För tung för att rida?

Sv: För tung för att rida?

en häst kan ta mer än 90 kilo. speciellt arbetshästar men en ridskole häst bör inte ta mer än 90 kilo då de går ganska ofta och blir lätt slitna i benen och ryggen. om de är en häst som endast går på avancerade ridlektioner tycker jag defenitivt inte att de ska ha mer på ryggen. då blir de ju mer jobb och tyngre att bära. en nybörjar ryttare har inte lärt sig att sitta fel än och kan kanske därför till och med vara bättre för en sådan häst.

tycker inte att en ponny skall inte ta mer än 70 kilo, fast man kan ju se de så här också. är man under 18 (som man måste vara för att tävla ponny (dponny) så väger man förhoppningsvis inte över 70 kilo.

då bör man tänka på andra saker än ridning. eller?

Jag håller inte riktigt med dig.....Det är inte onormalt att väga mer än 70 kg när man närmar sig 18! Man får ju tänka på längden också. MHV clothanna
 
Sv: För tung för att rida?

Underbart att våga ta upp det som regel överhuvudtaget. :bow:
Tycker att det är skandal att rida om man väger mer än 90 kg.

WB
 
Sv: För tung för att rida?

Jag hoppas verkligen att alla ryttare tar sitt ansvar när det gäller sin vikt och vilken typ av häst man rider. Har själv ridit mycket islandshästar och nordisar och dom bär utan problem 120 kg ute i skog och mark.
 
Sv: För tung för att rida?

Helt klart rätt! Jag har hjälpt många lite större hästar att muskla sig då ägarna har haft det svårare med den biten själva pga de är för små själva!
 
Sv: För tung för att rida?

Så vad tror ni sliter mest, 50 kg som sitter rakt på hästens skelett/rygg, eller 95 kg som jobbar hästen i korrekt form.

Det är ju inte det som det handlar om. Nu handlar det om mer eller mindre orutinerade ryttare som väger 90 kg och mer.
 
Sv: För tung för att rida?

Helt rätt!
Alla som påstår att det är schysst att låta en normalbyggd häst bära en 90 kg tung ryttare i normalt arbete är människor som själva väger däromkring.
Oavsett om man kan rida eller ej får man hålla sig till ardenners osv om man inte kan hålla vikten nere.
Det är ju för fan varelser, inga jävla motorcyklar, och de är inte i grunden byggda för att bära någonting på ryggen.
 
Sv: För tung för att rida?

Ja fast här gick ju inte diskussionen enbart i de banorna, dessutom bör man komma ihåg att det även finns rutinerade ryttare på ridskolor och inte enbart nybörjare. Men jag förstår resonemanget, dock lär man inte få färre förslitningsskador enbart för att man lägger en viktgräns. Man måste även se till kvaliteten av utbildningen, oftast är det här det brister.
 
Sv: För tung för att rida?

Underbart att våga ta upp det som regel överhuvudtaget. :bow:
Tycker att det är skandal att rida om man väger mer än 90 kg.

WB

Är det skandal att rida om man väger mer än 90kg??!!
Hur skönt är det för en häst att bli dragen i munnen o att ryttaren sitter snett o vinglar vilket man gör som nybörjare. De flesta hästar av större medell även hbl o fbl(grova sådana, inte galoppörmodellen) kan bära upp 90kg, SÅLÄNGE dom får vänja sig sakta sakta med vikten. Man sitter inte upp på en omusklad häst oavsett vad man väger o tror att det inte får nån konsekvens. Det får det alldeles säkert, en ridskolehäst har byggts upp sakta o under lång tid o skall där klara att bära en tyngre ryttare. Sen som tung ryttare (jag bland annat som väger ca90kg) har man sina begränsningar, man kan inte inbilla sig att man skall kunna hoppa hästen på högre höjder eller rida 5-6timmar på raken. (långturer) man måste tänka när man är tung.

Läs gärna mitt tidigare citat, vill inte upprepa mig alltför mkt.

Hästen som den används nu är van vid ryttare (när den är inriden vill säga) och kan byggas upp för att klara tyngden, sen finns det undantag åt bägge håll. Vissa hästar klarar bara inte vikten, känslig rygg, lite för nätta i typen osv osv, listan är lång.
Sen en till synpunkt, till er alla "smala" ryttare, är din häst i normalt hull??!! Inte enligt dig själv utan enligt veterinär, ex från strömsholm el likn.
För en häst med övervikt o lätt ryttare är MKT värre än en häst med bra hull o muskler o med tung ryttare.
Vad blir skillanden..jo den tjocka hästen får gå med sin stackars hängande mage dygnet runt medans den vältränade hästen endast behöver bära denna vikt ca 1gång/dag. Vad sliter mest tror ni?

De flesta hästar i Sverige är överviktiga, även om det kanske bara handlar om 10-20kg, så är det ändå övervikt.

Mkt intressant med en kommentar på detta.
 
Sv: För tung för att rida?

kl.

Hur är det om man väger över 90 kg men det är musklerna som väger ? och har ridit i 10 år och kan en del ? Är det skandal då ?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För tung för att rida?

kl.

Hur är det om man väger över 90 kg men det är musklerna som väger ?

Hej!
Det är inte alla som väger 90kg av fett, precis som jag antar att du menar.
Alla har rätt att rida, har man en välmusklad häst som klarar ens vikt då har det ju egentligen ingen betydelse. Jag väger 90kg, visserligen en del överflöd men mkt muskler. Vägde som smal 80kg o då fanns det inte en gnutta fett. Det är så olika på männsikor o på hästar.

Kul att du är med o skriver om detta ämne. Läs gärna min tidigare trådar o kommentera.

Hej hopp!
 
Sv: För tung för att rida?

Ja fast här gick ju inte diskussionen enbart i de banorna, dessutom bör man komma ihåg att det även finns rutinerade ryttare på ridskolor och inte enbart nybörjare. Men jag förstår resonemanget, dock lär man inte få färre förslitningsskador enbart för att man lägger en viktgräns. Man måste även se till kvaliteten av utbildningen, oftast är det här det brister.

Nej, men många använder samma argument som du gjorde och det håller ju faktiskt inte fullt ut.
Visst finns det rutinerade ryttare på ridskolor också och de kanske drabbas orättvist hårt av det här. Men, frågan är ändå, finns det så många rutinerade ryttare som väger 90 kg och över? Jag känner inte till särskilt många som jag tror är i närheten av den vikten.
 
Sv: För tung för att rida?

Precis, det är det som jag vill ha sagt. Jag tror det finns en del som håller med om vad jag skrivit tidigare. Man får välja häst efter sin vikt. Det är den krassa sanningen, men slluta rida behöver man inte göra.
Som jag skrivit tidigare så äger jag två varmblod, dessa är normalbyggda o bär upp mina 90kg utan problem. Hade det varit för tungt för dom hade inte dom sprungit in de som gjort på banan. För då hade dom varit "förstörda" som ni påstår (nu menar jag inte detta inlägg som jag svarar på) av min vikt. Dessa hästar är 10 o 5år gamla o går kanonbra. Förstörda av min vikt??!! Nej skulle inte tro det..
 
Sv: För tung för att rida?

Vad har det med saken att göra egentligen?
Reds de på samma påfrestande sätt som många gör idag? Det går inte att jämföra.
Ska vi prata vikingar på ponnyer också eller? :p

Kravallpoliser har ofta kunskap, hur många hobbyryttare har det?
Ryttarna inom polis osv får utbildning och kunskap. Pallar inte en häst byts den ut. Men ja, de lär få en del skador i högre ålder de också.

Och boskapsdrivarna rider väl inte heller som vi gör? Visst finns det hästar där också som bär mycket och blir påfrestade i knän osv.
Det är svårt att jämföra våran hästhållning med deras.

Ja, huuuga mig. :crazy:

Det är det jag menar. Det är inte ryttarens vikt som är problemet, utan den plågsamma ridning som ofta bedrivs i ridhusen runt om i landet.

Jag misstänker att en häst som rids i skogen av en 100kg man 3 dagar i veckan utsätts för mindre slitage än en som körs på fyrkantspåret 6 dagar i veckan med 60 kg på ryggen.

Så kanske ska vi förbjuda ridhus?
Eller ridbanor?
Eller kanske dressyr
(Hörde en mycket högt uppsatt man inom internationell ridssport skoja om att "dressyrhästar är ju aldrig friska".)
Eller de tortyrredskapsliknande bett och sporrar som en del unga tjejer sätter på sina stackars hästar hellre än att lära sig hur djuret de sitter på fungerar.

Alla måste inse att de lösningar som verkar lätta aldrig är det.

Vare sig i hästhållning eller i resten av livet.
 
Sv: För tung för att rida?

Om man går efter sunt förnuft (tyvärr vilket inte alla har) så är det en rättighet man har. Men man har däremot en SKYLDIGHET gentemot sin häst att se till att denna är så pass stor o viktbärande att den inte tar skada, inte enligt ens egna ögon utan faktiskt av proffs, ex veterinärer, kotknackare. Ber man om deras ärliga åsikt så får man den. Säger denna person då att man är för tung för sin häst, ja då lär man tänka om, att byta ras/häst. För oavsett vad man väger så skall hästen ha roligt o INTE lida.

Jag är tung men skulle mina hästar nån gång få ont i ryggen eller ens visa tendens till att att ömma i ryggen när jag ridit så har jag den skyldigheten att sluta rida denna häst, tills jag antingen gått ner i vikt eller fortsätta att bara köra hästen med vagn. Så jag håller med båda sidorna. Jag hade en ung arabhingst innan jag gick upp i vikt, han skulle vara lagom att ridas in nu i vår, honom sålde jag enbart för att jag skulle bli för stor för honom. Och då är ändå araber relativt viktbärande(koheilan, vet inte om det stavas så, är brukstypen av arab det är dessa jag menar som viktbärande) Men för hans skull så sålde jag honom trots att jag haft honom sedan föl...så som sagt är man tung får man tänka ett steg längre, inte bara attd et är kul att rida idag.."se in i framtiden"..

/Från en tungviktare
 
Sv: För tung för att rida?

Det spelar ingen roll om en häst KAN bära vikten, klart den kan. Hur påverkar det den i framtiden?
Är det rätt? Ska man utsätta dom för mer än nödvändigt?

Håller fullständigt med! MEN.. måste också säga att hur skicklig ryttare man är, är väldigt avgörande.. En lätt ryttare med stum hand, dåligt anpassad sadel, felaktig sits m.m kan ställa till mkt mer för en häst, än en mjuk, följsam ryttare som är något överviktig. ( dock inte allt för överviktig på en alltför liten häst såklart!!) Men självklart tycker jag att det är otroligt bra att man på en ridkola tar ett sådant ansvar för sina hästar!! :bow:

Men detta får ju inte bli någon form av diskriminering!! Ridskolorna kan ju istället uppmuntra folk att gå ner i vikt och hjälpa, inte bara stänga av dem från ridningen..
 
Sv: För tung för att rida?

Vanliga manskapshästar i kavalleriet bar betydligt mer än 90 kilo normalt sett som tjänstevikt. Dvs ryttare, vapen, sadel och övrig utrustning. Dessa hästar var i tiden kring 1940-50-60 den tidens vanliga svenska halvblod dvs mindre än dom i snitt är idag typ kring 155-165 cm i genomsnitt. Vissa var litet grövre i typen än idag men det fanns också en hel del med mycket fullblodsinslag som var väldigt ädla och lätta i typen.

Dessa hästar arbetade dagligen BETYDLIGT MER och hårdare än vad en ridskolehäst görs i snitt idag och dom gick i många fall i full tjänst tills dom var i 20 -25 års ålder.

Dessutom reds dom av värnpliktiga som i många fall ALDRIG suttit på en häst innan dom kom till det militära dvs nybörjare.

Skillnaden är väl snarare att militärens hästar utbildades långsamt och inte som någon sorts broilers och inte gick i full tjänst förren omkring 6 årsåldern samt att de värnpliktiga fick redan från början lära sig att rida hästarna i en god och ändamålsenlig arbetsform.

Detta att lära eleverna rida RÄTT är tyvärr en bristvara på ridskolorna av idag och många elever behärskar inte ens grunderna trots att dom ridit på ridskola i två år eller mera.

Jag anser inte att man ska tycka att 90 kilo är någon sorts maxgräns för ryttare på ridskolor, däremot att man ska skärpa kraven på ridskolornas kvalitet rent utbildningsmässigt.

Det är fullt möjligt att få en elev att rida sin häst i rätt form bara efter runt 5-8 lektioner om det är en bra lärare och att eleven TAR den instruktion som ges.

/Kung Tulle
 
Senast ändrad:
Sv: För tung för att rida?

Vanliga manskapshästar i kavalleriet bar betydligt mer än 90 kilo normalt sett som tjänstevikt.

Jättebra sagt!
Det är från häst till häst, o alla ni som TROR er vara duktiga ryttare, många av er smala ryttare som anser att en häst inte kan bära ent ung ryttare, kolla först o främst påe r själva. Rider ni hästen i rätt form, eller går den med huvudet mellan knäna!! Mans er tyvärr alltför många hästar som går i såkallad form, hästen sänker huvudet så den nästan snubblar, kröker på nacken o enligt er ser ut att gå skitfint. DET är nått som tär på en häst att bli riden i fel form, den blir framtung o obalanserad, rider en tung ryttare hästen rätt har du en häst som håller lääänge!
Ett bra exempel på hur en häst ska gå när den går i RÄTT form är att titta på Jan Brink o hans Briar! Där går hästen med nosen i höjd med bringan, trampar under sig ordentligt o har balans. Nu tänker ni säkert, ja men det är en elithäst, ja det är det, men en vanlig allroundhäst skall kunna gå i denna form, annars rids den fel (om man tittar till dressyr nu menar jag) att den inte klarar de avancerade skolorna som Briar gör det har inte med saken att göra.

Tänk på detta istället för att klaga på vikten, hästar vänjer sig efter hand med vikten, om dom tränas rätt.
 
Sv: För tung för att rida?

okej. jo det va det ja menade. En vältränad människa kan ju vara mycket smidigare och "bära upp sig" bättre en än som är liten och smal utan muskler.
 
Sv: För tung för att rida?

Nej, men många använder samma argument som du gjorde och det håller ju faktiskt inte fullt ut.
Visst finns det rutinerade ryttare på ridskolor också och de kanske drabbas orättvist hårt av det här. Men, frågan är ändå, finns det så många rutinerade ryttare som väger 90 kg och över? Jag känner inte till särskilt många som jag tror är i närheten av den vikten.

Så det har med vikten att göra hur duktig man kan bli ?? Klars att det finns många ryttare som är duktiga fast dom väger över 90 kg.
Du ser det som ett handikapp. Typ: om man väger över 90 kg går det inte att bli en duktig ryttare!
90 kg som är muskler då ?? Med rätta musklerna kan man bli en bra ryttare och muskler väger mer än fett. så är det bara .


:mad:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 065
Senast: Zpunk
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
655
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
783
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter Enköpings ridklubb har infört en gräns som säger att deltagare inte får väga över 90 kilo för att det inte ska blir för tungt för...
2
Svar
23
· Visningar
2 558
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp