För & nackdelar med att jobba hemifrån (utbruten från Covid-19 del 6)

Vilka jobb passar med att sköta hemma med max 1 dag i veckan till kontoret?
Börjar fundera då jag inte vet om jag har jobb kvar till hösten och har även börjat känna att pendla sliter på mig.

Jag är också lite nyfiken på vad alla jobbar med som innebär att resultatet blir lika bra utan att träffa sina kollegor/ledning så ofta? Jag kan inte komma på något jobb jag har haft där det inte varit nödvändigt (som i produktion) eller positivt (kontorsarbete via dator) att ha nära till kollegor och chef även om jag handgripligen har skrivit på min egen dator och mina kollegor använt sina. Jag är dock medveten om att jag är biased då jag gärna dras till arbeten som innebär att jag ingår i någon form av team, dvs att det är fler än jag som bidrar till det efterfrågade resultatet. Jag känner att min fantasi tryter i vad jag skulle kunna jobba med om jag en dag vill jobba mer med ensamarbete, men det kan ju vara bra att veta om livet ändrar sig...
 
Jag är också lite nyfiken på vad alla jobbar med som innebär att resultatet blir lika bra utan att träffa sina kollegor/ledning så ofta? Jag kan inte komma på något jobb jag har haft där det inte varit nödvändigt (som i produktion) eller positivt (kontorsarbete via dator) att ha nära till kollegor och chef även om jag handgripligen har skrivit på min egen dator och mina kollegor använt sina. Jag är dock medveten om att jag är biased då jag gärna dras till arbeten som innebär att jag ingår i någon form av team, dvs att det är fler än jag som bidrar till det efterfrågade resultatet. Jag känner att min fantasi tryter i vad jag skulle kunna jobba med om jag en dag vill jobba mer med ensamarbete, men det kan ju vara bra att veta om livet ändrar sig...
Har själv inte tänkt så mycket på det fören nu under corona då jag har tid att tänka några månader. Har bara jobbat med sådant som inte går att göra hemma utan alltid jobbar på golvet (truck, montör, grönytor och liknande).

Att jag började tänka på det beror på några faktorer. Vid vilken ålder kommer pension, kommer kroppen orka fram tills 70 om pensionsåldern är det när det är dags och nu när jag jobbar mellan 0 och 2 dagar i veckan har jag märkt hur mycket det tar på mig med resandet.

Syrran jobbade med bokslut och inga problem att göra hemifrån, kan tänka mig att jobba med lön inte heller är några problem.
För mig lutar det åt att jobba med siffror om det blir karriär byte.
 
Jag är också lite nyfiken på vad alla jobbar med som innebär att resultatet blir lika bra utan att träffa sina kollegor/ledning så ofta? Jag kan inte komma på något jobb jag har haft där det inte varit nödvändigt (som i produktion) eller positivt (kontorsarbete via dator) att ha nära till kollegor och chef även om jag handgripligen har skrivit på min egen dator och mina kollegor använt sina. Jag är dock medveten om att jag är biased då jag gärna dras till arbeten som innebär att jag ingår i någon form av team, dvs att det är fler än jag som bidrar till det efterfrågade resultatet. Jag känner att min fantasi tryter i vad jag skulle kunna jobba med om jag en dag vill jobba mer med ensamarbete, men det kan ju vara bra att veta om livet ändrar sig...
Jag som jobbar ensam med mina projekt kan jobba väldigt bra på distans. Vi har även en del konsulter som gör samma jobb och dessa jobbar alltid 100% på distans.
 
Har själv inte tänkt så mycket på det fören nu under corona då jag har tid att tänka några månader. Har bara jobbat med sådant som inte går att göra hemma utan alltid jobbar på golvet (truck, montör, grönytor och liknande).

Att jag började tänka på det beror på några faktorer. Vid vilken ålder kommer pension, kommer kroppen orka fram tills 70 om pensionsåldern är det när det är dags och nu när jag jobbar mellan 0 och 2 dagar i veckan har jag märkt hur mycket det tar på mig med resandet.

Syrran jobbade med bokslut och inga problem att göra hemifrån, kan tänka mig att jobba med lön inte heller är några problem.
För mig lutar det åt att jobba med siffror om det blir karriär byte.
Jag som har jobbat hemma ca två månader innan semestern och nu gör min första vecka på kontoret. Inser hur mycket energi allt runt kring jobbet tar.
 
Jag som har jobbat hemma ca två månader innan semestern och nu gör min första vecka på kontoret. Inser hur mycket energi allt runt kring jobbet tar.
Man tjänar ju en hel del sömn varje vecka på att kunna kliva upp senare. Jag klev upp för 10 minuter sen, tänkte börja jobba om typ fem. Jag behöver inte sminka mig, se okej ut i håret och kan ha ett par bekväma byxor med en färgfläck. Jag behöver inte köra bilen/åka buss till jobbet och parkera för att sen promenera till jobbet. Jag är ganska snabb, men tjänar nog en halvtimme sömn om dagen. Det är ganska mycket på en vecka!
 
Jag är också lite nyfiken på vad alla jobbar med som innebär att resultatet blir lika bra utan att träffa sina kollegor/ledning så ofta? Jag kan inte komma på något jobb jag har haft där det inte varit nödvändigt (som i produktion) eller positivt (kontorsarbete via dator) att ha nära till kollegor och chef även om jag handgripligen har skrivit på min egen dator och mina kollegor använt sina. Jag är dock medveten om att jag är biased då jag gärna dras till arbeten som innebär att jag ingår i någon form av team, dvs att det är fler än jag som bidrar till det efterfrågade resultatet. Jag känner att min fantasi tryter i vad jag skulle kunna jobba med om jag en dag vill jobba mer med ensamarbete, men det kan ju vara bra att veta om livet ändrar sig...
Jag jobbar som IT-konsult, med företags affärssystem. De jag behöver samverka med för att kunna göra mitt jobb är vårt (konsultföretagets) projektteam och kundens projektteam. Vi har sedan i mars haft samtliga projektaktiviteter online - det har varit möten, workshopar, utbildningar och tester. En hel del av jobbet (mitt eget precis som kollegornas) kan också med fördel göras helt i ensamhet - tänker då på förberedelser för utbildning/workshopar, uppsättning av systemet enligt vad vi kommit överens om samt all form av dokumentation.

I vanliga fall, utan corona, är det olika från projekt till projekt hur mycket tid vi jobbar på distans (hemifrån eller från kontoret) och hur mycket tid vi jobbar på plats hos kund. För mig är en mix utefter behov (och avstånd till kunden!) som känns mest effektivt. I början av ett projekt, när kundens verksamhet skall analyseras, är det definitivt en fördel att vara på plats, men mycket av det efterföljande arbetet kan absolut göras på distans! Jag hade workshopar med kundens personal i USA under hela 2019, till exempel.

Och större delen av vår utvecklingsavdelning (de som programmerar) sitter i Indien, så dem träffar jag aldrig, trots att jag skickar uppdrag till dem då och då. Och det är "business as usual", alltså även utan corona!

För min del skulle vi nog kunna avveckla våra kontor nästan helt och hållet. Jag känner att det är viktigt att kunna vara hos den/de kunder jag jobbar åt i alla fall någon gång per vecka (i vanliga fall), men kontoret med tillhörande kollegor har jag inget större behov av. Det kan vara trevligt rent socialt att träffa dem, men ur arbetssynpunkt är det inte ens säkert att det är de kollegor jag ser på kontoret som jag jobbar tillsammans med i projekt - ofta jobbar de i helt andra projekt.

Att ha chefen i närheten känns inte heller avgörande, faktiskt. Jag har haft chef både på samma kontor jag själv sitter på och på ett annat kontor 50 mil bort och det kändes inte som så stor skillnad. Närvarande chef kan man ha ändå, trots fysisk distans!
 
Jag har stött på själv-check in flera gånger på hotell, men brukar oftast välja att checka in hos en riktig person. Att hotellvärdar är på väg att arbeta mer digitalt ser jag inte i första hand som att personalen ska ges möjlighet att distansarbeta, utan som att deras arbete kommer att ersättas och det är något helt annat. Där är jag inte helt positiv till att allt fler serviceyrken försvinner för att ersättas av skärmar/robotar, inte minst för att vi behöver en mångfald av arbeten på arbetsmarknaden för att alla ska kunna ha en plats där just de kan bidra på ett arbete.

Jag måste säga att jag har lite svårt att se varför vi skall ha kvar vissa jobb i samhället fastän de kanske inte längre behövs? Det är ju en ständigt pågående process och har ju i många fall gjort att slitsamma/farliga/monotona/tråkiga jobb har försvunnit och att människor därmed inte behöver utföra dem. Visst är det viktigt att människor känner att de kan bidra, och att de också gör det, men jag tycker det skall vara för att de på riktigt behövs, inte för att vi har bestämt att de behöver sysselsättas och därmed inte får ersättas av en effektivare lösning.

Personligen väljer jag alltid själv-check in före check-in med servicepersonal, e-handel före butiksbesök, internetbank före bankbesök osv helt enkelt för att det gör livet så väldigt mycket enklare för mig, och rutinärenden går så väldigt mycket snabbare!
 
Jag måste säga att jag har lite svårt att se varför vi skall ha kvar vissa jobb i samhället fastän de kanske inte längre behövs? Det är ju en ständigt pågående process och har ju i många fall gjort att slitsamma/farliga/monotona/tråkiga jobb har försvunnit och att människor därmed inte behöver utföra dem. Visst är det viktigt att människor känner att de kan bidra, och att de också gör det, men jag tycker det skall vara för att de på riktigt behövs, inte för att vi har bestämt att de behöver sysselsättas och därmed inte får ersättas av en effektivare lösning.

Personligen väljer jag alltid själv-check in före check-in med servicepersonal, e-handel före butiksbesök, internetbank före bankbesök osv helt enkelt för att det gör livet så väldigt mycket enklare för mig, och rutinärenden går så väldigt mycket snabbare!

Jag är inte alls lika svartvit. Om en robot och en människa gör samma jobb tillräckligt bra, och det är ett jobb som en människa kan utföra på ett rimligt vis - ser jag stora poänger med att en människa kan välja att leva på det som inkomstkälla framför att pengarna hamnar i något storföretags oändliga tillväxtslukande kalkyler ograverat. Jag tycker att det finns ett värde i att människor utgör arbetet i många fall.
 
Jag är inte alls lika svartvit. Om en robot och en människa gör samma jobb tillräckligt bra, och det är ett jobb som en människa kan utföra på ett rimligt vis - ser jag stora poänger med att en människa kan välja att leva på det som inkomstkälla framför att pengarna hamnar i något storföretags oändliga tillväxtslukande kalkyler ograverat. Jag tycker att det finns ett värde i att människor utgör arbetet i många fall.

Inte om arbetet är slitsamt för kroppen. Då tycke rjag att det är bättre att en robot utför det.
 
Jag är inte alls lika svartvit. Om en robot och en människa gör samma jobb tillräckligt bra, och det är ett jobb som en människa kan utföra på ett rimligt vis - ser jag stora poänger med att en människa kan välja att leva på det som inkomstkälla framför att pengarna hamnar i något storföretags oändliga tillväxtslukande kalkyler ograverat. Jag tycker att det finns ett värde i att människor utgör arbetet i många fall.

När det gäller serviceyrken, som ju kanske inte faller under kategorin slitsamma/farliga/tunga, så tror jag att vi som samhälle får leva med att det blir en gradvis övergång från personlig service av en människa till självservice via t.ex. en skärm eller liknande. Många kommer att välja den personliga servicen, så länge den är tillfredsställande, pga att de vill ha den där personliga kontakten (tror jag). Andra, som jag, kommer att välja bort den och välja självservice istället (för mig, som tycker det är jobbigt att interagera med för mig okända människor, är det helt underbart med de självservicealternativ som finns, t.ex. att kunna storhandla hemifrån soffan och sedan åka o hämta min mat helt utan att behöva prata med någon).

Men när det gäller t.ex. industriell tillverkning och den automatisering som sker (och kanske framförallt har skett) där, så ser jag en stor fördel i att det INTE är en människa som gör jobbet, eftersom jobbet i många fall är just skitigt, tungt och farligt.

Det är ju också så att den utveckling vi ser mot AI och automatisering i sin tur skapar behov av helt nya yrkeskategorier.
 
Ja, nånstans går rimlighetsgränsen. Men ett liv i fattigdom och misär pga arbetslöshet är också slitsamt.

Har den utveckling vi hittills sett inom t.ex. automatisering i tillverkningsindustrin lett till fattigdom och misär, menar du? För att robotar och inte människor gör en ökande del av jobbet?
 
Har den utveckling vi hittills sett inom t.ex. automatisering i tillverkningsindustrin lett till fattigdom och misär, menar du? För att robotar och inte människor gör en ökande del av jobbet?

Ja och nej. I Sverige hade fler kunnat haft det bättre om inte stora delar av låglönemarknaden flyttat till svarta marknaden eller inte existera alls.

Jag tror dock att vi har en accelererande utveckling och att allt fler utmaningar i hur vi hanterar det kommer. Robotar i äldrevården har skapat mycket debatt i Japan, och en del älskar dem, en del hatar dem. Fördelar och nackdelar, som värderad helt olika av olika personer.

Inom tillverkningsindustrin är det också så att många av jobben inte på något vis kan göras av människor. Så där har vi redan vunnit eller förlorat. I servicetjänster finns det andra förutsättningar.

Men ja, jag ser hellre att en person arbetar som servicevärd i stan (Exvis plockar skräp och fixar) än tar emot bidrag hemma - även om en robot skulle göra jobbet lika bra.

För övrigt hade dagens sommarprat ett intressant avsnitt i just detta ämne.
 
Ja och nej. I Sverige hade fler kunnat haft det bättre om inte stora delar av låglönemarknaden flyttat till svarta marknaden eller inte existera alls.

Jag tror dock att vi har en accelererande utveckling och att allt fler utmaningar i hur vi hanterar det kommer. Robotar i äldrevården har skapat mycket debatt i Japan, och en del älskar dem, en del hatar dem. Fördelar och nackdelar, som värderad helt olika av olika personer.

Inom tillverkningsindustrin är det också så att många av jobben inte på något vis kan göras av människor. Så där har vi redan vunnit eller förlorat. I servicetjänster finns det andra förutsättningar.

Men ja, jag ser hellre att en person arbetar som servicevärd i stan (Exvis plockar skräp och fixar) än tar emot bidrag hemma - även om en robot skulle göra jobbet lika bra.

För övrigt hade dagens sommarprat ett intressant avsnitt i just detta ämne.

Undrar då också - och nu är jag medveten om att min frågeställning är inte så lite tillspetsad ;) - om du tycker att hela den industriella utvecklingen varit av ondo, eller delvis av ondo? Redan när "Spinning Jenny" uppfanns på 1700-talet så fanns ju problematiken (eller fördelen om man vill se det så) att maskinen ersatte människors jobb. Om den allmänna åsikten då hade varit att det var bättre att ett antal spinnerskor gjorde jobbet istället för maskinen, så hade kanske utvecklingen stannat av eller inte ägt rum. Bättre eller sämre?

Ja, förutsättningarna vad gäller serviceyrken är annorlunda. Och där tror jag nog att vi inom överskådlig framtid kommer att se människor - i alla fall människor också. Önskvärd utveckling vore väl på något vis att människor gör det de är bäst på och robotar (eller informationsskärmar eller datorer eller annat) gör det de är bäst på.

Robotar i äldrevården låter ju onekligen intressant mot bakgrund av coronapandemin. Hade kanske kunnat minska smittspridningen en del, samtidigt som det än mer hade bidragit till äldres ensamhet och isolering.

Skall lyssna på sommarpratet! :)
 
Undrar då också - och nu är jag medveten om att min frågeställning är inte så lite tillspetsad ;) - om du tycker att hela den industriella utvecklingen varit av ondo, eller delvis av ondo? Redan när "Spinning Jenny" uppfanns på 1700-talet så fanns ju problematiken (eller fördelen om man vill se det så) att maskinen ersatte människors jobb. Om den allmänna åsikten då hade varit att det var bättre att ett antal spinnerskor gjorde jobbet istället för maskinen, så hade kanske utvecklingen stannat av eller inte ägt rum. Bättre eller sämre?

Ja, förutsättningarna vad gäller serviceyrken är annorlunda. Och där tror jag nog att vi inom överskådlig framtid kommer att se människor - i alla fall människor också. Önskvärd utveckling vore väl på något vis att människor gör det de är bäst på och robotar (eller informationsskärmar eller datorer eller annat) gör det de är bäst på.

Robotar i äldrevården låter ju onekligen intressant mot bakgrund av coronapandemin. Hade kanske kunnat minska smittspridningen en del, samtidigt som det än mer hade bidragit till äldres ensamhet och isolering.

Skall lyssna på sommarpratet! :)

Äsch, då hade de äldre varit vana vid ensamhet och isolering och inte fått en förvärrad situation vid pandemin....

Jag tycker inte att utvecklingen enbart är av godo. Det mest springande exemplet är den belastning på klimatet vårt överutnyttjande av resurser utgör. Så det var bättre på 1700-talet - fast mest för att vi var färre. Det skulle såklart inte vara bättre med motsvarande mängd befolkning....

Men, det viktiga tycker jag är att vi konstant diskuterar ämnet och kalibrerar våra kompasser och inte hänfaller åt vare sig åt teknikvurmande eller nostalgivurmande.

(Jag jobbar för övrigt en hel del med AI och närliggande ämnen så jag är beroende av att många vill ha utvecklingen :grin: ).
 
Äsch, då hade de äldre varit vana vid ensamhet och isolering och inte fått en förvärrad situation vid pandemin....

Jag tycker inte att utvecklingen enbart är av godo. Det mest springande exemplet är den belastning på klimatet vårt överutnyttjande av resurser utgör. Så det var bättre på 1700-talet - fast mest för att vi var färre. Det skulle såklart inte vara bättre med motsvarande mängd befolkning....

Men, det viktiga tycker jag är att vi konstant diskuterar ämnet och kalibrerar våra kompasser och inte hänfaller åt vare sig åt teknikvurmande eller nostalgivurmande.

(Jag jobbar för övrigt en hel del med AI och närliggande ämnen så jag är beroende av att många vill ha utvecklingen :grin: ).

Ja, vad gäller klimatkrisen så är nog det allra största problemet att vi är för många människor på jorden - här kan man ju faktiskt filosofera något kring det faktum att ur överlevnadssynpunkt för planeten och människosläktet i stort kanske en pandemi då och då faktiskt är av godo! :crazy:

Generellt kan man ju också konstatera att människor tenderar att föda färre barn när de får det materiellt bättre - så om vi alla levt med 1700-talets levnadsstandard hade vi kanske varit ännu fler! :o Och då hade vi nog inte haft det så muntert, tänker jag.

Ja, fortsatt diskussion är viktigt, det är vi överens om! Jag jobbar också inom områden som inte fanns för ett par generationer sedan (IT, affärssystem) så är också i någon mån beroende av "ny teknik" och fortsatt utveckling. Och till största delen gillar jag den, det jag inte gillar i "utvecklingen" är vårt utnyttjande av låglöneländer - hellre då att en robot gör jobbet tycker jag!
 
Jag är också lite nyfiken på vad alla jobbar med som innebär att resultatet blir lika bra utan att träffa sina kollegor/ledning så ofta? Jag kan inte komma på något jobb jag har haft där det inte varit nödvändigt (som i produktion) eller positivt (kontorsarbete via dator) att ha nära till kollegor och chef även om jag handgripligen har skrivit på min egen dator och mina kollegor använt sina. Jag är dock medveten om att jag är biased då jag gärna dras till arbeten som innebär att jag ingår i någon form av team, dvs att det är fler än jag som bidrar till det efterfrågade resultatet. Jag känner att min fantasi tryter i vad jag skulle kunna jobba med om jag en dag vill jobba mer med ensamarbete, men det kan ju vara bra att veta om livet ändrar sig...

Det här undrar jag också! På mitt jobb är det ganska uppdelat med många olika roller och befattningar representerade på arbetsplatsen - men vi är ett team som på det stora hela alla jobbar mot samma mål.

Plötsligt sitter man ensam med sin dator och sin mail. Inte alls samma sak. Åtminstone inte för mig (och mina närmaste kollegor) vars arbete påverkas väldigt mycket av vad andra gör eller inte gör, eller KAN göra när det gäller saker jag inte ens har behörighet till (formellt eller åtkomst rent tekniskt i systemet). Jag har hela tiden behov av att ha snabb och ibland omgående kontakt med olika kollegor. Förutom det allmänna småpratet som i sig kan leda till positiva uppsnappningar och idéer.

Allvarligt talat, jag har aldrig någonsin, never ever haft sådan här ”tillbaka-till-jobbet-efter-semestern”-ångest förut. Brukar inte känna någon ångest alls, när jag tänker efter. Men förutom att jag kan känna tacksamhet över att ha möjligheten att slippa trängsel etc. just nu så känner jag faktiskt att nog alla positiva saker (ur arbetssynpunkt och ur högst personlig synvinkel) med mitt jobb har varit icke-existerande under hela våren. Och så antagligen nu då även den kommande hösten ... Minst.
 
Jag förlorade mycket av kontakten med kollegor bara genom att få eget kontor och inte sitta kvar i det gemensam kontoret.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 801
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 465
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 080
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp