För/Nackdelar med torv

Beppo

Trådstartare
ska flytta till nytt stall där enda alternativet är torvbädd Alt torvbädd uppblandat med spån.

vad är era synpunkter på torv som underlag? blir det inte väldigt hårt och packat med torv? Fått för mig att det är svårt att mocka och hålla fräsht.

hur många balar går åt till en normalstor box?

tacksam för svar!
 
Det är lättmockat och ger en bra bädd. Min ströfavorit! :D

Nackdelen är väl att stallet blir ganska mörkt, men har man ett rymligt och luftigt stall från början så gör det inget alls.
 
jag har tidigare haft en bädd av torv och jag upplevde inte att den packade sig och blev hård. Däremot låg den mer still och flög inte omkring på samma sätt som spån kan göra.

Hur hård och packad den blir tror jag beror på hur man mockar samt hur ofta man tillsätter ny torv.
 
okej...hur ofta bör man fylla på torv? bör man mocka ut det blöta? hur tjockt lager ska man ha från början?
 
min torvbädd var alltid 10-15 cm tjock, (vid första "påfyllningen" innan hästen gick in från sommarbetet fyllde jag på med ett 15 cm högt lager).

När jag mockade tog jag ut större delen av det blöta (men inte allt) och strödde kalk över. Om man skall ta ut allt det blöta eller inte råder delade meningar om - man får helt enkelt prova sig fram till vad som passar bäst får en själv och hästen. I snitt behövde jag lägga in en ny torvbal i veckan.
 
JAg har bara goda erfarenheter av torv. Lätt att mocka. Lagom hård bädd som ger bra stöd och grepp för hästarna. Liten mängd på gödselplattan. Lätt att lyfta ut det som blivit för surt och blött. Lätt att välja hur tjock man vill ha bädden.
Ingen amoniaklukt som det lätt blir av spån. När bädden skall anläggas så går det åt ett par tre balar beroende på hur tjock man vill ha bädden och hur stor box det är.
När bädden sen satt sig så går det inte åt så mycket. (beroende på hur hästen är) Åt mina två så fyller jag på ca en halv bale i veckan.

Nackdelarna är att det kan bli lite mörkt i stallet. Jag löser detta genom att lägga på halm över torvbädden. Lagrar man torven i ett utrymme som det blir minusgrader i så fryser torvbalarna och det är svårt att använda dem. Det blir till att planera så man alltid har ett par balar i ett uppvärmt utrymme. Ytterligaren en nackdel är att balarna är tunga att jobba med. Men om man har en pirra eller något att köra dem på så är det problemet löst.

Öppnar man balen i ena kortänden och häller ut torven så har man sen perfekta sopsäckar... Plasten är tjock och tål en hel del.
 
Torv är min nya favorit, så lättmockat och fräscht. Det blir ju mörkare i stallet, men om det blandas med lite spån så blir det ju perfekt.
 
Jag har torv+halm och tycker att det fungerar bra. Men jag har hört att det är risk att hästarna får strålröta av att stå på torv och skulle anta att det isåfall beror på att man inte tar ut det blöta tillräckligt ofta/noga eftersom man inte märker att det börja lukta när det blir för blött. Men jag vet inte om det stämmer, jag har iaf inte haft några problem utan tycker att det är ett bra strö. Dock blir det väldigt dammigt i stallet av ett fint brunt damm som lägger sig överallt, och mörkt.
 
jag tycker om torv. det är lättmockat och lätt att hitta de blöta fläckarna (enligt mig), och det håller sig fräscht länge.
vi har fyllt på en bal/vecka eller lite mer sällan ungefär.

minusen är väl att det är jobbigt på vintern när balarna fryser (om man inte kan ha de inne i stallet osv).
sen att det är lite tyngre men jag har en pirra oavsett om det är en spånbal eller torvbal.
och att det blir lite mörkare i stallet, i vissa stall, men i vårt stora med högt till tak och bred stallgång osv har jag inte märkt så stor skillnad.

mkt bekvämt som vi hade i förrastallet, då det kördes dit storbalar med torv som man bara gick och hivade ur lite och fyllde på vid behov, utan att slippa sitta och behöva köpa små hela tiden. dessa frös inte lika lätt heller vad jag minns.
 
tycker torv e jättelätt och mocka i.
Nackdelen är att det ser skitigt ut av det alla fall, och kanske lite jobbigt om man har skimmel. Föredrar spån men torv är också bra. Skulle tro att det går åt ca 2 balar kanske 3
 
ja just det, du kommer till oss va? :)

det behövs 3-4 balar för att man ska få ett tjockt lager..i alla fall i Evelyns box, och den är ju inte nån av dom större. i början är det skitsvårt att mocka, man ser ju inte skillnad på skiten och torven! :crazy:
men man lär sig.
 
Jag tycker torvbäddar är lättskötta, luktar mindre eftersom ammoniak binds lättare och gödseln är lätt att bli av med. Det torkar inte heller ut hovar som spån kan göra. Nackdelen är att det blir mörkare, kan vara lite knepigt i början innan man vant sig med vad som är torv och vad som är skit.

Största nackdelen är däremot att inte alla hästar tål att stå på torv. Många får problem med hovbölder, så har man en häst som får mycket hovbölder kan det vara idé att byta strö.
 
Jag har använt torv i ca 1 år men har nu ett problem med gödselstacken, det verkar som att regnet inte tränger ner i gödselstacken utan lägger sig i ett enda blött skikt ovanpå och där växer det jättemkt gräs... och sen är det torrt inuti.
Ska det vara så här, och varför är det så otroligt mkt ogräs i det?
mvh/ anna H
 
Hej! Har haft min häst både på halm, spån och torv (inte på samma gång), och torv har vart det absolut bästa! Det är inte svårt att mocka i, ungefär som kattsand ;) Mockar man bädd så tycker jag att man ska ha på Stallosan över hela golvet, innan torven läggs in, och sedan strö på det 1 gång i veckan. Vissa tror att torv skulle vara extra dammigt som underlag, just för att det syns att det dammar, men tvärtom så är det de minst dammigaste underlaget, i.a.f det minst farligaste dammet, eftersom dammkornen är så stora så dom fastnar oftast i mulen på hästen istället för att fortsätta ner i luftvägarna och lungorna. Prova att snyta näsan efter att ha mockat i torv så ser du att näsduken blir lite svart :d alltså p.g.a att dammet inte har följt med ner till dina lungor.
 
Jag trodde att det skulle va jobbigt att ha en skimmel på torv men det är ingen skillnad.. Lite dammiga blir dom ju, fast så blir det ju på spån & halm också så.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 163
Senast: skogaliten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 655
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 780
Senast: Cattis_E
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 216
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp