För- och nackdelar med olika sadlar?

ladydelicious

Trådstartare
Hej!
Jag har en fundering, eller ett par stycken rättare sagt... Vad är fördelen med en bomlös sadel? Vad är nackdelen med en sådan sadel? Jag har en tvååring som senare ska ridas in. Jag har läst på och sett så många som rider med bomlösa sadlar, och jag tänker att det kanske skulle vara något?
Men som sagt har jag inte tillräckligt med information kring de sadlarna än.
Min spontana tanke är att med mina tidigare hästar har det alltid varit sadelutprovning hit och dit, den trycker där, baktung där, framtung där, för vid, för trång osv. Hur är det när det kommer till bomlösa sadlar tänker jag då?
Vore intressant att få höra era åsikter, hittar mest gamla trådar ang detta. Tänker att sadlarna i sig har utvecklats sen dess...

Mvh
 
Tyvärr undkommer du inte sadelutprovning bara för att sadeln är bomlös. Få bomlösa (dock inte alla) passar hästar med hög(re) manke.

En bomlös sadel går inte (bör inte) hoppas i, då punkttrycket blir alldelles för högt. I en bomsadel så fördelar bommen trycket från ryttarens vikt i stiglädren över i stort sett hela sadeln, men en bomlös fungerar inte så utan trycket kommer bli väldigt högt på en liten punkt.

Själv tycker jag också att många bomlösa varianter (igen, inte alla) blir sladdriga och instabila på hästryggen (vill gärna vrida sig eller snurra). Trotts att ägarna hävdar att sadeln ligger hur bra som helst.
 
Det är lika viktigt att en bomlös sadel passar hästen och ryttaren som det är med en sadel med bom. Fördelen med bomlöst är att den i normalfallet går att ändra så mycket att hästen inte växer ur den när hen breddar sig/musklar om sig om den har passat väl från början.

Det är också precis samma som med bomsadlar att man får vad man betalar för. Köper man en billig bomlös från hööks, börjes eller liknande billiga bomlösa så är det just billigt man får precis som med en billig bomsadel och de passar inte någon häst eller ryttare.

Så, fördel; med en bomlös sadel som passar häst och ryttare så kan man oftast ha den hela hästens liv.

Nackdel; man bör inte hoppa mer än småskutt då och då med en bomlös sadel. Det finns bomlösa som ska gå att hoppa i men man får tänka på att det inte finns någon bom som fördelar kraften i nedslaget och det blir därför inte samma kraftfördelning som i en sadel med bom.

Min senaste häst köpte jag en bomlös till när han skulle ridas in. Han har samma sadel fortfarande såhär fyra år senare och den passar precis lika bra då som nu. Min andra häst fick bomlös sadel när jag hade tröttnat på att byta sadel. Hon kunde ha en sadel i snitt tre månader. Hon har samma sadel (eller nej, inte samma, hennes blev stulen men jag fick tag på en precis likadan) nu 14 år senare. Hon var alltså också unghäst när den sadeln köptes.
 
Som de ovan redan svarat, en bomlös sadel ligger inte bra automatiskt bara för att den inte har någon bom utan det är lika viktigt att den passar hästen som en bomsadel. Och det finns en uppsjö av bomlösa sadlar som passar olika typer av hästryggar.

Det kan med andra ord vara riktigt svårt att hitta rätt bomlös sadel :)
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 722
Senast: lillamy73
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 600
Senast: muslidag
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 039
Senast: mackan
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp