För mkt protein?

L

Lonely

Vad som händer vid för lite protein vet jag..men ad händer vid för mycket?
:bump:
 
Sv: För mkt protein?

Är väl ingen jättefena på växtbiologi men får väl sticka ut hakan.
Som jag fått det förklarat för mig är det skillnad på protein och protein. Hästen tar upp proteinet från vissa källor bättre an andra. Därför kan du få olika reaktioner på proteintillskottet beroende på vilken källa det kommer från.
De vanligaste proteinkällorna för häst är dels de foderblandningar som säljs typ Krafft protein eller Krafft Groov dels Luzern eller sojamjöl. Sen får ju hästen naturligtvis i sig protein från flera andra fodermedel också t ex havre. Det brukar iof inte vara nån "hit" att täcka proteinunderskott med hjälp av havre.
Men om man då gett för mycket protein av s a s fel sort, då ser du detta på hästen oftast i form av svullna ben och proteinutslag. man märker det på att urinen luktar mycket skarpare av ammoniak.
 
Sv: För mkt protein?

Jag förstår fortafarnde inte? :confused:

Kan en häst få bukmage av för mycket protein?

Hur mycket protein inehåller betfor?
 
Sv: För mkt protein?

Som sas i tidigare inlägg, det beror nog på varifrån proteinet kommer. Jag har ett väldigt bra hösilage, det skulle utan vidare täcka behovet för en normalpresterande pålle, jag håller på med galopp och mina hästar arbetas rejält 5 dagar i veckan, För ett par veckor sedan insåg jag ändå att det inte räcker till för mina ändå så numera får de 1 kg Krafft Pluss Grön. Fick hem en ny häst för snart 3 veckor sedan, hon hade vilat en månad från all träning, hon var tunn men inte mager, omusklad, efter bara 3 veckor har jag fått upp henne 10 kg i vikt och jobbar på ytterligare 15 kg. Hon har fri tillgång på hösilage, som de andra, men orkar måste lära sig att äta ännu mera grovfoder, idag blir det väl ca 6-8 kg/dygn vilket är väldigt lite i mina ögon, de andra äter utan vidare minst 10 kg/dygn plus kraftfoder.
Trots mina fina värden på grovfoder klarar de sig inte utan KPG, detta är troligen pga att proteinet i grovfodret är mer svårsmält än det som finna i KPG.
De ligger på höga kvoter, runt 9, mår prima och arbetar väldigt bra.

,
 
Sv: För mkt protein?

kan säga att jag undrar själv vad som händer vid proteinförgiftning, och inte då att kvoten ligger på 9-10 och hästen blir lite svullen i benen utan om man skulle gå från ett skithö till ett stuteri hö och råka gå från en kvot på 6,5 till 15-17 på 2 veckor.. vad skulle hända förutom att benen sväller och hästen får dessa mycket omtvistade "proteinknölarna" på kroppen..
hur förgiftas hästen egentligen?

*oxå undrande*
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Amk
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
759
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
577
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Hur mycket protein och MJ behöver era hästar ponnysar? Förstår att det är extremt inviduellt men lite intresserad av att veta...
Svar
4
· Visningar
630
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp