För litet nattmål

Sv: För litet nattmål

Ingen har fodrat med hösilage i 40 år!!!!! Du blandar vilt i dina inlägg hed hö och hösilage. Hållbarhet på hö är MYCKET längre än på hösilage vilket andra påtalat.
 
Sv: För litet nattmål

har du tagit bakterieprov? Du kan inte med ögat se om bakterierna börjat växa förrän det gått långt.
 
Sv: För litet nattmål

har du täcke och lång päls? Ett täcke tar bort en del av den isolerande effekt som pälsen har pga att täcket hindrar hästen att resa håren så att det bildas ett luftlager som isolerar. Kan det vara så att det är därför hästen fryser - dvs täcket och lång päls motverkar varandra.
 
Sv: För litet nattmål

Ingen har fodrat med hösilage i 40 år!!!!! .

Åjo, du hittar mer än en bonde som har fodrat ensilage i 40 år. Det fanns liksom innan hästägarna upptäckte det, och innan rundbalsplastare kom på 80-talet.

I decennier har bönder ensilerat grovfoder i silos, inklusive rejält förtorkat sådant (det vi kallar för 'hösilage')

Däremot är det nog tveksamt om någon fodrat silage (oavsett TS) till HÄST i såpass många år, då det förr ansågs 'för starkt' för hästar.
 
Sv: För litet nattmål

har du tagit bakterieprov? Du kan inte med ögat se om bakterierna börjat växa förrän det gått långt.

Jag är ganska så säker på att bakterietillväxten inte alls går att jämföra som vid +grader. Det är bara att dra en parallell till mat i kylskåp och i frys. Mat håller i MÅNADER i frys, dagar i kylskåp. Kan du svara på VARFÖR det skulle vara skillnad på gräs och andra livsmedel i frys??

Det är skitsamma, de verkar inte ta skada av höt ändå eftersom våra hästar blir 30 år gamla och många har tjänat miljoner på travbanorna TROTS att de äter hösilage ute varje vinter hela sitt liv. En elitidrottare skulle inte fungera till max om höt inte är tjänligt. Hästarna älskar det, det luktar underbart gott och är helt fräsch. Höt är fryst. Då håller det sig. Iafl vårat. Vi kanske har bättre bonde än er som gör en perfekt hö så det håller ute i minusgrader??
 
Sv: För litet nattmål

Det finns ju en del här på buke som fryser sitt silage på somrarna för att få det att hålla längre, så varför det inte skulle funka på vintern kan jag inte förstå.
 
Sv: För litet nattmål

Tack för förtydligandet - det var precis så jag menade men mena och vad jag skrev blev helt olika saker. Skäms!:o Man ska inte svara när man egentligen inte har tid! Tack än en gång.
 
Sv: För litet nattmål

Men nu är du där igen. I ena meningen pratar du om hö och i den andra om hösilage och med den TShalt du uppgett är det väl tom snarare ensilage. Våra hästar blir också upp mot 30 år och äter numera silage med varierande ts och hö beroende på tillgång under olika år men inte tusan använder vi balar som varit öppna i 3 veckor. Upp till dig vad du gör men det är inte enligt rekommendationerna - inte ens på vintern.

Sedan fryst mat - ja, den håller länge i OÖPPNAT skick. Hur du än vänder dig så har du brutit balens hölje som finns där för att skydda och skapa en syrefri/fattig miljö precis som förpackningen i frysen. Bryter du förpackningen, ja då påbörjas olika processer beroende på vad förpackningen innehåller.
 
Sv: För litet nattmål

Men processen tar oerhört mycket längre tid i minusgrader än i sommarvärme. Frysning är till för att sakta ner bakteritillväxten. Och 3 veckor i minusgrader är inga problem för oss än en gång.

Förstår inte hur du orkar sitta och märka ord..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
775
Senast: CarroT
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 011
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 722

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp