För tung last i släpet

skatten

Trådstartare
Finns här någon som vet vad straffet/böter är för att köra med för tungt lastat släp?
Om rent hypotetiskt Bil-släp och körkort matchar men vikten blir mer.
Är det någon som har varit med om att ni blivit stoppad och blivit vägda?
 
Sv: För tung last i släpet

Intressant det som framkommer där att det är ÄGAREN till bilen och inte föraren som är den som åker på det, det är ju aningen knepigt när det handlar om trafikförseelser över 50% kan ju ge "prick" på körkortet har jag hört innan men är det då alltså ägaren även i det fallet som åker på det trots att ägaren inte är den som kört ?
 
Sv: För tung last i släpet

Så länge bruttovikten är inom gränsen för vad körkortet får dra blir det "bara" överlast om det inte är direkt trafikfarligt.

Är bruttovikten över vad körkortet får ta med bilen, kan det bli tal om olovlig körning.
 
Sv: För tung last i släpet

Är bruttovikten över vad körkortet får ta med bilen, kan det bli tal om olovlig körning.

Där har du fel även det är överlast och inget annat, står tom i länken om du läser den vilka böter som gäller. Du kan tex framföra en 3500kg lättlastbil med 1750kgs övervikt alltså ett fordon som då väger 5750kg med bara böter som följd. Bara bilen egentligen har en bruttovikt du får framföra på ditt körkort så blir det "bara" övervikt upp till 51% över tillåten bruttovikt.
 
Sv: För tung last i släpet

Vi har varit i denna diskussion innan, och vi får helt enkelt enas om att inte vara överens i detta fallet.

Jag för min del frågade trafikpolisen, och de ansåg att om det var mer på kroken än vad körkortet fick dra, var det olovlig körning. En del har tydligen satt det i system vad gäller t ex entreprenadmaskiner. Du tar ett 1500 kg släp och lastar bobcaten, att det sedan är väl mycket för släpet spelar ingen roll, de ändå räknar med att komma undan med böter eftersom totalvikten funkar. Men det är alltså olovlig körning om det går över vad du får dra med körkortet.

Men jag välkomnar att någon här provar och återkommer med resultatet. För min del räcker det med utkanten av den egna bekantskapskretsen.
 
Sv: För tung last i släpet

Jag vet massor av folk som åkt dit för att ha ekipage över 3,5 det är liksom det alla i stort sett gör som åker dit med hästsläp. Finns väl knappt en kotte som åker dit för övervikt och ändå håller sig under 3,5 för det är liksom för att hålla sig under 3,5 som det blir begränsat med utrymme kvar för vad du kan lasta.
Så länge du inte kopplat på en släpkärra som har för hög totalvikt utan de vikterna är korrekta så blir det ingenting annat än övervikt och böter så länge du håller dig under 50% övervikt.

Vet därtill en hög med folk som åkt dit både med husbilar och med små hästlastbilar samma sak där det har blivit övervikt och böter för varenda en av dem och i det fallet har samtliga då haft vikt över 3.5 eftersom de ligger begränsade just där som du säkert vet.

Läser du länken ovan ser du också listan över böter för överskridande av bruttovikt.
 
Sv: För tung last i släpet

Gylle har rätt . Överlast är betydligt mindre gravt än att överstiga drag vikt . Står som sagt tydligt i reglerna och efterföljs i konsekvens .
 
Sv: För tung last i släpet

Det finns inget som heter "prick i körkortet". Vissa upprepade förseelser kan i och för sig leda till indraget körkort, men något "pricksystem" finns inte. Och ska man bli av med körkortet för upprepade förseelser är det rejäla grejor.

Tex så kan man bli av med körkortet om man är så kallat "opålitlig i nykterhetshänseende", alltså om man är tillräckligt mycket och tillräckligt ofta berusad kan körkortet dras in utan att man kört bil (eller annat fordon) påverkad.
 
Sv: För tung last i släpet

Där har du fel även det är överlast och inget annat, står tom i länken om du läser den vilka böter som gäller. Du kan tex framföra en 3500kg lättlastbil med 1750kgs övervikt alltså ett fordon som då väger 5750kg med bara böter som följd. Bara bilen egentligen har en bruttovikt du får framföra på ditt körkort så blir det "bara" övervikt upp till 51% över tillåten bruttovikt.

Prova inte om din tes stämmer! Såvida du inte vill riskera att bli av med körkortet och riskera att hamna i domstol...
 
Sv: För tung last i släpet

Sambon har blivit stoppad med ganska rejäl överlast. Polisen var "snäll" och gav bara dryga böter istället för tid hos tingsrätten. Men det var ganska mycket överlast (fönster i ett 750kgs släp, bilen fick garanterat dra mer än så).
 
Sv: För tung last i släpet

Jag vet att det inte kallas prick längre, ingen aning om vad det kallas numera men förr fick du just vad som kallades prick i registret vid 3e pricken rök körkortet, bla olovlig körning i varianten koppla till släp med för hög totalvikt gav prick, fortkörning över 15 över men under 30 gav också prick mm mm var ett välkänt system förr med prick systemet och om du åkte dit för något av dessa saker så fick du hem utdrag just om att du hade fått en prick i registret.
 
Sv: För tung last i släpet

Prova inte om din tes stämmer! Såvida du inte vill riskera att bli av med körkortet och riskera att hamna i domstol...

Borde inte en körlärare har mer koll på reglerna än vad du uppenbarligen har, överskridande av bruttovikt genom överlast ger böter upp till 50%. 51% och över då går det till domstol.
 
Sv: För tung last i släpet

Borde inte en körlärare har mer koll på reglerna än vad du uppenbarligen har, överskridande av bruttovikt genom överlast ger böter upp till 50%. 51% och över då går det till domstol.

så tolkade jag det också.
Däremot så har vi lite olika erfarenheter om det här med att "åka fast", jag har inte träffat många som fått böter när de kört hästtransport med överlast, verkar inte ens vara så vanligt att bli stoppad överhuvudtaget
 
Sv: För tung last i släpet

så tolkade jag det också.
Däremot så har vi lite olika erfarenheter om det här med att "åka fast", jag har inte träffat många som fått böter när de kört hästtransport med överlast, verkar inte ens vara så vanligt att bli stoppad överhuvudtaget

Framför allt är det inte så vanligt att polisen har utrustning för att väga.
Tydligen går de efter en tänkt viktschablon per häst, och den schablonen är lågt räknad.
 
Sv: För tung last i släpet

Många i förhållande till hur många jag känner som kör är det ju inte men tillräckligt många för att man ser ett klart mönster i hur de blir bötfällda. Har flera bekanta som kör mkt förbi de tre ställen jag känner till de gärna använder som vågplatser (som man om man är lite smart håller sig undan från om man vet att man är på fel sida om gränsen ;) ) sen hade de ju för något år sedan en fuling grej för sig och stod på ett antal tävlingsplatser där varenda en fick köra upp på vågen när de kom dit, aldrig har så mkt hästar kommit promenerande till en tävlingsplats.
 
Sv: För tung last i släpet

Framför allt är det inte så vanligt att polisen har utrustning för att väga.
Tydligen går de efter en tänkt viktschablon per häst, och den schablonen är lågt räknad.

Så var de förr när de bara hade de stora vågarna, nu har de små portabla varianter som bara är en liten platta för vart däck som kopplas ihop med sladdar därav har de enkelt dem med i bilarna tyvärr. Dock är det fortfarande så att de behöver lite utrymme för en vågkontroll men tyvärr behöver de ju inte mer än en liten rastplats eller parkering för att det skall funka, tex står de numera varje år på den lilla rastplatsen på ljungen mellan Falsterbo och Höllviken om du kört ner där och väger utställarnas bilar för där vet dem att det lastas friskt.
 
Sv: För tung last i släpet

Så länge bruttovikten är inom gränsen för vad körkortet får dra blir det "bara" överlast om det inte är direkt trafikfarligt.

Är bruttovikten över vad körkortet får ta med bilen, kan det bli tal om olovlig körning.

Och detta är det som lärs ut på trafikskolorna så det borde vara det rätta kan man tycka.
Olovlig körning är ju när man kör något man inte har körkort för.
 
Sv: För tung last i släpet

Jag har koll på verkligheten, har du det? ;)

Jag är dessutom trafiklärare, undervisar inte folk i sång, alltså är jag inte körlärare. Förstår inte hur en körlärare ska behöva ha kunskap i trafik faktiskt, men du kanske tycker det, vad vet jag!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag ska köra upp för BE-körkort och måste hyra ett släp som är tillräckligt tungt men som jag ändå kan köra till provet med min...
Svar
13
· Visningar
1 537
Senast: fio
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 001
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 775
Senast: Mia_R
·
Fordon Jag bor i Valdres. Allt här lutar, mer eller mindre brant. Dessutom är det is och snö oktober-april. Förra bilen (Caddy) hade en knapp...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp