För/nackdelar med eget stall?!

Beppo

Trådstartare
Nu är det så här att min fade rhar fått en ålderskriv vilket innnebär att han är helt inne på att ta familjen och alla djuren och flytta ut på landen (buschen) till liten hästgård. Jag och min syster är väldigt tveksamma eftersom vi trivs så bra där vi bor samt att vi har bra stallplatser med bra stallkamrater mm.

Vad anser ni som har eget stall om att ha just eget stall. saknar ni gemenskapen i ett stall med flera hästägare? vad är possetivt med eget stall och vad är negativt! vill veta precis allt om hur det är att ha eget stall inklusive kostnader.

Förtillfället kommer vi ha 2 hästar men vi ska i framtiden ta föl så beräkna gänra kostnaden på 3 hästar!

Om vi flyttar så vill jag gärna ha någon box att hyra ut. Bra eller dåligt?

Så skriv nu allt!
 
jag har alltid haft mina hästar hemma på gården... det e kanonbra. skulle ALDRIG klara av att dela stall med andra, det e så underbart att vara ensam med hästarna... man rår sig helt själv å behöver inte tänka på vad andra tycker om dittan å dattan... det är skit samma om man inte har städat stallet på 3 dar. man har alltid bra kontroll på vad som händer med sina hästar, nära om en olycka skulle inträffa.
men jag ska inte klanka ned på kollektivstall, det är tur att de finns för dem som inte har möjlighet att ha egen häst hemma på gården. och det finns säkert de som trivs med att ha sin häst på ett sån´t stall... men jag skulle inte klara det. :bump: :bow: :bump:

för mig är det billigt att ha hästarna hemma... tar eget hö å har egen betesmark. köper billig halm å spån. betalar 8:-balen för spån å 3:- balen för 10 kg halm.. så det e nästan helt gratis! så jag bet cirkus 100:./ månad bara...
har tagit halm själv åxå förut.. men har inte orkat denna sommar. annars e det helt gratis!!!
 
så du tror att jag skulle klara av att flytta till eget stall då? blir inte hästarna väldigt beroende av varandra? själv blir man väl väldigt låst dessutom. Har du inga kostnadsuppgifter? saknar du inte att ha andra människor runt dig? ridsällskap?
 
Jag tycker det är super med eget stall! Man behöver inte anpassa sig efter någon annan, man bestämmer allt själv och kan rida och ta in hästarna precis när man själv vill.

Visst, har man bara två hästar i stallet och den ena inte är van att vara själv kan det vara lite livat i början när den lämnas ensam, men normalt sett så vänjer den sig.

Ridsällskap kan jag ibland sakna, men jag gillar endå bäst att rida själv för då kan man arbeta precis som man själv vill och anpassa ridningen efter hur ens egen häst känns. Jag gillar inte riktigt att rida efter någon annan för då är det lätt att hästen bara "hänger på". Har du tur kanske du får någon granne med häst som du kan rida med någon gång. Annars får du väl ut och rida med syrran.

Kostnaden tycker jag det är det svårt att uttala mig om, för min häst kostar nästan ingenting att ha. Ensilagen behöver jag exempelvis bara betala miljöavgiften för plasten osv. I vilket fall som helst så kommer du säkert undan betydligt billigare än i ditt hyrstall.

Lotta
 
- Nästan gratis
- kostar nästan ingenting
är en sanning med stor modifikation för någon måste ju betala alla omkostnader, mamma & pappa? Skatta er lyckliga isåfall....

- tar in höt själv, kostar ju inget.... Vem betalar bränslekostnader & underhåll/reparationer på traktor och maskinparken ? (inhyrd maskinförare med maskin kostar säkert kring 600 kr/timmen och hur många timmar ligger det inte vid höintag?)

kostnader för material för hagar, en trästolpe kostar väl kring ~15-20 kr * X st

Gödselhögen, vem tar hand om den?

Reparationer/byggnationer i stallet....

Vem kan hjälpa till om jag åker bort ngn dag?



Fördelarna är ju att man får styra & ställa hur man vill


detta är vad jag kommer på nu.... men det finns säkert både fler för & nackdelar med att ha eget stall....
 
Det är skönt att få bestämma allt själv såklart. Kostnader och arbete är inga problem när man väl "kommit igång" och fått allt att rulla på tycker jag.

MEN - det är ensamt ensamt ensamt :cry:
Blir avis när jag ser bilder från folk i kollektivstall som till exempel rider ihop eller kan ta ut tränare ihop.

deppdepp
/Lotta
 
Jodå, det är både fördelar och nackdelar att ha eget stall. Det blir tråkigt i längden att alltid rida själv och att aldrig ha någon att dela glädje och taktika med. Men du blir ju inte helt ensam eftersom du har din syster också och ni kan ju peppa varann. En eller ett par inackorderingar är bra, både för människorna och hästarna, jag tycker att inte färre än 4, då blir de två par och en liten flock.
Umgänget med hästarna blir intensivt, du kommer att lära känna dem väldigt väl och det är så positivt att det överglänser allting; Allt himla slit och släp, att aldrig få sovmorgon, att vara bunden, osv. (Men man håller sig i form -haha :) )
Jag har haft eget stall i flera år nu och skulle aldrig kunna ha hästarna inackorderade någon annanstans, självklart att de skall bo hemma!!
 
Jag har alltid haft min häst inackorderad tidigare, men nu har jag skaffat eget stall.
De nackdelar jag kommer på spontant:
*Mycket arbete om man inte har någon som hjälper en ibland (inga sovmornar t ex).
*Man har alltid ansvar för stallet, det finns ingen annan som tar över när man inte har lust. Laga staket, måla stallet osv...
*Dyrt vid "uppstarten". Inköp av stallutrustning (om det inte finns), elaggregat, stängsel etc.

Sen kan jag sakna goda råd ibland, det är väldig skillnad att bo i ett stall med 18 hästar och ännu fler mattar/hussar med åsikter och kunskaper. Och givetvis, lika skönt att vara utan andras åsikter ibland... :D

Jag saknar inte ridsällskap eftersom det finns många ryttare runt där jag bor, dessutom ligger ridhuset knappt en km bort!

Jag tycker att det är skönt att ta hand om hästarna själv (särskilt eftersom jag har en som är svår att hantera när det är olika människor som hanterar henne varje dag). Man får en bättre kontakt med sina hästar och man slipper restiden till stallet.

För mig har det blivit betydligt billigare att ha eget stall än att hyra in. Givetvis kommer det stora kostnader ibland, när det gäller underhåll av stall och utrustning, men annars är månadskostnaden lägre. Jag har 3 hästar på gården nu för mindre månadskostnad än vad det kostade att hyra in en häst tidigare... :smirk:

Halm har vi fått i princip gratis i år. Höet betalar vi 1:50 per kg för och då får vi det hemkört. Kraftfoder varierar ju en del mellan olika hästar. Sen kommer ju allt det vanliga till; hovslagare, försäkring, träningar etc..
Kostnaderna för sådant borde väl bli ungefär detsamma om du skaffar eget stall, det kan du nog räkna på själv.
Det man får ha med i beräkningarna tycker jag är underhåll av gården, reparationer etc, det kan ju bli dyrare än man tror.
 
Jag har sedan ett antal år tillbaka haft egen gård och stall. Dessförinnan har jag provat på både eget och olika inakorderingar. Bäst har utan tvekan varit den egna gården.
Jag har tre egna som då bor här året om, till dom har jag fixat lösdrift som bygger på tre boxar med boxdörrarna ut till "allrummet" som i sin tur har dörr ut i hagen. Alla hagar är sammankopplade och det är bara att ändra grindarna så att de kan komma till olika betesdelar men ändå komma hem till stallet när de vill året runt dygnet runt.
Jag har även haft inackorderade hästar både året runt och sommarbeteshästar. Fördelen med att ha fler personer är många tex så kan man dela olika teorier och funderingar, men också utfodringar, höhämtning, spånhämtning m.m.
Nackdelar har dock en förmåga att infinna sig, tex om ni inte har gjort upp schema så finns risk att ägare plötsligt uteblir eller kommer när det passar h*n bäst. Tänk på hur du har det själv nu när du hyser in din häst. Hur mycket är du i stallet, hjälper du till och fodra, mocka, in/utsläpp m.m. Om ni fodrar 4 ggr/dag och tar in och släpper ut så räkna inte med att den som hyser in kommer och tar varannan morgon och kväll. Har själv suttit här med nästan alla måltider själv i flera år. Tänk på att den häst du inhyser kan vara en riktig tjurskalle som du får jaga en timme i snöstormen sent på kvällen när dom ska in. Jag vet att detta låte som ett skräcksenarium. Det är det också vid just sådana stunder när ens egna hästar snällt nattas på ett par minuter och den inhysta ska jagas när man bra vill gå in och dra täcket över huvudet.
Det som många kan tycka vara jättejobbigt (med all rätt) är alla fodringar som binder en totalt. det finns dock bra lösningar på detta, Foderautomater av olika slag och plötsligt så fick man en timme längre på morgonen iband och behöver inte fixa med någon som kan ordna lunchen när du är på jobbet.
Vad det gäller kostnader så blir det sällan dyrare eftersom du slipper hyreskostnaden, men startkostnaderna brukar vilja dra iväg lite.
Lycka till med ert nya stall det blir säkert jättebra :banana:
/Mia
 
JAg är precis i samma sits...
HAde hästen inackorderad i stort kollektivstall och flyttade till ett litet med 3 boxar för att prova på innan ev gårdsköp... Jätteskönt!
Men jag har bara 1 km till ridskolan och alla bekvämlighheter där. Flyttar inte om jag inte har tillgång till bra ridmöjligheter. Då kan jag lika väl sälja hästen för då skulle han inte må bra ändå.
Kostnader nu är 400:- i boxhyra. Den försvinner ju men istället får man ett stort lån på banken...
ca5-600:- hö/ mån
kraftfoder- 350:- (fullfoder)
spån hämtar jag själv= ett dj***la jobb men billigt!

Jag längtar tills jag hittar ngt eget... vill bygga upp stall efter mina egna önskemål.... Det där med skönt att ingen är där man behöver inte städa är inte jag... Älsskar att städa i stallet och utanför... Ordning och REda är ledord i hästeriet...
Om man sedan har en eller två stallkompisar inhyrda blir det perfekt. Ingen ensamhet och inte så många egna viljor... härligt!!! ;)
 
Jag skulle Gärna ha ett eget stall (lr åtminstone ett som är närmre). Har en mil till stallet, cyklar nästan hela året, åker buss när det ej går. Och kan aldrig byta täcken efter väder, utan måste chansa.
Jag gillar att det är massa folk i stallet, men min häst gillar det inte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 712
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 953
Senast: Bison
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 386
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Jag har letat med ljus och lykta efter fullservicestall som uppfyller mina krav, men utan att lyckas. Därför har jag börjat fundera på...
2
Svar
20
· Visningar
3 131
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp