För mycket kalium?

Snowflake

Trådstartare
Fick höanalysen idag och den visade 12,3g per kg foder på kalium. Är inte så duktig att tyda foderanalyser men fick en kommentar om att det var för högt. Har googlat lite och läste att det inte får gå över 20g, läste även att hästen kissar ut överskott men blir så osäker. Är det farligt att hästen får i sig för mycket kalium? :(
 
Fick höanalysen idag och den visade 12,3g per kg foder på kalium. Är inte så duktig att tyda foderanalyser men fick en kommentar om att det var för högt. Har googlat lite och läste att det inte får gå över 20g, läste även att hästen kissar ut överskott men blir så osäker. Är det farligt att hästen får i sig för mycket kalium? :(
Om du inte är så van att analysera en foderanalys hade jag i första hand satsat på att förstå analysen allmänt .
 
Om du inte är så van att analysera en foderanalys hade jag i första hand satsat på att förstå analysen allmänt .
Vad jag kan se på min analys så är den bra i allmänt förutom lågt protein och energi, men just nu undrar jag ifall kaliumhalten är för hög eftersom en annan person reagerade på den och bille att jag skulle kassera höet :)
 
just nu undrar jag ifall kaliumhalten är för hög eftersom en annan person reagerade på den och bille att jag skulle kassera höet :)

12,3 g kalium per kg foder är inget högt värde för ett hö. Det är ett lågt värde.

Kalium är ett viktigt mineral för gräset. Det hjälper gräset från att vissna, torka och stärker bladen. Gräs innehåller alltid mer kalium än vad en häst behöver. Detta skapar dock sällan något problem. Hästen kan lätt göra sig av med ett kaliumöverskott via urinen. Du behöver naturligtvis inte kassera höet.

Väldigt höga kaliumhalter kan ge problem för idisslare. Det finns dock inget som tyder på att det skulle vålla liknande problem hos hästar. Det enda man egentligen behöver göra vid en väldigt hög kaliumhalt i fodret är att ge rikligt med magnesium.
 
Vad jag kan se på min analys så är den bra i allmänt förutom lågt protein och energi, men just nu undrar jag ifall kaliumhalten är för hög eftersom en annan person reagerade på den och bille att jag skulle kassera höet :)

Mitt svar baserades givetvis på ditt eget förkunnande att du själv inte var så bra på foderanalyser allmänt . Din fråga om kalium kändes som det stärkte det intrycket .
 
12,3 g kalium per kg foder är inget högt värde för ett hö. Det är ett lågt värde.

Kalium är ett viktigt mineral för gräset. Det hjälper gräset från att vissna, torka och stärker bladen. Gräs innehåller alltid mer kalium än vad en häst behöver. Detta skapar dock sällan något problem. Hästen kan lätt göra sig av med ett kaliumöverskott via urinen. Du behöver naturligtvis inte kassera höet.

Väldigt höga kaliumhalter kan ge problem för idisslare. Det finns dock inget som tyder på att det skulle vålla liknande problem hos hästar. Det enda man egentligen behöver göra vid en väldigt hög kaliumhalt i fodret är att ge rikligt med magnesium.

Vilket kvot (intervall) bör det vara mellan kalium och magnesium. Något särskilt att tänka på vad gäller hästar med PPID/EMS?

Vad räknas som högt värde i hö.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
669
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
826
Senast: Happimess
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
965
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp