För mycket hoppning? Kan det vara skadligt?

Evergreen

Trådstartare
eller är det jag som är fjantig? :crazy:

Har inte hoppat sådär jättemycket med Miran sen jag köpte henne... mest småhinder ett par gånger + en gång då vi löshoppade henne i Juli(?) det var väl typ 110 som högst eller nåt.

Och nu, på ganska kort tid kommer det bli ganska mycket hoppning. :crazy: Hoppade henne på lektionen i Torsdags (iofs bara två småhinder på högst 50 cm) och så hoppade jag o Farouk henne igår, rätt många språng blev det, men inte så högt där heller. (70 som högst kanske?)

Och så nu på söndag har jag lovat min kompis att hon ska få vara med på en Clear Round på ridskolan på 70 eller 80 cm, (och då vill hon förstås provhoppa henne något språng innan)

Sen den 7 November ska dom vara med på en till Tävling (En LD tror jag) på 80 cm.

Amira tycker ju det är jättekul att hoppa. Men jag börjar bli lite kinkig och orolig för att det ska bli för mycket för henne ben... eller nåt sånt. :p

Kan det vara skadligt att hoppa såhär mycket? Hur stor chans är det att hästen tar skada...?

/Fjantig Evergreen
 
Jag tycker inte att man kan hoppa för mycket.
Det ända som kan hända är att hästen ledsnar på att hoppa, men den kan ju ledsna på dressyr.
Men var noga med uppvärmningen.
 
Tröttna på hoppnijng gör hon nog inte :D
Hon älskar att hoppa... Kan bli lite för pigg ibland t.om. :p :)
 
Jo det ska ju vara det att hästen kan tröttna. Men det gäller även musklerna. Man bör vänta minst 3 dagar tycker jag mellan hopp passen så hästen hinner sätta musklerna och vila kroppen. Själv hoppas jag max en dag per vecka. Läste inte så noga, men inte var det väl så speciellt ofta du hoppade!? :crazy:
-fia
 
Jag tycker inte att man ska hoppa för mkt för det kan vara skadligt, ja. Med för mkt menar jag då att hoppa 3 gr/v eller mer konstant och då höga hinder varje gång (skillnad om man lägger in bommar och cavalettis i markarbetet).

Men att din ponny får hoppa 2 ggr/v ett par veckor i rad är absolut ingen fara som jag ser det. Det rör ju sig inte om några höjder heller.

Som jämförelse kan jag ju säga att vi hoppade ett pass varje dag utom söndagarna 3 v i rad på ridledarkursen i somras. Jag hade ju två hästar med mig så de fick väl hoppa ca 3 ggr/v var då.
 
Ja man kan hoppa för mycket är mitt svar.

Fick ta hand om en gammal ponny för flera år sen som var nästan slut i frambenen för att hon hoppats med för mycket när hon var ung. Men med mycket skritt och lugn träning så gick det att rida normala arbetspass på henne efter ca ett års uppbyggnad.
Jag vet inte hur mycket de hade hoppat med henne, men jag gissar på att det var dålig eller ingen uppvärmning och dålig nedvarvning efteråt tillsammans med att hoppa snabbt och högt som gjorde att hon inte klarade det.

Men jag tror inte att det är någon fara för din del!

/Hippo
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 843
Senast: Ullmerkott
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 120
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 165
Träning Jag har ett jättestort problem.... jag är så SJUKT hopprädd! Jag har ridit i snart 8 år och har alltid tyckte att det har varit lite...
Svar
7
· Visningar
1 034
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp