För mycket tid

Status
Stängd för vidare inlägg.
Julafton rullade ju på bra då jag blev inbjuden till julfirande hos släkten till hästägaren i det andra stallet. Dagen efter sov jag länge och sen gick jag en promenad med islänningen. Ägaren följde med och tog själv shettisen med sig. När jag kom hem fyllde jag på frön till fåglarna och hämtade en låda ved. Sen tog jag en dusch och därefter fanns inget mer att göra.

Jag bara sitter eller ligger ner i soffan under övrig tid. Det finns inget jag måste göra och inget jag har lust att göra. Så jag blir passiv och tänker destruktiva och dystra tankar. Det ger ingenting. Sen under natten mot idag var jag tydligen arg och drömde att jag gav en person en smocka. I verkligheten drämde jag knytnäven i väggen. Aj.

Det är ju så här det är när jag jobbar också, men då är det bara på kvällstid. Jag har inget driv och ingen lust till något. Förr fanns det så mycket jag ville göra men jag har tappat bort allt.

Snart ska jag iväg och rida igen. Jag undrar vad det är vi ska göra den här gången. Sist så red vi på banan. Vi var totalt 4 stycken och när vi skrittat fram så delade vi upp oss på volterna. Det passar mig inte riktigt för det blir så begränsat. Jag vill inte sitta på en volt och nöta utan vill kunna använda hela ridbanan. Dessutom så måste man rida i åttor på denna 20-metersvolt vid uppvärmningen. Så är det varje gång. Lite trist tycker jag.
 

Jag fick svar och de tyckte jag skulle ta privatlektioner för att lära känna dem och hästarna. Jag hade tänkt prova rida i grupp för att det skulle bli billigare.
Svarade du att du tycker att privatlektioner är för dyrt, och att du vill rida i grupp i stället? Bara för att de föreslog privatlektioner betyder det väl inte att det är det enda alternativet? Hur mycket dyrare är privatlektionerna än grupplektionerna?
 
Svarade du att du tycker att privatlektioner är för dyrt, och att du vill rida i grupp i stället? Bara för att de föreslog privatlektioner betyder det väl inte att det är det enda alternativet? Hur mycket dyrare är privatlektionerna än grupplektionerna?
Jag svarade inte alls.

Nu har de uppdaterat prislistan för 2019 så jag kan inte se vad som stod förut, men prova-på-3-gånger är borta från listan. Nu kostar en privatlektion 400 kr för 30 minuter och en drop-in-lektion kostar 306 kr per gång.

Med de priserna känns det rätt kört att jag någonsin ska kunna lära mig rida. Min lön har inte alls ökat i samma takt som priserna för ridlektioner de senaste åren.

(Och jag känner mig rätt bitter för att jag i stället för att bli en bra ryttare får ägna hela livet åt att slåss mot psykisk sjukdom.)
 
Jag svarade inte alls.

Nu har de uppdaterat prislistan för 2019 så jag kan inte se vad som stod förut, men prova-på-3-gånger är borta från listan. Nu kostar en privatlektion 400 kr för 30 minuter och en drop-in-lektion kostar 306 kr per gång.

Med de priserna känns det rätt kört att jag någonsin ska kunna lära mig rida. Min lön har inte alls ökat i samma takt som priserna för ridlektioner de senaste åren.

(Och jag känner mig rätt bitter för att jag i stället för att bli en bra ryttare får ägna hela livet åt att slåss mot psykisk sjukdom.)
Men vad kostar grupplektionerna då?

Visst kan det låta dyrt, men med tanke på att ridläraren ska ha lön och hästarna tak över huvudet, foder, strö, hovslagare, utrustning, vetvård, osv så är det nog rätt rimligt ändå.
 
Men vad kostar grupplektionerna då?

Visst kan det låta dyrt, men med tanke på att ridläraren ska ha lön och hästarna tak över huvudet, foder, strö, hovslagare, utrustning, vetvård, osv så är det nog rätt rimligt ändå.
Drop-in-lektioner är grupplektioner, d.v.s. de kostar 306 kronor. Om man rider hela terminen kostar lektionerna 231 per gång. Sen sa jag fel om priset för privatlektioner. Det kostar 430 på ridskolehäst och 400 på privathäst.

För bara en månad sedan med gamla prislistan hade 3 prova-på-lektioner gått på runt 700 kronor. Nu får man punga ut med över 900 för samma lektioner (för prova-på är borttaget och måste ersättas med drop-in om man vill testa, eller som ridskolan hellre vill; att man tar privatlektioner för att prova på, men då är vi uppe i en god bit över tusenlappen.)
 
Drop-in-lektioner är grupplektioner, d.v.s. de kostar 306 kronor. Om man rider hela terminen kostar lektionerna 231 per gång. Sen sa jag fel om priset för privatlektioner. Det kostar 430 på ridskolehäst och 400 på privathäst.

För bara en månad sedan med gamla prislistan hade 3 prova-på-lektioner gått på runt 700 kronor. Nu får man punga ut med över 900 för samma lektioner (för prova-på är borttaget och måste ersättas med drop-in om man vill testa, eller som ridskolan hellre vill; att man tar privatlektioner för att prova på, men då är vi uppe i en god bit över tusenlappen.)
Höpriserna steg rejält i år pga torkan, och mitt hö kostar i år 5,50 kr/kg. Det kostade förra året 3,75 kr/kg. Mina äter ca 11-12 kg/dag sammanlagt, vilket gör att de alltså äter för ca 600 kr mer per månad i vinter. Om jag räknar rätt. Det är kännbart.

Jag har full förståelse för att också ridskolorna måste höja sina priser för att klara sig....
 
Drop-in-lektioner är grupplektioner, d.v.s. de kostar 306 kronor. Om man rider hela terminen kostar lektionerna 231 per gång. Sen sa jag fel om priset för privatlektioner. Det kostar 430 på ridskolehäst och 400 på privathäst.

För bara en månad sedan med gamla prislistan hade 3 prova-på-lektioner gått på runt 700 kronor. Nu får man punga ut med över 900 för samma lektioner (för prova-på är borttaget och måste ersättas med drop-in om man vill testa, eller som ridskolan hellre vill; att man tar privatlektioner för att prova på, men då är vi uppe i en god bit över tusenlappen.)
Jag betalar 700 för en provatlektion på ridskolehäst, men det ger extremt mycket!
 
Magiana det bästa i den här tråden är att du tackade ja när du blev inbjuden till julbordet! 👍🏼
Det var en mycket trevlig tillställning. Jag hade med mig en sillsallad som hör till min jultradition plus en flaska alkoholfritt vin, som fick bli ett komplement till det i övrigt dignande julbordet med alla möjliga rätter. Efter runt 4 timmar rullade jag hemåt, betydligt tyngre än när jag kom.
 
Det var en mycket trevlig tillställning. Jag hade med mig en sillsallad som hör till min jultradition plus en flaska alkoholfritt vin, som fick bli ett komplement till det i övrigt dignande julbordet med alla möjliga rätter. Efter runt 4 timmar rullade jag hemåt, betydligt tyngre än när jag kom.
Ja det såg ut som ett fantastiskt välfyllt julbord. Det är tur att det bara är en gång om året. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 305
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 100
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Funderade i morse på vad som motiverar folk att kliva upp ur sängen när inget är inbokat. Jag själv kände mig helt omotiverad att kliva...
2
Svar
27
· Visningar
1 993
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp