för mycket salt

S

strumpan

Har en häst i stallet (nykommling)som förbrukar mycket salt.
På 3veckor har halva slickesten gått åt.
Det går åt mycket vatten son ni förstår.Sen kan ni ju tänka er hur det ser ut i boxen.
Min fråga är .
Är det normalt att slicka i sig så mycket :confused:
Ägaren säger att pållen har alltid druckit mycket.
Hästen äter havre ,proteintillskott,mineraler,betfor
 
hehe min pålle missbrukade salt när han kom till mej också, hade inte fått det på någon månad så han slickade i sig en saltsten på en halv dag! :crazy: :p
han "åt" saltstenar och drack massor. men tydligenb behövde han saltet och nu idag så slickar han då och då som en vanlig häst. :smirk:
det är inte farligt vad jag vet.
 
en del hästar okynnesäter sin saltsten. endera tar man bort stenen och ger löst salt, eller kan man ha stenen enbart ute i hagen...då kan dom ju inte äta konstant och dom pissar ju inte ned hela bädden heller.
 
De kan dö av saltförgiftning...
Äter de för mycket kan man ta bort saltstenen på natten, och ha salt i hagen tex. Så att de bara kan äta salt på dagen eller tvärtom.
 
Min häst "äter" upp en saltsten på några veckor. Veterinären har kollat henne och konstaterat att hon verkligen behöver saltet. Hennes kropp tar helt enkelt inte upp saltet som den ska.
 
rider du mkt svettas han mkt hästar är ju som människor vissa svettas bara dom ser en sadel=)
 
Min pålla okynnesäter salt. Slickar i sig en saltsten på 3 dgr. Dricker vatten och pinkar därefter... Jag ger henne numera löst salt i betforen varje dag. Då kan jag dessutom ge henne det salt hon behover när hon ha jobbats och blivit svettig.
 
så gör jag med då VET man exatk hur mkt dom får i sig=)
 
Jag är så stygg mot mina hästar, så de har bara saltsten i hagen, inte i boxen. Mycket behändigt...
 
Jag vet en häst som gjorde så.
Så mitt råd är att kolla upp hästen!
För hästen jag vet som gjorde så, blev till slut sämre, och distriktsveterinären hittade INGET fel.

Till slut blev det utredning på Strömsholm, och hästen visade sig ha en kronisk tarminflammation!
Men efter behandling, och MKT noggranna foderrutiner, så är hästen nu helt symptomfri. Men frisk blir han aldrig.
Och numera kan han ha vanlig saltsten i boxen.
 
Min äter upp sin på drygt en månad. Är det för snabbt? Då pratar jag alltså om den "lilla" som sitter i en hållare på väggen.

Han äter mer salt nu än innan sommarbetet men jag tänkte avvakta och se om det håller i sig. Han rids iofs rätt ordentligt numera.
 
Vill minnas att ngn här på forumet skrev att det forskats i ämnet, och att ungefär 3-4 saltstenar/år skulle vara det ultimata. Då var det sådana där 2 kg stenar det talades om.
Men minns jag fel, rätta mig gärna!
 
det är just det.
Natten jobbar jag Är jag ledig fyller jag alltid på fullt till den ny.Slut på morgonen
 
Sen han kom hit har han skrittas,börjat rida i trav och gallooo.
Hästen blir aldrig svettig.Inte vojlocken är ens fuktig.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 983
Senast: Twihard
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 219
Senast: super
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
2 774
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp