För & nackdelar med att jobba hemifrån (utbruten från Covid-19 del 6)

De flesta kontorsjobb skulle jag vilja saga borde kunna ga mot 70-90% jobb hemifran. Jag ar sjalv management konsult och vi kommer formodligen borja atervanda till kontoret i typ September eller Oktober, men da nagon dag i veckan/varannan vecka - vi har jobbat 100% digitalt sedan 12 mars. De flesta "support" jobb for foretag, typ IT, ekonomi, HR eller administration/sekreterare borde ga alldeles utmarkt att jobba storsta delen hemifran, beroende pa vad du har for tidigare erfarenhet.
Nästa gång jag byter bana så krävs en utbildning i första hand för min del.
 
Själv skulle jag tycka det vore både positivt och negativt med distansarbete för min del. Jag älskar att arbeta med det jag gör, har svårt för att ta paus, behöver fler pauser än den jag tar egentligen, men det blir inte så. Skulle jag jobba hemma blir det svårare att ta paus, ingen annan tar paus ju. Jag skulle jobba och jobba....Jag skulle lätt fort jobba mer än det jag gör och utmattningssyndrom skulle snart vara ett faktum. Det är lättare att skilja jobb och privatliv åt genom att på jobbet jobbar man och hemma sker ingen jobb, och det är nog bäst det fortsätter så om man har problem med att begränsa sig.
Vadå? Lunchrasten är väl bara de 10-15 minuter det tar att värma och äta maten, och sedan man måste ju jobba till åtminstone 17:30-18:00, när man började klockan 08:00? (Detta inlägg kan innehålla viss beskrivning på hur dålig jag är på att släppa jobbet nu när jag arbetat hemma)
 
Det kan säkert bero på ämnet också, kan jag tänka mig. Och det faktum att vi försöker genomföra de digitala mötena på samma sätt som de fysiska, och då blir det ju ofta mindre bra eftersom förutsättningarna är annorlunda.
Och vilken miljö deltagarna sitter i. Det är säkert lättare i de fall man har ett lämpat rum där man kan stänga in sig ostört. Jämfört med ett hem som både är oändamålsenligt och delas med andra.
 
Och vilken miljö deltagarna sitter i. Det är säkert lättare i de fall man har ett lämpat rum där man kan stänga in sig ostört. Jämfört med ett hem som både är oändamålsenligt och delas med andra.

Den viktiga distinktionen tycker jag sällan görs. Det är ganska stor skillnad att arbeta tillsammans utan att sitta tillsammans jämfört med att någon part , eller båda, arbetar hemifrån.
 
Vadå? Lunchrasten är väl bara de 10-15 minuter det tar att värma och äta maten, och sedan man måste ju jobba till åtminstone 17:30-18:00, när man började klockan 08:00? (Detta inlägg kan innehålla viss beskrivning på hur dålig jag är på att släppa jobbet nu när jag arbetat hemma)
Exakt så! Jag jobbar bara 4 timmar, har sjukersättning på halvtid och jag VET att mer jobb än 4 timmar gör mig sjuk, men det är faktiskt svårt att slita sig och skulle vara otroligt svårt hemifrån liksom, jobbet är ju roligt, så om nu jobbet är kul så vad är det som säger att jag inte hellre skulle göra det framför att kika på en film på kvällen tex.... :o Och varför ta paus när ingen annan gör det? Ska man bara sitta och glo själv liksom? Äsch då kan man ju lika gärna jobba så gör man ju något vettigt!
 
Mina erfarenheter är lite tvärtom. Det är svårt att hålla i en gemensam tråd i de timmar som krävs för att komma till en lösning på svåra eller omöjliga tekniska problem. Det finns för mycket störningsfaktorer som är olika för olika deltagare jfrt med att sitta i samma lokal utan tillgång till kontaktytor utifrån. Det är svårt (eller så är förmågan, organisationen eller teknikerna inte där än) att få till det där positiva flowet och fokuset under tillräckligt lång tid som gör att 1+1+1+1=42 istället för att kämpa med att det åtminstone inte ska bli mindre än 3.
Jag har samma erfarenhet, och vi har behövt åka in hela teamet till jobbet när vi skulle ha någon större designdiskussion. Att sitta i Teams funkar inte alls lika bra för oss som att få stå och babbla i mun på varandra medan vi skriver på whiteboard. Det jag också saknar är överhörningseffekterna när person A slänger ur sig en fråga till person B, men person C som också råkar höra vet att en liknande fråga hanterats i annat projekt. Eller att person C bara råkar få en kreativ lösning när hen hör A och B:s diskussion. Visst, en kan kalla till möten där både A, B, C, D och E sitter och lyssnar men det blir inte alltid lika effektivt som i spontandiskussionerna. När jag har lite mer rutinartade uppgifter är det en fördel att sitta hemma i lugn och ro, men rutinartade uppgifter är inte vad jag vill ha ut av yrkeslivet...

I övrigt var jag rätt miserabel första tiden under distansarbetet. Plötsligt avskuren från en stor del av mitt sociala umgänge, ett nytt sätt att jobba och ingen att ventilera pandemioron med på t ex fikat. Jag bor ensam med mina barn, och dem ville jag ju inte lassa över min oro på. Vi har dock pratat väldigt mycket på jobbet om hur det känns och åtminstone kunnat ventilera känslorna via Teams. Sen hade jag en stressig tid på jobbet pga leveranser, och plötsligt satt jag och jobbade alldeles för långa dagar när jag inte hade barnen hos mig. Våra chefer hade dock fått tydliga direktiv att hålla koll på att ingen satt och jobbade för mycket ensam med en uppgift eller hade för mycket att göra, så min märkte iaf att det började bli för mycket. Under sommaren när jag jobbat en del när många andra varit lediga har det däremot känts väldigt bra att jobba hemifrån. När jag suttit på nästan öde kontor i samma situation tidigare somrar har jag tyckt allmänt synd om mig själv, men hemma gör jag inte det eftersom jag inte tänker på att så många andra är på semester. Nu känns det okej med fortsatt hemarbete, givet att vi får komma in till kontoret så och då iallafall.
 
Jag trivs bra hemma och min utbildning är redan till största delen på distans men nu under våren skulle vi ha diverse samtalsövningar och de görs bäst IRL, så de r flyttade till höstens första kurs.

Att kunna jobba hemifrån ibland är något jag absolut kan tänka mig men inte på heltid. En av de troliga framtida arbetsgivarna i min närhet erbjuder viss flex och jobba hemma med de uppgifter som medger det, det gillar jag.
 
Jag har ett jobb där minst 90% går att göra hemifrån. Vissa saker görs dock mest effektivt från kontoret medan andra görs mest effektivt hemifrån.
Jag drömmer om en framtid där vi har en fast dag då alla (åtminstone inom enheten men gärna alla på arbetsplatsen) måste vara på plats en bestämd dag i veckan och att man sedan kan jobba hemifrån 2-3 dagar i veckan. 😍 Då har jag kunnat planera jobbet för att vara som mest effektiv.

Min arbetsgivare har tidigare varit väldigt emot jobb hemifrån så vår chef 😍 har godkänt vid behov. Nu är vi hemkommenderade sedan mars och får tidigast komma tillbaka till kontoret i september. Jag hoppas att detta leder till större flexibilitet från arbetsgivarens sida sedan.
 
Ett måste som jag tycker har brustit en hel del är att uppkopplingen måste fungera mycket bättre än det gör idag. Ärligt att ha zoom möte med flera deltagare och en del sitter med sin mobil på wifi är outhärdligt eftersom det hackar och ekar och det blir omöjligt att fokusera i längden. Dessutom blir det inte en naturlig synergi när man inte kan bolla idéer fritt. Fika och vara social vilket också kan leda till nya ingångar när man diskuterar dem informellt.

Men ja, jag tror att många yrken förutom då rena serviceyrken som kräver att du är på plats kommer att gå över till iaf modifierad distans. Även läkare och ssk liksom veterinärer jobbar mer och mer via videomöten när det är möjligt. Jag kan tom tänka mig framtidens hotell där du har en touchscreen där någon hälsar dig välkommen och du sedan trycker ut ditt rumsnyckelkort själv. Alt som det redan finns på offentliga toaletter, du får en kod som du sedan använder för att öppna rummet första gången och där ligger nyckelkortet.
 
Ett måste som jag tycker har brustit en hel del är att uppkopplingen måste fungera mycket bättre än det gör idag. Ärligt att ha zoom möte med flera deltagare och en del sitter med sin mobil på wifi är outhärdligt eftersom det hackar och ekar och det blir omöjligt att fokusera i längden. Dessutom blir det inte en naturlig synergi när man inte kan bolla idéer fritt. Fika och vara social vilket också kan leda till nya ingångar när man diskuterar dem informellt.

Men ja, jag tror att många yrken förutom då rena serviceyrken som kräver att du är på plats kommer att gå över till iaf modifierad distans. Även läkare och ssk liksom veterinärer jobbar mer och mer via videomöten när det är möjligt. Jag kan tom tänka mig framtidens hotell där du har en touchscreen där någon hälsar dig välkommen och du sedan trycker ut ditt rumsnyckelkort själv. Alt som det redan finns på offentliga toaletter, du får en kod som du sedan använder för att öppna rummet första gången och där ligger nyckelkortet.
Tekniken finns redan som gör trukförare överflödiga inom industrin förutom lossningen från lastbilen utöver någon/ några som tar hand om robotarna.
 
Ett måste som jag tycker har brustit en hel del är att uppkopplingen måste fungera mycket bättre än det gör idag. Ärligt att ha zoom möte med flera deltagare och en del sitter med sin mobil på wifi är outhärdligt eftersom det hackar och ekar och det blir omöjligt att fokusera i längden. Dessutom blir det inte en naturlig synergi när man inte kan bolla idéer fritt. Fika och vara social vilket också kan leda till nya ingångar när man diskuterar dem informellt.

Men ja, jag tror att många yrken förutom då rena serviceyrken som kräver att du är på plats kommer att gå över till iaf modifierad distans. Även läkare och ssk liksom veterinärer jobbar mer och mer via videomöten när det är möjligt. Jag kan tom tänka mig framtidens hotell där du har en touchscreen där någon hälsar dig välkommen och du sedan trycker ut ditt rumsnyckelkort själv. Alt som det redan finns på offentliga toaletter, du får en kod som du sedan använder för att öppna rummet första gången och där ligger nyckelkortet.
Ett sådant hotell vill inte jag mötas av! Var tredje månad sover jag en natt på hotell och de känner numera igen mig och förstår att jag ser som en kratta, känns otroligt skönt att de faktiskt hjälper mig på plats, väljer rum som är lätt att komma till och visar mig rätt i rummet. Varje gång. De är vänliga och duktiga och det känns bra! Skulle kännas ensamt och otryggt att mötas av en dator.

Vi behöver människor i serviceyrken. Inte mötas av datorer.
 
Ett måste som jag tycker har brustit en hel del är att uppkopplingen måste fungera mycket bättre än det gör idag. Ärligt att ha zoom möte med flera deltagare och en del sitter med sin mobil på wifi är outhärdligt eftersom det hackar och ekar och det blir omöjligt att fokusera i längden. Dessutom blir det inte en naturlig synergi när man inte kan bolla idéer fritt. Fika och vara social vilket också kan leda till nya ingångar när man diskuterar dem informellt.

Men ja, jag tror att många yrken förutom då rena serviceyrken som kräver att du är på plats kommer att gå över till iaf modifierad distans. Även läkare och ssk liksom veterinärer jobbar mer och mer via videomöten när det är möjligt. Jag kan tom tänka mig framtidens hotell där du har en touchscreen där någon hälsar dig välkommen och du sedan trycker ut ditt rumsnyckelkort själv. Alt som det redan finns på offentliga toaletter, du får en kod som du sedan använder för att öppna rummet första gången och där ligger nyckelkortet.
Det finns redan sådana hotell. Jag var på något liknande i Köpenhamn för ett gäng år sedan Vi fick en kod till rumsdörren via mail eller sms. Enda problemet var att receptionen och första våningen var inte färdigbyggd, så vi gick förbi ingången några gånger innan vi begrep att vi skulle in på byggarbetsplatsen. Men annars var det perfekt för en billig weekend.

På en flygplats, jag har glömt vilken, fick jag däremot en chock av ett annat slag. Jag petade på en peksärm med texten "Fråga mig" eller något liknande och trodde det skulle vara nån dator, nope det var en bildlänk med en riktig person i andra änden som svarade på frågor om flygplatsen... Jag som inte hade någon fråga utan mest var nyfiken och tycker om att peta på saker haspade ur mig något om lekrum till barn i ren panik.
 
Upptäckte en aspekt av att jobba hemifrån idag när jag gick igenom vårens elräkningar. Snittar ca 200 kr mer i månaden i år än tidigare år. Inga stora summor men jag blev lite förvånad.
 
Ett måste som jag tycker har brustit en hel del är att uppkopplingen måste fungera mycket bättre än det gör idag. Ärligt att ha zoom möte med flera deltagare och en del sitter med sin mobil på wifi är outhärdligt eftersom det hackar och ekar och det blir omöjligt att fokusera i längden. Dessutom blir det inte en naturlig synergi när man inte kan bolla idéer fritt. Fika och vara social vilket också kan leda till nya ingångar när man diskuterar dem informellt.

Men ja, jag tror att många yrken förutom då rena serviceyrken som kräver att du är på plats kommer att gå över till iaf modifierad distans. Även läkare och ssk liksom veterinärer jobbar mer och mer via videomöten när det är möjligt. Jag kan tom tänka mig framtidens hotell där du har en touchscreen där någon hälsar dig välkommen och du sedan trycker ut ditt rumsnyckelkort själv. Alt som det redan finns på offentliga toaletter, du får en kod som du sedan använder för att öppna rummet första gången och där ligger nyckelkortet.

Självinceckning dät du kodar din egen nyckel är redan igång sen något år tillbaka på tex Nordic Choice
 
Ja, men just så! Tack! Det är väldigt få som uppmärksamma det negativa i videomöten, medan så oerhört många andra pratar om det positiva och att man aldrig kommer gå tillbaka osv. Just det gör mig nervös, och jag tänker inte bara på mig själv här då jag har ett jobb där jag inte ens direkt deltar i särdeles många möten mer än ett APT i månaden och ett sekreterarmöte i veckan på min arbetsplats. Jag har inte jobbat hemifrån en enda dag under den här pandemin, det finns medicinska sekreterare som kan göra det, men det har inte varit aktuellt på min arbetsplats. Så för egen del är det inte en så jättestor fråga, däremot tänker jag på andra som faktiskt påverkas mycket mer än vad jag gör.
Just det här med att anses som bakåtsträvare och emot utveckling och sådant känner jag igen, det är hemskt att man ses på det viset när man inte riktigt är helt med på att digitala möten är det bästa i världen.

Helt klart är jag för mer hemarbete trots allt, det kan ju vara positivt för andra saker, tror att det fungerar bra i många yrken, men jag tänker att man måste vara öppen för att det inte passar alla människor och inte tycka till om dem.
Ja, dessutom får man inte glömma att många har svårt med självdisciplinen också, det är så lätt att kolla Netflix en stund, sova lite längre, fixa tvätten lite snabbt om uppkopplingen var seg etc. Visserligen kan det vara svårt på jobbet också men det är nog många som har ännu svårare på hemmaplan. Jag tror att jag själv skulle vara en av dem. :o
 
Det går att stänga av allt på datorn som stör så att den i princip blir en skrivmaskin. Sen är det bra att kunna kombinera dator och papper och penna. Ja jag har en analog kalender, men påminnelser digitalt.
Men kan vara så, att så snart "datorn finns där", blir det för lätt att "följa minsta motståndets lag", och "låta sig bli distraherad"?

Sitter man med datorn framför sig, så är det ju väldigt lätt att besöka sociala medier en stund, kolla lite på några roliga klipp, chatta med en kompis...
Att stänga ner diverse fönster/appar är nog inte så svårt, det kan ju handla om att inte falla för frestelsen att öppna några igen, när det egentliga skolarbetet "går trögt"?

Jag tolkar @Enya :s beskrivning, att det är just sådant som sonen behöver slippa hantera?
 
De flesta kontorsjobb skulle jag vilja saga borde kunna ga mot 70-90% jobb hemifran. Jag ar sjalv management konsult och vi kommer formodligen borja atervanda till kontoret i typ September eller Oktober, men da nagon dag i veckan/varannan vecka - vi har jobbat 100% digitalt sedan 12 mars. De flesta "support" jobb for foretag, typ IT, ekonomi, HR eller administration/sekreterare borde ga alldeles utmarkt att jobba storsta delen hemifran, beroende pa vad du har for tidigare erfarenhet.
Nej!

Delar av jobben kanske, men långt ifrån allt.

Försök att sätta i en sladd i server på distans, det är inte så lätt.

Så snart det finns fysiska objekt eller verkliga människor med i bilden, så är det ett antal saker som inte går att göra på distans.
 
Jag har, precis som du, jobbat i IT-branschen i 20+ år, och större delen av den tiden kunnat koppla upp mig mot kunder för att genomföra arbetsuppgifter i deras affärssystem, och förstås även under ett antal år kunnat ha möten på diverse elektroniska plattformar.

Jag både håller med dig och inte. Jag och mina kollegor har, även före Coronans tid, genomfört workshopar, utbildningar och tester på distans med våra kunder. Några av mina kollegor har nu under pandemin även genomfört driftstarter på distans, vilket fungerat över förväntan bra. Så jag vill absolut påstå att det GÅR att genomföra även lite mer kvalificerade och komplexa möten digitalt, och bevisligen även att byta eller införa nytt affärssystem.

Sedan kan jag hålla med dig om att det optimala för framtiden sannolikt är en kombination av distansarbete och arbete på plats. Själv hoppas jag på att få åka till mina kunder för att genomföra workshopar, genomgångar, utbildningar etc., men slipper sitta på plats "bara för att" när det gäller enskilt arbete, samt att projektmöten, avstämningar etc. också med fördel kan hållas digitalt.
Jag kan delvis hålla med, i en arbetsgrupp där man känner varandra, som är tillräckligt liten, och har kommit en bit in i ett projekt så kan man ha vissa WS på distans.

Utbildning i användande av nya applikationer på distans, går utmärkt för det mesta, bara det är väl förberett, tester på distans har jag hållit på med sedan tidigt 1990-tal, liksom driftsättning, så det ser jag föga problem med.

Men att börja från start, men att försöka utreda ett potentiellt behov av ett IT-stöd, tror jag riskerar att bli väldigt fel, alltså att det blir svårt att förstå vad det egentligen är för ett problem som ska lösas, utan att "träffa folk", som har/ska/borde använda/nyttja det tänkta IT-stödet.

Jag har sätt alldeles för många försök att skapa IT-stöd, som utgått från felaktiga antaganden, och där utvecklingsprojekt fått gå alldeles för långt åt alldeles fel håll (för väldigt mycket pengar), för att tro att man kan köra helt utan ett lagom stort antal fysiska möten med rätt folk, så att man kan "läsa av" personerna på riktigt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 332
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 704
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 642
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 040
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp