För tunn häst.

Kan ju passa på att fråga här också om ni har bra tips på bra proteinfoder?
Ger proteinkoncenrat granngårdens just nu.
 
Han är ganska fluffig i pälsen och man anar revbenen lättare med ögat då än med sommarpäls faktiskt.
Även när han la på sig fett ( förra vintern) var det inga problem att känna revbenen. Började mest dallra runt bogen och rumpan 🤔

Han har gått ner nu efter sommarens hull. Pga bantning ( fri tillgång på halm med högivor) eftersom jag inte vill att min häst ska bli fet. Eftersom han ej ätit pellets innan så ville jag inte ge för mycket på en gång och ville se hur mycket han behöver.
Vi har ökat hö och han får ökad mängd pellets. Ska öka mer.
Förövrigt har han LÅNG manke. Så kanske den som ser ut som att ryggraden sticker upp?
Känns ingen jätteskillnad över ryggen när man sitter på mot för i somras när han hade beteshull. Då också omsuklad.

Iom artros i benet och förvärras vid is. Så kändes det inte optimalt att ha honom på lösdrift på hö. Vi har bara ridit försiktig i 1.5 med en del viloperioder.

Kändes mest hemskt att det lät som jag svälter min häst😳
Det jag menar med att det ser ut som ryggraden sticker upp är att jag tycker det ser "urholkat" ut vid övergången manke/rygg, att i mina ögon fattas musklerna, som hästar med illa tillpassade sadlar får eller just när de är muskelfattiga. Jag tittar mer på ryggen än magen när jag tittar på hullet.
 
Det jag menar med att det ser ut som ryggraden sticker upp är att jag tycker det ser "urholkat" ut vid övergången manke/rygg, att i mina ögon fattas musklerna, som hästar med illa tillpassade sadlar får eller just när de är muskelfattiga. Jag tittar mer på ryggen än magen när jag tittar på hullet.
Då förstår jag vad du menar. Jo som jag sa vet jag ju att han inte har så mycket muskler pga väldigt lite träning tyvärr. Det kommet med bättre underlag hoppas vi.
 
Jag hade fodrat upp honom, tycker inte man kan skylla på lite träning utan man låter dem inte falla ur under vintern eller i slutet av betet. Inte fodra som i göda = fet utan gör en riktig foderstat och ligg inte under i varesig protein eller energi.
 
Jag hade fodrat upp honom, tycker inte man kan skylla på lite träning utan man låter dem inte falla ur under vintern eller i slutet av betet. Inte fodra som i göda = fet utan gör en riktig foderstat och ligg inte under i varesig protein eller energi.

Energin ligger över redan som den är.
Han har ej ätit såhär så inte lätt att ge honom 100% rätt direkt.
Eftersom han ej ätit tillskott innan ville jag ej ge honom allt på en gång samt att jag inte ville överfodra. Vissa hästar behöver mer eller mindre.

Som jag sa innan kan man bli lite blind över sin egna häst speciellt när han har gasmagen kvar.


Pratat med hagkompisarna så vi ska öka mer ute plus höjer fodret inne. Glad÷ att alla säger som dom tycker iaf. Har kört foderstatsberäknare. Blir väl aldrig exakt för varje individ men en ram för vad som behövs
 
Jag tycker denna film är jättebra. Kollar den varje månad och sedan går jag ut och kollar hästarna. Varje månad.....litar inte på min egen förmåga att se och känna utan att uppdatera mig varje gång så jag inte blir hemmablind.

 
Han är ganska fluffig i pälsen och man anar revbenen lättare med ögat då än med sommarpäls faktiskt.
Även när han la på sig fett ( förra vintern) var det inga problem att känna revbenen. Började mest dallra runt bogen och rumpan 🤔

Han har gått ner nu efter sommarens hull. Pga bantning ( fri tillgång på halm med högivor) eftersom jag inte vill att min häst ska bli fet. Eftersom han ej ätit pellets innan så ville jag inte ge för mycket på en gång och ville se hur mycket han behöver.
Vi har ökat hö och han får ökad mängd pellets. Ska öka mer.
Förövrigt har han LÅNG manke. Så kanske den som ser ut som att ryggraden sticker upp?
Känns ingen jätteskillnad över ryggen när man sitter på mot för i somras när han hade beteshull. Då också omsuklad.

Iom artros i benet och förvärras vid is. Så kändes det inte optimalt att ha honom på lösdrift på hö. Vi har bara ridit försiktig i 1.5 med en del viloperioder.

Kändes mest hemskt att det lät som jag svälter min häst😳
Min gamla fånghäst kunde du se revbenen på men fett på rumpa och runt bogar men igen direkt fångnacke.
 
Jag tycker denna film är jättebra. Kollar den varje månad och sedan går jag ut och kollar hästarna. Varje månad.....litar inte på min egen förmåga att se och känna utan att uppdatera mig varje gång så jag inte blir hemmablind.

Tack för tips!
 
Man får ju inte glömma heller att alla hästar ser olika ut (vilket också filmen berättar).
Min ena var rejält fet när han kom hit men om man ställde upp honom fint och fotade så syntes det inte. Han har en liten bröstkorg och lagrar inte fett så det syns.
Den andra har en mer utstående bröstkorg, åt sidorna, så när han är i normalhull syns revbenen när han tar ett djupt andetag eller vänder sig bortåt.

Så, olika problem för olika hästar men båda har varit feta och båda lagom och båda tunna (den ena har varit avelshingst och den andra är). Efter hårda säsonger och trots gödning före har de hamnat på det lägre strecket vid något tillfälle.

Dock kan jag uppleva att olika kvot på fodret lägger fettet olika på kroppen (inte muskler).
 
Du svälter inte din häst. Jag tycker att den är i helt okej hull. De flesta hobbyhästar och dressytävlingshästar är för tjocka så folk tror att det är normalt.

Min häst var "för tunn" när han kom till mig. Man såg hela bröstkorgen och både höftknöl och sittben stack ut (!) rumpan var direkt trekantig. Hans näringsbrist märktes också på att han inte lyckades sätta någon vettig vinterpäls vilket din ser ut att ha.
 
Han var väldigt kantig om rumpan och uppdragen mage när han kom och gick knappt sitta barbacka på ganska länge.. Hade inte hunnit äta upp sig från hans fodervärd innan han såldes.

Men kan hålla med om att han tunnats ur ganska mycket över ryggen när jag granskar gamla bilder.


Första sommaren på 100% vila med en vinter före med lite motion på denna bild.
Jämförde den foderstaten med analysen för det året och tänker likvärdiga värden( vilket innebär att öka fodret men blir högre energi med mindre protein jämfört) borde funka bättre än just nu.
 

Bifogade filer

  • Snapchat-1244676161.jpg
    Snapchat-1244676161.jpg
    308,2 KB · Visningar: 128
Finns det något med hög protein?

Hur mycket protein behöver du ha i då? Man vill ju helst ha grovfoder och är det bara lite extra tycker jag man så länge man kan, hålla sig till det.
Om man måste ”toppa” för att det annars är alldeles för mycket energi så får man ta kraftfoder och det är typ soja eller potatisprotein.

Men, räkna igen och se vilket av de två du behöver. Börja inte stoppa i mer protein bara för att någon säger det utan utgå alltid från din uträkning.
Om mina hästar får för mycket protein (kvoten blir snedvriden) så kan de gå ner i vikt.
 
Hur mycket protein behöver du ha i då? Man vill ju helst ha grovfoder och är det bara lite extra tycker jag man så länge man kan, hålla sig till det.
Om man måste ”toppa” för att det annars är alldeles för mycket energi så får man ta kraftfoder och det är typ soja eller potatisprotein.

Men, räkna igen och se vilket av de två du behöver. Börja inte stoppa i mer protein bara för att någon säger det utan utgå alltid från din uträkning.
Om mina hästar får för mycket protein (kvoten blir snedvriden) så kan de gå ner i vikt.

Enligt foderstatsberäknaren så 600g av ett foder som innehåller 330g protein så ligger han en del plus men inte jättemycket.
Så ska jag ge foder som innehåller ungefär 105 blir det väldigt mycket.

Innehåll på det jag tänkt byta till "Potatisprotein, lusern, vetefodermjöl, vetekli, linfrökaka, torkad betmassa, havrekli, melass, vitamin- och spårämnespremix, sojaolja"

Han verkar inte alls må dåligt av att äta kraftfoder. Han äter ju ganska många kg grovfoder.
 
Han verkar inte alls må dåligt av att äta kraftfoder. Han äter ju ganska många kg grovfoder.

Tyvärr är det inte så enkelt. Jag kan verkligen inte mycket om detta men har lärt mig av de duktiga på Buke, att proteinöverskott (om det nu skulle råka bli det) är inte bra från kraftfoder men helt ok från grovfoder. Alltså inte bra alls.
 
Innehåll på det jag tänkt byta till "Potatisprotein, lusern, vetefodermjöl, vetekli, linfrökaka, torkad betmassa, havrekli, melass, vitamin- och spårämnespremix, sojaolja"

Det verkar vara onödigt mycket ingredienser i den blandningen. Det lättaste är ju att hålla sig till "rena" fodermedel, vilket ger betydligt mer kontroll i hur man kan dosera från vecka till vecka om man behöver.
 
Tyvärr är det inte så enkelt. Jag kan verkligen inte mycket om detta men har lärt mig av de duktiga på Buke, att proteinöverskott (om det nu skulle råka bli det) är inte bra från kraftfoder men helt ok från grovfoder. Alltså inte bra alls.
Helt sant. Dessutom är problem från kraftfoder sällan något som syns från en dag till en annan (om det inte handlar om ren överätning, typ hästen kommer lös och äter upp hela tunnan med havre, det kan ju ge både kolik och fång omgående) utan det kan ta tid innan symptomen blir synliga och då har problemen pågått en längre tid.
 
Har du koll på hur hästen behöver ligga i MJ och gsmrp? Alltså inte bara tabellbehovet.

Jag hade också fodrat upp den. Finns ingen anledning att de ska falla ur totalt även när de vilar länge.
 
Har du koll på hur hästen behöver ligga i MJ och gsmrp? Alltså inte bara tabellbehovet.

Jag hade också fodrat upp den. Finns ingen anledning att de ska falla ur totalt även när de vilar länge.

Falla ur är ju ett begrepp som kanske inte är tillräckligt beskrivande. Vad är t.ex "falla ur totalt"? den är ju inte undernärd på något sätt.

Pratar vi tappa muskler så måste ju hästen tappa om den p.g.a skada inte kan motioneras. Att ersätta det med fett för att det ska se bra ut, är ju inte rätt.

Om vi pratar om att den tappar så mycket hull/fett att den är undernärd så är det en annan sak men kan ju inte jämföras med muskelfattighet.
Jag tänker att om man motionerade en häst och den ändå inte sätter muskler utan blir mager, då skulle jag nog reagera extremt starkt.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
749
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Min häst hade lyckats rymma från boxen inatt och nu under kvällen upptäckte vi att han kommit åt en tunna med torr mash som han ätit ur...
Svar
8
· Visningar
1 389
Senast: Robina
·
Kläder & Bli fin Mina mycket gamla långkalsonger har sett sina bästa dagar och jag letar efter nya, men hittar bara en massa sportiga och tighta...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: Fille
·
Utrustning Ni som har hästar med grovt tagel och håller manen kort, vad har ni för knep för att det ska bli snyggt utan att man förstör händerna...
Svar
16
· Visningar
1 100
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp