För tidigt att täcka på?

elfi

Trådstartare
För nån dag sen hittade jag min lilla Filipus ståendes mitt i hagen, skakandes av köld efter en regnig natt. Han fick givetvis komma in i boxen då och äta lite, för att få upp värmen samt la jag på hans fleecetäcke. Efter en timme drygt fick han gå ut i spöregnet igen, denna gång med fodrat regntäcke.

Märkte när jag släppte ut dom igen att min bråkiga ungpålla sparkat sönder Filipus höhäck inne i boxen så vi har stängt den boxen, så ingen kan skada sig på spikarna som sticker ut (jag måste vänta tills mammas sambo kommer hem så han kan hjälpa mig laga den) och vädret är inte det bästa.

Är det för tidigt att täcka en islänning? Jag tycker det är konstigt att Filipus frös, han brukar inte frysa på somrarna.. Han fick ca 3 kg hö den kvällen/natten (det regnade inte när jag gav dom maten) och så har dom gott om gräs i hagen plus att han kunde ha gått in i boxen och ställt sig..

Hur skulle ni ha gjort med era islänningar?
Täckat?
Låtit dom stått inne natt-tid, trots att man inte vet om det kommer vara regn eller fint väder ute?

Jag ska gå ut snart och försöka riva ner höhäcken så länge, får se hur det går..
 
Sv: För tidigt att täcka på?

Jag hade täckat fast med ofodrat regntäcke än sålänge.
Ju mer vältränad en häst är desto mer fryser den sedan är det ju stora individuella skillnader också.
Jag ska börja ´ha ofodrat regntäcke på nätterna nu....:)
 
Sv: För tidigt att täcka på?

Hans ofodrade är helt trasigt och bara att slänga. Förra foderhästen rev sönder det.. :crazy: Får väl ta och beställa hem ett nytt tror jag, men det är så svårt när man måste beställa hem 10-12 olika täcken och prova för att sedan skicka/lämna tillbaka.. :(
Men jag antar att det blir för varmt med fodrat regntäcke?
Ja, jag tycker det är konstigt att han fryser nu, men han är ju skapligt vältränad och så brukar han sätta vinterpäls vid denna tid, men i år går det segt för honom. Funderade på att klippa nu egentligen, men ska nog vänta några veckor med det..
 
Sv: För tidigt att täcka på?

Nu regnade det extremt mycket hos oss igår, och blåste också. Min shettis frös som ett asplöv. Dock hade jag inte någon box att ta in honom i så jag slängde ut en bal hö till dom och väntade någon timme innan jag beslutade mig för om jag skulle torka honom torr och täcka (jag valde att inte göra det då han faktiskt slutade frysa när han fick mat).

Fryser han trots att han får lagom mängd med mat så hade jag täckat.
 
Sv: För tidigt att täcka på?

Han får ju extra hö om det är kyligare på kvällskvisten.. upp till 4 kg, men det verkar inte hjälpa nu. :crazy: Och så kallt tycker jag inte det är nu men regnet kyler väl ner pälsen och så går han inte in och ställer sig heller.. :crazy:
 
Sv: För tidigt att täcka på?

Min pålla frös också som en tok på söndagsmorgonen. Skakade som om det vore jordbävning (okej, lite överdrivet där) och dessutom skuter hon upp ryggen så hon ser ut som en ko när hon fryser.
Jag som skulle åka och tävla finaler då masserade hennes rygg och la på två fleecetäcken. Sen när vi kom fram till tävlingsplatsen la jag även på ett fleecefodrat regntäcke. Resten av dagen när hon var varmare hade hon bara fodrade regntäcket. Nu har de stallats i två nätter när det är ruggit ute. Ev. så får hon ta på sig ett ofodrat regntäcke inatt, det får vi se.

Ska kke tillägga att hon har verkligen inte tjock päls.

Lycka till med din frusna pålle (:
 
Sv: För tidigt att täcka på?

Mina hästar har gått med ofodrade regntäcken sen igår, då jag hittade dem skakandes o uppenbarligen frysandes. Kveikja sköt rygg som en katt, o darrade trots att hon redan stod inne i ligghallen. Då blev det fleece och ulltäcke på för hennes del(andi bara fleece han har mer underhudsfett :D ), sedan utbytt till annat fleece+regntäcke inför natten. Jag stängde bara in dem nåra timmar med hö.

Jag tycker det är knepigt att mina hästar som kan gå in,visserligen o hade nog gjort ett tag för hon vara mest fuktig, inte sjöblöt. Men ändå frös hon!

Men att man täckar nu behöver ju inte betyda att de skall ha täcke till nästa sommar. Man kan väl anpassa det efter vädret? Det tänker jag göra.
 
Sv: För tidigt att täcka på?

Vi tar in våra på nätterna när det är för mycket skitväder.

Sen har ju dessutom Perla fölet som behöver ligga och sova mycket, då är det skönare i en torr box.
 
Sv: För tidigt att täcka på?

KL

Lúkas, Hrói, Glampi (och shettisen) går med regntäcke. Det var storm igår,
spöregn och blåst. Fullblodet var tokigt och helt okontaktbar.. Lite läskigt!
Vi låter hästarna gå med ofodrat regntäcke som vi byter (igår fick vi byta 3 gånger!!) när det går genom.
Så näe, jag tycker inte det är sån fara. Det är 12 grader, blåst och regn här.
 
Sv: För tidigt att täcka på?

*knapp*

Jag täckar hellre för tidigt än för sent.
Nu hoppas jag visserligen att jag skall slippa täcka i år eftersom Yrpa går med föl. Jag ogillar att ha täcken på ston med föl vid sidan. Har sett lite för mkt olyckor ske när fölen fastnat trots perfekt åtsittande täcken på stona.

Om Yrpa hade vart ridhäst idag så hade jag rakat rätt snart och satt på täcke, hon har börjat sätta en ordentlig vinterpäls nu.

I deras hage är det mest träd så de har ganska mkt skydd från regnet och faktiskt tom helt torra platser att ligga på. Men de står inne nattetid sedan de kom hem i Lördags.
 
Sv: För tidigt att täcka på?

Ser inge problem me att lägga på ett tunnt täcke på en häst som fryser under sommarn men vädret är väldigt ostadigt så man får var berädd på att det snabbt kan bli väldigt varmt under täcket när solen tittar fram.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För tidigt att täcka på?

Jag har börja att täcka jorunn nu när det är så här kallt ochregnar..

Dels vill jag inte komma ut till stallet med en blöt häst och slänga på min fina sadel på en blöt häst!
Den är för dyr för de!

Sedan vill jag inte att hon får sån björnpäls, fryser gör hon inte vad ajg sett.
Hon står inne om natten går ute mellan 08-16-17
 
Sv: För tidigt att täcka på?

Intressant, hur kommer det sig? :idea:


Rätt logiskt igentligen...:)

Så är det med människor med

Ju mer vältränad du är ju mindre kroppsfett får du på kroppen.
Ju mindre kroppsfett ju mer fryser du för fett skyddar kroppen mot kyla.

Kroppsbyggarna som har i stort sett 0% fett på kroppen fryser ju som små nakenhundar:D
 
Sv: För tidigt att täcka på?

Har för mig att enligt SLUs undersökning visade tvärt emot. Att en väl tränad tävlingshäst i bra kondition och muskelatur har lättare att ta vara på sin värme än en "hobby" häst. Är int säker då de var ett tag sedan ja kikade på den.
 
Sv: För tidigt att täcka på?

Kroppsbyggarna som har i stort sett 0% fett på kroppen fryser ju som små nakenhundar:D

Min sambo som är fd kroppsbyggare kan intyga att det INTE är så. Han fryser bra mkt mer nu än vad han gjorde när han var riktigt riktigt vältränad.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 967
Senast: nullo-modo
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
803
Senast: Lyan
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 072
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 708
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp