För tung för att rida?

Sv: För tung för att rida?

Det beror väl helt på vad man har för häst, en Ardenner t.ex kan bära betydligt mer än 90 kg. Eller det kanske inte var så du menade?
 
Sv: För tung för att rida?

en häst kan ta mer än 90 kilo. speciellt arbetshästar men en ridskole häst bör inte ta mer än 90 kilo då de går ganska ofta och blir lätt slitna i benen och ryggen. om de är en häst som endast går på avancerade ridlektioner tycker jag defenitivt inte att de ska ha mer på ryggen. då blir de ju mer jobb och tyngre att bära. en nybörjar ryttare har inte lärt sig att sitta fel än och kan kanske därför till och med vara bättre för en sådan häst.

tycker inte att en ponny skall inte ta mer än 70 kilo, fast man kan ju se de så här också. är man under 18 (som man måste vara för att tävla ponny (dponny) så väger man förhoppningsvis inte över 70 kilo.

då bör man tänka på andra saker än ridning. eller?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För tung för att rida?

Sen beror det ju så mycket på HUR man rider. 90 kg nybörjare ÄR inte kul att ha på ryggen. Men det skulle förmodligen ses ännu värre med en gräns utifrån ryttarens kunskaper/vikt
 
Sv: För tung för att rida?

Jag tycker att det bra att de har satt en gräns. Har länge tyckt att det borde finnas en gräns för hur tung man får vara för att få rida. Det är levande varelser vi pratar om som oftast gör allt för sin ryttare, ska man då inte visa hästen lite respekt och inte kasta upp jättetunga ryttare på dens rygg? Ridskolehästar går flera timmar om dagen, och flertalet av ryttare vet inte hur man ska rida vilket förvärrar hästens situation.

Dessutom så är det inte hälsosamt att väga över 90 kg, OM det inte är så att man tränar väldigt mycket och har en hög muskelmassa, men jag tror inte att många av dessa ryttare är så jättevältränade, tyvärr..

Jag hoppas att fler ridskolor väljer att göra som Rappestad, för jag tycker att det är en lindrig form av djurplågeri att kasta upp en alldeles för tung och oerfaren ryttare på ryggen, den måste ju gå av :eek:
 
Sv: För tung för att rida?

jag tycker att det är bra av ridskolan att ha den gränsen, sen klarar visserligen en del raser mer, men man måste tänka på att ridskole hästar går betydligt mer än privathästar och många är kanske nybörjare också. Fler ridskolor skulle ha den gränsen.
 
Sv: För tung för att rida?

Där jag rider så går hästarna ca 5 dagar i veckan men inte alltid och max 3x45 min om dagen och det är många som säkert väger över 90kg. Inte lider dom för det! Var tredje vecka är det hoppning och då är alla med.
Jag tycker att det är löjligt att inte ta emot folk som väger över en viss gräns. Har man välmusklade hästar och hästarna får vila 2-3 dagar i veckan så ska det inte vara nå problem tycker jag..
 
Sv: För tung för att rida?

Visst kan man rida om man väger över 90 kg, men det beror ju på hur viktbärande hästen är.
Ska en ridskola vara "en ridskola för alla" så bör de ha några hästar som bär en bit över 90 kg, men det är ju långt ifrån alla som kan välja och vraka bland hästar och att då sätta en gräns är ju helt OK, inget får ju gå ut över hästarnas hälsa tycker jag iaf.
 
Sv: För tung för att rida?

Jag tycker att det är helt rätt! En nybörjare på runt 100 kilo är inte speciellt bra för en ridskolehäst att kånka runt på. Visst finns det ryttare i den viktklassen (längre män tex) som är smidiga och duktiga, men många ridskoleryttare har inte deras balans och koordination.

Nirak
 
Sv: För tung för att rida?

Jag tycker att det är helt rätt! En nybörjare på runt 100 kilo är inte speciellt bra för en ridskolehäst att kånka runt på. Visst finns det ryttare i den viktklassen (längre män tex) som är smidiga och duktiga, men många ridskoleryttare har inte deras balans och koordination.

Nirak

prefes! har talar vi 90 kg och 90 kg

E
 
Sv: För tung för att rida?

Jag hade en hästskötare innan som vägde runt 120 och det var aldrig några problem, han var väldigt duktig och följsam och hade "koll" på kroppen. han red båda mina hbl-ston utan problem och även min mammas fullblod. aldrig någon som hade ont eller ömma i ryggen efter honom. han red hästarna i rätt form så att dom bar upp sig själva och honom korrekt. så det beror helt på hur man rider!!
 
Sv: För tung för att rida?

Det är ju något man måste tänka på, min tränare (agneta aronsson) sa att det är för hästen bästa. Även om man rider sin häst i rätt form osv, så tär det på ryggen, knäna m.m i längden. Så det ska man ju tänka på. Även för sig själv, det är ju inte kul att sitta och rida på sin häst och veta att den kommer ta skada av det i längden, naturligtvis inte på alla hästar...
Sen längden har ju naturligtvis också en betydande del, men är man då grov och lång så väljer man kanske inte det ädlaste fullblod att rida på, allt ska ju se propotionelligt ut.
Men jag tycker det är bra, för hästarna mår bra av det och ryttarna kanske förstår vinken och går ner några kilo om de verkligen vill. :)

/ Bums
 
Sv: För tung för att rida?

Jag tycker att det bra att de har satt en gräns. Har länge tyckt att det borde finnas en gräns för hur tung man får vara för att få rida. Det är levande varelser vi pratar om som oftast gör allt för sin ryttare, ska man då inte visa hästen lite respekt och inte kasta upp jättetunga ryttare på dens rygg? Ridskolehästar går flera timmar om dagen, och flertalet av ryttare vet inte hur man ska rida vilket förvärrar hästens situation.

Dessutom så är det inte hälsosamt att väga över 90 kg, OM det inte är så att man tränar väldigt mycket och har en hög muskelmassa, men jag tror inte att många av dessa ryttare är så jättevältränade, tyvärr..

Jag hoppas att fler ridskolor väljer att göra som Rappestad, för jag tycker att det är en lindrig form av djurplågeri att kasta upp en alldeles för tung och oerfaren ryttare på ryggen, den måste ju gå av :eek:

Jag håller med dig.

Jag blir väl halshuggen för vad jag skriver men jag bryr mig om hästarna. Är man såpass överviktig så ska man inte rida alls.
Det är skillnad på att vara vältränad och väga mycket än att vara som en skumpande Jello på hästryggen. :mad:

Det spelar ingen roll om en häst KAN bära vikten, klart den kan. Hur påverkar det den i framtiden?
Är det rätt? Ska man utsätta dom för mer än nödvändigt? Jag tycker inte det. Det är själviskt att vara riktigt överviktig och rida.
Skaffa ett samvete liksom. Man kan promenera, köra osv tills man gått ner i vikt.

Och vem säger att arbetshästar kan bära me egentligen?
De är inte avlade för ridning, dock avlas de inte lika hårt som hbl så nog är de hållbara alltid. Men jag skulle inte sätta en så stor ryttare på min nordsvensk. Min långa vältränade kompis(ca 90kg) kan få skritta lite, men det är allt.
Jag bryr mig om mina hästar.
 
Sv: För tung för att rida?

Tycker att det bra att dom har satt den gränsen. En balanserad ryttare på en privathäst - där kan det vara OK. Men inte på en ridskola där hästarna ofta används betydligt mer.

Personligen dras jag med en hel del övervikt och skulle aldrig få idén att sätta mig på en häst med dessa extra kilon. Men snart är ungen ute så man kan banta lite och komma igång med ridningen.
 
Sv: För tung för att rida?

Ja, ridskolehästar får det ganska tufft om det ska vara massa extrakilon.


Jag beundrar såna som dig som inser detta och gör något åt det, samt respekterar hästen! :love: Det finns alltför många, bla på buke, som inte inser detta och rider vidare ändå i god tro om att hästen aldrig kommer påverkas.
 
Sv: För tung för att rida?

Jag håller inte riktigt med dig.....Det är inte onormalt att väga mer än 70 kg när man närmar sig 18! Man får ju tänka på längden också. MHV clothanna
 
Sv: För tung för att rida?

Häst som häst, tycker jag. Det är en hästrygg vi pratar om!
 
Sv: För tung för att rida?

tycker det låter vansinigt att låta en som väger 120 kg rida på ett fullblod
 
Sv: För tung för att rida?

Där jag rider så går hästarna ca 5 dagar i veckan men inte alltid och max 3x45 min om dagen och det är många som säkert väger över 90kg. Inte lider dom för det! Var tredje vecka är det hoppning och då är alla med.
Jag tycker att det är löjligt att inte ta emot folk som väger över en viss gräns. Har man välmusklade hästar och hästarna får vila 2-3 dagar i veckan så ska det inte vara nå problem tycker jag..

ursäkta mig med det du säger låter vansingit.Vet du hur mycket det påfrestar hästen att gå med för mycket speicellt 3X 45 minvarje dag. Många ridskole hästar ärinte välmusklade som dom ska vara. långt från.Många som rider på ridskola kan inte rida hästarna i rätt form och skumpar dom i ryggen och hoppningen är ännu värre.90 kg är förtok för mycket för en häst att släppa runt på så länge.är man en etablerad ryttare som rider bra ex är man som väger lite mer som rider sin häst par gånger i evckan kan man fundera på saken. men en nybörjare som väger 90 kg nä gud nä.det kan ta långt tid innan skaddrona kommer ibland.många inom galoppen har att man max får väga 65 kg för att träningrida och det finns till för en sak att man inte ska skadda hästen.Tänk i stället på djuret.vill man rida får man se till att banta
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Zpunk
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
694
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 050
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter Enköpings ridklubb har infört en gräns som säger att deltagare inte får väga över 90 kilo för att det inte ska blir för tungt för...
2
Svar
23
· Visningar
2 589
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp