För mycket fosfor/för lite kalcium??? Ge äggskal?

mumrikan

Trådstartare
Jag har verkligen räknat och räknat och letat all typ av foder som går att få tag på här i La Paz. Har kommit fram till att jag vill ge halm som grovfoder (lucernhö finns inte nu under regnsäsongen och eftersom regnen kom tidigt hann ingen köpa för att lagra) och majs, vetekli, sojamjöl och havre som kraftfoder. Havre och sojamjöl är ganska dyrt så det är därför jag vill ge majs. Hästen är ganska tunn så jag vill ge kli för att han ska bli rundare.
Problemet är som sagt att hur jag än gör så blir det ett överskott av fosfor eller ett underskott av kalcium, vilket ju gör att hästen kan få kalkbrist.
Har en liten fundering på att ge krossade äggskal vilket veterinärer här rekommenderar till hundar med kalkbrist. Men det är ganska mycket jobb att tvätta och krossa äggskalen så om det går att göra foderstat utan detta är det ju bäst. Om jag ska ha med äggskalen, hur mycket bör jag ge då?

Med en foderstat på 8 kg halm, 1,5 kg havre, 1,5 kg majs, 1 kg vetekli och 0,5 kg sojamjöl blir det så här:


Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 5.0 7.2 44.0 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 78.4 92.5 17.9 Din häst får mer energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK.
Pr 470.7 506.0 7.5 OK
Ca 30.6 28.4 - 7.3 Foderstaten innehåller för lite kalcium. Prova att öka grovfodergivan (ev. luzern) eller ge mineralfoder/foderkalk.
P 19.6 30.6 55.8 Foderstaten innehåller onödigt mycket fosfor. Rätta till detta genom att ta bort/ersätta spannmålskraftfoder med grovfoder eller betfor.
Ca/P 1.6 0.9 Kvoten mellan kalcium och fosfor är för låg. Ge ett mineralfoder med hög Ca-P-kvot.
Mg 11.8 17.0 44.5 OK
Se 1.0 0.2 - 79.5 Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.

Tilldelad mängd grovfoder KG : 8.0
Tilldelad mängd grovfoder TS KG : 7.2
 
Senast ändrad:
Sv: För mycket fosfor/för lite kalcium??? Ge äggskal?

Hej!
Finns det inte kalk att köpa separat?
Lucernpellets är ju också kalkrikt liksom betfor, men det finns kanske inte heller då? - Knepigt!
Får man verkligen hästen att äta äggskal?
 
Sv: För mycket fosfor/för lite kalcium??? Ge äggskal?

Det finns så oerhört få hästar att det inte finns en marknad för speciellt hästfoder. Därför finns i princip bara de fodersorter jag nämnde.
Äggskalen tänkte jag krossa och sen blanda i en gröt med majs, kli, havre och sojamjöl och jag tror att de äter det. MIn häst är ett matvrak dessutom även om syrrans är betydligt kräsnare.
 
Sv: För mycket fosfor/för lite kalcium??? Ge äggskal?

Foderkalk borde inte vara så svårt att få tag i!
Det där med äggskal vill jag nog råda dig till att inte pröva av flera orsaker, bl.a. risken för salmonellasmitta, osäkerhet i upptag och dosering m.m.
 
Sv: För mycket fosfor/för lite kalcium??? Ge äggskal?

Foderkalk är samma till både häst och nöt och kostar inte många kronor, skicka efter från Sverige om du inte kan få fatt i det hemmavid.
Såg att även selenhalten är för låg, har du löst det eller är det bara en analysmiss?
 
Sv: För mycket fosfor/för lite kalcium??? Ge äggskal?

Foderkalk har jag försökt fråga om här men ingen vet vad det är. Blev rekommenderadnån slags byggkalk!
Eftersom det inte finns kor här heller utan bara lamadjur så finns det inte heller foderkalk för nöt.
Att skicka efter från Sverige låter dyrt eftersom ett paket på 1kg kostar över 200 spänn i porto! Det går säkert inte igenom tullen heller pga all knarksmuggling i regionen.
Att selenhalten är låg beror nog delvis på att jag inte angivit selenhalt i allt foder och inte är van att räkna på selen.
Ska tillägga att alla andra 100 hästar på stallet bara får havrehalm (med havren kvar) Det är jag syrran och en kompis som ska börja ge riktigt foder för att få rundare mer musklade hästar.
 
Sv: För mycket fosfor/för lite kalcium??? Ge äggskal?

Om det kan vara till någon hjälp så är tydligen det kemiska namnet för foderkalk kalciumkarbonat.
 
Sv: För mycket fosfor/för lite kalcium??? Ge äggskal?

Ta bort vetekliet och öka de andra motsvarande till behovet så borde det bli bra. Finns det inte betfiber i landet? Bra fiberkälla. HH
 
Sv: För mycket fosfor/för lite kalcium??? Ge äggskal?

HH! Har hört mycket om dina gedigna kunskaper!

Jo jag har också tänkt på att kli innehåller mycket fosfor. Dessutom är kli inte lika hiskeligt dyrt som havre (havren jag köper här är havregryn av fin kvalitet som säljs för att göra havregrynsgröt).

Men eftersom hästarna är ganska rejält tunna (har stått på 3 kg kornhalm med kornet kvar OM DAGEN så länge någon kan minnas) så vill jag ha något som gör dem rundare utan att de får för mycket energi och blir knäppa (det finns bara hagar för unghästar och skadade hästar så det kan inte springa av sig energin annat än när de rids)

Kli har jag mycket god erfarenhet av sedan tidigare, men då i kombination med betfor såklart.

Jag har sett betor här, men eftersom socker görs på sockerrör från låglandet används de bara i matlagning och därför finns det inte biprodukten betfor.

Vad menar du med betfiber?

Har hört rykten om att det ska finnas melass, har dock aldrig själv sett det. Har melass samma egenskaper som betfor?

Angående selen: vad finns det i?
 
Senast ändrad:
Sv: För mycket fosfor/för lite kalcium??? Ge äggskal?

Har nu försökt räkna utan kli men får ändå för mycket fosfor. Kan du hjälpa mig att hitta en bra balans?

Hästen är 8 år, har nog en idealvikt på ca 500 kg (ca 165 cm hög, tunn med långa ben) rids normalt -> ganska mycket (ca en timmes dressyrträning eller 30 minuters galoppträning, en eller ett par gånger i veckan rids han två gånger om dagen) och är som sagt tunn. Han bygger muskler och behöver därför protein.
 
Senast ändrad:
Sv: För mycket fosfor/för lite kalcium??? Ge äggskal?

Litet förvirrande är dina uppgivna värden eftersom det i en bok jag har står att i Bolivia har det mesta (lama och får-) fodret stora underskott på fosfor men förhållandevis höga selenvärden.

Naturligtvis kan du bo i ett ”undantagsområde” Men är du säker på dina fodervärden?

Det borde finnas olje proteinfoder i landet, fler än soja också. HH
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För mycket fosfor/för lite kalcium??? Ge äggskal?

Mina värden kommer inte från analys för det har jag inte hittat nånstans jag kan göra (har frågat runt i över ett år, men bor i stan och har inga kontakter på landsbygden). Har räknat utifrån generella värden jag hittat från Sverige.

Soja och andra oljeprodukter odlar på låglandet och inte här där jag bor (3800 möh) men eftersom det finns soja i sånt överskott kan man köpa det här också.

Jag tycker att det låter bra för mig att det finns ett underskott på fosfor i fodret för då kanske jag kan köra på en foderstat som visar sojaöverskott på pappret utan att det påverkar hästen negativt i praktiken?
 
Sv: För mycket fosfor/för lite kalcium??? Ge äggskal?

Många som läser men ingen mer som vill försöka hjälpa mig?
 
Sv: För mycket fosfor/för lite kalcium??? Ge äggskal?

Mineralvärdena i foder är väldigt beroende av värdena i marken som det växer på. Därför är det svårt att hämta svenska värden till Bolivia. Om det inte är vanligt med skelettstörningar bland hästarna i området där du bor skulle jag nog lita på att man kunde använda basmaten rakt av.

Men eftersom vetekli påverkar upptaget av många mineraler negativt skulle jag faktiskt inte ge det i ngn större mängd i en situation där mineralinnehållet är litet osäkert i maten.

En möjlighet för dig är också att ge ett mineraltillskott för lamor med hög Ca/Pkvot. Om det är onödigt så gör det inget att hästarna får för mkt kalk. Lama har liknande behov som häst i detta avseende. HH
 
Sv: För mycket fosfor/för lite kalcium??? Ge äggskal?

Ja det låter ju rimligt att det är stor skillnad, borde ju även vara väldigt stora skillnader inom Sverige också.
Jag har ingen aning om hur vanligt det är med skelettstörningar eftersom veterinärerna inte är väldigt skickliga och framförallt inte har tillgång till någon teknik överhuvudtaget, så man brukar knappt diagnostisera annat än att skilja mellan hälta och kolik.

Finns det något annat istället för kli som kan göra hästarna rundare utan att sätta sig i huvudet på dem?

Jag kan ju kolla om jag hittar tillskott för lamor, men har ingen aning om var jag ska leta. Känner ju inte direkt någon lama-bonde, här i stan är ju alla väldigt moderna och avståndet till landsbygden är mycket större än i Sverige (det är tex vanligt att folk inte vet att det skillnad mellan de fyra sädesslagen annat än att de har olika namn för olika användningsområden.)
 
Sv: För mycket fosfor/för lite kalcium??? Ge äggskal?

Nu vet jag. Solrosfrön! Det borde odlas storskaligt där. Solrosor har oftast en hög ca/P kvot också. Jag ger till vissa som behöver hulla sig, innehåller också mkt protein men inte av så bra kvalitet som sojan så behåll den. HH
 
Sv: För mycket fosfor/för lite kalcium??? Ge äggskal?

Solrosfrön låter intressant. Har dock bara sett det säljas som fågelmat på stormarknaden och då blir det nog ganska dyrt. Ska kolla om det säljs i lösvikt på marknaden nästa gång jag är där.

Hur mycket ska man ge? Ungefär vilka värden har solrosfrö?

Ännu så länge har jag inte vågat ge något kraftfoder förutom ett kg havre jag ger efter ridning eftersom jag är så rädd att det ska bli fel proportioner. tror du att jag kan börja ge lite (0,25 kg) kli, majs och soja också under tiden jag letar solrosfrö?
 
Sv: För mycket fosfor/för lite kalcium??? Ge äggskal?

Jag håller med HH om kliet. Jag skulle inte heller ge det i någon större mängd, ff a inte om man är osäker på mineralerna och inte har någon möjlighet att ge tillskott av dem.

Jag tycker absolut du kan öka de övriga foderslagen, men kanske öka majsen lite mer istället för den del kli om det var den som var billigast?
 

Liknande trådar

Foder & Strö jo det är såhär att jag har två pållar: En D-ponny på 15 år som väger ca 400 kg och hobbyrids 4-6 dagar i veckan Och en storhäst på 9...
Svar
2
· Visningar
1 766
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 680
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Fick min analys idag. Är mest orolig över Ca/p kvoten. Ca 13.64 g/kg foder P 2.16 g/kg foder Har provat runt för att...
Svar
2
· Visningar
758
Senast: fritz_92
·
Foder & Strö Hej! Min hästs hö har analyserats och det såg ut så här: Torrsubstans (ts) 86% Råprotein (RP) 77 Smältbart råprotein 46...
Svar
7
· Visningar
1 245
Senast: Derring-Do
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp