För mycket mat?

Sv: För mycket mat?

Jag tycker din häst får alldeles lagom mkt. Mindre tycker jag inte man ska ge. De flesta ger sina hästar minigivor (av snålhet? Principsak?) så de som säger att du ger för mkt ska du inte lyssna på. :p

Minsta giva man bör ge en häst för att den ska må bra är 1.5 kg ts/100 kg häst. Står inte hästen på halm ska man absolut inte ge mindre.
 
Sv: För mycket mat?

Jag har inte bara hört, jag har läst. Det är t ex den minimigiva som flera forskningsrapporter från SLU utgår ifrån.

Sen är inte minimigiva samma som ideal. Men minimigiva ska räcka för att hästens behov av fibrer och födosöksbeteende ska blir tillfredställt.

En bra artikel om utfodring finns t ex på http://www.asvt.se/bdh_filearea/Tidning/Textarkiv_travhasetn/travhasten4-2006.pdf

Visserligen anpassad för travhästar, men många goda råd att ta till sig ändå.


Jag skulle säga att det är nästintill helt omöjligt att hästen kan utöva sitt naturliga ätbeteende i 18 timmar med endast 1 kg TS/100 kg och har tolkat denna siffra som gräns för djurplågeri.
 
Sv: För mycket mat?

Jag har också hört ganska mycket negativa saker om korn, och därför tänker jag ganska ofta på att kanske sluta ge henne det. Men samtidigt märker jag att hon mår mycket bättre sedan jag började med korn, och det känns dåligt att ta bort någonting som jag vet har gett positiv effekt. Och inte bara i att hålla vikten utan framförallt i temperamentet, hon har blivit mycket lugnare (på ett bra sätt) av att äta det.

Men jag vet inte, får tänka lite mer på det. Tack för tipsen och informationen i alla fall och ja, hon får fortsätta med B-vitaminen hon med. Varesig hon tar upp det eller inte mår hon hur som helst bättre i benen av det :)

Mår hästen bra av att äta korn så fortsätt ge det.
Man bör inte ge korn eftersom många hästar inte tål det och det är riskabelt att börja ge det till sin häst, MEN nu äter ju din häst redan korn och tål det, så då finns det ingen anledning att sluta om det funkar med analysen.

Tror inte, eller är säker på att det inte är pga av B-vitaminen som hon är finare i benen.
Här är delen om B-vitamin från mitt arbete (om du vill veta mer:))
(inom parenteserna står referensen)

Vitamin B är vattenlösligt vilket betyder att överskottet följer med urinen ut. B-vitamin producerar hästens mikroorganismer själv i grovtarmen (Planck och Rundgren 2003).
Vitamin B påverkar energi omsättningen i cellerna på olika sätt (Planck och Rundgren 2003). ex. Vitamin B1, tiamin deltar i ämnesomsättningen av kolhydrater (Bates 2001, Nutrient requirements of Horses s.118). Sedan finns det vitamin B2 (riboflavin) och biotin som också har en påverkan i ämnesomsättningen i cellerna (Jansson m.fl. 2011). Vitamin B3, Niacin, spelar en viktig roll för co-enzymet, NAD och NADP (Jacob 2001, Nutrient requirements of Horses s.119). Vitamin B6, pyridoxin, ingår i flera olika enzymer som påverkar ämnesomsättningen utav protein, fett och kolhydrater (McDowell 2000, Nutrient requirements of Horses s.123). Vitamin B9, Folate, är viktig i de vävnader som snabbt ska förnya sin celltillväxt (Bailey et al., 2001, Nutrient requirements of Horses s.121). Vitamin B12, cyanokobalamin, ingår i en rad olika enzymsystem, bland annat i proteinsyntesen, kolhydrat och fettomsättningen (McDowell 2000, Nutrient requirements of Horses s.122).
 
Sv: För mycket mat?

Tack för informationen om B-vitaminen, intressant att läsa. Men jag tror att jag fortsätter med den ett tag till, tills jag har bestämt mig för om jag vågar lita på dig eller inte ;) Finns hela ditt arbete att läsa någonstans, även det som inte handlar om just B-vitamin? Alltid kul att lära sig mer :)
 
Sv: För mycket mat?

Jag undrar också ibland om jag ger för lite/mkt till mina hästar. Då jag inte kan analysera höet så får jag gå efter hur hästarna ser ut att må.
Men jag har märkt att vi har ett bra hö då dem går upp i vikt av det och ha fina pälsar.
Mitt sto, en vbl travare på 156 cm. Får 7-8 kg om dagen, samt lite betfor och någon näve krafft grund för att hon ska ha något i krubban. Har stått sen i somras pga hålvägg och snea ländkotor som gjorde henne halt.
Och hon är lite fet efter sommarbetet och hon har hållt samma hull sen vi började ge hö.
Min vbl valack, 155 cm är svår att hålla och få upp i vikt, han får 9-10 kg hö samt lusern, lite betfor och krafft. Han håller hullet och jag tycker tom att han går upp lite på den givan också.

I mina ögon med tanke på vad jag ger så tycker jag att du ger mkt till din c-ponny. Men sen är det ju från individ till individ vad dem behöver. Grovfodret är ju alltid viktigt att ge, och så länge hon inte bli smällfet så är det ju lugnt.
Svårt att säga om du ska fortsätta med lusern och korn. Jag ger ju lusern enbart om min häst ska upp i vikt.
 
Sv: För mycket mat?

Tack för informationen om B-vitaminen, intressant att läsa. Men jag tror att jag fortsätter med den ett tag till, tills jag har bestämt mig för om jag vågar lita på dig eller inte ;) Finns hela ditt arbete att läsa någonstans, även det som inte handlar om just B-vitamin? Alltid kul att lära sig mer :)

Okej :) ja, man ska vara skeptisk och inte köpa allt vad folk säger ;)

Nej, tyvärr, det finns inte att läsa någonstanns. men om du vill kan jag skicka över det på mejlen?
Det är ganska grundligt skrivet och står om alla vitaminer & mineraler.
 
Sv: För mycket mat?

Jag ser en häst i alldeles utmärkt hull. Fortsätt som du gör nu och lyssna inte på de som säger att du ska ge mindre grovfoder. Du får väl lägga till något kilo sedan som kompensation för halmen som hon eventuellt har ätit tidigare. Keep up the good work :)
 
Sv: För mycket mat?

Jag tycker också att 1 kg ts/100 kg häst är väldigt lite sysselsättning för hästen, och att 1,5 kg är mer idealiskt.

Det är ju inte heller så svårt att hitta grovfoder som gör att man kan ge minst 1,5 kg ts. Det ska till en extremt dunderhö för att komma ner i 1 kg ts om man baserar foderstaten på grovfoder.

I mitt räkneexempel behövde ponnyn på 300 kilo 5 kilo idealhö (1,4 kg ts/100 kg häst) för att få i sig rätt mängd energi, men 6 kilo för att få i sig tillräckligt med protein. Med ett lite magrare hö med högre proteinkvot hade den kunnat äta 6 kilo hö per dag utan att överskrida energimängden. Eller så hade man kunnat byta ut lite av höet mot halm och något proteinfoder för att ge mer tuggtid.
 
Sv: För mycket mat?

Gör gärna det, tror att min mejl finns på min sida här på Bukefalos. Annars kan jag skicka den i PM.
 
Sv: För mycket mat?

Så länge hästen mår bra å e i bra hull så fortsätt med de du har.. enligt alla ska jag inte ge min minishettis mer än några kilo om dan men får hon mindre än 8 kg blir hon smal =/ å enligt uträknad foderstat ska hon klara sej på 4 kg.. men som sagt då skulle jag ha ett vandrande skelett...

Så de där med uträknade foderstater funkar inte på alla kan jag säga.. har provat på mina 7 å den enda det funkade på va min 6 åring...

Men alla mina hästar har fri tillgång nu för tiden å de går kanon ingen e fet å ingen e smal. så nä jag tycker inte 9 kg e för mkt.. hade hon vatt min hade hon säkert ätit mer =) hahahah

Men som sagt alla tycker olika..
 
Sv: För mycket mat?

Jag har inte bara hört, jag har läst. Det är t ex den minimigiva som flera forskningsrapporter från SLU utgår ifrån.

Sen är inte minimigiva samma som ideal. Men minimigiva ska räcka för att hästens behov av fibrer och födosöksbeteende ska blir tillfredställt.

En bra artikel om utfodring finns t ex på http://www.asvt.se/bdh_filearea/Tidning/Textarkiv_travhasetn/travhasten4-2006.pdf

Visserligen anpassad för travhästar, men många goda råd att ta till sig ändå.

Uttrycker mig lite i farten som vanligt. Läst menar jag.

Har också LÄST via tex. SLU att 1.0 är minimum, men att man inte bör ligga på minimum mer än kortare perioder pga riskerna det medför. Läste det mesta jag kunde komma över när jag bantade mig förra lilla isis från 450 till 315. Var tvungen att pressa mig ner mot minimum vid flera tillfällen eftersom han var väldigt lättfödd och väldigt fet, så jag har läst en hel del om minimum.
 
Senast ändrad:
Sv: För mycket mat?

Har inte läst hela tråden, så andra kanske har sagt lika. Hade jag varit du hade jag tagit bort lucern och kraftfoder, det verkar helt onödigt om du har skapliga värden på höet, och hon får ju rejält mycket hö till sin storlek ändå. Analysera grovfodret och komplettera med mineraler därefter.
 
Sv: För mycket mat?

Vet inte hur jag förklara ytterliggare, men B-vitamin producerar hästens mikroorganismer i grovtarmen själv. Det överskott som blir kissar hästen ut. Får man dra alla över en kam så skulle jag säga att ingen häst har någon brist på B-vitamin & det man ger i maten kissar hästen ut. -det går alltså bara igenom kroppen. Det är helt ofarligt att ge överskott på B-vitamin, men det är slöseri med pengar för ägaren.

Skrev ganska nyligen ett arbete om alla vitaminer & mineraler (går hippolog på wången inriktning islandshäst) .. & vi har haft mycket disskutioner om det här i skolan, speciellt om B-vitamin då många hästar får extra i fodret.

Mycket utav de "burkar" som finns att köpa är slöseri med pengar, mycket tar hästen inte ens upp som ex. B-vitamin & glocusamin, eller så kan man "förstöra" mer än vad man hjälper (ex. extra järn el. koppar om man inte verkligen vet att hästen har en brist).

Tar inte hästarna upp glucosamin?! Konstigt att då min pålla håller sig bra från sin låsning i korset när hon får det, samt att det slutar knaka när man lyfter upp hennes hovar när hon får det... Hur är det med nyponpulver då? Buffel och båg det oxå eller? och varför är det 96 timmars karens på det om det inte tas upp av kroppen ändå?
 
Sv: För mycket mat?

Många upplever att hästar faktiskt mår bra av t ex glucosamin, min gamla ponny åt det sina sista 7 år och det verkade hjälpa en hel del mot åldersstelhet. Dock är det faktiskt inte bevisat (trots att det faktiskt har gorts studier på det) att glusocamin verkligen ger effekt, men om man tycker det funkar kan man ju fortsätta, det gjorde jag trots átt jag visste detta. Hur eller hur ska man nog vara lite restriktiv med alla fodertillskott som finns på marknaden, det är ett jättebra sätt att tjäna pengar att få folk att tro att deras älskllingar behöver både ditten och datten. Jag brukar säga att alla tillskott säkert kan fylla någon funktion för vissa hästar, men ingen häst kan någonsin behöva alla tillskott, om du förstår vad jag menar... Det finns ju de som proppar i både glucosamin, nyponpulver, vitlök, extra magnesium, e- vitamin, B- vitamin, linfrö, olja, jäst, multivitaminer och hela faderullan och tror att det är det bästa för hästen, och så är ju inte fallet - det är snarare bara det sämsta för plånboken ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: skiesabove
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: Roheryn
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: Murray
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 189
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp