För tunn häst.

Zevzan

Trådstartare
Här om dagen fick jag alltså kommentare att min häst såg tunn ut.
Vad skulle ni säga? Tunn som i mager eller bara omusklad?
Snapchat-1143370971.jpg
 
Såhär på bild; absolut inte tunn som i mager iallafall?

Känner du revbenen? Har den tappat överlinjen?
Muskelfattig så det luras för ögat?
 
Såhär på bild; absolut inte tunn som i mager iallafall?

Känner du revbenen? Har den tappat överlinjen?
Muskelfattig så det luras för ögat?

Känner revbenen ja. Skulle väl säga han egentlig har 0 muskler. Pågrund av skador tyvärr.
Jag personligen tycker han är ok hull med förlite muskler.

Ibland blir man dock blind därför jag ställer frågan här hur det upplevs:/
 
Det hade varit lättare om du även hade visat hela profilen på hästen. Utifrån det som man kan se tycker inte jag heller att hästen ser tunn ut, har du koll på hästen foderstat och då främst balansen mellan energi och protein?
 
Det hade varit lättare om du även hade visat hela profilen på hästen. Utifrån det som man kan se tycker inte jag heller att hästen ser tunn ut, har du koll på hästen foderstat och då främst balansen mellan energi och protein?
Energi är på lite överskott. Protein liite under men ökar lite efter som. Till våren och hårdare träning ska han självklart få mer av båda
 
Hur lätt känns revbenen? Tydligt när du stryker lätt? Eller behöver du lägga lätt tryck?

Det kan vara svårt att se hull på bild när hästen har mkt päls..
 
Det finns förmåga feta hästar i dagens samhälle och som det ser ut på bild (svårt, man vill ju helst känna) så ser den mest omusklad ut, som sagt.

Lite för tunn (inte mager) är bättre än lite för hullig, rent medicinskt.

Mina fjordingar kan se lite kantiga ut om de är i rätt hull men dåligt motionerade under en lite längre period. Många tycker de ser för tunna ut då men ärligt talat är de inte det, de är omusklade just då och folk är ovana att se hästar i rätt hull, speciellt fjordhästar.
 
lite åt unghästs spinkiga hållet men det är nog bara pga pga att den är omusklad.

Hade hellre sett en spinkig häst i ok hull utan muskler än en häst som ser musklad ut pga fett ;).

Finns för många feta hästar och jag är väldigt hemmablind mot mina egna som alltid varit lite för runda -_-..
 
Här om dagen fick jag alltså kommentare att min häst såg tunn ut.
Vad skulle ni säga? Tunn som i mager eller bara omusklad?Visa bifogad fil 43932


Jag tycker det är svårt att se på bilderna, har den mkt vinterpäls? Isf tycker jag att den är lite tunn, men rumpan är ju rund iaf. Väldigt omusklad som du säger själv.

Det är svårt att hitta rätt på en häst som har boxvila.
 
Den ser något tunn ut över ryggen/överlinjen. Så jag skulle ge lite mera protein eftersom det kommer gå åt när pälsen ska fällas så den inte blir rejält tunn då.
Så öka på protein redan nu.
 
Han är ganska fluffig i pälsen och man anar revbenen lättare med ögat då än med sommarpäls faktiskt.
Även när han la på sig fett ( förra vintern) var det inga problem att känna revbenen. Började mest dallra runt bogen och rumpan 🤔

Han har gått ner nu efter sommarens hull. Pga bantning ( fri tillgång på halm med högivor) eftersom jag inte vill att min häst ska bli fet. Eftersom han ej ätit pellets innan så ville jag inte ge för mycket på en gång och ville se hur mycket han behöver.
Vi har ökat hö och han får ökad mängd pellets. Ska öka mer.
Förövrigt har han LÅNG manke. Så kanske den som ser ut som att ryggraden sticker upp?
Känns ingen jätteskillnad över ryggen när man sitter på mot för i somras när han hade beteshull. Då också omsuklad.

Iom artros i benet och förvärras vid is. Så kändes det inte optimalt att ha honom på lösdrift på hö. Vi har bara ridit försiktig i 1.5 med en del viloperioder.

Kändes mest hemskt att det lät som jag svälter min häst😳
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
747
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Min häst hade lyckats rymma från boxen inatt och nu under kvällen upptäckte vi att han kommit åt en tunna med torr mash som han ätit ur...
Svar
8
· Visningar
1 389
Senast: Robina
·
Kläder & Bli fin Mina mycket gamla långkalsonger har sett sina bästa dagar och jag letar efter nya, men hittar bara en massa sportiga och tighta...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: Fille
·
Utrustning Ni som har hästar med grovt tagel och håller manen kort, vad har ni för knep för att det ska bli snyggt utan att man förstör händerna...
Svar
16
· Visningar
1 092
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp