För tunn häst.

Jag har helt snöat in på detta klipp nu och jämfört alla hästarna i stallet:banana: jag tycker att hon gör det enkelt och lägger fokus på enkla detaljer.
Det var intressant när jag klämde på min hästs svansrot och funderade på om det fanns någon fettsamling där. Sedan gick jag till den nyinflyttade ponnyn och insåg vad som menas med fett vid svans roten. Tack @Efwa

Allmänt svar i tråden: Jag har i alla fall inte ändrat uppfattning om min pålles hull efter detta klipp. Han är lite lätt överviktig på mankam och framför bogen men normalhull därifrån och bak.

Han var som sagt riktigt smal när han kom till mig vilket gör att jag tenderar att hellre ha honom i överhull.
Jag tror dock att det kunde vara smakfullt med lite bantning men skonsam sådan eftersom han är svårfödd och åt det äldre hållet. Men det känns dumt att börja dra ner nu precis i pälssättningen?
Och hur många % vågar man ta bort/måste man ta bort för att få effekt?
Han äter bara hösilage.

Man kan väl säga att det är min ”bibel” för hullbedömning. Jag har aldrig hittat någon bättre. Jag tycker vi ska sprida den extremt mycket.

Hon har också en annan liten film där tre fuxar av ridhästmodell jämförs bara genom okulär besiktning och sedan känna. Jag tycker den filmen bevisar just det man går bet på varenda gång.......man SKA känna, annars får du fel uppfattning för att hästen t.ex är lågställd eller omusklad.

Ska se om jag hittar den. Och, om den är så bra som jag kommer ihåg den.
 
Man kan väl säga att det är min ”bibel” för hullbedömning. Jag har aldrig hittat någon bättre. Jag tycker vi ska sprida den extremt mycket.

Hon har också en annan liten film där tre fuxar av ridhästmodell jämförs bara genom okulär besiktning och sedan känna. Jag tycker den filmen bevisar just det man går bet på varenda gång.......man SKA känna, annars får du fel uppfattning för att hästen t.ex är lågställd eller omusklad.

Ska se om jag hittar den. Och, om den är så bra som jag kommer ihåg den.
Ja det låter intressant!

Jag är ändå rätt stolt över hur väl min okulära uppfattning sedan innan stämde med vad jag kände. Men det är säkert enklare när man följt hästen från omusklatt benrangel till dagens form.
Synd bara att han klär i sin lite feta mankam:o
 
Ja det låter intressant!

Jag är ändå rätt stolt över hur väl min okulära uppfattning sedan innan stämde med vad jag kände. Men det är säkert enklare när man följt hästen från omusklatt benrangel till dagens form.
Synd bara att han klär i sin lite feta mankam:o

Jag kan hålla med om att man har relativt bra koll, men på detta sätt är det ändå lättare att i punktform och liksom objektivt se till detaljerna. Efter att ha pluggat denna mycket har jag helt klart blivit betydligt bättre än förr ändå.
Trots det kan jag bli hemmablind OCH jag har det jäkligt jobbigt men extremt håriga hästar. Jag har en som ser ut som en tennisboll under vintern. Då är denna metod en nödvändighet. :crazy:

Modellen på häst är absolut en faktor tycker jag och där är känn-metoden mycket säkrare. Jag har fått revidera vissa hästar som jag tyckt varit ganska ok men när jag fått känna insett att den var extremt fet (den jag köpte senast). Jo, jag såg att den var överviktig men att det var så illa kunde jag bara känna mig till.
Den andra såg tjock ut när han varit borta ett halvår (för de som såg magen) men man kunde lätt känna sig till att han var ganska tunn, om man inte visste det för att man kände honom.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst hade lyckats rymma från boxen inatt och nu under kvällen upptäckte vi att han kommit åt en tunna med torr mash som han ätit ur...
Svar
8
· Visningar
1 357
Senast: Robina
·
Kläder & Bli fin Mina mycket gamla långkalsonger har sett sina bästa dagar och jag letar efter nya, men hittar bara en massa sportiga och tighta...
Svar
9
· Visningar
621
Senast: Fille
·
Utrustning Jag bytte för några månader sen till ett par biothanetyglar med metallhakar istället för vanliga spännen. Det blev mest så för att de...
2
Svar
22
· Visningar
2 134
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp