För tung för att rida?

Sv: För tung för att rida?

Skall det sättas en längdgräns då också kanske?? Min man är närmare 2m lång och väger futtiga 90(kan gömma sig bakom en flaggstång). Jag känner inga problem med att sätta upp honnom på mina araber som har korta,kompakta,starka ryggar! Och dom skulle kunna bära MYCKET mer....
 
Sv: För tung för att rida?

Underbart att våga ta upp det som regel överhuvudtaget. :bow:
Tycker att det är skandal att rida om man väger mer än 90 kg.

WB
Jag håller med, inte skandal kanske. Men 100kg plus, ser jag en sån människa på en häst så tänker jag inga goda tankar :angel: Man får gå ner i vikt! Om inte för sin egen skull så för hästens.

Jag hoppas verkligen att alla ryttare tar sitt ansvar när det gäller sin vikt och vilken typ av häst man rider. Har själv ridit mycket islandshästar och nordisar och dom bär utan problem 120 kg ute i skog och mark.
Det beror på modellen. Jag skulle ALDRIG sätta så mycket på min nordis, eller en ardenner osv. Jag skulle ALDRIG sätta så mycket på en islandshäst, de är viktbärande hästar men jag respekterar dom. Tydligen till skillnad från andra här. :smirk:
Det finns ju slimmade modeller på 132 cm liksom, ska 120 kg rida dom också? Det är djurplågeri.

Helt rätt!
Alla som påstår att det är schysst att låta en normalbyggd häst bära en 90 kg tung ryttare i normalt arbete är människor som själva väger däromkring.
Oavsett om man kan rida eller ej får man hålla sig till ardenners osv om man inte kan hålla vikten nere.
Det är ju för fan varelser, inga jävla motorcyklar, och de är inte i grunden byggda för att bära någonting på ryggen.
Håller med dig!

Är det verkligen en rättighet att rida? Det tycker inte jag.
Håller med, Det är det verkligen INTE! Det är det mest patetiska jag hört "Det är en rättighet att rida".. :mad: Ska man tänka i de banorna kan det blir riktigt farligt ute i världen med tanke på hur många rättigheter olika människor anser sig ha.
Detta handlar om levande djur!



Jag kan tycka ok, 100 kg skrittar lite i skogen på viktbärande välmusklar kompakt hbl, nordsvensk lr whatever. Men att träna på ridbana och hoppa hinder? Jag tycker faktiskt att man får banta om man är så tjock.

Att vara välbyggd, som vissa män i viktklassen, är skillnad mot att vara tjock. Men självklart ska man inte rida om man är bodybuilder heller.

SKa man tänka i de banorga
 
Sv: För tung för att rida?

Sen märks detta lite också..

"Jag rider minsann min häst trots att jag väger 120 kg och hästen lider inte alls/visar ingenting/osv osv"

Ska hästen bli som en banan i ryggen eller?
Hästar är oftast trogna djur som gör vad vi ber om.
Skadorna får de lida av i senare år.
 
Sv: För tung för att rida?

Så det har med vikten att göra hur duktig man kan bli ?? Klars att det finns många ryttare som är duktiga fast dom väger över 90 kg.
Du ser det som ett handikapp. Typ: om man väger över 90 kg går det inte att bli en duktig ryttare!
90 kg som är muskler då ?? Med rätta musklerna kan man bli en bra ryttare och muskler väger mer än fett. så är det bara .


:mad:

Det är väldigt kul när folk ska tala om för mig vad jag tycker och menar :smirk:
Jag menar inte att vikten per automatik avgör hur duktig man blir. Men man har oftast lättare med balans och följsamhet om man är normalviktig jämfört med om man är överviktig.
Och ja, fetma är imo ett handikapp som försvårar. Därmed inte sagt att alla som väger 90 kg och mer än så lider av fetma.
 
Sv: För tung för att rida?

Det är väldigt kul när folk ska tala om för mig vad jag tycker och menar :smirk:
Jag menar inte att vikten per automatik avgör hur duktig man blir. Men man har oftast lättare med balans och följsamhet om man är normalviktig jämfört med om man är överviktig.
Och ja, fetma är imo ett handikapp som försvårar. Därmed inte sagt att alla som väger 90 kg och mer än så lider av fetma.

Håller helt med! :bow:

Jag väger 10 kg mer än jag vill göra just nu, och märker faktiskt skillnad själv, trots många års ridvana osv. Man blir lite mer, dallrig :)
 
Sv: För tung för att rida?

Är det verkligen en rättighet att rida? Det tycker inte jag.

Varför ska det då vara en rättighet för en ridskola att få kommunala bidrag, det är nämligen så att en sådan regel skulle kunna ligga snuddande nära en diskriminering. Frågan är nämligen om någon fick för sig att göra en anmälan om det, antagligen skulle få rätt.
 
Sv: För tung för att rida?

Men, frågan är ändå, finns det så många rutinerade ryttare som väger 90 kg och över? Jag känner inte till särskilt många som jag tror är i närheten av den vikten.

Hmm ja, där tror jag nog att du har fel. Gå internationellt så får du se, åtskilliga hoppryttare med en vikt garanterat över 90 pannor.
 
Sv: För tung för att rida?

man blir inte dallrig om man skaffar sig mer muskler så att man går upp i vikt. Man ska inte behöva "banta" bort muskler för att man ska kunna rida.
 
Sv: För tung för att rida?

Det beror på modellen. Jag skulle ALDRIG sätta så mycket på min nordis, eller en ardenner osv. Jag skulle ALDRIG sätta så mycket på en islandshäst, de är viktbärande hästar men jag respekterar dom. Tydligen till skillnad från andra här. :smirk:
Det finns ju slimmade modeller på 132 cm liksom, ska 120 kg rida dom också? Det är djurplågeri

Fast nu är du fel ute, storleken är inte avgörande för hur mycket en islänning kan bära. Man vill så gärna tro att en stor islänning är mer viktbärande än den lilla, men ack så fel man kan ha. Det hänger på så mycket mer än bara storleken, och det är utifrån dessa kriteterier man får bedömma och inte på grund val av hur stor hästen är.
 
Sv: För tung för att rida?

Jag menar såhär när jag skriver att det är en rättighet, vi har tagit hästar som våra husdjur o skyddslingar. Därmed har vi rätt att rida o köra dom, MEN som jag skrev tidigare så har vi endast denna som jag kallar "rättighet" om vi tänker med sunt förnuft o låter hästens hälsa gå före. En häst som påverkas så pass mkt att den blir som en banan i ryggen (en av medlemmarna som skrev så) den ska inte bära en tung ryttare. En normal häst med frisk rygg o ben klarar av en tyngre ryttare, de som läst mina inlägg ordentligt vet att jag även skrivit att man INTE bör harva runt på ridbanan eller hoppa högre hinder osv om man är så tung som jag o många andra. Men som promenadhäst o mysa ute i skogen men en VÄLTRÄNAD häst det ser inte jag som ett problem. Vill man däremot tävla/träna högre klasser oavsett gren så bör man tänka sig att banta. (till er andra som är stora o överviktiga, jag väger 90kg så inga påhopp tack!)
Sen finns det karlar som är stora o kraftiga eller långa, dessa måste också i tänka på vilka hästar de rider. Har man en stor o grov holsteiner (tyska ursprungstypen av hbl) så är det inga problem för denna att hoppa lite högre klasser med denna ryttare, men då lär den under många år byggas upp för denna typ av arbeta.
Det tar mkt längre tid att komma uppåt i klasserna som tung ryttare då man hela tiden måste se till att hästen är mer tränad än de andra små fjärilslätta ryttare.
Det är individuellt, det skrev jag också tidigare man måste välja häst efter sin vikt...TYVÄRR.
Att jag har två varmblod innebär INTE att alla varmblod är viktbärande. Dessa två är det då ena är mkt stor o grov med väl upptränad rygg, den andra är lite mindre men är uppe o nosar på elitnivå inom travet, därmed väldigt vältränad.

Så rättighet är kanske fel uttryckt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Det är inte en rättighet en bonus kanske är mer rätt att säga..
 
Sv: För tung för att rida?

Varför ska det då vara en rättighet för en ridskola att få kommunala bidrag, det är nämligen så att en sådan regel skulle kunna ligga snuddande nära en diskriminering. Frågan är nämligen om någon fick för sig att göra en anmälan om det, antagligen skulle få rätt.

Tycker jag att det är en rättighet? ;) I det här fallet anser jag inte att det är diskriminering, man kan inte tvinga en ridskola att ta emot elever som skadar hästarna.
Fotbollsklubbar har inte kvar ungdomar som skadar sina träningskompisar.
 
Sv: För tung för att rida?

Så rättighet är kanske fel uttryckt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Det är inte en rättighet en bonus kanske är mer rätt att säga..

Det var mycket bättre förklarat. Det håller jag med om. Däremot inte att det är en rättighet för alla och envar att rida, oavsett hur mycket eller lite hästen skadas av det.
Om man måste anpassa hästarna efter sin vikt så tycker inte jag att en ridskola är stället att kräva det på.
 
Sv: För tung för att rida?

så alla yngre väger alltså under 90.
Om man inte har en egen häst eller kan köpa en som passar en så ska man alltså inte få rida alls ? bara för att man råkar ha lite mer muskler än andra ?
 
Sv: För tung för att rida?

så alla yngre väger alltså under 90.
Om man inte har en egen häst eller kan köpa en som passar en så ska man alltså inte få rida alls ? bara för att man råkar ha lite mer muskler än andra ?

De flesta barn och ungdomar väger under 90 kg, ja. Det krävs antingen väldigt mycket längd och muskler eller extremt mycket muskler eller helt enkelt fett.
På just den här ridskolan får man inte rida om man väger mer än 90 kg. De har heller inte haft förfrågningar från några som väger mer än så.
Man råkar inte bara väga 90 kg pga muskler särskilt ofta. Trots allt.
 
Sv: För tung för att rida?

Det var mycket bättre förklarat. Det håller jag med om. Däremot inte att det är en rättighet för alla och envar att rida, oavsett hur mycket eller lite hästen skadas av det.
Om man måste anpassa hästarna efter sin vikt så tycker inte jag att en ridskola är stället att kräva det på.

Nej absolut inte, man kan inte kräva det av en ridskola, man glömmer lite ursprungscitatet när man "debatterar" såhär. Men jag tänker mer som prvatryttare. En ridskola måste se till hästarnas hälsa först o främst då det handlar om många olika djurindivider och massvis med pengar. Så jag tycker inte ridskolan gör fel.
Sen som du säger är det inte en rättighet/bonus för alla, vissa bör bara inte ha häst eller rida.(nu har jag inget bra exempel men ni kan nog tänka ut nått själva)
För er alla som är tunga (ska inte säga överviktiga för det finns ju grova människor oxå) ni får leta reda på en ridskola med större hästar, det finns! Ge inte upp bara för att det inte gick just på den ridskola du försökte.

Sen islänningar, de är bland världens starkaste ponnier(ursäkta uttrycket islandsmänniskor, i mina ögon är dom söta små ponnier) o kan bära upp tunga män. Dessa är framavlade för den svåra terräng som finns på Island. Där var det aldrig kvinnor som red förr utan det var männen som red iväg på jakt osv.
Jag har träffat en del islänningar som vissa av dom har stora/tunga ägare, dessa är de helaste o friskaste små varelser som jag sett. Dom klarar av tyngden! Så just i det fallet har storleken inte så jättestor betydelse, men som en tjej sa tidigare, alla islänningar är inte viktbärande.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 090
Senast: Zpunk
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
687
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter Enköpings ridklubb har infört en gräns som säger att deltagare inte får väga över 90 kilo för att det inte ska blir för tungt för...
2
Svar
23
· Visningar
2 587
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp