För mycket mat?

Yayis

Trådstartare
Hej!

Efter att ha läst och lyssnat på andra inser jag att jag ger min (lilla) C-ponny på snart 7 år väldigt mycket mat om man jämför med andra. Hon får sammanlagt 8-9 kg hö varje dag, och förutom det står hon på halm som hon småäter av hela tiden. Hon får 0.5 kg korn, 0.5 kg lusern, B-vitaminer och mineraler. Jag tycker själv inte att hon är jättesmal, men inte tjock heller. Men jag kanske är van vid att se henne som hon alltid har varit? Hade ingen jättebra bild tillgänglig just nu, men ni ser en bild i slutet av inlägget. Vad tycker ni? Borde jag dra ner på maten? Hon har vilat under nästan ett år då jag varit sjuk, och ska sättas igång nu igen. Nu kommer jag flytta till ett nytt stall nästa vecka och då finns det inte halm, och när hon inte står på halm tappar hon vikten väldigt lätt. Därför tycker jag att det vore bättre att ha kvar det hon äter i hö nu (och lägga på de kilon extra det blir av ensilaget, men det vet jag inte hur mycket det blir än) eftersom hon annars har väldigt lätt för att tappa mycket i vikt. Nu får ni komma med åsikter :)

 
Sv: För mycket mat?

Hej!

Det låter som om din häst får rätt mycket mat för sin storlek, men det är förstås svårt att säga utan att se analysvärdena på höet och utan att se och känna på ponnyn. Om du lägger handflatan ungefär en decimeter ovanför där hon har det där vita strecket på sidan så ska du kunna känna revbenen under ett tunt lager fett.

Om det inte är dåligt hö så brukar en ponny på ungefär 300 kilo som promenadrids behöva 5-6 kilo hö för att täcka sitt näringsbehov. Man kan behöva balansera höet lite med t ex halm eller lusern för att få rätt förhållande mellan energi och protein, och man kan behöva ge ett mineralfoder. Men är höet välbalanserat så ska det inte behövas något kraftfoder.

Mitt tips är att du hör med det nya stallet om de har en foderanalys, och om det finns någon där som kan hjälpa dig att räkna ut en foderstat.
 
Sv: För mycket mat?

Hej!

Efter att ha läst och lyssnat på andra inser jag att jag ger min (lilla) C-ponny på snart 7 år väldigt mycket mat om man jämför med andra. Hon får sammanlagt 8-9 kg hö varje dag, och förutom det står hon på halm som hon småäter av hela tiden. Hon får 0.5 kg korn, 0.5 kg lusern, B-vitaminer och mineraler. Jag tycker själv inte att hon är jättesmal, men inte tjock heller. Men jag kanske är van vid att se henne som hon alltid har varit? Hade ingen jättebra bild tillgänglig just nu, men ni ser en bild i slutet av inlägget. Vad tycker ni? Borde jag dra ner på maten? Hon har vilat under nästan ett år då jag varit sjuk, och ska sättas igång nu igen. Nu kommer jag flytta till ett nytt stall nästa vecka och då finns det inte halm, och när hon inte står på halm tappar hon vikten väldigt lätt. Därför tycker jag att det vore bättre att ha kvar det hon äter i hö nu (och lägga på de kilon extra det blir av ensilaget, men det vet jag inte hur mycket det blir än) eftersom hon annars har väldigt lätt för att tappa mycket i vikt. Nu får ni komma med åsikter :)


Nästan exakt samma täckning som på mitt ponny-sto!:eek:

Jag tycker din foderstat är bra, hästar ska äta grovfoder större delen av dygnet! Vad heter hästen mamma?
 
Sv: För mycket mat?

Så om det är ett bra hö tycker du att det räcker med 5-6 kg hö per dag? Låter lite tycker jag? Hon gick på ett väldigt bra hö förra året och då fick hon 7 kg till att börja med, men hon tappade vikten väldigt fort. Då stod hon inte på halm. Min tanke var nog inte att dra ner på höet, utan snarare på lusern och korn i så fall?
 
Sv: För mycket mat?

Vad kul! Har du någon bild på henne så man får se? :)

Hennes mamma heter Tingeling.
 
Sv: För mycket mat?

Foderstater är ju riktvärden, i praktiken måste man gå efter hur hästen tillgodogör sig maten, det vill säga titta på hull, muskulatur, allmänkondition et c.

Och, som sagt, om en uträknad foderstat ska vara något att ha så krävs det ju att man analyserar grovfodret.

Men om man ser generellt sett så är 5-6 kilo hö med värden som ligger inom vad man normalt sett vill ha på hästhö lagom för en ponny på 300 kilo som promenadrids. Och då behövs heller inget kraftfoder.

Om du ska dra ner på något till din häst så är det i princip kraftfodret du ska börja med att ta bort, man eftersträvar alltid att så stor del som möjligt av hästens foder ska vara grovfoder (t ex hö, hösilage, halm, bete, lusern).

Men det kan vara så att du behöver ge kraftfoder för att balansera någon brist i grovfodret. Om det t ex är lite protein i grovfodret kan du behöva ge lusern, proteinpellets eller soja.
 
Sv: För mycket mat?

Det är väldigt svårt att säga vad hästen "ska" äta! man måste se höanalysen först för att ens uttala sig.

Går hon lätt ned i vikt kan det vara så att hon har parasiter? har du kollat masken?
Låter som om hon får ganska mycket mat.. men som sagt, vi vet ju inte hur analysen på höt ser ut.. har ni ingen analys?
Skulle nog inte göra så mycket om hon gick ned några kilon heller :)

Angående B-vitaminet: det är slöseri med pengar. Hästen tar inte upp B-vitaminen som man ger i fodret och i princip ingen häst har en brist heller eftersom hästens mikroorganismer i grovtarmen producerar vitaminet, och skulle hästen av någon anledning ha en brist så är det man ger i foderstaten alldeles för lite. B-vitaminet som man ger extra kissar hästen ut. Så ett tips är att inte köpa in B-vitamin igen :)
 
Sv: För mycket mat?

En häst ska ju äta i stort sett hela dygnet, så man ska alltid sträva efter att ge så mycket man bara kan. Hur mycket man kan ge beror ju på hästen, om den är lättfödd eller svårfödd och hur den är i hull.

Jag tycker inte din ponny ser så särskilt fet ut, hur känns den? Bilder kan ju luras något ofantligt åt båda hållen.

Jag hade fortsatt att ge hästen ordentligt med grovfoder och som tidigare sagts, dra ner på eller helt ta bort kraftfodret om hästen börjar lägga på sig. Om kraftfodret inte behövs för att få i henne något särskilt så hade jag hellre tagit bort det och bytt ut det mot mer hö eller lusern.

Lyssna på vad andra säger men fundera på om det ligger något i det, ibland snackar folk bara en massa utan anledning. Eftersom hon inte ser fet ut nu och du vet att hon lätt tappar i vikt så finns ju ingen anledning att dra ner på maten.


Ang. de där 5-6 kg som nämnts tidigare i tråden så är det ju ungefär minimun TS för en ponny i den storleken. Nu vet jag inte vad hon väger, men en häst på 350 kg bör ha minst 5 kg. Allt däröver är ju bara bra för magen eftersom det då blir längre tuggtid och mindre tid utan mat i magen.
För mig är ett bra hö ett hö med värden som passar hästen. Har man en lättfödd häst så vill man ju ha så lågt energiinnehåll som möjligt och ändå tillräckligt högt protein och mineraler för att fylla behoven. Men en lättfödd är ett sånt hö kanske inte alls bra, utan man behöver betydligt mer energi för att hästen ska hålla hullet.
 
Senast ändrad:
Sv: För mycket mat?

5 kilo hö ger 1,4 kilo TS/100 kg häst. Rekommenderad minimigiva är 1 kg TS/100 kg häst. Så det är ingen fara.

Däremot håller jag med om att det är bra om man kan förlänga tuggtiden. Själv har jag sån tur att jag har hösilage som är lättbalanserat mot halm. Har man inte det kan man ju t ex prova att använda ett finmaskigt hönät.
 
Sv: För mycket mat?

Ja, kollar mask två gånger om året och har inte haft mask så det behövts bahandlas på några år så det är inte det.

Har faktiskt tyvärr ingen analys på höet just nu, vet såklart att jag ska ha det och har haft det alla år innan i år men det är ett tillfälligt hö hon har nu (har haft det någon månad) och ska byta hö nu när jag flyttar, så har inte koll på exakta värden. Annars har hon alltid ätit bra hö eller ensilage.

Angående B-vitaminen så har hon upphakningar i sina bakben, och det enda som hjälper är klättring och B-vitamin. På vilket sätt menar du att kroppen inte tar upp det? Tänker att eftersom det blir en otrolig skillnad med B-vitamin så borde kroppen ta upp det? Förklara gärna hur du menar :)
 
Sv: För mycket mat?

Brukar också tänka att jag ska ge så mycket som möjligt, och speciellt eftersom hon lätt blir uttråkad och behöver ha lite att pilla med medan hon är inne på kvällarna.

Tycker inte heller att hon är tjock, men det var mest därför jag startade tråden, för att se så det inte bara är jag som inte tycker att hon är tjock. Du kan få se fler bilder om du vill, så kanske det i alla fall blir lite lättare att bedömma hur hon ser ut.

På den här första bilden som är från förra året åt hon bra och analyserat hö och hon åt 7 kg hö om dagen. Vinkeln på bilden är lite konstig och hon står väldigt konstigt men jag tycker att hon är för smal här och jag fick lägga på mycket hö, lusern och korn för att hon skulle gå upp i vikt. Och det gjorde hon, och därefter har jag fortsatt med lusern och korn.



Och annars har hon sett ut såhär det senaste halvåret:





Tycker persolingen att hon gärna får vara lite för tjock hellre än för smal då jag vill att hon ska äta hö under så långa perioder som möjligt. Men som sagt, alltid bra att kolla om andra har bättre förslag :)
 
Sv: För mycket mat?

Jag tycker att din ponny har jättefint hull! Lite mage, men med tanke på att du ska sätta igång henne så lär den där lilla magen försvinna.
Jag skulle inte ändrat något på foderstaten. Kanske tom ge henne mer hö om du ska byta stall och hon inte kan små äta på halmen. För hon behöver uppenbarligen det foder hon får. Jag ser ingen tjock ponny. Jag ser en glad ponny i lagom hull!
 
Sv: För mycket mat?

Ja, kollar mask två gånger om året och har inte haft mask så det behövts bahandlas på några år så det är inte det.

Har faktiskt tyvärr ingen analys på höet just nu, vet såklart att jag ska ha det och har haft det alla år innan i år men det är ett tillfälligt hö hon har nu (har haft det någon månad) och ska byta hö nu när jag flyttar, så har inte koll på exakta värden. Annars har hon alltid ätit bra hö eller ensilage.

Angående B-vitaminen så har hon upphakningar i sina bakben, och det enda som hjälper är klättring och B-vitamin. På vilket sätt menar du att kroppen inte tar upp det? Tänker att eftersom det blir en otrolig skillnad med B-vitamin så borde kroppen ta upp det? Förklara gärna hur du menar :)

Vet inte hur jag förklara ytterliggare, men B-vitamin producerar hästens mikroorganismer i grovtarmen själv. Det överskott som blir kissar hästen ut. Får man dra alla över en kam så skulle jag säga att ingen häst har någon brist på B-vitamin & det man ger i maten kissar hästen ut. -det går alltså bara igenom kroppen. Det är helt ofarligt att ge överskott på B-vitamin, men det är slöseri med pengar för ägaren.

Skrev ganska nyligen ett arbete om alla vitaminer & mineraler (går hippolog på wången inriktning islandshäst) .. & vi har haft mycket disskutioner om det här i skolan, speciellt om B-vitamin då många hästar får extra i fodret.

Mycket utav de "burkar" som finns att köpa är slöseri med pengar, mycket tar hästen inte ens upp som ex. B-vitamin & glocusamin, eller så kan man "förstöra" mer än vad man hjälper (ex. extra järn el. koppar om man inte verkligen vet att hästen har en brist).
 
Sv: För mycket mat?

Hon ser fin ut på sista bilderna!! Jag har en häst som har lite svårt lägga på sej just över ryggen o korset, ger lite betfor och lucernpellets (utan soja o melass o andra tillsatser). Jag är lite anti mot korn o havre o soja, ger så mycket grovfoder som möjligt analyserat o kompletterar med just lucernpellets, betfor, mineral o linfröolja. Gärna så närproducerat som möjligt - dels för miljön och det tänket idag är viktigt.
 
Sv: För mycket mat?

Jag tycker att hon ser bra ut för att inte vara igång!
Hade det varit min häst så hade jag funderat på om hon verkligen behöver korn och lucernpellets. Jag är helt emot korn som hästfoder för vad jag har lärt mig har hästar svårt att tillgodogöra sig det och kan tom må dåligt av det. Lucern är jag däremot väldigt glad för om det behövs extra protein.

Fortsätt med B-vitaminerna!
Har en liten shettis med upphakningar och han går fortfarande på extra b-vitaminer fastän hakningarna är borta. Det är inte så fasligans dyrt med dom extra vitaminerna även om dom nu skulle kissa ut allt igen. Hellre det än upphakningar för jag upplevde att det hjälpte.
 
Sv: För mycket mat?

5 kilo hö ger 1,4 kilo TS/100 kg häst. Rekommenderad minimigiva är 1 kg TS/100 kg häst. Så det är ingen fara.

Däremot håller jag med om att det är bra om man kan förlänga tuggtiden. Själv har jag sån tur att jag har hösilage som är lättbalanserat mot halm. Har man inte det kan man ju t ex prova att använda ett finmaskigt hönät.

Jag har hört lite olika. Minimum 1 kg TS, men att man inte bör ligga på minimum mer än korta perioder, annars 1.5.
Och ska man följa råden om max 5 timmar utan foder så kan det vara svårt att få 1 kg TS/100 kg att räcka. Det är i alla fall min uppfattning.

Jag är överlycklig nu när jag äntligen har en häst som kan äta rätt stora mängder utan att gå upp i vikt. Halleluja! :D
 
Sv: För mycket mat?

Brukade ge henne Betfor innan när hon var igång, men hon blir tyvärr för pigg av det. Vet att vissa kan bli lite pigga på det, men hon fick bara någon deciliter? Tycker det är synd då hon verkligen älskade det, så hon bukar fortfarande få lite då och då :)

Tack för bra tips!
 
Sv: För mycket mat?

Jag har inte bara hört, jag har läst. Det är t ex den minimigiva som flera forskningsrapporter från SLU utgår ifrån.

Sen är inte minimigiva samma som ideal. Men minimigiva ska räcka för att hästens behov av fibrer och födosöksbeteende ska blir tillfredställt.

En bra artikel om utfodring finns t ex på http://www.asvt.se/bdh_filearea/Tidning/Textarkiv_travhasetn/travhasten4-2006.pdf

Visserligen anpassad för travhästar, men många goda råd att ta till sig ändå.
 
Sv: För mycket mat?

Jag har också hört ganska mycket negativa saker om korn, och därför tänker jag ganska ofta på att kanske sluta ge henne det. Men samtidigt märker jag att hon mår mycket bättre sedan jag började med korn, och det känns dåligt att ta bort någonting som jag vet har gett positiv effekt. Och inte bara i att hålla vikten utan framförallt i temperamentet, hon har blivit mycket lugnare (på ett bra sätt) av att äta det.

Men jag vet inte, får tänka lite mer på det. Tack för tipsen och informationen i alla fall och ja, hon får fortsätta med B-vitaminen hon med. Varesig hon tar upp det eller inte mår hon hur som helst bättre i benen av det :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: skiesabove
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Roheryn
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
621
Senast: Murray
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 198
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp