För tung last i släpet

Sv: För tung last i släpet

Fult?
Folk får väl skylla sig själva när de inte håller sig på rätt sida lagen, så svårt är det inte.
 
Sv: För tung last i släpet

Jag har koll på verkligheten, har du det? ;)

Jag är dessutom trafiklärare, undervisar inte folk i sång, alltså är jag inte körlärare. Förstår inte hur en körlärare ska behöva ha kunskap i trafik faktiskt, men du kanske tycker det, vad vet jag!

Ja det är det jag har vilket du uppenbarligen inte har eftersom du inte känner till de korrekta påföljderna för överträdelser, något man faktiskt tycker en med utbildning borde göra.

Inte heller har du koll på vad saker och ting heter en som undervisar i sång heter sånglärare eller sångpedagog.

Du får kalla dig själv vad du vill men andra benämner dig en körlärare precis som de trafikskolor tex som söker nya körlärare till sina verksamheter.

http://vakanser.se/tagg/korlarare/
 
Sv: För tung last i släpet

Det med att det ibland anses ok att bryta mot lagen har jag läst en del om nu i mitt yrke. Det forskas ju på allt möjligt, även varför det enligt "samhället" är ok att tex köra för fort, alltså köra över högsta tillåtna hastighet. Det en forskare kom fram till var att många ansåg det töntigt att alltid följa hastighetsbegränsningarna.

Däremot så är det inte accepterat av "samhället" att köra bil alkoholpåverkad.

Inte riktat till dig givetvis, tänkte på det med "följ lagen" som du nämnde! :laugh:
Och av reaktionerna att döma bara här på Buke verkar det ju stämma, det just den forskaren kom fram till! ;)
 
Sv: För tung last i släpet

Och detta är det som lärs ut på trafikskolorna så det borde vara det rätta kan man tycka.
Olovlig körning är ju när man kör något man inte har körkort för.

Du får skilja på äpplen och päron, olovlig körning är när man framför ett fordon eller har kopplat till ett fordon som man efter vikterna på pappret inte får köra med sitt körkort. Tex får du inte köra en lastbil som är inregistrerad på 5 ton med B-kort eller koppla till ett släp som är inregistrerat på 2.500 på din bil som bara får dra 1500kg på B-kort. Det är olovlig körning.

Däremot om du framför fordon med en registrerad vikt som du får köra/dra på ditt B-kort och sen stoppar för mkt last i dem så att de blir för tunga så är det inte olovlig körning utan enbart övervikt vilket ger böter. Upp till 50% övervikt ger böter enligt fasta summor och inget annat, 51% och över då går det till rätten vet ingen som drabbats så vad de då kan dömmas till har jag inte koll på.
 
Sv: För tung last i släpet

Du får tro vad du vill, men jag har full koll på verkligheten! Dessutom är jag "tjenis" med en som är insatt i Trafikförfattningen (lagar och regler i trafiken) och hur den efterlevs.

Så din övertro på din kunskap ger jag inte mycket för, var hygglig mot dina medmänniskor och lura inte dem att göra saker de kan få ångra!

Och nej, min korrekta yrkestitel är trafiklärare, det står det på mitt tillstånd man måste ha för att undervisa. Att sedan lekmän kallar det andra saker, det är en annan sak! :angel:
Men du har ju sådan björnkoll på allt att du väl inte ska kalla en yrkestitel för något inkorrekt?
 
Sv: För tung last i släpet

Många i förhållande till hur många jag känner som kör är det ju inte men tillräckligt många för att man ser ett klart mönster i hur de blir bötfällda. Har flera bekanta som kör mkt förbi de tre ställen jag känner till de gärna använder som vågplatser (som man om man är lite smart håller sig undan från om man vet att man är på fel sida om gränsen ;) ) sen hade de ju för något år sedan en fuling grej för sig och stod på ett antal tävlingsplatser där varenda en fick köra upp på vågen när de kom dit, aldrig har så mkt hästar kommit promenerande till en tävlingsplats.

Du anser alltså att viktreglerna är humbug och därför kan göra lite som man vill bara man inte blir upptäckt?

Kör du med obesiktad och oskattad bil också?
 
Sv: För tung last i släpet

Du anser alltså att viktreglerna är humbug och därför kan göra lite som man vill bara man inte blir upptäckt?

Kör du med obesiktad och oskattad bil också?

:confused:
Kan du se någonstans jag överhuvudtaget har skrivit någonting om min åsikt alls ?
Det är faktiskt inte jag som skrivit lagarna eller bestämt hur polisen skall bötfälla om du nu av någon anledning trodde det, hur man lyckas tolka det till vad jag har för åsikt för att jag skriver exakt vad som gäller ang vad man får böter för resp vad som är olovlig körning är en gåta.
Har jag överhuvudtaget skrivet en enda rad om ifall jag brukar köra med överlast bara för att jag har koll på reglerna ?
Du kanske skulle ha lite koll på vad folk har för körkortsbehörighet, vad de brukar köra med för fordon osv innan du helt ur det blå börjar beskylla folk för saker................:crazy:
 
Sv: För tung last i släpet

Både #17 och #18 t.ex. skulle kunna tolkas som att du anser att vägning och viktgränser är något man kan ta lättsinnigt på. Kanske menade du inte så, men att polisen "tvärr bara behöver en liten plats för att kunna väga" samt att de gjort "en fuling" och vägt ett antal ekipage på väg till tävling lämnar utrymme för tolkning (och kanske missförstånd).
 
Sv: För tung last i släpet

Du kanske skulle se hur du själv framställer dig ?

Jag bryr mig inte om vad du har för körkortsbehörigheter och vilka fordon du är van att köra... Ditt sätt att resonera i tråden gör att i alla fall jag upplever dig som en person som inte bryr sig om viktregler och behörigheter...

Att polisen gör en "fuling" och gör en kontroll på en tävlingsplats, är ju samma sak som att de står och har nyterhetskontroll i färjeläget för vikingline eller liknande...
En hastighetskontroll på en sträcka där det ofta är för hög hastighet är det också en "Fuling"?
 
Senast ändrad:
Sv: För tung last i släpet

Det säger väl mer om dig än mig att du tycker det är jämförbart att ha några kg för mkt i ett släp som att köra långtradare alkoholpåverkad..............

För övrigt hoppas jag att du också är ute minst en timme för tidigt till alla dina tävlingar så att du har tid att stå i kön för vägning och att du har hästar som snällt står kvar stilla i släpet och inte en orolig unghäst som behöver komma ut så snart den kommit fram. Var många som inte ens hann starta och det var unghästar som gick över bommen som inte var vana att stå och vänta i släpet än. Men vist du tycker säkert att det var jättesmart att köra med det systemet.
 
Sv: För tung last i släpet

Det säger väl mer om dig än mig att du tycker det är jämförbart att ha några kg för mkt i ett släp som att köra långtradare alkoholpåverkad..............

.
men det är ju just de där jämförelserna som är så idiotiska. Varför ska det ena utesluta det andra för? Det är INTE tillåtet att köra för tungt släp. Det är inte tillåtet att köra berusad. Det ena utesluter inte det andra.

Och det är uppenbarligen så att man från polisens sida måste väga bilar och släp eftersom de som kör alltför ofta bryter mot de regler som tagits fram... Och varför har reglerna tagits fram??? Jo, för att skydda oss människor i trafiken...
 
Sv: För tung last i släpet

För övrigt hoppas jag att du också är ute minst en timme för tidigt till alla dina tävlingar så att du har tid att stå i kön för vägning och att du har hästar som snällt står kvar stilla i släpet och inte en orolig unghäst som behöver komma ut så snart den kommit fram. Var många som inte ens hann starta och det var unghästar som gick över bommen som inte var vana att stå och vänta i släpet än. Men vist du tycker säkert att det var jättesmart att köra med det systemet.

Fast här antyder du igen att viktregler och begränsningar är något som man inte bör ägna så mycket intresse åt.

Man märker ofta i trafiken att många inte alls har koll på hur vikt och viktfördelning påverkar hela ekipaget. Det är väldigt viktigt att de här reglerna följs för att skydda trafikanter. Man kan inte ställa ett "fel" mot ett annat "fel" för att rättfärdiga de regler man bryter mot. Att strunta i viktregler kan bli minst lika farligt för omgivningen som om någon kör rattfull, i båda fallen kan kontrollen över fordonet förloras med svåra olyckor som följd. Och det är inte polisens fel.
 
Sv: För tung last i släpet

Det säger väl mer om dig än mig att du tycker det är jämförbart att ha några kg för mkt i ett släp som att köra långtradare alkoholpåverkad..............

Jag sa inget om att köra långtradare onykter, det gjorde du.

Det finns både tung och lätt trafik på en finlandsfärja...

För att besvara ditt andra påstående;

Ja då kanske man bör träna sin häst att både stå och åka trailer innan man åker ut på tävling?
Om polisen väljer att göra en sådan stor insatts tyder de på att det är allt för många som kör med överlast/olovlig körning...
 
Sv: För tung last i släpet

Tom åringen i hämtade hem häromveckan kan stå still när släpet är still, åkte färja osv med henne. Lastar aldrig ur det första jag gör när jag kommer fram heller för att de ska vänja sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag ska köra upp för BE-körkort och måste hyra ett släp som är tillräckligt tungt men som jag ändå kan köra till provet med min...
Svar
13
· Visningar
1 535
Senast: fio
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 967
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 745
Senast: Mia_R
·
Fordon Jag bor i Valdres. Allt här lutar, mer eller mindre brant. Dessutom är det is och snö oktober-april. Förra bilen (Caddy) hade en knapp...
Svar
18
· Visningar
1 607
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp