i ett hönät på nåt sätt. Vill inte riskera det.

alternativet är väl att ge honom mer hö inne på natten också och öka motionen litegrann...

Mina pållar - även shettisarna! - har den märkliga egenskapen att de går ner i vikt på vintern trots fri tillgång till bra hösilage i hagen på dagarna (de är ute ca 12-16 timmar/dygn... Och mitt lättfödda halvblodsdam har för första gången i sitt liv börjat få lite kraftfoder för att hon behöver det och inte bara för att få lite skrammel i krubban! (nu får hon den enorma mängden 0,4 kg havre och 0,3 kg lusernpellets/dag :rofl: )

Kan tyvärr inte öka motionen då han är under igångsättning efter 2 operationer i somras. Jag har provat att öka motionen men han blir lite knackig då. Så jag vågar inte rida hårdare eller oftare än så länge. Just nu går han hårda pass varannan dag. Det verkar fungera bra! Men börjar jag rida han bara skritt emellan också så får han ont i ryggen och blir varm i framkotorna. Så han verkar behöva sina vilodagar mellan varje pass.

Jag tycker faktiskt att det låter som LITE hösilage. 13,5 kg hösilage per dygn och 2 kg halm. OK att hösilaget kanske är mycket torrt men det vet vi inte. En stor häst brukar man räkna 1,2 - 1,5 kg HÖ per hundra kg häst som underhållsfoderstat. Säg att hästen väger 500 kg, det ger då 6-7,5 kg hö per dag och ökning om det är kallt ute. Är det då ett fuktigt hösilage kan det vara så att du i realiteten faktiskt inte ger mer än motsvarande 6-7 kg hö och det är inte mycket.

Analysen du har utgår den från underhåll eller en angiven arbetsnivå? Eftersom det nu är kallt ute så kan det vara rimligt att mängden foder behöver ökas.

DÄrmed tycker jag att det är helt ok att du nu ger fri tillgång på dagen men jag hade - om det varit min häst - ökat mängden på natten. OBS att jag i mängdresonemanget utgår från att det är en stor häst.

Ska skriva upp min beräkning och analys så får du själv avgöra...
Analys:
TS 68%
MJ/kg foder: 7,28
Smb.Rp./kg foder: 62.97

Behov underhåll + tillägg lätt arbete för 600kg häst:
MJ: 80/dag
Smb.Rp: 480/ dag

Om jag skall ligga rätt på MJ så ska han ha 11kg hösilage per dygn. Han får alltså mer än vad behovet behöver redan idag.
11kg*7.28= 80.08MJ
Helst hade jag bara gett de där 11 kilona, för då håller han sig superfin i hullet. Helt perfekt. Det är så mycket foder han får sommartid. Men nu ville jag ha honom på fri tillgång under dagen pga att han fryser. Så då försöker jag göra allt för att han inte ska gå upp i vikt. Och jag tror han äter mer än 10kg ute som jag beräknat utslaget på bägge hästar. Han äter mer än kallblodet. Men det är ju omöjligt att veta hur mycket de äter när de har fri tillgång. Jag vet bara att balen räcker i 3 veckor.

Ger jag endast 1kg mer per natt så går han upp i vikt på några dar. Och han kommer aldrig hålla om han är överviktig!! Han är väldigt skör.
Och bevisligen så verkar det inte gå att ge mer även om det är kallt, för bevisligen går han upp i vikt!





Fast det står också hästen är otroligt lättfödd. Och det är ju garanterat där som mängdbegränsningen sitter.

Du har helt rätt. Det funkar inte att stirra sig helt blind på vad man BÖR ge. Utan hästens välbefinnande måste faktiskt få avgöra. Och jag tycker inte det är hälsosamt att ge vad andra tycker att han ska äta bara för att böckerna säger så och då blir överviktig.
 
Senast ändrad:
Sv: För litet nattmål

Tja, med 68 % TS så blir det ju inte mycket mer än de där 6 kg av hösilaget.
Det handlar mer om att tillgodose vad magen behöver än vad böckerna säger när jag - fortfarande - tycker att det är lite strå.

Fryser sedan hästen så brukar man rekommendera att se till att hästen har att äta för det är bästa sättet att hålla värmen.

Kyla i södra Sverige brukar vara kallare än i norra Sverige och det är inte helt ovanligt med 10-15 graders kyla här så jag tror inte hästen fryser mer för att den flyttat norröver
 
Sv: För litet nattmål

Är du seriös? Står hästarna o äter ur en bal som är öppnad i 3!!!! veckor????
Hösilage blir förstört och otjänligt som föda efter ca 6 dagar när det är som kallast och 3 dagar när det är + grader .
Du ska vara glad att dom hästarna inte har kolik o dött vid det här laget.
Ang hästen så kanske han behöver typ solrosfrön för att få fetare päls. Och han kanske måste vara lite i överhull för att hålla värmen . Sen att hästen är trasig ..ja så är det ...alla hästar är inte ämnade för det vi vill ha dom till.
 
Sv: För litet nattmål

Undrade just också hur fräscht fodret är efter 3 veckor? Hösilage ska förbrukas snabbare än så.
 
Sv: För litet nattmål

Tja, med 68 % TS så blir det ju inte mycket mer än de där 6 kg av hösilaget.
Det handlar mer om att tillgodose vad magen behöver än vad böckerna säger när jag - fortfarande - tycker att det är lite strå.

Fryser sedan hästen så brukar man rekommendera att se till att hästen har att äta för det är bästa sättet att hålla värmen.

Kyla i södra Sverige brukar vara kallare än i norra Sverige och det är inte helt ovanligt med 10-15 graders kyla här så jag tror inte hästen fryser mer för att den flyttat norröver

Men faktan ÄR den att med mer mat så år han upp i vikt. Så näringsintaget kan knappast vara för lågt oavsett hur mycket mer du vill att han ska äta för att han fryser. Det enda beviset på att han inte kan äta mer energi är fettet han lägger på sig.

Är du seriös? Står hästarna o äter ur en bal som är öppnad i 3!!!! veckor????
Hösilage blir förstört och otjänligt som föda efter ca 6 dagar när det är som kallast och 3 dagar när det är + grader .
Du ska vara glad att dom hästarna inte har kolik o dött vid det här laget.
Ang hästen så kanske han behöver typ solrosfrön för att få fetare päls. Och han kanske måste vara lite i överhull för att hålla värmen . Sen att hästen är trasig ..ja så är det ...alla hästar är inte ämnade för det vi vill ha dom till.

Nä höt är hur fräscht som helst i öppnad bar när det är minusgrader. Finns inget som helst fel på det. Vi har alltid haft hö ute vintertid såhär länge och det har aldrig nåonsin blivit nåt fel på det. Höt fryser så det härsknar inte eller möglar som på sommaren.
Såhär gör då precis ALLA jag vet har häst. Och då talar vi om hundratals proffstränare och hobbystall därtill. Alla har rundbalar ute i hagarna och de kan stå i veckor om det är få hästar som äter av det. De har aldrig någonsin blivit dåliga eller otjänliga.

Så fort det är + grader (alltså vår, sommar och höst) tar vi bort balarna ur hagarna.
Finns ingen som helst anledning för mig att inte ha balarna ute.

Undrade just också hur fräscht fodret är efter 3 veckor? Hösilage ska förbrukas snabbare än så.

Hur fräsch som helst!! Har aldrig varit några som helst problem för nån jag känner som fodrat såhär i ja iafl ett 40-tals år till säkerligen 1000-tals hästar. Många som tjänar miljoner på travbanan dessutom.
 
Sv: För litet nattmål

Fast det där med 6 dagar tycker jag man ska ta lite med en nypa salt, sen är det ju även så att ett blötare hösilage blir sämre fortare än ett hösilage som är torrare.

Vet även hästägare som har öppnat hösilage balen och fluffat upp hösilaget det håller längre då.. Hösilage bönder och foderstatsberäknare som rekommenderar detta om man har hösilagebal som inte tar slut på 6 dagar
 
Sv: För litet nattmål

Sedan tror jag även att det är en väldans skillnad vart man bor med. Jag kan tänka mig att höt blir dåligt om man bor i söder där temeperaturen kan skifta från -10 till +5 hela vintern. Då är det klart att höt kan bli dåligt om det tinar och fryser om vart annat och i kontakt med syre.
Men som hos mig så är det konstant minusgrader hela vintern och jag kan inte se alls att frusen mat skulle bli dålig efter någon vecka.

Måste vara exakt samma som med våran mat.

Min erfarenhet är att det är värmen i samband med syretillgången som gör höt dåligt. Det brinner som inuti balen. Nu finns det ingen värme och bakterietillväxten i höt är minimal under vinterhalvåret.

och tro min ni andra som tvivlar på att höt håller. Jag har stenkoll på höt att det är fräscht. Och det är precis lika fräscht sista tuggan de tar som när den öppnats. Jag är inte dum i huvet!
 
Sv: För litet nattmål

Min lättfödda fröken står också och fryser om hon bara har 400g på sig nu, och vi har knappt -15 här. Hon har även fri tillgång till mat dygnet om.
Fryslortar är jobbiga!
 
Sv: För litet nattmål

Ja de är verkligen jättejobbiga :crazy: Man kan ju inte klä på dem hur mycket som helst heller. Men min är ändå väldigt aktiv i hagen. Springer och busar som fasen om han inte står och äter. Ändå fryser han. Och orkar inte jobba för han svettas som ett tok pga al lång päls. :devil:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
682
Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
798
Senast: CarroT
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 254
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp