För litet protein?

irma

Trådstartare
Vi ska börja med hösilage och efter att vaccinationerna är klara har vi detta silage:
ts 56
Energi 5,1
Ca 2,2
P 1,1
Mg 0,6
K 9,3
Smb prot 21
Hästen är ett normalfött halvblod i normal träning (tränar hopp resp dressyr 2 ggr/veckan rider ut mkt resten) vikt 550 kg. Orkar ni duktiga foderbukefalosar, Nina83 m fl, med ytterligare en foderstat?
Irma
 
Jadå, jag orkar iaf. ;) Om du uppger tidigare foderstat, vad du helst vill fodra med, om du vill ha flera olika fodermedel eller så få som möjligt, samt vilket träningstillägg du vill ha (30 el 40%?), så ska det allt räknas. ;)

Själv ska jag till stallet nu så det får bli sen eftermiddag jag räknar, om inte t.ex. Jessica, majola, Bucus eller Magdalena (m.fl.) hinner före. :smirk:
 
Vad gullig du är! Nuvarande foderstat: 9 kg hö, 3 kg havre, 0.5 dl olja, 1 l betfor (torr) samt mineraler o vitaminer från homeopat. Träningstillägg kanske 30%? Jag vill gärna ha fler alternativ, om det är OK, helst inte pelletterat foder. Mvh Irma
 
Oj vad mkt mat hästen fått. Har du analys på höet? (energivärdet är det intressanta..)

Räknade på 90 MJ då, ganska nära din nv foderstat, om jag uppskattar att höet har ca 7 MJ/kg.

11 kg hösilage
1 kg krafft lusern hackat strå (ej pelleterat)
2 kg havre
0.3 kg betfor
0.3 kg vetekli
50 g krafft miner vit

Ger 90 MJ och kvot 6,1. Mineralkvoter 1,55 och 3,17.

Om du inte vill använda Kraffts produkter så finns det ju massor av andra icke pelleterade foder, även många müslifoder. Kan det vara något? Fast det är ju billigt, enkelt och bra med de spannmålen du har nu förstås! :) Men tänkte eftersom du gav något slags homeopatmedel att du kanske skulle vara intresserad av müslifoder och så.

Ett annat förslag är:

12 kg hösilage
1 kg krafft lusern hackat strå
2 kg havre
0.1 kg soja
50 g krafft miner vit

Ger 90,5 MJ, kvot 6,28. Mineralkvoter 1,6 och 3,2.

Och ett till förslag:

12 kg hösilage
1.5 kg havre
0.8 kg eggersman classic mix
0.3 kg soja
50 g miner vit

Ger 91 MJ och kvot 6,15. Mineralkvoter 1,5 och 3,1.
Classic Mix är en müsliblandning som är mkt smakligt och innehåller mkt vitaminer och spårämnen, du behöver inte ge några vitaminer eller liknande med detta..!

Hm, ja det var vad jag hann med nu. :)

MVH Nina
 
Det fanns tyvärr ingen analys när hästen kom till stallet för 3 mån sen, utan jag "övertog" foderstaten ifrån tidigare ägare,
fast jag ökade på högivan med 1 kg eftersom jag tyckte att han var lite tunn. Jag vet att det är förskräckligt att inte ha
analys, men vad gör man när man är uppstallad, förutom att tjata ihjäl sig förstås! Skulle det funka med bara havre och soja?
Vad anser du om foderjäst? Behöver man ge E-vit extra, som en del säger att man alltid ska ge. Är det så? Vad var det förresten som du
tyckte var mkt mat?
 
3 kg havre tycker jag är mkt!!

Tjata på stallägaren? Man kan göra analysen själv. Jag gjorde min analys själv då stallägaren inte tänkte göra det.

Njäe det är inte så lätt att få ihop det med bara havre och soja då du behöver mer kalcium i foderstaten också. Med mineraler blir det då för mkt magnesium i förhållande till kalcium. På ett förslag får jag precis 2,7 (2,69), men tycker man bör ligga lite över det ändå eftersom analysen ju kan skilja lite i värdena och så..

12 kg hösilage
2.5 kg havre
0.3 kg lusern
0.1 kg soja
70 g miner grön

Ger 90 MJ och kvot 6. Mineralkvot 1,5 och 2,9.

Bara havre och lusern:
12 kg hösilage
2.2 kg havre
1 kg lusern
50 g miner vit

Ger 91 MJ och kvot 6. Mineralkvoter 1,6 och 3,2.

Om något av detta inte passar så får någon annan räkna.

MVH Nina
 
Jag har gjort ett förslag på bara havre och soja, men då måste du fodra till med foderkrita och det blir ganska mycket soja. Kalcium från Lucern är nyttigare för hästen än vad foderkritan är.

13 kg hösilage
2 kg havre
250 gr soja
50 gr miner vit
0,5 dosmått foderkrita

MJ 89,13
Smrp 544
Ca 40,95
P 27
Mg 14

Smrp/MJ 6,1
Ca/P 1,52
Ca/Mg 2,93

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 537
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Tog gräset innan inplastning direkt på vall. Har enbart lättfödda hästar men hur ser denna ut egentligen? ANALYSRESULTAT Fält...
2
Svar
33
· Visningar
3 045
Senast: Muninn
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 167
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 372
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp