För mycket fosfor/för lite kalcium??? Ge äggskal?

Sv: För mycket fosfor/för lite kalcium??? Ge äggskal?

Håller också med om kli.
Om jag ger:
* 3 kg majs (som sen blötläggs minst en timme),
* 1 kg havre,
* 0,25 kg vetekli,
* 0,5 kg sojamjöl
och så har jag nu hittat ett ställe där jag kan få köpa lucernhö:banana: VÄÄÄLDIGT dyrt (10 dollar per bal) men något kilo om dagen kan jag nog ge med halmen.
Då får jag ju både upp Ca-balansen och får ge mer protein (kan ev minska sojamjölet lite). Jag har också glömt att säga att halm här har kornen kvar. Jag vet inte hur mycket det kan bli i kg, men lite mer havre och korn (det är blandad korn- och havrehalm) blir det.
Låter det bra?
 
Sv: För mycket fosfor/för lite kalcium??? Ge äggskal?

Majs är det spannmål som är mest svårsmält för häst. Det finns ingen studie som säger om och i så fall hur mkt tunntarmsmältbarheten ökar vid blötläggning. Jag skulle inte våga lita på att smältbarheten blir så bra att det blir ofarligt i större mängd.

Den stärkelse som inte kan tas upp i tunntarmen rinner över i grovtarmen o gynnar tillväxten av elaka bakterier. Majs måste behandlas med värme för att bli smältbar för häst – mikras, ångkokas (100 C i 15 min), poppas. Poppning är det allra bästa.

3 kg majs är en väldig stor dos. Om man vill ge det bör man dela upp det på mga fodertillfällen och hetta upp majsen på ngt sätt. Sen är det väl framför allt protein om fattas i din hästs foderstat och då är det ju soja och proteinolje foder som är bättre alternativ än majs. HH
 
Sv: För mycket fosfor/för lite kalcium??? Ge äggskal?

Jag tänkte detsamma om majs innan jag upptäckte att många här ger det torrt. Det är dock inte hela majskorn man ger (såna hårda man gör popcorn av) utan lite halvt hackade (ca 2-4 mm stora), sådana man ger som hönsfoder. Jag vet ju dock inte att hästarna kan smälta det bara för att folk ger det. Även om det är billigt är det ju dyrt att ge om det bara går rakt igenom.

Vi har ingen möjlighet att värmebehandla maten på stallet och eftersom jag bor en bit från stallet utan bil, är det inte heller ett alternativ att laga hemma.

Så då minskar jag eller tar bort majsen och ersätter med havre då (de får kraftfoder 3 gånger dagligen)

Det här blir ju bara mer och mer komplicerat, men vad säger du om denna foderstaten då:
* 7 kg halm med havre/korn-kornen kvar på strået
* 1 kg lucernhö
* 2 kg havre (kan 0,5 kg av dessa ersättas med majs?)
* 0,5 kg vetekli
* 0,5 kg sojamjöl
 

Liknande trådar

Foder & Strö jo det är såhär att jag har två pållar: En D-ponny på 15 år som väger ca 400 kg och hobbyrids 4-6 dagar i veckan Och en storhäst på 9...
Svar
2
· Visningar
1 766
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 682
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Fick min analys idag. Är mest orolig över Ca/p kvoten. Ca 13.64 g/kg foder P 2.16 g/kg foder Har provat runt för att...
Svar
2
· Visningar
760
Senast: fritz_92
·
Foder & Strö Hej! Min hästs hö har analyserats och det såg ut så här: Torrsubstans (ts) 86% Råprotein (RP) 77 Smältbart råprotein 46...
Svar
7
· Visningar
1 248
Senast: Derring-Do
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp