för och nackdelar med eget stall

Sv: för och nackdelar med eget stall

Jag tycker det är underbart med eget! :D

Vi har lösdrift, hästarna är nästan aldrig inne i ligghallen så det är inte så mycket jobb.. Vi har inte behövt laga något än, men sånt kostar ju.

Däremot ska vi anlägga ridbana och det kostar ju!

Fördelar med eget är ju att man bestämmer själv.
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

Håller till fullo med om detta!
Det är väl mer att man väljer en livsstil och inte bara att "ha sin häst några timmar om dagen" som det kan bli när man står som inackordering. Absolut inget fel i det (så inte någon missuppfattar mig nu och går i taket), men hemma är det ju häst 24 timmar om dygnet.
Fast det är ju jättetrevligt. Och arbetsamt.
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

lite hum om vad hästarbete innebär har jag ju nog, jobbat ½ år på ridskola/besöksgård. 25 hästar pluss kanske 75 andra djur som skulle tas hand om. alla hästar täckas o ut (jobbade vinterhalvåret) mockas minst 16 boxar per dag, dvs de som inte hade skötare den dagen. mata alla djuren. städa stallet mm. detta gjorde vi på två personer, men de fanns många dagar då jag faktist har mockat 20 boxar själv. pluss att fixa hagar, släpa vatten, då bara halva stallet hade vattenkoppar mm.
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

Håller till fullo med om detta!
Det är väl mer att man väljer en livsstil och inte bara att "ha sin häst några timmar om dagen" som det kan bli när man står som inackordering. Absolut inget fel i det (så inte någon missuppfattar mig nu och går i taket), men hemma är det ju häst 24 timmar om dygnet.
Fast det är ju jättetrevligt. Och arbetsamt.

Den totala livstilen blir ju givetvis unik med hästarna på gården, det är ju en obetalbar känsla, helt klart! :laugh:

Kicki :laugh:
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

Hästarna är underbara, men livet blir inte så mkt mer än då med djuren hemma.
Har du inackorderingar som hjälper till och tar pass hit och dit så är det säkert en helt annan sak, men för mig som har bara våra hästar så känns det iblans fruktansvärt vemodigt.
Har du en partner som inte alls är lika förtjust i hästeriet så kan det tära en del på relationen när man inser att det alltid finns slit och underhåll att stå i. Många timmars arbete och väldigt få ridtimmar som väger upp.
Var noga med att kolla upp alla nya regler och lagar för stall.

Inte meningen att låta allt för bitter, men jag har iofs en dålig kväll.
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

Vad andra har för mark eller inte spelar ju faktisk ingen som helst roll för dina hästar. Att andra gör mer fel gör ju inte att du gör rätt när du gör mindre fel.

Jag vill ÄGA 1 ha mark till 2 hästar, en sommarhage och en vinterhage. Att köpa en mindre tomt och förlita sig på att man ska kunna köpa till mark/arrendera kan gå så fel. Har sett flera exempel. Helt plötsligt ska det byggas hus och den arrenderade marken blir såld eller kostar mångdubbelt att köpa loss.
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

Hjäälp, jag hade svimmat av utmattning, det hör jag med en gång. :D
Såååå många hästar har vi inte här tack och lov.
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

Lite "dolda" kostnader; har man stor trädgård vill man säkert ha en åkgräsklippare = dyyyrt. Maskiner av nån form bör man ju ha, antingen en liten 4-hjulsdriven sak man kan ploga med osv eller en stor traktor som man kan sköta sina marker med; plöja, så, skörda. Även vanliga hagar behöver ju skötas och sås om då och då, eller putsas. Det är ju en fördel att kunna mecka lite också, sådana saker har en tendens att gå sönder :p

Bara att måla om hus + stall är ingen liten kostnad, speciellt inte om man ska dra över stallets insida också! Ska man ha starka utomhuslampor på ridbanan, parkeringen, utanför stallet säger det slurp på elräkningen...

Själv tycker jag den största fördelen med eget stall är att man styr så mycket själv. Om det regnar kan jag vänta med att gå ut, är jag svinkall kan jag gå in och värma mig eller äta och gå ut igen. Hur mycket man måste slita på gården beror ju helt på vad för slags gård man har, storlek osv. Vi har t.ex. vedeldat hus, så det är bara ut och hugga ved i skogen annars får man frysa ;) Ganska mycket merjobb, ganska sjukt mycket billigare då vi får ta döda/fallna träd gratis. Alla gårdar har plus och minus!
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

Kl

Åh, vad jag är glad att jag hittade denna tråd!!
Står själv i gård-köpar-taget med min sambo och har hittat ett objekt som förmodligen blir vår inom en mycket snar framtid!!

Så intressant och nyttigt att läsa om andras åsikter om eget stall, för- och nackdelar etc.
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

Hej! Jag ser bara fördelar med att ha egen gård. Vi har turen att ha väldigt trevlig granne som jag byter tjänster med när det gäller att passa hästarna vid e v resor m m. Men en mycket viktig sak som jag tror att många gör fel första gången de flyttar ut till gård är just att de tror att det räcker med mycket mindre mark än vad man verkligen ska ha. Räkna alltid minst 0.5-1 ha per häst beroende på storlek på hästen. Lycka till med era gårdsköp. :)
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

Gården vi så gärna vill ha, har inte så mycket mark, tyvärr. Dock har vi kollat upp med damen som äger marken runt omkring och henne ska vi arrendera av, vilket känns helt okej =)
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

Roligt, hoppas det går vägen :) Vi äger inte heller nån direkt mark, utan arrenderar all hagmark. Har nu i två år även fått arrendera en intilliggande åker av en bonde. Var bara noga så grannen helt plötsligt inte får för sig att stycka av till husbyggen eller liknande, inte kul att stå där utan mark en dag...
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

Roligt, hoppas det går vägen :) Vi äger inte heller nån direkt mark, utan arrenderar all hagmark. Har nu i två år även fått arrendera en intilliggande åker av en bonde. Var bara noga så grannen helt plötsligt inte får för sig att stycka av till husbyggen eller liknande, inte kul att stå där utan mark en dag...

Nej, det är ju verkligen inte roligt om man en dag skulle stå där utan mark. Förhoppningsvis så skriver vi någon form av kontrakt med damen och kommer gemensamt överens om vad som gäller. Förhoppningsvis kan vi senare köpa loss en del av marken.
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

ååå vad jag längtar tills jag pluggat klart och får ett ordentligt jobb så jag oxå kan köpa en liten gård!!!:banana::banana::banana:
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

kl - en fördel med eget stall, men kan jobba hur mycket man vill;)

Har lagt denna dagen på att högtryckstvätta, skrubba och desinficera vårt lilla stall med fyra boxar. Som väl är hjälper maken (gärna:angel: )till!

På allvar, jag älskar mitt stall och att ha hästarna hemma!
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

Har haft egen häst i 27 år nu och under den tiden haft eget stall i 22 år. Just nu hyr vi in hästarna eftersom vi hittat vårt drömhus som tyvärr står på en villatomt.
Den enda nackdelen, som jag ser det, med eget stall är att man blir väldigt låst om man inte har kompisar i närheten som kan ställa upp när man behöver åka bort, tjänster och gentjänster. Det kräver lite mer planering om man har eget stall.
I övrigt ser jag bara fördelar! Man får sköta sig själv, man bestämmer sina egna rutiner, inget tjafs. Underbart!
Om vi hittar ett eget ställe med stall igen så kommer vi inte att hyra ut någon box i första taget. Det skulle i så fall vara till en mycket noga utvald person, har sett alltför mycket tråkigheter nu i kollektivstall för att det skulle vara lockande.

Så kör på med gården!
 
Sv: för och nackdelar med eget stall

Måste bara....:bow: Är inte så många som faktiskt inser vad det kostar att ha eget stall, man ska ju även räkna in lånekostnaden eftersomdet kostar ju att köpa en gård med stall samt mark. Och stalldelen ska ju täckas vid t.ex. uthyrning av box samt räknas in i "hästbudgeten" för egen del.

Räknar man sedan in sin egen arbetstid i underhåll samt pengar för att underhålla, och den service som man tidigare betalade för (vilket oftast inte är marknadsmässig lön för den som gör jobbet) så märker man snabbt att det inte blir nämnvärt billigare. Men pengarna syns inte på samma sätt som när man i klump månadsvis betalar stallägaren. Och allt känns mer gratis.

Endel anser sig ju ha gratis foder iom. att de tar det själva på egna marker. Inget kan ju vara mer fel, utsäde kostar, att hålla marken i bra skick för att optimera fodertillväxten, inköp/hyra av maskiner o.s.v. samt arbetet man lägger ned själv. Allt detta ska räknas in på samma sätt som man gör som stallägare då man sätter månadshyran för sina hyresgäster.

Kicki :laugh:


Håller med till fullo!

Vi har tittat lite efter små gårdar trots att vi bor i vårt drömhus, just för att vi vill slippa kollektivstall. Vi jämför då den kostnad det innebär att äga gården ifråga (lån, driftkostnader mm) med den kostnad vi har idag för vårt hus plus stallhyra och resor. Då vi står i kollektivstall så köper vi ju eget foder och strö så den biten räknas ju med i vilket fall. I kollketivstallet ingår ju heller ingen service att tala om förutom att stallägaren håller med material. Materialet måste man ju också räkna med när man har eget stall.

Så det vi faktiskt inte räknar med är arbetskostnad. Som sagt, i kollektivstallet förekommer ytterst lite service och därmed ingen egentlig arbetskostnad att slippa ifrån. Vi får själva ansvara för den hage hästarna går i samt laga sådant som hästarna ev. har sönder. I vårt egna stall har vi inte räknat in något "arbete" eftersom det ju är vår hobby.

Men det blir ju skillnad om man jämför inackorderingsstall och om man har tänkt sig att ha inackorderingar i det egna stallet. Alltså olika situationer att jämföra ekonomiskt.

Dock är det ju, som ni påpekar, inte gratis att ha eget stall, även om man slipper ifrån boxhyran.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 339
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 227
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 151
Senast: Angel
·
Anläggning Hej! Jag är intresserad av att veta om att skaffa eget stall. Det är rena drömmen för mig men då vill jag såklart veta mycket om det. Om...
Svar
8
· Visningar
1 887
Senast: Raderad medlem 142449
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp