För mycket fosfor, för låg ca/p kvot.

parfymflaska

Trådstartare
Jag är helt novis på att räkna foderstater, sitter med mitt livs första grovfoderanalys i näven och har använt "hästsveriges" foderstatsprogram att räkna i. Resultatet förvirrar mig, måste jag erkänna.

Enligt detta program är kalciumhalten ok, fosforhalten onödigt hög och ca/p kvoten för låg (1.0). Vilket jag efter en snabb googling förstått inte är bra alls. (Rent ut sagt livsfarligt t.o.m. Rädd matte! :crazy: )

Hästen ifråga får endast lite müsli (omkring 0.5 kg/dag) och den verkar behövas för att fylla energi -och proteinbehovet då hösilaget tydligen har låga värden.

Analysen:

TS: 81%
Smbp /kg foder: 29g /kg ts: 35g
Energi /kg foder: 8.2MJ /kg ts: 10.1 MJ

Socker /kg ts: 142g
NDF /kg ts: 594g

Ca /kg foder: 2.0 g /kg ts: 2.5g
Fosfor P /kg foder: 2.0g /kg ts: 2.5g
Magnesium /kg foder: 0.9g
Kalium /kg foder:15.7g /kg ts:19.4g
Natrium /kg ts:0.6
Svavel /kg ts:1.4

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att bringa klarhet i det här? Kan man avhjälpa problemet med att lägga betfor till foderstaten (vilket är vad programmet föreslog) eller har någon en bättre idé? Byta kraftfoder helt? Hon käkar nu granngårdens originalmüsli, är fin i hullet, pigg, blank i pälsen och verkar må väl.

Tack på förhand!
 
Sv: För mycket fosfor, för låg ca/p kvot.

Och jag glömde, det står även att hästen får för lite selen och för mycket magnesium, "detta är dock inte skadligt".
 
Sv: För mycket fosfor, för låg ca/p kvot.

ge av ett mineralfoder med hög Ca/P-kvot
se till att det innehåller ganska mycket selen också så behöver du inte ge något tillskott
 
Sv: För mycket fosfor, för låg ca/p kvot.

Men om jag ger ett mineralfoder med bra kvot blir ju fosforhalten ännu högre? testade att sätta in mineralfoder i programmet och då blir kvoten bra, men halterna i sig för höga. Eller gör det inget att det är för mycket fosfor och kalcium om kvoten dem emellan är bra?
 
Sv: För mycket fosfor, för låg ca/p kvot.

Du kan testa att räkna på hur det blir om du byter ut muslin mot lusern. Helst då en sort utan melass. Lusern innehåller mycket kalcium.
 
Sv: För mycket fosfor, för låg ca/p kvot.

Så länge hästens behov av Ca/P är tillgodosett gör det inget om det blir ett överskott.
Som någon sa är det viktigare att kvoten blir bra :)

som någon skrev; prova lusern istället för musli
 
Sv: För mycket fosfor, för låg ca/p kvot.

Ger du hästen ett väldigt överskott av energi eller hur får du i den tillräckligt med protein med vanlig musli?
 
Sv: För mycket fosfor, för låg ca/p kvot.

Ang mineralerna så finns det mer rena tillskott oxå, typ foderkrita tror jag det heter med kalcium :-)
 
Sv: För mycket fosfor, för låg ca/p kvot.

Hon får lusern också, så proteinmängden är bra :) Müslin behövs för energin.

Jag funderade på foderkalk, men iom att hon behöver selen också känns det smidigare med ett "komplett" mineralfoder. :)
 
Sv: För mycket fosfor, för låg ca/p kvot.

Okej! Trodde det snarare brukade bli överskott av kalcium när man gav lusern men har inte använt det själv, därav frågan :-)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 201
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 583
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 863
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö har precis fått analysen till mitt hösilage och är rätt så säker på att Ca/P kvoten är för hög? Ca 7,6 g/kg ts P 1,8 g/kg ts Kvoten...
Svar
9
· Visningar
2 104
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp